arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲

حبیبی: از فتنه 88 خبر داشتیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد رضا خباز درباره ریشه های فتنه سال 88 گفت: من معتقد به تخلف در انتخابات بودم، وقتی شب انتخابات سهام عدالت به برخی از مردم پرداخت شد، موجب می شود که مردم این عمل را دارای شائبه انتخاباتی بدانند، اگر آن زمان دستگاه های نظارتی به این عمل واکنش می دادند، برخی حوادث بعد از انتخابات پیش نمی آمد.

رادیو گفت وگو در برنامه "چکاد بصیرت" با حضور دو کارشناس مسائل سیاسی به جریان شناسی و ریشه یابی حوادث سال 88 پرداخت.

در این برنامه محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: با رصد چند ماه قبل از انتخابات سال 88 به این نتیجه رسیدیم که قرار است در این انتخابات حوادثی متفاوت از حوادت انتخابات گذشته اتفاق بیفتد، اکثریت رسانه های خارجی مخالف جمهوری اسلامی بحث تقلب در انتخابات را مطرح می کردند، متاسفانه برخی از دوستان انقلاب نیز پیشنهاد کمیته صیانت از آرای مردم را دادند.

وی افزود: به جریانهای سیاسی توصیه کردیم مراقب این توطئه که نمی دانیم چیست، اما می دانیم وجود دارد، باشند، برخی جریانات سیاسی بدون توجه به این تحلیل مواضعی اتخاذ کردند که در مواقعی با سیاستهای خارجی ها تطابق پیدا کرد.

حبیبی اظهار کرد: اینکه سلیقه های مختلف وارد انتخابات سال 88 شدند از نقاط قوت انتخابات 88 به حساب می آید، اما اینکه عده ای متوجه توطئه دشمن نشدند و انقلابهای مخملی غرب را فراموش کردند از نقاط ضعف برخی جریانها بود، خوشبختانه عده ای با بصیرت و آگاه مراقب بودند و اجازه ندادند توطئه دشمنان محقق شود.

وی با اشاره به ریشه های حوادث سال 88 عنوان کرد: اینکه بگوییم رفتارهای مسئولان موجب پیشنهاد تشکیل کمیته صیانت از آرا شد حرف نادرستی است، البته ممکن است برخی مسئولان اشتباهاتی داشته باشند، اما این نکته برای عمیق بودن توطئه 88 لازم است گفته شود که یکی از طرفداران جریان شکست خورده انتخابات اعلام کرده بود که مطرح کردن تقلب در انتخابات کلید رمز ما بود؛ اصولا موضوع مهمی به اسم تقلب حداقل 6 ماه قبل از انتخابات مطرح شده بود.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: با توجه به تجربه چندین ساله در هیئتهای نظارت و اجرایی معتقدم ساز و کار انتخاباتی در قوانین مربوط به انتخابات به نحوی است، که امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد، ترکیب هیئتهای اجرایی و نظارت با سلایق گوناگون در حوزه های رای گیری نشان از وجود انتخابات سالم در کشور دارد.

حبیبی گفت: حضور ناظران صندوقها در انتخابات سال 88 چند ده هزار نفر بود و باید مراقب بود مجریان با بی طرفی انتخابات را برگزار کنند، جنبه نظارت مردمی را نیز باید تقویت نمود، در انتخابات خردادماه نظارت بیشتری خواهد بود و پیش بینی می کنم انتخابات پرشور و همراه با نظارت دقیقی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه حزب موتلفه به موقع نسبت به فتنه 88 اعلام موضع کرد، گفت: ما قبل از انتخابات هشدارهای لازم را داده بودیم و بعد از انتخابات نیز به مدت چند ماه هر هفته راجع به مسائل انتخابات سال 88 اظهار نظر می کردیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: ما از اینکه فتنه ای قبل از انتخابات در حال شکل گیری است تردید نداشتیم، البته برخی دوستان به این نکته باوری نداشتند و عمدتا از رقبای اصلاح طلب ما بودند، روشنگری های معتقدین به نظام نیز موجب شد تا مردم حماسه نهم دی را خلق کنند.

وی در بخش دیگر این گفت وگو با بیان اینکه همه رفتار و گفتار نامزد پیروز مورد تایید موتلفه نبود، گفت: اگر کسی فکر کند که 13 میلیون نفری که به رقیب جریان اصولگرا در سال 88 رای دادند ضد انقلاب هستند، خیانت به مردم و انقلاب می دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان افراطی به دلیل عملکرد در انتخابات سال 88 پایگاه مردمی رااز دست داده اند، افزود: باید میان اصلاح طلبان و فتنه گران مرز قائل شویم، اینکه القا شود که هر اصلاح طلبی موافق فتنه است، حرف نادرستی است، عده زیادی از اصلاح طلبان رهبری و قانون اساسی را قبول دارند، اما جریان اصول گرایی را ممکن است قبول نداشته باشند، البته عده ای از اصلاح طلبان به اردوگاه دشمنان پیوستند، دوستان اصلاح طلب معتقد به نظام ، مرز میان خود و فتنه گران را دائما شفاف نگه دارند، اگر این صراحت را نداشته باشند، این تفکر نادرست که اصلاح طلبان با فتنه گران یکی هستند، در ذهن جمعی از مردم نهادینه می شود.

همچنین محمدرضا خباز، نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در خصوص حوادث سال 88 باید به علتها نگاه کرد: گفت: دشمن از قبل از انقلاب با طمع ورزی به دنبال منافع خود در ایران بوده است و بعد از انقلاب طمع ورزی دشمنان بیشتر شده است، چه کار باید انجام می دادیم که حوادث سال 88 اتفاق نمی افتاد، پاسخ به این سوال راهگشا خواهد بود.

وی در این رابطه افزود: برخی اقدامات از سوی مسئولان وقت موجب شد طرفداران کاندیدای غیر اصولگرا به این نتیجه برسند که انتخابات نباید تنها از طریق نهادهای قانونی صیانت شود و ما خود نیز باید کمیته صیانت از آراء را ایجاد کنیم.

وی در بیان ریشه های فتنه سال 88 گفت: من معتقد به تخلف در انتخابات بودم، وقتی شب انتخابات سهام عدالت به برخی از مردم پرداخت شد، موجب می شود که مردم این عمل را دارای شائبه انتخاباتی بدانند، اگر آن زمان دستگاه های نظارتی به این عمل واکنش می دادند، برخی حوادث بعد از انتخابات پیش نمی آمد.

این فعال اصلاح طلب همچنین در مورد میتینگ کاندیدای پیروز در میدان ولی عصرعنوان کرد: نحبگان کشور یک تکلیف الهی و ملی بر عهده دارند، انتخابات برگزار شده و روز بعد کاندیدای پیروز در میدان ولی عصر میتینگ برگزار کرد، میتینگ رئیس جمهور نباید به صحنه هتاکی علیه برخی از افراد تبدیل می شد، این اولین جرقه در خرمن اختلافات بود، هنوز اردوکشی خیابانی صورت نگرفته بود و باید جریان پیروز از خود تواضع نشان می داد.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که از انتخابات 88 تا کنون چه تمهیداتی اندیشیده شده است که وقایع سال 88 تکرار نشود، گفت: مجلس نهم در رابطه با برگزاری انتخابات قانونی را تصویب کرده است، به دلیل فرصت کم به برخی از مواد آن پرداخته نشد، یکی از مواد این قانون وزیر کشور را الزام میکند که باید طبق قانون از یک هیئت معتمد دعوت کند تا بر انتخابات نظارت کنند، زمانی فصل الخطاب در زمینه اجرای انتخابات وزرات کشور به تنهایی بود، اما اکنون در کنار وزارت کشور شخصیتهای برجسته ای نیز بر انتخابات نظارت می کنند، اگر قانون انتخابات به صورت کامل به تصویب مجلس برسد کارشورای نگهبان نیز آسان تر خواهد شد.

وی در مورد مناظرات کاندیداها در سال 88 اظهار کرد: در روایات دینی آمده است که انسان مومن حق ندارد با آبروی افراد بازی کند و باید این نکات قرآنی را کاندیداها در مناظرات مدنظر قرار دهند، با توجه به حوادثی که در خلال مناظرات سال 88 رخ داد، صدا و سیما به این نتیجه رسیده است که مناظرات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به صورت ضبط شده به مردم ارائه شود و این اقدام مثبتی است.

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: هر جریانی دارای افراط و تفریط هایی است، اصولگرایان نیز باید افراد افراطی را از خود دور کنند.

وی با اشاره به اینکه حضور بیش از 40 میلیونی مردم از نقاط قوت انتخابات 88 بود، عنوان کرد: طبیعتا این حضور برگ زرینی بود که نظام می توانست از آن بهترین استفاده را داشته باشد.
نظرات بینندگان