arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

محبيان: استراتژي جريان دولت تغيير كرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیرمحبیان: درباره اينكه چرا دولت در ابتدا با چند كانديدا وارد ميدان انتخابات شد و بعد به سرعت آن كانديداها غير از گزينه اصلي در حال انصراف دادن هستند مي‌تواند گمانه‌هاي متفاوتي مطرح باشد. به نظر من آقاي احمدي‌نژاد و جريان ايشان در ابتدا ترجيح داد با چند كانديدا وارد ميدان شوند كه در صورت رد صلاحيت آقاي مشايي كه در واقع گزينه اصلي ايشان است گزينه‌هاي ديگري هم به عنوان آلترناتيو آقاي مشايي و كانديداي دولت در انتخابات حضور داشته باشند.

اما با توجه به انصراف آقاي رحيمي، معاون اول رييس‌جمهور و همچنين آقاي جوانفكر، مشاور رسانه‌يي ايشان از كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري اين احتمال مي‌رود كه استراتژي دولت تغيير كرده و جريان آقاي احمدي‌نژاد بنا دارد با يك كانديدا كه همان كانديداي اصلي خودش است به ميدان بيايد. شايد اين استرات‍ژي با هدف بالا بردن هزينه رد صلاحيت آقاي اسفنديار رحيم مشايي توسط جريان دولت تعيين شده باشد كه در واقع دولت مي‌خواهد با اين كار تا جايي كه مي‌تواند مانع از رد صلاحيت آقاي مشايي شود.

البته احتمال ديگري هم كه مي‌تواند وجود داشته باشد اينكه اين كانديداها به صورت خود خواسته و بدون هماهنگي با آقاي احمدي‌نژاد ثبت نام كرده‌اند و بعد با مخالفت ايشان مواجه شده‌اند و براي همين به سرعت از كانديداتوري شان انصراف داده‌اند. احتمال ديگري كه در اينجا مطرح است اينكه ممكن است آقايان رحيمي و جوانفكر پيشاپيش رد صلاحيت شدن خود توسط شوراي نگهبان را محتمل ديده‌اند و براي همين انصراف خود از كانديداتوري را ترجيح داده‌اند. يعني با توجه سابقه كيفري آقاي جوانفكر و همين‌طور وجود برخي حاشيه‌ها و مسائلي كه درباره آقاي رحيمي وجود دارد احتمال رد صلاحيت‌شان هست و براي همين تصميم گرفته‌اند قبل از اعلام نظر رسمي شوراي نگهبان خودشان پيشاپيش ميدان رقابت انتخابات رياست‌جمهوري را ترك كنند.

اما به نظرم اين احتمال چندان قوي نيست چرا كه هردوي آنها در زمان ثبت‌نام‌شان از حواشي و پرونده‌هايي كه دربارهشان مفتوح است مطلع بوده‌اند اما با اين وجود اقدام به ثبت‌نام كرده‌اند. بنابراين به نظر مي‌رسد استراتژي جريان آقاي احمدي‌نژاد در ابتدا اين بود كه با چند كانديدا وارد ميدان شود تا هزينه ردصلاحيت كانديداهاي دولت را بالا ببرد اما در شرايط فعلي با تغيير استراتژي خود تصميم گرفته به صورت تك كانديدايي وارد ميدان شود و شخص اسفنديار رحيم مشايي را به عنوان تنها كانديداي جريان دولت به ميدان بفرستد.
نظرات بینندگان