arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۱ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۲

امام خمینی(ره) از نگاه داریوش مهرجویی ،رضا میر کریمی ،مجتبی راعی ورسول صدر عاملی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب علاوه بر اینکه در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار بودند در بین هنرمندان به خصوص سینماگران نیز افراد بسیاری وجود داشته و دارند که همواره در صحبتهای خود نسبت به امام خمینی (ره )علاقه بسیاری نشان داده اند.

به گزارش پارس توریسم ، داریوش مهرجویی کارگردان مطرح و پیش کسوت سینمای ایران یکی از این هنرمندان است. آقای مهرجویی که فیلم "گاو" او مورد توجه امام قرار گفته بود بارها در صحبتهای خود از امام خمینی (ره )تمجید کرده است.

مهرجویی: حرفهای امام برای سینما تعیین کننده بود

مهرجویی سالها قبل در پاسخ به سوالي درباره دليل توجه « امام خميني» به فيلم« گاو» گفته است: درشرايط اوايل انقلاب سينما موضوع ملعوني بود و مردم تمام سينماها را آتش مي‌زدند. چون مي‌گفتند سينما محل ترويج فساد است. به همين دليل توليد فيلم به صفر رسيد و سينماها تعطيل شد.

وي ادامه داده بود: دراين وضعيت تلويزيون به طوراتفاقي « گاو» را نشان داد و مرحوم امام(ره) اين فيلم را مشاهده كردند و در نطقي گفتند: "ما نمي‌گوييم سينما اساسا بد است. نظير فيلم « گاو» مي‌تواند فيلم فرهنگي و آموزنده‌اي باشد و فكر و روح بيننده را تعالي دهد.” اين حرف امام براي سينماي ايران بسيار تعيين كننده بود.

امام خط مشی سینما را مشخص کرد

آقای مهرجویی در گفت وگوی دیگری درباره امام خمینی (ره )می گوید :نه تنها نظر من، بلكه نظر تمامي مورخين اين است كه حضرت امام خميني(ره)، خطي مشي سينماي ايران را مشخص كرد كه چه‌گونه باشد، ايشان دليل وجودي سينما را مشخص كرد كه عامل تعيين‌كننده مهمي بود. در آن زمان، همه مانده بودند كه چه كار كنند.

كارگردان فيلم گاو درادامه به موضوع جالبی اشاره کرده وگفته بود :ما در نوفل‌لوشاتو با حضرت امام(ره) آشنا بوديم و در آن جا با ايشان و تمام خانواده‌اش مصاحبه كرده بوديم و ايشان با نام من آشنا بود.

میر کریمی: هنوز به خوبی با ابعاد شخصیتی امام آشنا نشده ایم

رضا میرکریمی دیگر کارگردان مطرح سینمای ایران است که در سالهای اخیر به تمجید از امام خمینی (ره )پرداخته است . آقای میر کریمی دراین باره گفته که براي به تصوير كشيدن همه ي ابعاد شخصيتي حضرت امام (ره) نيازمند زماني هستيم كه با گذشت آن، آثار حركت حضرت امام در نقاط مختلف دنيا بيشتر مشهود شود تا بتوانيم قضاوت درستي درباره ي تاثيرات ايشان داشته باشيم.

به گفته :رضا ميركريمي، ما خودمان به عنوان كساني كه در دوره حضرت امام حضور داشتيم و ايشان رادرك كرديم هنوز به خوبي با ابعاد شخصييتي آن بزرگ مرد آشنا نيستيم که البته تلاش‌هاي خوبي براي به تصوير كشيدن زندگي حضرت امام شده كه از جمله آنها مي‌توان به كار زيباي آقاي مجتبي راعي (صنوبر) اشاره كرد.

 

 

امام مردی آرام شجاع و بی تکلف

رضا ميرکريمي، حضرت امام (ره) را شخصيتي فرهنگي می داند كه توانست ادبيات سياسي دنيا را به نفع مستضعفين تغيير دهد و در دوره‌اي كه ويروس نا اميدي و تسليم در برابر زور، تمدن بشري را بيمار كرده بود ظهور مردي آرام، بي‌تكلف، شجاع واميدوار مسير تاريخ را عوض كرد.

حضرت امام بدون هيچ تجربه حكومتداري تنها با خلوص، ايمان وارتقاء باور ديني مردم توانست نظامي را پايه‌ريزي كند كه درسهمگين‌ترين مسائل تاريخي استوار نشان داد.

شايد تاکنون برخي بوده اند که گمان داشته اند كلام ساده امام نشان از عدم تسلط ايشان بر ديپلماسي رايج در جهان بود و راز موفقيت ايشان در تحريك اعتقادات ديني هواداران فراوان خود خلاصه مي‌شود و... ولي آيندگان بي‌غرض، قضاوتي عادلانه درباره او و نهضت بي‌نظيري كه در جهان بر پا كرد خواهند داشت.

به اعتقاد سازنده فيلم "خيلي دور خيلي نزديك": در زمان جنگ كه تهديدي جدي براي كشور فراهم شد تنها عاملي كه رمز موفقيت ما در آن برهه بود جريان فرهنگي مبتني بر باورهاي ديني بود كه توسط امام(ره) تزريق مي‌شد.

در دوره‌اي كه حتي رسانه‌هاي ما قدرت همراهي لازم را با انقلاب نداشتند حضرت امام (ره) به تنهايي به اندازه يک رسانه ي بزرگ فرهنگي بودند كه تمامي جبهه‌ها را تغذيه مي‌كردند.

راعی: تاریخ معاصر را بدون امام نمی توان نوشت

مجتبی راعی نیز در سالهای اخیر اعتقادداشته که وقتي آدمي جزء تاريخ يك كشور مي‌شود، هر كس با هر نوع تفكري كه آن تاريخ را بنويسد، نمي‌تواند از كنار آن آدم رد شود.تاريخ معاصر ايران را هيچ كس بدون امام خميني(ره) نمي‌تواند بنويسد.

از نظر آقای راعی نسل او در اوج جواني با ظهور اين انسان مواجه شد و قطعا در شخصيت همه‌ي آدمهای این نسل تأثير گذاشت.راعی زمانی درمصاحبه ای دراین باره گفته بود : يادم هست زماني كه امام از دنيا رفتند، همه‌ي قشرها و تيپ‌هاي مختلف اجتماعي براي تشييع ايشان حضور داشتند و طبيعي است كه نسل امروز ما هم مي‌خواهد درباره‌ي امام بيشتر بداند.

به اعتقاد کارگردان "عصرروز دهم" می توان از امام خميني (س) به عنوان يك قهرمان ملي نيز ياد ‌كرد و به گفته وی راز قدرت امام در زمان حياتشان و پس از آن، جا داشتن در قلب‌هاي مردم بود. امام به سربلندي ايران فكر كرد و اگر از امام فقط يك شخصيتي مذهبي جداي از ملي بودن بسازيم به ايشان جفا كرده‌ايم.

  از نظر کار گردان فیلم "تولد یک پروانه" اگر همچنين وقتي ايشان را متعلق به يك جناح خاص كرديم نيز، بر امام جفا كرده‌ايم، چون هيچ گروه يا جناحي نتوانسته امام را به نفع خودش مصادره كند.

خاطره ای از رسول صدر عاملی

اما رسول صدر عاملی که در زمان انقلاب به عنوان خبر نگار حضور بسیاری در وقایع داشت زمانی در گفت وگویی خاطرات جالبی را از امام تعریف کرده است.

 صدر عاملی در یکی از خاطرات خود گفته است در زمان انقلاب، به عنوان یک خبرنگار ایرانی این افتخار نصیبم شده بود که گزارش کامل اما خلاصه همه اخبار رسانه ها را در مدتی حدود ده دقیقه به اطلاع امام برسانم.

در صف هشتم نماز نشسته بودیم که نا گهان امام فریاد زد یک نفر آن در را باز کند، شگفت زده شدیم ما که نزدیک در بودیم صدای در را نشنیده بودیم. یک دختر بچه سه ساله فرانسوی از همسایگان نوفل لوشاتو آمده بود و چون دستش به زنگ نرسیده بود در حال یخ زدن بود.

نظرات بینندگان