arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۱
تعداد نظرات: ۱۰۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۲

سخنی با جناب دکتر عارف در مورد درخواست "ائتلاف" و "انصراف"/ آیا در این برهه حساس، "اصولگرا" و "اصلاح طلب" بودن مهم است؟

* مصطفی فقیهی: چه اهمیتی بالاتر از اینکه امروز، اندیشه ی نجات و حل مشکلات کشور، «تفکرات ناهمگون ، ناهماهنگ و چند پاره ی اصلاح طلب و اصولگرا» را چنان به هم نزدیک کرده که مشترکاتش به حدیست که ناظران سیاسی را از فهم آن عاجز است؟! چه اتفاقی فرخنده و مبارک تر از چنین همدلی کم سابقه ای؟ پس این همه اصرار بر نقاط افتراق، برای چیست؟ در ورای این تخریبگریها و وسوسهانگیزیها چه اهدافی میتواند نهفته باشد؟ این راه کج به سر منزل مقصود میرسد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اول . پس از شوک رد صلاحیت آیت الله هاشمی، یاس و سرخوردگی تا آنجایی رسید که چنان احساس بر قواعد چیره گشت که برخی بر طبل «شرکت نکردن در انتخابات» کوفتند و تا آنجا پیش رفتند که از کنار کشیدن از صحنه سیاسی کشور سخن گفته و حتی آیت الله هاشمی را نیز به چنین اقدام احساسی دعوت کردند و بعضی هم ایشان را اپوزوسیون جدید خواندند! چند روز اول، «فضای سیاسی کشور» تحت تاثیر این شوک کم سابقه ی سیاسی و حسرت ناشی از آن، چندان نشاط و خروشی نداشت و آنگاه که به خود آمد، 8 چهره تایید صلاحیت شده را دید که فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند. صحنه ی عجیبی بود، برخی که تا دیروز، حتی فکر رسیدن به دور دوم را نمی کردند و در اندیشه تداوم مدیریت فعلی خود بودند، نفر اول نظرسنجی ها شدند و سرمست از عرصه خالی از حریف ، بر "توهم پیروزی" گرفتار آمدند و ... چنین شد که ائتلاف ها فرو پاشید و مدعیان دوچندان شد.

در میان این 8 نفر ، مطلوب و ایده آل ها افرادی بودند که با حضور هاشمی، از آمادگی خود برای انصراف از انتخابات سخن گفته بودند، هر چند به خواست آیت الله در عرصه باقی ماندند.

دوم. به گواه اهالی انصاف، اعتدال ، مدارا و عاشقان دل نگران کشور و انقلاب از بحران های فزاینده ی خارجی و داخلی، روحانی ، عارف و ولایتی سه گزینه ی معتدل ، مجرب و نسبتاً مطلوب در میان 8 کاندیدای تایید شده هستند. ولایتی که خود را وابسته به ائتلاف فروپاشیده ی 2 + 1 دانسته و از هم اکنون اعلام کرده که به نفع کسی کنار نمی کشد - گو آنکه رای او چندانی نیست که بشود به او امید بست و البته با حضور چهره هایی چون "روحانی"، اولویتی هم ندارد - می ماند این دو نفر. یکی معاون اول دولت اصلاحات و دیگری دبیر سابق شوای عالی امنیت ملی.

جناب دکتر عارف سالیانیست در مدیریت کلان کشور نقشی فعال داشته و همواره با "صبر" و "سکوت" و دوری از سیاسی بازی، بی هیچ حرف و حدیث و حاشیه ای به کار خود مشغول بوده است و همین خصائص و خصائل، او را در میان نخبگان و ناظران سیاسی به سیاست پیشه ای محجوب و محبوب، مشهور ساخته است. ایشان طی دو دوره اخیر، عضو مجمع تشخیص و شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم رهبر معظم انقلاب هستند.

دکتر حسن روحانی نیز ، مجتهدی "خردورز" و "سوار بر کلام" است که پیش و پس از انقلاب، در صفوف اول مبارزه و مدیریت کلان به فعالیت پرداخته است. مدیریت های کلان و سرنوشت ساز و همچنین نمایندگی 5 دوره مردم ، از او سیاست پیشه ای خلاق، معتدل، متخصص و خوش وجهه در ایران و جهان ساخته که در شرایط فعلی می تواند نقشی کلیدی ،  مفید و مؤثر در توسعه همگام با اندیشه انقلاب و حل بحران های خارجی ایفا نماید. آقای روحانی نیز به جز عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام،  16 سال است نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی هستند.

سوم. نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که جناب روحانی و عارف روندی صعودی و کم سابقه را در چند روز اخیر طی کرده و خود را از قعر  به صدر کشانده اند و البته رقبا هنوز کم نیستند. دلسوزان و سابقون، طی روزهای اخیر مکرر پیشنهاد ائتلاف داده اند و استدلال کرده اند که «این دو نامزد، با حضور همزمان در عرصه انتخابات امید چندانی به پیروزی ندارند و تنها در صورت ائتلاف و انصراف یکی به نفع دیگری، احتمال حضور یکی چهره معتدل در دور دوم انتخابات وجود دارد.»

در این میان، متاسفانه برخی چهره ها مرتب بر طبل نزاع و اختلاف می کوبند و می گویند روحانی اساساً اصلاح طلب نیست!

پاسخ به چنین شبهه ی عجیب و غریبی این است که در زمانه و برهه ی حساس کنونی از تاریخ کشورمان، چه ضرورت و قداستی دارد فردی که ردای ریاست جمهور بر تن می کند، اصولگرا باشد یا اصلاح طلب؟ امروز سایه ی جنگ و تحریم و معضلات اقتصادی و اجتماعی بر سر ملت ایران سنگینی می کند و سیاست پیشه ای خردورز نیاز است که با در اختیار داشتن وجهه بین المللی مناسب و قدرت و نفوذی قابل، درصدد حل معضلات و مشکلات آزاردهنده مردم باشد. پس تکرار این ادعای نامفهوم، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ مگر در این شرایط حساس، قدرت گرفتن این جناح و آن جناح، حساسیت و ضرورتی دارد؟ اساساً چه اهمیتی بالاتر از اینکه امروز، اندیشه ی نجات و حل مشکلات کشور، «تفکرات ناهمگون ، ناهماهنگ و چند پاره ی اصلاح طلب و اصولگرا» را چنان به هم نزدیک کرده که مشترکاتش به حدیست که ناظران سیاسی را از فهم آن عاجز است؟! چه اتفاقی فرخنده و مبارک تر از چنین همدلی کم سابقه ای؟ پس این همه اصرار بر نقاط افتراق، برای چیست؟ در ورای این تخریبگریها و وسوسهانگیزیها چه اهدافی میتواند نهفته باشد؟ این راه کج به سر منزل مقصود میرسد؟

روحانی یک اعتدالگرای حقیقی و اصولگرایی منصف است که با هرگونه افراط و تفریط در تقابل و تضادی حاد و جدی است. آیا صرف اینکه او در جبهه اصولگرا تعریف می شود - حتی با وجود بیان اظهارات شجاعانه او که از پس دیگر کاندیداها برنمی آید - باید بر او تاخت و کشور را از مسیر عقلانیت و تدبیر محروم ساخت؟

چهارم. شاید از نگاه حرفه ای به دور باشد و خلاف این طریقت، که یک روزنامه نگار رسماً وارد گود شده ، طرف یک سوی میدان را بگیرد و صراحتاً از کاندیدایی حمایت کند، اما درک شرایط خطیر فعلی باعث می شود هر دلسوز و علاقمند به آینده ی این مرز و بوم، حتی اولیات حرفه ای را بر طاقچه نهد و جان کلام را بر زبان براند.

اشتباه نشود. نگارنده حامی تمام قامت جناب روحانی نیست و او را مصون از خطا نمی داند، بلکه به عکس، او مانند هر مدیر دیگری کارنامه اش مخلوطی از کاستی و قوت هاست، اما در این زمانه ی دشوار، او را با توجه به جمیع جهات داخلی و خارجی، گزینه "اصلح" دانسته و هشدار می دهد تکرار خطای 84 و 88، باعث افزایش مشکلات و بحران ها می شود.

بنابراین، ضمن احترام تمام برای جناب دکتر عارف - که حقیقتاً انسانی محترم، دوست داشتنی، مدیری مجرب ، توانا و آزمون پس داده است - سئوال می کنم در زمانه ای که فضا برای فعالیت اصلاح طلبان چندان مهیا نیست، آیا بهتر نیست از "روحانی" چنین که تا سرحد توان، بر مدار انصاف است و در مسیر اعتدال، مدیری نزدیک به رهبری معظم و آیت الله هاشمی و آزادیخواهی که 8 سال است تندترین انتقادات را شنیده و دم برنیاورد، بهره برد؟

روحاني در سوابق خود، اجتهاد، دکتراي حقوق اساسي، مبارزات قبل از انقلاب، همکاري نزديک با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در جنگ تحميلي، چندين دوره نمايندگي مجلس، عضويت در جامعه روحانيت مبارز تهران، 16 سال دبيري شوراي عالي امنيت ملي و 20 سال نمايندگي رهبري در اين شورا، عضويت در مجلس خبرگان، مسئوليت مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و ... را دارد که به ايشان جايگاه برجسته‌اي در ميان نامزدهاي کنوني مي‌بخشد.



نگارنده معتقد است ظرفيت دکتر روحاني برای پیروزی در انتخابات ، به مراتب بیش از جناب دکتر عارف است. او قادر به جذب آرای اقشار مختلف مردمی است. چه اصولگرا، چه اصلاح طلب و چه غیر آن. آیا کسوت روحانیت "روحانی" خود دلیلی برای حمایت طیف گسترده ای از علما ، طلاب و ... نیست؟ چرا باید این فرصت را نیز از دست داد؟

جناب دکتر عارف عزیز! حقیقتاً کناره گیری جنابعالی چیزی از شان و منزلت و جایگاه شما نمی کاهد. گوآنکه که شاید کارنامه ی مدیریت آزمون پس داده ی جنابتان، گواهی فاصله ی مدیریتی و معنوی با دیگر کاندیداهای اصولگرا باشد، اما حیاتیست که جنابعالی در این فرصت سرنوشت ساز، به خاطر مردم به نفع آقای روحانی کنار بکشید تا تجربه تلخ 84 ، تکرار نشود.

پنجم. نکته ی آخر البته پس از ائتلاف این دو بزرگوار و کناره گیری یکی به نفع دیگری، قابل تحقق است که احتمال پیروزی را بسیار افزایش می دهد. حمایت ضمنی با صریح حضرات و بزرگانی چون آیت الله هاشمی، سید محمد خاتمی، ناطق نوری و حاج حسن خمینی از نامزد نهایی ، خواسته ی نخبگان سیاسی کشور است که می تواند بار دیگر حامیان خاموش و مایوس شده ی «اخلاق» و «اعتدال» را به پاخیزاند . ولو با احتمال شکست و عدم اجابت خواسته این عزیزان توسط نیمی از حامیان ...، این وظیفه ایست تاریخی بر دوش این بزرگواران... 

اميدوارم اين عزيزان،‌ فرصت ايجاد شده را غنیمت شمرده و به میدان بیایند...باشد تا «دولت راستگويان و درستكاران، با رهبری رهبر، با پشتیبانی هاشمی، با تجربه خاتمی و با درایت و تدبیر»، کشور را از گزند توطئههای دشمنان و آفات اغیار دور سازد.

* مصطفی فقیهی
مدیرمسئول و سردبیر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
737
1998
رای من دکتر روحانی......
پاسخ ها
صدای مخالف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
از آقای محمد خاتمی خواهش می کنم که هر چه زودتر کاندیدای مورد قبول خود را معرفی کنند ما گوش به فرمان منتظر نظر ایشان هستیم
ahmad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
72
937
جناب فقیهی مسیله در اینجاست که پس از اون شوک و یاس و ناامیدی برخواسته کدام میتوانند مردم رو بهتر به سمت صندوقها برانگیزانند وگرنه حرفتان از این بابت که روحانی با توجه به ارتباطات بیشتر با بالای هرم نظام امکان کار بیستر دارد صحیح است اما جناب روحانی تا وقتی مواضع صریحتر وشفاف تری نگیرد هنوز جذابیت های لازم را برای گسیل آرای خاتمی و هاشمی به سمت خود ندارد.ضمن اینکه با وجود چهره ایی مانند ولایتی ،حداد ،رضایی وغیره بعید است که سبد رای اصولگرایان را به خود اختصاص دهد به همین دلیل باید تکیه بیشتر خود را روی همان جامعه هدف آقای عارف کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
شما که میگید جذاب تر و شفاف تر ببخشید آقای عارف از کی شفاف شده اند گول نخورید تورو خدا گول نخورید ایشان 8 سال در دولت خاتمی و 8 سال در دولت احمدی نژاد کار سیاسی نکرده اند و حتی یک انتقاد به دولت احمدی نژاد تو کارنامشون ندارند بعدش چطور شده یکدفعه شیر شده اند و برخلاف 16 سال گذشته حرف میزنند من به رویه حضور ایشان به مانند مهر علیزاده مشکوکم و آقای خاتمی به مانند 8 سال قیل مقصر این داستان خواهد بود چرا که 4 کانیدای سال 84 را به اجماع نرسوند خاتمی به مهر علیزاده جیزی نگفت حالا هم به عارف چیزی نمیگوید با توجه به آنکه روحانی را به انتخابات دعوت کرده است درد بیچارگی اصلاحات را به کی باید گفت متاسفانه دوستان هوشیار جلو نمیروند من از آقای فقیهی تشکر میکنم و خداوند به تفکرات عاقلانه و مدبرانه ایشان انشاألله کمک کند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
من اصولگرا هستم و به روحانی رای میدهم
خیلی ها را میشناسم که چنین اند
درود روحانی و عارف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
نظرتون درسته ولی به نظر من و اونجوری که آمار نشون میده ؛ آقای روحانی طرفدارای بیشتری داره.
این مبارزه بین آقای عارف و آقای روحانی نیست.
باید با درایت تصمیم گرفت.
هر کدام که اصلاح طلبان بگویند به همان رای میدهیم. چه عارف چه روحانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
مواضع از این صریحتر و شفاف تر!؟ مواضع شخص آقای روحانی به اندازه کافی همانند جناب آقای عارف صریح بوده. من فکر میکنم بیش از حد رو این مواضع تاکید کردن سبب میشه مردم ذهنشون از کابینه متخصص و اقتصاددانی که این عزیزان میتوانند شکل دهند دور بشه و برخی فکر کنند این عزیزان فقط دنبال دعوا هستند در حالی که مجربترین افراد مثل نعمت زاده روراینها تو کابینه دارند تا باز اون کارنامه درخشان اقتصادی دولت اصلاحات رو به بار بیارن. من فکر میکنم قشر تحصیلکرده اینها رو شناخته، باید قشر عامه رو هم روشن کرد که این عزیزان آرامش و رفاه رو با خود خواهند آورد
شریعتی
|
United States
|
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
682
817
آقای عارف امشب مناظره نماینده اقتصادی شما آقای طیب نیا وآقای نوبخت نماینده دکتر روحانی بود.از لحاظ اقتصادی هم آقای نوبخت بسیار مسلط تر وامیدوارانه تر ومحکم تر از نماینده قابل احترام شما صحبت کردند.شما معاون اول سید عزیز ما خاتمی هستی.اما از هر لحاظ که بخوای حساب کنی،چه اقتصادی چه سیاسی وچه فرهنگی صلاح وعدالت بر اینه که شما به نفع دکتر روحانی انصراف بدهید.خواهش میکنم.این فرصت را از ایران نگیرید.درضمن باید با آقای غرضی عزیز ودوست داشتنی وحکیم هم صحبت بشه که به نفع دکتر روحانی کنار بره تا حداقل نصف پنج میلیون رایی که به نظر من قطعا داره به سبدرای دکتر روحانی ریخته بشه.اگر با دکتر رضایی هم صحبت بشه وبه هر طریق ممکن در اینمورد به توافق با آقای روحانی برسه که دیگه باید واقعا گفت:سلام بر زندگی،سلام بر امید،سلام بر تدبیر،سلام بر شادی،سلام بر دلار 800تومانی،سلام براتحاد وسلام بر ایرااااااان آباد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
شما انگار واقعا توی این مملکت زندگی نمیکنی...خیلی رویاپردازی!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
دکتر عارف کنار نمی ره، اینقدر تلاش بیهوده نکنید، ما دوست داریم به ایشون رای بدیم !
اصلاح طلب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
اين همه آرمان گرايي كار دستت ميده،مثل همون كاري كه دست اصولگرايان داد...!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
بي نظير بود. مخصوصا آخرش
ناشناس
| China |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
جلیلی مگه چیش از اونای دیگه کمتره که نخواد به نفع روحانی کنار بره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
129
854
روحانی گزینه خوبی برای کشور است زیرا خط و مشی رفتاری که دارد باعث گرد امدن همه نیروهای عاشق و دلبسته به نظام و انقلاب و رهبری میشود از اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل و روستایی و شهری و تحصیلکرده و کم سواد و ... ضمنا شخصیت فراجناحی قابل تقدیریست و باعث اتحاد گروه های سیاسی و افزایش نیروی درونی ایران میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
ولی برای بنده برنامه ای که آقای دکتر عارف در همه ابعاد طراحی کرده، کشور را میتونه پیش ببره. ما تا کی میخواهیم بجای برنامه محوری شخص محور باشیم. بقول سید عزیز خاتمی دنبال قهرمان نباشیم. مقام عمل به برنامه و کار تعلق دارد نه به شخص.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
40
380
جناب فقیهی من این کامنت را در وبسایت جنا روحانی گذاشتم:
آقای روحانی باید جواب بدهند بحث ائتلاف رو قبول دارند یا نه. ما به کاندیدای مشترک جناب هاشمی و خاتمی رای خواهیم داد. مهم نیست که اون کاندید کی باشه. آقایان هاشمی و خاتمی نفر نیستند. یک تاریخ اند. یک مسلک و سلوک اند. اعلام اینکه به ائتلاف پایبند هستند یعنی اعتقاد به این سلوک. یعنی حمایت از این بزرگان و راه شان. یعنی فردا روز ما می توانیم خواسته هامان را از این بزرگوار نیز پیگیری کنیم. ما به تفکر سیاسی و غیرپوپولیستی معتقدیم. به دولت پاسخگو و با پشتوانه سیاسی مردمی معتقدیم. جبهه سیاسی پشت سر فرد نباشه، تفکر جمعی نباشه وضع همان است که بود

جناب فقیهی!
به نظرسنجی ها اشاره کرده اید. آنهایی که منتشر شده خلاف فرمایش شماست. لطف کنید شفاف بفرمایید.
ضمنا اگر ائتلافی انجام نیاز به کار تبلیغاتی وسیع و جهادی دارد بخصوص در سطح مناطق حاشیه ای و روستایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
با محسن کاملا موافقم. بجای شخص محوری و قهرمان پردازی، ببینید برنامه کدام کاندیدا برای پیشبرد ایران بهتر است.
saeideh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
96
740
آقای عارف واقعا انسان مدبری است
ائتلاف ایشان فداکاری بزرگی است در حق اصلاح طلبان و ملت
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
چرا اصلاح طلبان رو با ملت جمع می بندید؟!!!سابقه نشون داده ملت با اصولگراها هستند تا با شما اصلاح طلبا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
به کاندیدای ائتلاف رای خواهیم داد.
ماهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
78
622
به امید پیروزی جریان آقایان عارف و روحانی
امیدوارم با درایت خودشان تمهیدی بیندیشند تا حداکثر آرا جذب شود. حقا که هردو بزرگوار لایق ریاست هستند و بعد از پیروزی از توانمندی هرکدام از بزرگواران میتوان بهره مند شد.
ماهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
74
491
به امید پیروزی جریان آقایان عارف و روحانی
امیدوارم با درایت خودشان تمهیدی بیندیشند تا حداکثر آرا جذب شود. حقا که هردو بزرگوار لایق ریاست هستند و بعد از پیروزی از توانمندی هرکدام از بزرگواران میتوان بهره مند شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
74
437
این مساله باید توسط بزرگانی چون آیت الله هاشم یو سید محمد خاتمی حل و فصل شود و در مقال یک سرمقاله نمیگنجد.
همچنین بایستی به طور مشخص وضعیت دکتر عارف در دولت بعدی ترسیم گردد تا کناره گیری ایشان منجر به نتیجه مناسب گردد.
انشا الله
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
83
766
دکتر عارف تا الان به تنهایی و غریبانه رو به جلو حرکت کردند . ایشان تمام هزینه های اصلاح طلب بودن را می پردازند و جانانه از اصلاحات دفاع می کنند اما دریغ از یک حمایت خشک وخالی از ایشان. واقعا سران اصلاحات در حق این مرد شریف جفا کردند. حتی در صورت عدم اجماع باز هم به آقای دکتر عارف رای خواهم داد. زیرا خالصانه و متواضعانه در برابر نا مهربانیها استاده اند و مقاومت می کنند. "لظفا چاپ کنید"
پاسخ ها
اصلاح طلب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
درود بر شما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
درود بر انتخاب معقول و منطقی
یکی مثل تو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
دوست عزیز لطقا بجای احساساتی شدن عقل وتدبیر را ملاک قر دهیم داغ تجربه 84 را فراموش نکنیم
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
181
378
آقای روحانی فرد بزرگی هستند جناب عارف هم همینطور، لمن فکر می کنم در این اوضاع جناب روحانی بهتر بتوانند به کشور کمک کنند.

ممنون از جناب فقیهی و انتخاب
naser
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
18
441
آقای خاتمی و هاشمی چرا ساکت هستند؟؟؟؟
محسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
13
333
اقای فقیهی و دیگر دوستان، نباید این گونه باشد که یکی به نفع دیگری کنار بکشد،
تنها راه حل تشکیل دولت ائتلافی ست به این معنا که این دو نامزد با یکدیگر متحد می شود تا بعد از پیروزی با توافق و همکاری یکدیگر دولت تشکیل دهند.
موجی که یه این طریق به جامعه تزریق می شود بسیار بیشتر از حالت اول خواهد بود و امکان جلب نظر مردم را میسر خواهد کرد.
...
هردو می باید نزد اقایان خاتمی و هاشمی روند، و نسبت به تشکیل دولت ائتلافی متعهد شوند.
مسعود
|
United States
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
279
157
آقای فقیهی

واقعا به موقع نوشتید از شما به خاطر سرمقاله مهمتان در این روز ممنونم. ان شالله عقلا فکری کنند و جناب دکتر عارف نیز فداکاری را تمام کنند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
اصل دغدغه ایشان بجا و واقعیت امروز جامعه است ولی متاسفانه راه حل پیشنهادی بیشتر ناشی از علایق شخصی است تا مولفه های منطقی و منصفانه! (به تعبیر دیگر رفتار آقای فقیهی مشابه رفتار مدعیان اصولگرایی در تصمیمات جمعی است!!)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
مگر عارف رای داره که به روحانی بده ،
با اون عکس دره زیبای توریستی !!!!!!!!
بابا آی خندیدم ها!!!!!!!!!!!
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
65
254
ببین انتخاب جان صحبت از ائتلاف شد که توی اون ائتلاف شما تصمیم گیرنده نیستی و صحیح تر اینه که بذاریم بعد از ائتلاف از شخص انتخاب شده حمایت کنیم
در حال حاضر هم اصلا صحبت شما رو نمی پسندم
بالاخره شما طرفدار روحانی هستی و یه عده ی زیادی هم عارف.....پس بهتره هر دو صبر داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
احسنت به مرتضی.
ناشناس
|
Malaysia
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
23
200
با سلام خواهشمند است نظر من را اگر خودتان معدوریتی ندارید سانسور نکنید. جناب آقای فقیهی عزیز . من شما را بسیار دلسوز میدانم و به مرام شما بسیار احترام می گذارم اما دوست گرامی آیا برای سلیقه و خواسته چو منی که تنها آرزویم اعتلا و سر بلندی کشورم میباشد گرینه ای در میان نامزدها وجود دارد؟ ایا آقایان عارف و روحانی توانایی این را دارند که کوتوله هایی که هزاران تریبون در اختیار گرفته اند و شبانه روز سیاست را بر پاشنه تفرقه و نزاع بین مردم می چرخانند به جایگاههای واقعی و قبلی خود برگردانند؟ آیا توانایی و قدرت بازگرداندن کشور را به گذشته دارند؟ خود میدانید که چه مسیر سخت و صعب العبوری است. خود بهتر میدانید که صدای چه جماعتی 8 سال است که بلند است. خود نیک میدانید که این جماعت برای ماندن نیاز به کوببدن طبل تفرقه بین مردم و دو دسته معرفی کردن آنها به فتنه گر و ..... دارند . ایا به فرض اگر روحانی یا عارف قذرت اجرایی پیدا کنند این جماعت خانه نشین می شوند .بدانید که اینان نه خود خیال خانه نشینی دارند و نه آقایان عرف و روحانی قدرت آن را دارند. پس به من حق بدهید که با دید باز نتوانم کاندیدای خودم را از میان این هشت نفر پیدا کنم. در ضمن از اصلاح طلبان هزینه می شود بدون آنکه فایده ای به مملکت رسانده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
دوست عزیز، سال 84 با همین استدلال برخی شرکت نکردند و شد آنچه نباید می شد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
دوست عزیز من صحبت های شما را تاقسمتی درست میدانم اما یادتان نرود اگر ما صحنه را خالی کنیم در واقع اجازه داده ایم دیگران برای ما تصمیم بگیرند به نظر من کاندیدی در میان این اقایان است که شاید ادامنه دهنده ی راه این 8سال باشد شما دوست دارید چنین شود؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
بله دارند! با تشکیل دولتی قدرتمند امکان برطرف شدن مشکلاتی که فرمودید وجود دارد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
قبول. ولی ناامیدی خوب نیست. بین صفر و صد نخواهد بود ما باید به حداقلهای ممکن در این شرایط راضی باشیم و همان را هم از دست ندهیم.
بزرگمهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
150
621
با احترام به شما بزرگواران بنده به جز دکتر عارف به هیچکس دیگری رای نمیدم... چون اصلاح طلبی نمیبینم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
بنده هم با کمال احترام میگم شما تفرقه اندازی! و اگر اصلاح طلبی باید به این فکر کنی که آقای عارف در دولت آینده باشد بهتر است یا اصلا نباشد! آقایان هاشمی و خاتمی تصمیم میگیرند و طرفدارانشان برای نجات کشور از شرایط کنونی به گزینه خروجی ائتلاف رأی میدهند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
بنده هم عارف را ترجیح میدهم ، ولی هرچه نتیجه ائتلافشان باشد می پذیرم.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
295
462
اقای فقیهی ممنون دراین شرایط اقای روحانی بهترین گزینه است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
51
چرااز نفوذکلام سیدحسن خمینی استفاده نمی شود؟
جبهه اصلاح طلبی مردان وزنان بزرگی دارد
سیدحسن،خانواده شهیدبهشتی،همت،رجایی،باکری،جهان آزا ،دستغیب و...
این سزمایه ها اگرامروز به کارنیایند ممکنه بعدا فرصت استفاده نباشد
آقای فقیهی لطف کنید همین جا به بنده ودیگردوستان توضیح دهید به عنوان ژورنالیست آیاپیگیر این مطلب هستید؟
پس برای کی وکی گذاشته اید؟
اگرنتوانید پیام ماراباامکاناتی که دارید به گوش این بزرگان برسانید چه توقعی است که ما به گوش بسیاری ازروستاییان برسانیم
لطف کنید سانسور هم نکنید نه توهینه نه سیاسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
2
46
آقای فقیهی تو رو خدا شما دیگه ادامه نده. آقایان عارف و روحانی خودشون کنار میان افراد نزدیک بهشون هستن که می خوان تا آخر نگهشون دارن. خواهشا شما دیگه اختلاف رو بهش دامن نزن. ایشالا به قول زیباکلام حرف آخر رو رهبری اصلاحات میزنه و کسی هم تمکین نکنه به ضرر خودشه
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
60
19
به نظر من اقایان در تحلیلها زیادی عجله دارند
قطعا آقای خاتمی و هاشمی در حال بررسی جوانب امر هستند که با توجه به بازتاب جامعه بتوانند از نتیجه مناظرات و .... تشخیص دهند چه کسی شانس بیشتری دارد (آقای روحانی یا عارف) و کناره گیری را به شخصی پیشنهاد کنند که اقبال کمتری دارد
پس باید منتظر بود که در اوایل هفته بعد این ائتلاف حتما صورت گرفته و بیانیه می دهند و دوباره اردوگاه اصولگرایان به هم می ریزد و چون فرصت زیادی برای تصمیم گیری ندارند احتمالا شاهد تنش زیادی بین آنها هستیم و شاید تنها کسی که کناره گیری کند و آن هم به نفع جلیلی آقای روحانی باشد و بقیه همه در صحنه می مانند
در اینصورت ار بین آقایان (روحانی یا عارف) و آقای رضایی و آقای قالیباف دو نفر از بین این 3 نفر شانس رفتن به دور دوم را دارند
و در اینصورت کار اصلاح طلبان بسیار سخت می شود و ماجرای سال 88 تکرار می شود . چون در مرحله دوم کل اصولگرایان علیه کاندید اصلاح طلب بسیج میشوند و از هیچ عملی برای نرسیدن اصلاح طلبان به قدرت فروگزار نخواهند کرد
پس بهتر است آن شخص آقای عارف نباشد چون در اینصورت آتش اصولگرایان تندتر خواهد بود و حتی در صورت رای اوردن هم در همان ابتدای معرفی کابینه دچار مشکلات عدیده می شوند و بتابراین آقای روحانی گزینه مناسب تری است و از آنجایی که آقای عارف مورد تایید شورای نگهبان بوده اصولگرایان در برابر معرفی ایشان به عنوان معاون اول هیچگونه اعتراضی نمی توانند داشته باشند و عملا یک برد تاریخی در میان این همه هجمه و امکانات برای اصلاح طلبان خواهد بود
فراموش نکنید ایجاد موج و کشاندن مردم به پای صندوق رای نیاز به زمان زیاد ندارد. ورود آقای هاشمی در یک ساعت این موج را ایجاد کرد
پس زمان فعلا باقیست حتی تا روز 22 خرداد
منتها اصلاح طلبان باید فکر این را هم بکنند که ممکن است در روزهای پایانی ارتباط آنها با هوادرانشان قدری سخت باشد و به صورت صریح نتوانند اظهار نظر کنند و در فضای رسانه ای تاییده و تکذیبیه شایع شود
و مردم دچار سردرگمی شوند
با توجه به حمایت تمام قد مسئولین کشور از آقای جلیلی و دادن ادرس مستقیم و غیر مستقیم به ایشان اقای هاشمی هم باید این حق را برای خود محفوظ بدارد که صراحتا حمایت خود را اعلام کند
اصلاح طلبان با توجه با 8 سال پیش رو چیزی برای از دست دادن ندارند پس باید همه تلاششان را در همین دوره بکنند و نگران هزینه و یا شکست اصلاحات نباشند
جریان سبز از دل همین اصلاحات بیرون امد
ما رنگ کم نداریم !!!
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
77
102
آقای فقیهی درست میفرمایند...
آقای روحانی در این شرایط بهتر از آقای عارف است...
من خودم یک اصلاحاتی دو آتیشم ولی باید شرایط جامعه رو در نظر گرفت...امروز شرایط برای ما اصلاحطی ها سخت شده چون در این 8 سال افراطیون اکثر اصلاحاطی ها رو کنار زدند....باید آروم آروم خودمون را بالا بکشیم تا موضع گیری سرسخت علیه ما نشه...باید عاقلانه رفتار کنیم نه احساسی...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
93
46
فقط حسن روحانی می تواند اوضاع کنونی را سروسامان دهد.
دوستدار خاتمی و عارف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
9
95
دوستان عزیز چرا شما سعی می کنید رو حانی رو در گروه ما قرار دهید من حتی هاشمی را هم ااصلاح طلب نمی دانم ولی به علت بزرگی وشرافت این مرد و توصیه خاتمی به ایشان حاضر بودم رای دهم من به عنوان یک اصلاح طلب در صورت پیروزی آقای روحانی واجماع بر ایشان نه خوشحال می شوم و نه در هیچ جا از ایشان حمایت نمیکنم واگر در زمان تصدی پست خطایی از ایشان سر بزند به عنوان کسی که به او رای داده ن تنها از او حمایت نمی کنم بلکه به عنوان منتقد با مسئله بر خورد می کنم جامعه اصلاح می خواهد آقای رو حانی نه اعتدال
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
92
28
روحانی و عارف هیچ کدام ایده آل نیستند، ولی باید بین این دو یکی کنار بروند و بهتر است آن یک نفر عارف باشد. هرچند عارف برنامه بهتری دارد ولی روحانی بیشتر به کار ریاست جمهوری می آید و عارف برای معاونت خوب است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
99
به نظر من اتتلاف این دو بزرگوار اگر در نهایت منجر به پیروزی شود عاقلانه است اما یک تردید وجود دارد و آن اینکه بسیاری از کسانی که به خاطر دکتر عارف حاضرند رای دهند ممکن است به دکتر روحانی رای ندهند و ما تعداد زیادی از آرا را از دست خواهیم داد.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
14
97
آقای فقیهی و جناب زیبا کلام:
من نمیدونم چی در دکتر روحانی دیدین ...
تو این چند روز از فضای تبلیغاتی دکتر عارف با شجاعت و جدییت از فضای موجود در کشور اعتراض نشون دادن که دیگر نمایند گان با کمی ترس و دلهره این کار رو کردن. مگه همین دیشب نبود که عارف از روحانی در مقابل جلیلی دفاع کرد. پس کی مدبرتر و شجاعتره ...
در ضمن اگه جناب حجت الاسلام خاتمی عزیز و تمامی اصلاح طلب ها از دکتر عارف حمایت نکنند این خیانتی بزرگ به اصلاح امور کشور و مرام اصلاح طلبیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
به دید من این نوشته های شما تنها سبب تفرقه خواهد شد!
فقط به خروجی ائتلاف عارف - روحانی رأی میدیم!
بوشهري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
96
11
در صورت عدم ائتلاف اين دو بزرگوار ( كه برخلاف منش اصلاح طلبي است) و سخت شدن انتخاب بين اين دو نفر ، من ترجيح ميدهم به كسي ديگر مثلا محسن رضايي راي دهم.
لهراسب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
77
30
من یک مورد از اقتدار روحانی بگویم بعد از سخنرانی ایشان در جماران تعدادی از جوانان ستاد او را بازداشت کردند.
ایشان محکم ایستاد و با پیگیری اکثرشان را آزاد کرد و دنبال آزادی بقیه آنها است.
برادران اوضاع امنیتی خیلی تغییر نکرده و آیشان جز مردان نترس در شکنجه گاههای طاغوت و معاون فرمانده جنگ و میادین بزرگ آتش و خون و حماسه است و ازستونهای استوار انقلاب است.
تکیه و اعتماد به چنین شخصیتهای انگشت شماری لازمه عبور از وضع کنونی است.

ما مدیران توانا بسیار داریم اما برای برهه کنونی مدیر بحران لازم است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
85
بنده با ديدن امتياز به نظرات منتشر شده به كل از جريان اصلاحات دلسرد شدم . همان دوستاني كه در بحث انتخاب روحاني و عارف ( از حداقل حق انتخاب ما) مانده اند يادشان رفته در همين مشكلات 8 ساله اخير ما به اندازه همان دولت بي كفايت مسئول هستند. چرا؟؟ چون در سال 84 هم همين بحثها باعث عدم اتحاد و .... گرديد. حالا در بحث انتخاب عارف يا روحاني افتاديم به چاله !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
سخنتان را باید طلا گرفت!
البته کسانی که به ظاهر اصلاح طلبند و چنین سخن میگویند یا تفرقه افکنند و یا اصلاح طلب نیستند و تنها ادعا دارند!
دکتر عارف : اصلاح‌طلبان واقعی از انتخابات قهر نمی‌کنند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
81
جناب آقای فقیهی ، با سلام :
خواهش میکنم منطقی تر با قضیه برخورد کنید ، تقریباً مطمئنم که با عدم تائید صلاحیت آقای هاشمی آرای خاموش که کم کم بیدار میشدند دوباره به خاموشی رفتند و توی این شرایط هیچ گونه حمایت ضمنی نمیتونه اون آرا رو برگردونه . اگر می تونید و می خواهید تاثیری داشته باشید باید برای هرکدوم از آقایون تائید صریح و شفاف (شاید در حد تکلیف) از آقای هاشمی و یا خاتمی بگیرید . اصولگرا بودن یا اصلاح طلب بودن هر کدوم از این دو عزیز با اون تائید که اعلام شد کاملاً مشخص میشه و اون وقت خواهید دید که چگونه آرای قاطع به حساب شخص تائید شده واریز خواهد شد . الان وقت حکمیته ، اون هم از طرف یه مرجع سیاسی مقتدر و اکیداً خواهش میکنم روی آقای عارف بیشتر از اینها حساب کنید . پشیمان نمی شوید .
یا علی
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
75
با سلام
دوستان عزیز و دوست عزیز آقای فقیهی، البته حرف شما درست که ایشان کنار بکشد و بقیه بزرگواران حمایت کنند،اما آیا اصلاح طلبان که آقای عارف نماینده آنهاست، رای خود را با توجه به این همه توهین ها و افتراها به سمت آقای روحانی سرازیر کنند و تمام قد از ایشان دفاع کنند نبایند جایگاه روشنی در دولت آینده داشته باشند تا حداقل درخواست های خود را به اجرا بگذارند؟؟؟
آیا اگر ایشان بدون هیچ درخواستی و جایگاهی کنار بکشد واقعا حامیان عارف، پشت آقای روحانی قرار میگیرند؟؟
آیا هزینه های آبرویی که تاکنون پرداختند نباید به نوعی حداقل به بخشی از درخواست های خود برسند؟؟
آیا بیم آن نمیرود که اگر بزرگان داراری وجهه در میان مردم مانند خاتمی و سید حسن خمینی برای ایشان از آبروی خود خرج کنند ایشان بعدش پشت پا نزند؟؟؟
البته آیت الله هاشمی را نگفتم چون ایشان به آقای روحانی نزدیک تر است و کمتر این احتمال وجود دارد که روحانی به ایشان پشت کند و با وارد شدن سید حسن خمینی نیز به شدت مخالفم...
چرا اینقدر نگرانید، این مملکتیست که آقایان ساختند و 8 سال بر سادگی و تواضع و برتری آن کوبیدند و حالا 4تا از کاندیداها خودشان از مدافعان سرسخت قبلی دولت بوده اند که حالا بدترین انتقادها را میکنند...
پیشنهاد بنده اینست که ایشان به عنوان معاون اول 4سال آینده روحانی معرفی شود و سپس کنار بکشد
یا حق
لطفا درج کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
8
178
آقای فقیهی
به نظر من نباید آقای عارف کنار بکشد چون همه افرادی که به آقای عارف رای می دهند ممکن است به آقای روحانی رای ندهند و این رای ممکن است به سمت قالیباف و جلیلی برود و باعث پیروزی آنها شود بنظرم بودن آقای عارف می تواند رای آنها را بشکند و باعث پیروزی اصلاح طلبها در مرحله دوم انتخابات شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
165
5
شما هر چیمیهواهید بگویید انشااله آقای قالیباف رئیس جمهور است
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
137
30
به نظر من فقط حسن روحانی چون او مردی عادل و به فکر مردم است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
104
83
نظر سنجی جدیدت سراسر دوروغه!!!!!
عمرا اگه روحانی اینقدر جلوتر از بقیه کاندیداها باشه!!!

خجالت بکش فقیهی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
15
124
چرا نباید روحانی به نفع عارف بره کنار !؟ عارف نسبت به روحانی در دانشگاهها و بین اقشار تحصیل کرده و جوانان محبوبیت بیشتری دارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
66
20
به نظرم كار درستي است ولي سخته .
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
62
14
به نظربنده کشورمادراین شرایط کنونی به یک ناجی نیازدارد که وابسته به جریان خاصی نباشد .معتدل باشد وبتواند بااستفاده ازتوان مدیریتی واجرایی افراددلسوز کشورراازاین بحران نجات بدهد.خداواند ا عاقبت مارا بخیر گردان........
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
83
من فکر می کنم شما با درج این مقاله بزرگترین اشتباه رو در جذب آراء به نفع یکی از دو کاندیدا محترم آقایان روحانی و عارف مرتکب شدید زیرا عملاً بجای مردم تصمیم گرفتید. بهتر بود بجای اینکه این بحث را بخواهید با یک مقاله تحت الشعاع قرار دهید یک تصمیم درون حزبی تکلیف را مشخص می کرد چون این کار شما دقیقاً همان عملکرد شورای نگهبان در یک سطح دیگر است. تا دیروز مردم روی خاتمی اجماع داشتند خاتمی نیامد خوب جناح اصلاح طلب هاشمی را گزینه جایگزین اعلام کرد و مردمی که تا لحظات آخر در انتظار آمدن خاتمی بودن امید خود را از دست دادند ولی جناح اصلاح طلب سعی در ایجاد امیدواری و اجماع حول آقای هاشمی داشت و مردم دوباره اعتماد کردند و دوباره اجماع نمودند البته با تعداد زیادی ریزش. در ادامه هاشمی رد صلاحیت شد و دوباره هواداران نا امید شدند و تعداد زیادی از هواداران ریزش کردند دوباره اصلاح طلبان مردم را امیدوار کردند که روی آقایان عارف و روحانی اجماع کنند و مردم اجماع کردند البته با کلی ریزش از هواداران آقای هاشمی. حال شما می خواهید آقای عارف حذف گردند بدون آنکه در نظر بگیرید آقای عارف محبوب جمع اکثریتی از اقلیت باقیمانده از تعداد هوادار اولیه در این فراز و نشیب تغییرات نمایندگان جناح اصلاح طلب است و با این کار نه تنها آن اجماع مد نظر حاصل نخواهد شد بلکه ریزش باور نکردنی آراء را شاهد خواهیم بود و البته راه حل این مشکل فرمولی دارد که بنده آن را طراحی نموده ام و در صورتی که مایل باشید می توانم آنرا در اختیارتان قرار دهم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
2
76
مهم نیست کدوم بمونه
ولی اگر اقایان هاشمی و خاتمی کاری نکنند و هر دو بمانند و حذف شوند من این دو را مقصر می دانم
احسان
|
-
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
10
113
با توجه به رشد رای هر دو عزیز نیازی نیست به سرعت یکی به نفع دیگری کنار برود باید از فرصت های تلوزیونی استفاده کنند چهار روز مانده به انتخابات یکی کنار برود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
اتفاقا روز مناظره تلویزونی بهترین زمان برای کناره گیری 1 نفر از دو نفر اونم جلویی دروبین بیان بشه عالی
محسنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
136
جناب فقیهی بزرگوار
وقتی شخصی می خواهد نقش مرضی الطرفین را بعهده بگیرد یکطرفه موضع نمی گیرد . شما از سر دلسوزی معتقد به تبدیل دو به یک برای جمع دو برای یک هستی درست. خوب چرا در این بین روحانی؟ چرا عارف نه ؟ چرا قبل از بحث هدف . شخص مورد نظر را مطرح میکنی . نمی گوئی این دو بزرگوار با هم بنشیند سبک سنگین کنند و یکی به نفع دیگری کنار برود یا بقول دوستان دیگر ائتلاف کنند . عارف اعلام آمادگی کرده چرا روحانی این آمادگی را اعلام نمی کند .؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
68
16
در رابطه با سخنان آقای فقیهی عرض میشود در مقابل جماعت تندرو و افراطی اصول گرا و حامیان خودسر آنان که مخالفین خود را تکفیر میکنند جناب آقای عارف که یک انسان محجوب و معتدل و اخلاقی است چه کاری میتوانند از پیش برند آدمی مثل احمدی نژاد که تازه خود را اصول گرا می دانست و در بی پروایی و جسارت زبانزد خاص و عام است امروز به گوشه ای خزیده و ساکت شده است چه رسد به فردی مثل آقای عارف که حجب و حیا و اخلاق انسانی ایشان کاملا" آشکار است . آقای روحانی هم حریف جماعت تندرو و افراطی است و هم قدرت روحی برخورد با مخالفین را دارد و هم مبانی فکری و سیاسی ایشان همان است که اصلاح طلبان میگویند
انصاف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
41
9
در پاسخ به کامنت جناب شریعتی: بهتره آقای روحانی به نفع دکتر رضایی کنار بروند ما از آقای روحانی مثل آقای خاتمی جز حرفهای قشنگ ندیدیم ولی دکتر رضایی شاید جذبه روحانی را نداشته باشد اما با برنامه است
شمشیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
8
80
باتوجه به حملاتی که به آقای روحانی می شود فعلا ائتلاف معقول نیست.بگذارید سخنانشان رادر مناظره ها بگویند .ازطرفی خنده های مرموز جلیلی حکایت از خاطر جمعش داردپس خیلی نمی توان امید به نتیجه واقعی آراداشت.
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
20
62
عارف عزیزمطمئن باش دردولت یازدهم چه رییس باشی چه معاون اول همواره درقلب ماخواهی بود.
کناررفتن شمابه نفع روحانی احتمال پیروزی مارابسیاربالامیبرد.تجربه تلخ84رانبایددوباره تکرارکرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
69
22
دوستان عزیز و محترم گاهی اوقات انسان مجبور میشود خلاف میل باطنی و برای مصلحت کشورش تصمیم بگیرد من سوالم از تمام دوستانی که میگویند فقط دکتر عارف اصلاح طلب است و فقط به او رای میدهیم این است:
شما ترجیح میدهید اقای روحانی رئیس جمهور باشند یا اقای جلیلی
اوضاع حساس تراز چیزیست که ما به فکر جناحی خاص و یا حتی انتقام گیری باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
62
به نظرم نباید برای بزرگان تکلیف تعیین کرد! تصمیم نهایی را آقایان هاشمی و خاتمی میگیرند و چه دکتر روحانی باشد و چه دکتر عارف باید با همه توان از آنها حمایت کرد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
64
93
روحانی کاملا اصلاح طلبه حتی اگه خودش نگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
6
84
اگر آقای روحانی بگویند آقای عارف را مصلا بعنوان معلون اولی قرار میدهند، به نظرم خوب میشه...
لزوما نباید بره کنار و دیگه نباشه که!
حیفه از عارف استفاده نشه تو دولت!
روزبه
|
Germany
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
7
113
جناب فقیهی ، قطعا باید ائتلاف صورت گیرد. اما دکتر عارف به عقیده ی من در دو مناظره ی پیشین با برنامه تر ظاهر شد. شما از همان اول هم طرفدار آقای روحانی عزیز بودید اما این سبک نوشتار شما پسندیده نیست، آیا غیر این است که پروفسور عارف به خاطر مردم و آینده ی میهن پا به میدان نهاد.
پس خواهشن با تحلیل هایتان باعث تشنج در اردوگاه خودی نشوید و کار ائتلاف را به کاردان ها بسپارید.
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
15
93
اين منطقي نيست.
اگر آقاي عارف كنار بروند ديگر از جبهه ي اصلاحات كسي براي رقابت نمي اند و اين يعني پيان اصلاحات در ايران.
اين سليقه ي شماست و ائتلاف براي وقتي است كه آن دو يا چند نفر هم حزبي باشند.اين تفكرات شما باعث از بين رفتن انديشه ي اصلاح طلبي مي شود.
انشاالله كه آقاي عارف به نفع كسي كنار نمي رود و با قدرت كارش را ادامه خواهد داد تا كور شود هر به اصطلاح اصلاح طلبي كه خواهان از بين بردن اصلاحات است.
راي ما،اصلاح و اصلاح طلبي است؛يعني به كسي كه اصلاح طلب باشد رأي ميدهيم نه به كسي كه خودش را هر دقيقه از يك حزب معرفي مي كند و فقط نظم جبهه ي اصلاحات را به هم زده است.
درود بر خاتمي
درود بر اصلاحات
درود بر عارف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
27
8
من مخالفم
البته بنده اصلاح طلب هستم و دلم برای مملکت و آبادیش می سوزد.اما با نظر شما مخالفم به این دلیل:
اگر این دو بزرگوار اینقدر رای ندارن که حتی بخواهند یکی از آنان به دور دوم برود پس نتیجه اینکه حتی اگر اعتلاف هم بکنند رای آنان برای پیروی به میزان کافی نخواهد بود و اصولگرایان یا در دور اول برنده اند یا اینکه دونفرشان به دور دوم می رود و در دور دوم هم هرکدام که انتخاب شود سر همه ما بی کلاه خواهد ماند و این ویرانی ادامه.
حالا:اگر میزان رای اصلاح طلبان برای پیروزی در شرایط اعتلاف به میزان کافیست نتیجه ریاضی و جبری این می شود که یکی از این دو عزیز حداقل رای لازم برای ورود به دور دوم را خواهند داشت و در دور دوم هم ما میتوانیم از وی حمایت کنیم .پس بهتر است اجازه دهیم مردم هنتخاب کنند چون یا باید طبق گفته شما در صورت اعتلاف در دور اول پیروز شویم یا در دور دوم که فرقی نمی کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
23
135
من هم با کنار کشیدن عارف به نفع روحانی موافقم ولی یک روز مانده به انتخابات. بهتر است تا آخرین لحظه از فرصت تبلیغات در صدا و سیما استفاده کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
24
100
آقای فقیهی
چرا این پیشنهاد رو به آقای روحانی نمی دهید . آقای روحانی فداکاری کنند و به نفع آقای عارفکنار بکشند .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
2
92
واقعا بین این 2 نامزد نباید تعصب داشت،هر دو راضی کننده بوده اند، هر کدام رای بیشتر دارند مورد حمایت قرار بگیرند.
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
18
97
اگر همه نظرات رو منتشر ميكنيد ميگويم كه آقاي عارف در همه نظر سنجي ها بالاترند. چرا از آقاي روحاني نمي خواهيد به نفع آقاي عارف كنار بروند. شما تا زماني ازخودگذشتگي را قبول داريد كه به نفعتان باشد.يك بار هم خود را نشان بدهيد. من و بسياري از كساني كه مي شناسم اگر آقاي عارف كنار بكشند اصلا راي نخواهيم داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
کدام نظر سنجی ؟ فعلا که روحانی بالاتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
24
بعد عارف میگه دشمنای اصلاحات میگه من میخوام کنار بکشم؛ دو حالت داره: یا انتخاب و فقیهی دشمن اصلاحاته یا عارف توهم زده!
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
45
28
درسته عارف اصلاح طلب هست اما احتمال رای آوردن روحانی بیشتره . بهتره اصلاح طلبان درکنار آقای روحانی باشند تا اشتباه سال 84 تکرار نشه . و یک نکته جالب هم اینه که اصلاح طلبان با ذخیره هاشون هم براحتی اصولگراها رو میبرن .
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
7
45
طیف اکثریت حامیان آقای عارف دانشجویان هستند که بخاطر فصل امتحانات در نظر سنجی ها ی اینترنتی شرکت نمی کنند. در ضمن دانشجویان خوابگاهی هم بخاطر مسائل محدودیت آیپی در نظر سنجی ها اینترنتی شرکت نمی کنند. آقای عارف یک تنه تمام جریان اصلاح طلبی رو به دوش گرفتند ولی از متاسفانه کسی از بالایی ها حمایتشون نمیکنه. ولی ما دانشجویان و جوانان سر سخت پشتیبان ایشون خواهیم بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
6
153
تاکید فراوان :: آقای روحانی باید آقای عارف را به عنوان معاون اول خود معرفی کند تا رای آقای عارف به آقای روحانی برسد،و آقای هاشمی و خاتمی در مستند های آقای روحانی حمایت علنی از ایشون بکنند و اینگونه رای آوری آقای روحانی قطعی می شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
9
86
با کنار کشیدن تنها شخصی که خود را اصلاح طلب می نماند حال به هر نحوی و به نفع هر شخص دیگری، نتیجه عدم شرکت درصد زیادی از طرفداران اصلاح طلبان در انتخابات و در نهایت پیروزی یکی از محافظه کاران خواهد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
157
اگه ایت الله هاشمی و حجت الاسلام خاتمی تکلیف مارو روشن کنن ممنون میشیم...
عارف و روحانی هر دو عالی هستن.بچه ها خواهشا برای اینکه جلوی این تندروها گرفته بشه بیایین به ائتلاف این دونفر رای بدیم...فرقی نمی کنه روحانی باشه یا عارف فقط نذارین کسی بیاد که 8 سال دیگه با چندهزار میلیارد اختلاس دیگه مارو به منجلاب بکشونه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
39
آقای فقیهی بهتر بود تا زمان اعلام اجماع یا ائتلاف احتمالی خود این دو بزرگوار صبر می کردید، نیت شما هرچند خیر است، ولی عملاً از کامنتها می توان فهمید که یک اختلاف خزنده دارد در جبهه این جریان شکل می گیرد. لطفا مرقب نوشته هایتان باشید و تأثیر آن را پیش بینی و رصد کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
20
96
من در صورتی به روحانی و کنار کشیدن عارف رای خواهم داد که معاون اولی عارف قطعی باشد. من به عارف باور دارم
درود بر هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
62
142
هرچی آقای خاتمی و هاشمی بفرماییند
شناس
|
United States
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
33
61
چگونه دم از اصلاح طلبی می زنید!؟ زمانی که شورای هماهنگی اصلاحات از عارف حمایت می کند؛ از او می خواهید به نفع روحانی کنار بکشد!؟
روحانی چگونه می خواهد از حق مردم دفاع کند زمانی که از حق چند نفر از اعضای ستادش دفاع نمی کند؟!
واقع بین باشیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
16
234
تاکید فراوان :: آقای روحانی باید آقای عارف را به عنوان معاون اول خود معرفی کند تا رای آقای عارف به آقای روحانی برسد،و آقای هاشمی و خاتمی در مستند های آقای روحانی حمایت علنی از ایشون بکنند و اینگونه رای آوری آقای روحانی قطعی می شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
7
27
چناب فقیهی با سلام و عرض ارادت
بهترین راه موفقیت پیروی از تصمیم سران اصلاحات است
در صمن شما از طرف مردم صحبت نکن
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
58
رای من کاندید ائتلاف.
زنده روحانی و عارف
نظرات بینندگان