arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۲
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
حسن روحانی در شبکه ی 4:

خیلی از اساتید را به خاطر رای به فلانی کنار گذاشتند در حالیکه باید دست تمام رای دهندگان را بوسید/نیروهای ارزشمند را به خاک افکندند و فکر کردند هنر کرده‌اند/فکر کردیم اگر چهار تا دیش را برداشتیم این مسئله حل می شود

حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حتی نقد و نظر مخالف نیز نعمت است، اظهار داشت: وقتی تیمی در کابینه کار می‌کند باید هماهنگی ‌هایی داشته باشند. در سال‌های اخیر در هیئت وزیران جو دموکراتیک و غیرآزاد برقرار بود به طوری که با انتقادی کوچک وزیر جابجا می‌شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حتی نقد و نظر مخالف نیز نعمت است، اظهار داشت: وقتی تیمی در کابینه کار می‌کند باید هماهنگی ‌هایی داشته باشند. در سال‌های اخیر در هیئت وزیران جو دموکراتیک و غیرآزاد برقرار بود به طوری که با انتقادی کوچک وزیر جابجا می‌شد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز، در برنامه گفت‌وگو با کارشناسان در شبکه 4 سیما، با بیان اینکه خوشحالم فرصتی پیش آمد تا بخشی از برنامه دولت تدبیر و امید را در این برنامه به مردم عزیز ارائه کنم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهمترین میثاق میان مردم و مسئولان،‌ چیست و رئیس‌جمهور چه وظایفی در حیطه قانون اساسی دارد؟ تصریح کرد: بی‌تردید قانون اساسی میثاق ملی بین ملت و دولت است و در واقع وظایف و اختیارات و تناسب بین آنها را قانون اساسی مشخص کرده است. معمولا بخش‌های مختلف دولت موظف به اجرای قانون هستند و رئیس‌جمهور نیز موظف به اجرای قانون است. اما نسبت به قانون اساسی، رئیس جمهور وظیفه ویژه‌ای دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: رئیس‌جمهور موظف و مکلف است که قانون اساسی را اجرا کند و نحوه اجرای آن این است که در برخی اصولی که می‌تواند مستقیم آن را اجرا کند، این کار را انجام دهد و در مواقعی که نیاز به لوایح وجود دارد، به فوریت لوایح را تهیه کند و آن تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

روحانی خاطر نشان کرد: جای تاسف این است که بخش مهمی از قانون اساسی مخصوصا فصل سوم که حقوق ملت را بیان می‌کند در مقام عمل بخش‌هایی از آن به اجرا در نیامده است و تا زمانی‌که فصل سوم قانون اساسی که در واقع حقوق شهروندی همه اتباع ایرانی را به خوبی روشن کرده، به دقت اجرا نشود، می‌توان گفت که این میثاق جنبه عملی کامل پیدا نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این بخش از قانون اساسی اجرا نشده است و شما چه تدبیری برای اجرای آن دارید؟ گفت: دلایل مختلفی وجود دارد اما من معتقدم که مطالبات مردم اجرای قانون اساسی است و در بسیاری از شهرها و بخش‌های مختلف کشور زمانی که مطالبات مردم بیان می‌شود، در متن قانون اساسی وجود دارد و اگر قانون اساسی به خوبی و به دقت اجرا شود بخش مهمی از مطالبات مردم اجرایی خواهد شد. بنابراین تلاش ویژه‌ای در این زمینه به عهده رئیس‌جمهور آینده است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها چیست و آیا پرداخت یارانه نقدی را ادامه می‌دهید، اظهار داشت: مسئله یارانه‌ها موضوع مهمی است و سالیان دراز دنبال این بحث بودند. یعنی مجلس شورای اسلامی از برنامه دوم توسعه دنبال آن بود و در برنامه سوم توسعه تاکید شده بود که دولت‌ها به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها بروند و این موضوع تبدیل به لایحه شد و در نهایت در مجلس به قانون تبدیل و اجرا شد.

روحانی تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها هنوز هم هدفمند نشده است و متاسفانه فاز اول آن ناقص و در بعضی از موارد توام با تخلف اجرا و عملیاتی شد. یارانه اساسا برای این بود که عدالت در جامعه ایجاد شود و مردم راحت‌تر با هدفمند کردن یارانه‌ها زندگی کنند اما عملا 45 هزار تومان به مردم داده شد و 2 تا 3 برابر آن از جیب مردم برداشت شد. چرا که ارزش و پایه پول ملی تغییر کرد و در عرض چند ماه ارزش ثروت مردم به نصف و در بعضی مواقع به یک سوم کاهش یافت. یعنی 45 هزار تومان به مردم دادیم و به صورت دیگر 200 هزار تومان از جیب آنها کم کردیم.

وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها می‌بایست در یک مجموعه مقررات اقتصادی دیده می‌شد نه به تنهایی لذا امروز این مشکل را در بحث اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌بینیم. در حال حاضر مردم زندگی خود را با این پول تنظیم کرده‌اند و یارانه نقدی که در حال حاضر پرداخت می‌شود، قاعدتا ادامه پیدا خواهد کرد اما در کنار آن باید کارهای دیگری نیز انجام گیرد. یعنی اگر تورم بخواهد افسارگسیخته باشد این پول هر روز بی‌ارزش‌تر می‌شود و در محاسبات امروز 45 هزار تومان نسبت به آغاز پرداخت یارانه نقدی از لحاظ ارزشی و قدرت خرید به 15 هزار تومان تبدیل شده است و اگر مقدار دیگر بگذرد به صفر تبدیل می‌شود. بنابراین باید ترمز فوری برای حل مسئله تورم اندیشیده شود تا تورم مهار شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: من به دنبال این هستم تا یارانه کالایی علاوه بر یارانه نقدی به مردم داده شود چرا که مردم نسبت به کالاهای اساسی خود دغدغه خاطر نداشته و بتوانند با آرامش بیشتری زندگی کنند.

روحانی در پاسخ به این سوال که 30 درصد سهم بخش تولید در حوزه هدفمندی یارانه‌ها را چگونه به بخش صنعت اختصاص خواهید داد؟ اظهار داشت: دو تخلف بزرگ در حوزه یارانه‌ها صورت گرفت؛‌ تخلف اول این بود که قرار بود 30 درصد به بخش تولید پرداخت شود که به این موضوع توجهی نشد و تخلف دوم این بود که قرار بود این پول از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها داده شود که متاسفانه از منابع دیگر بر خلاف قانون پرداخت شد؛ معتقدم این تخلفات باید اصلاح شود و باید یارانه به بخش صنعت پرداخت شود.

وی ادامه داد: معتقدم باید با صاحبان صنایع و نمایندگان آنها نشست برگزار کرده و مشورت کنیم و ببینیم بهترین راه برای پرداخت یارانه چیست. من در برنامه دولت تدبیر و امید تاکید کرده‌ام که در تمام برنامه‌های مهم اقتصادی با تشکل‌های صنفی و تولیدی مشورت خواهد شد. چرا که وقتی با مردم مشورت کنیم طرحی که می‌دهیم کامل‌تر خواهد بود و در مقام عمل نیز احساس بهتری به آن مقررات و قانون خواهیم داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که مدل و الگوی شما برای تامین منافع و اهداف جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل چیست؟ گفت: به یک معنا می‌توان گفت که سیاست داخلی و خارجی از یک اصل مهم پیروی می‌کند که آن اصل مهم، هویت و منافع است. یعنی هر کشوری برمبنای هویتی که مد نظر دارد و بر مبنای منافع خود سیاست داخلی و خارجی را دنبال می‌کند.

روحانی تاکید کرد: البته سیاست خارجی گاهی اوقات با سیاست ویژه‌ای در دنیای امروز مواجه می‌شود، سیاست خارجی بستگی به این دارد که دنیا را چگونه ببینیم. بعضی‌ها فقط دنیا را حق و باطل می‌بینند و می‌گویند حق و باطلی وجود دارد و روزگاری فرا می‌رسد که حق بر باطل پیروز خواهد شد، بعضی دیگر دنیا را میدان جنگ می‌بینند که رقبا در حال جنگ هستند و بعضی دیگر دنیا را بازار می‌بینند و معتقدند دنیا منافعی است که هر کس می‌خواهد منافع خود را به‌گونه‌ای تامین کند و بعضی دیگر دنیا را کشتزار می‌بینند اما بعضی دیگر دنیا را بین آرمان‌ها و منافع تقسیم می‌کنند.

وی افزود: من خیلی موافق نیستم که آرمان را از منافع جدا کنیم، بلکه باید منافع را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که آرمان‌های ما در داخل منافع کلی بگنجد. جهان امروز نه جهان اخلاق است و نه جهان حقوق و نه جهان مراعات حقوق و قواعد است. متاسفانه جهان بر مبنای قدرت برنامه‌ریزی می‌شود و می‌بینیم که در شورای امنیت سازمان ملل کشورهایی حق وتو دارند که جمعیت بیشتر، صنعت بالاتر، قدرت نظامی و قدرت هسته‌ای بالاتر دارند. بنابراین متاسفانه دنیا بر این مبنا است و ما باید قدرت ملی خود را افزایش دهیم. تا در دنیای سیاست خارجی بتوانیم منافع خود را تضمین کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: با شعار نمی‌توانیم منافع خارجی خود را در جهان سیاست تامین کنیم و با فریاد این کار درست نمی‌شود. باید قدرت خود را بیشتر کنیم تا بتوانیم چانه‌زنی بیشتری را در دنیای سیاست داشته باشیم تا بتوانیم منافع خود را در جهان سیاست خارجی تامین کنیم مخصوصا در شرایطی‌که انقلاب اسلامی شرایطی در منطقه پیدا کرده است تحولاتی که در سطح جهان اتفاق افتاده، باید با ابزار و آمادگی کامل به دنبال حفظ منافع ملی خود باشیم و با قدرت ملی بیشتری که مقصود تنها قدرت نظامی نیست و قدرت نرم و سخت نیز شامل آن می‌شود، در عرصه جهانی به پیش برود.

روحانی در پاسخ به این سوال که الگوی شما واقع‌گرایانه یا ترکیبی از واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی است؟ اظهار داشت: آرمان چراغ راه ماست و اصل خط را مشخص می‌کند و چگونگی حرکت به آن سمت وابسته به توان واقعیت‌های داخل کشور و وابسته به واقعیت‌های صحنه بین‌الملل است. آرمان قله کوه را به ما نشان می‌دهد اما اینکه چگونه به آن قله برسیم راه‌های مختلفی دارد. گاهی اوقات مستقیم رفتن امکانپذیر نیست و باید مارپیچ حرکت کرد تا راحت‌تر به قله برسیم و در اینجا به تدبیر و برنامه‌ریزی و واقع‌نگری نیاز داریم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای را درباره مسکن مهر خواهید داشت و آیا آن را ادامه می‌دهید و برای اجاره بها و کنترل قیمت مسکن مهر چه خواهید کرد؟ گفت: اصل ساخت مسکن ارزان یک ایده درستی است، یعنی جمعیت زیادی در کشور هنوز دارای خانه نیستند، بر اساس آمار 2/2 میلیون مسکن مورد نیاز است. اصل ایده مسکن مهر ایده خوبی است، ولی مسکن مهر برای یک عدد کوچکتر پیش‌بینی شده بود یعنی قرار بود ظرف 10 سال 200 هزار خانه ساخته شود اما این آمار یک مرتبه 1/5 میلیون مسکن رسید و این در حالی بود که منابع و بودجه‌ها کفاف نکرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با دولتی‌کردن کار موافق نیستم و باید کار را به مردم واگذار کنیم و اساس برنامه‌‌ریزی دولت و تدبیر و امید نیز واگذاری همه امور به مردم است، گفت: برنامه‌های ما بر اساس سیاست‌های اصل 144 خواهد بود که حرف‌های ما را تائید می‌کند.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای کنترل قیمت مسکن چیست و اساسا علت گرانی مسکن را چه چیزی می‌دانید،اظهار داشت: دنیای اقتصاد، ظروف مستقل نیستند بلکه ظروف مرتبطه هستند بنابراین وقتی شما(دولت) نقدینگی را در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا ببرید، وضع چنین می‌شود . ظرف 8 سال نقدینگی 6 الی 7 برابر شده است. بنابراین این یک توقع ایجاد می‌شود؛ وقتی ارزش پول ملی به یکباره تنزل پیدا کند، مردم بدون تکلیف می‌شوند‌.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم به دنبال مستمسکی هستند تا ثروتشان روزانه کاهش نیابد، گفت: من یکی از این راه‌ها را خرید مسکن و زمین می‌بینم پس مشخص می‌شود وقتی تقاضا برای مسکن و زمین بالا برود قیمت‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. می‌بینید که در چند سال اخیر قیمت‌ خانه‌های کلنگی و آپارتمانی افزایش پیدا کرده است.

روحانی با بیان اینکه با فعال شدن مسکن مهر به صورت همزمان نقدینگی افزایش پیدا کردو افزایش پول ملی کاهش یافت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد را دارید اظهار داشت: طلاق و اعتیاد 2 عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی بوده که بسیار نگران‌کننده هستند. افزایش آمار طلاق بسیار خطرناک است و آثار سوئی را از خود به جای می‌گذارد.

وی با اشاره به افزایش 7 درصدی رشد طلاق در جامعه گفت: در کنار طلاق اعتیاد نیز بحث بسیار مهمی است که علیرغم مجازات‌های شدیدی که برای مواد مخدر وضع شده شاهدیم نه معضل مواد مخدر حل شده و نه معضل اعتیاد . بنابراین در برنامه تدبیر و امید بخشی را برای معتادین گذاشتیم و اعتقاد داریم که باید بر اساس روش‌های علمی معتادین را به ترک اعتقاد تشویق کنیم. به هر حال اینها فرزندان جامعه هستند

به گفته وی حدود 2 میلیون جوان در معرض خطر اعتیاد قرار دارند که می‌توان از طریق برنامه‌هایی از جمله از طرق قانونی، حقوقی، فرهنگی و در مرحله آخر امنیتی آنها را از گرفتار شدن به دامن اعتیاد نجات داد.

روحانی با تاکید بر اینکه در بحث اعتیاد باید فرهنگ‌سازی اولویت ما باشد به تحول جدی در آموزش و پرورش و آموزش عالی در جهت فرهنگ‌سازی مناسب برای جوان‌ها اشاره کرد و افزود:دروازه‌های دنیای امروز بسته نیست. ما نمی‌توانیم خود را تنها ببینیم بلکه باید خود را در یک جمع بزرگ مشاهده کنیم البته در بحث اعتیاد باید بر مقوله اقتصاد فرهنگ و در مرحله آخر امنیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود نهادهای خیریه و تشکل‌های مردمی برای برطرف کردن معضلات جوانان در بحث اعتیاد خاطرنشان کرد: مبارزه با اعتیاد و انواع بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید دقت کنیم که مشارکت فقط در انتخابات و راهپیمایی‌ها نیست و باید در همه بحث‌ها و معضلات مشارکت جدی داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مهم است که در انتخابات و راهپیمایی‌ها مردم را برای حضور تشویق کنیم، گفت: یادمان نرود که مشارکت فقط در بحث راهپیمایی و انتخابات نیست بلکه باید همه جا مشارکت داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر رئیس‌جمهور شوید در کابینه‌تان از چه اشخاصی استفاده خواهید کرد و اصولا چقدر به مشورت و انتقاد اهمیت می‌دهید، خاطرنشان کرد: از نظر من اختلاف سلیقه یک نعمت است. همانگونه که رنگ‌ها و زبان‌ها از آیات الهی هستند اختلاف‌سلیقه هم از آیات الهی است. من نقد را یک نعمت می‌دانم .

روحانی اضافه کرد: البته بحث هماهنگی در کابینه اهمیت بالایی دارد تا افراد بتوانند در کنار یکدیگر کار کنند. هرچند که نقد باید همیشه باشد و نباید اینطور باشد که رئیس‌جمهور حرف بزند و همه برای او دست بلند کنند.

وی  با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر جو آزاد و دموکراتیکی در هیئت وزیران نبوده است و هر وقت مسئولی انتقادی را داشته، شاهد جابجایی وزرا بوده‌ایم، تصریح کرد: اختلاف نظر ایرادی ندارد اما باید اعضای کابینه با هم هماهنگ باشند. ما بر اساس تخصص و شایسته‌سالاری نیروهای خود را انتخاب خواهیم کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مدیریت‌های مختلف متاسفانه در 8 سال اخیر اتوبوسی رفتند و اتوبوسی آمدند، اظهار داشت: من با این روش مخالف هستم؛ باید از شایستگان استفاده کنیم‌. شایسته منتقد بهتر از شایسته‌ای است که انتقادهایش را مخفی کند و اظهار نکند. بالاخره رئیس‌جمهور رئیس کل ملت ایران است و باید از همه عناصر نیروها استفاده کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به بخش حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: حقوق شهروندی در همه اتباع ایرانی باید رعایت شود و یکی از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند و در نهایت تبدیل به لایحه و ارسال آن به مجلس برای قانونی‌شدن آن است که در واقع محقق کردن فصل سوم قانون اساسی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید از همه سلایق و نیروها در کابینه خود استفاده کنید و اینکه اگر حلقه اطراف شما مشورت بدهند که از فردی استفاده نکنید نظر آنان را خواهید پذیرفت یا نه، گفت: بنده به هیچ حزبی تعهدی ندادم و اعلام کردم دولت تدبیر و امید دولتی فراجناحی خواهد بود. همچنین بنده در مسئولیت‌های گذشته خود از دو جناح استفاده کرده بودم و هم اکنون در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص دو جناح حضور دارند. زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم دو جناح نیز حضور داشتند و موقعی که در مجلس فراکسیون عقلا را مدیریت می‌کردم از نظرات دو جناح استفاده می‌کردم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایجاد فاصله‌ها را واقعی نمی‌دانم و معتقدم باید این فاصله‌ها را کنار بگذاریم تا از نخبگان استفاده کنیم. متاسفانه امروز خیلی‌ها منزوی شدند. خیلی از اساتید را به خاطر اینکه به فلانی رای داده‌ است را کنار گذاشتند در حالی که باید دست تمام افرادی را که پای صندوق رای رفتند را بوسید. افراد زیادی بازنشسته و اخراج شدند. حتی نیروهای ارزشمند که الماسی بودند را به خاک افکندند و فکر کردند با این کار هنر کرده‌اند. بسیاری از نخبگان از کشور خارج شدند نباید بگذاریم این اتفاقات بیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اجرای سیاست‌های کلی اصلی 44 چیست؟ اظهار داشت: سیاست‌‌های کلی اصل 44 نتیجه یک فرآیند بود و سالها در دولت‌های گذشته درباره آن بحث و گفت‌وگو شد.

در آن زمان هرگاه به مشکل اقتصادی برمی‌خوردیم می‌گفتیم اصل 44 این مانع را ایجاد کرده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما سیاست‌های کلی اصل 44 در مجمع به بحث و بررسی گذاشته شد و حقیقتا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این زمینه کمک شایانی را انجام دادند و سرانجام این قانون تدوین و به مقام معظم رهبری ارسال شد و ایشان آن را امضاء و حمایت خود را از این سیاست اعلام کردند. بطوری که سیاست‌‌های کلی اصل 44 را انقلاب اقتصادی نامیدند.

روحانی با بیان اینکه براساس سیاست‌های کلی اصل 44 اقتصاد دولتی باید مردمی شود اظهار داشت: به جای اینکه بنگاه‌های اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار می‌کردیم به بخش شبه دولتی واگذار کردیم و بعضی از این حوزه‌ها به مراتب بدتر از قبل شد.

وی همچنین تصریح کرد: سهام عدالت را به صورت مالکیتی و نه مدیریتی واگذار کردیم. بنابراین می‌توانم بگویم از صددرصد فقط 13.5 درصد را به بخش خصوصی واگذار شد. پس باید اصل 44 را براساس سیاست‌های کلی اجرا کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر انقلاب اقتصادی ایجاد شود و به بخش خصوصی اهمیت بدهیم، رقابت آزاد هم درست می‌شود و تا زمانی که اقتصاد دولتی است و انحصاراتی وجود دارد ما نمی‌توانیم به تحول در حوزه اقتصاد دست یابیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای عملیاتی کردن واگذاری‌ها به بخش خصوصی چیست، اضافه کرد: در قدم اول باید مراحل را بطور درست انجام دهیم و در مرحله دوم تیمی را بگذاریم که جلوی تخلفات را بگیرد. همانطور که گفتم باید سیاست‌های کلی درست اجرا شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که نگاه دولت شما نسبت به اطلاعات و استفاده از ماهواره چیست، اظهارداشت: اطلاعاتی که مربوط به دولت است باید شفاف در اختیار مردم گذاشته شود. باید این اطلاعات در سایت دولت قرار گیرد تا مردم با آن آشنا شوند. ، دانشجوی ما می خواهد از اینترنت استفاده بکند، اینکه نمی شود با یک شرایطی که برایش ایجاد کردیم یک پهنای باندی در اختیارش گذاشتیم که ساعتها باید معطل بشود این در شان مردم ما نیست در شان ملت ما نیست.

وی افزود: ما فکر کردیم مثلا در بحث ماهواره اگر چهار تا دیش را ما برداشتیم این مسایل حل می شود. ببیندی مثلا همین قانون ماهواره که در سال هزار و سیصد و هفتاد و سه تصویب شد تا الان بیست سال گذشته است خب نیاز به بحث دارد . تجدید نظر دارد . ما باید خودمان را منطبق کنیم با شرایط روز یک نکته هم با رسانه ملی دارم رسانه ملی هم باید بداند تولیداتش در دنیای رقابتی باید تولید کند باید بداند سه کانال ، چهار کانال ، هشت کانال نیست هزاران کانال وجود دارد بر مبنای هزار کانال دو هزار کانال موجود برود تولید کند تولید با کیفیت هست که می تواند حل کند این مسایل را خیلی چیزها ما باید راه حلهای

روحانی ادامه داد: در رسانه ملی در رقابت با رسانه‌های دیگر باید تولیدات خود را با کیفیت ارائه دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه به چه اندازه به آزادی مطبوعات اعتقاد دارید، افزود: ما اول باید نگاهی به وضعیت امروز مطبوعات داشته باشیم. مطبوعات تعدد دارند اما تنوع ندارند. یعنی اگر شما یک روزنامه را بخوانید گویا همه روزنامه‌ها را خوانده‌اید. این باعث می‌شود که کسی به روزنامه روی نیاورد به همین جهت باید شرایطی ایجاد کنیم که جوان‌ها مشتاق خواندن روزنامه شوند. این اشتیاق با محدودیت امکانپذیر نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه معتقدم رسانه‌ها باید از چارچوب خاص برخوردار باشند و با آبروی افراد و مردم بازی نکنند گفت: همه رسانه‌ها چه رسانه ملی و چه رسانی غیرملی حق ندارند با آبروی افراد بازی کنند. حق ندارند اتهام بزنند. منافع ملی چارچوب ما است و باید به آن توجه داشته باشیم.

روحانی افزود: در زمینه رسانه باید صنف مربوطه را تشکیل دهیم تا آنها خود کنترل کنند. دولتی فکر کردن را نباید ادامه دهیم. بایدحس کنیم دولت برای مردم است و مردم برای دولت نیستند.

حسن روحانی در برنامه شبکه چهارم سیما در پاسخ به سوال کارشناسان در سخنانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان دولت اصلاحات و سازندگی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران گفت: برای اصل فناوری هسته‌ای زحمات زیادی کشیده شده است بنابراین ما فناوری هسته‌ای را از سال 1367 آغاز کردیم‌ البته منظور من غنی‌سازی اورانیوم است.

وی ادامه داد: در دولت سازندگی تقریبا فناوری هسته‌ای را به دست آوردیم یعنی برخی از آن به دست آمد و برخی هم آماده به دست آوردن شد.  در دولت اصلاحات این فناوری تقریبا کامل شد یعنی ما برای اولین بار وقتی که به اتفاق مهندس موسوی و از طرف شورای عالی فناوری به نطنز رفتیم، دیدیم که غنی‌سازی اورانیوم با یک سانتریفیوژ آغاز شده است‌ البته این فقط در سطح آزمایشگاهی بود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: بعدها ما آن را به یک چرخه کوچک با 10 سانتریفیوژ در نطنز فعال کردیم و پس از آن در زمینه UF4 و UF6 توانستیم خوراکش را از طریق کشور دیگری تامین کنیم البته مقدار کمی از یک کشور خریداری کرده بودیم.

روحانی در ادامه افزود: در این مرحله به دنبال ساخت یو سی اف اصفهان رفتیم و آن را شروع کردیم. یو سی اف اصفهان در اولین مرحله ‌در سال 83 افتتاح شد و ما توانستیم تا تولید UF4 پیش رویم. در مرحله بعدی و در پاییز 83 به نتیجه رسیدیم اما بعدها دچار اشکال شدیم.

وی تصریح کرد: ما همواره به دنبال راهی بودیم که بتوانیم فناوری هسته‌ای را ادامه دهیم که در این زمان با اروپا و غرب نیز در حال مذاکره بودیم. تقریبا در فروردین 84 یو سی اف اصفهان کامل شد و آب سنگین اصفهان نیز در سال 83 به بهره برداری رسید. کیک زرد بندرعباس هم در اواخر 83 و اوایل 84 کامل شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، تاکید کرد: زیرزمین نطنز در سال 84 و حتی بعد از دوره ما هم ادامه یافت. ما تقریبا به پایان راه نزدیک شده بودیم. این کارها در دولت سازندگی و اصلاحات انجام شد. وقتی که دولت جدید روی کار آمد فناوری کامل شده بود و اصفهان هم شروع به کار کرده بود و تعلیق هم شکسته شده بود.

روحانی در ادامه افزود: ما به پیچیدگی‌های کار واقف بودیم، به همین دلیل هم ما تلاش می‌کردیم فناوری راکامل کنیم تا پرونده به شورای امنیت نرود وجنگ نشود. ما می‌خواستیم صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را به اثبات برسانیم. اگر ثابت می‌کردیم که فعالیت‌های ما صلح‌‌آمیز است، می‌توانستیم دو چیز را به اثبات برسانیم؛ یکی اینکه استفاده از فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی حق قانونی ماست و دوم اینکه آمریکا‌‌یی‌ها دروغ گفته‌اند که ما این کار را کردیم و ما ثابت کردیم آمریکا دروغ گرفته و فناوری ما صلح‌آمیز است. در آذر 83 شورای حکام به اتفاق آرا رای داد که فناوری هسته‌ای ایران انحراف ندارد و صلح‌آمیز است‌.

کاندیدای ریاست‌جمهوری ادامه داد: امروز با یک شرایط جدیدی مواجه هستیم. امروز پرونده در شورای امنیت است. امروز دشمن از این نظر دست بالاتر را دارد و ما باید تلاش مضاعف انجام دهیم. در تابستان 84 دولت اصلاحات یو سی اف اصفهان فعال شد اما نطنز هنوز آماده نبود و اساسا دولت هم آماده نبود که نطنز را راه‌اندازی کند و راه‌اندازی هم نکرد. آنها صبر کردند تا پرونده به شورای امنیت رفت و پس از آن نطنز راه‌اندازی شد. 8 ماه تعلیق نیز در دولت جدید نیز ادامه یافت.

روحانی در ادامه افزود: بحث این است که آیا ما می‌توانیم با هزینه کمتر این دستاورد را حفظ کنیم و یا با همین هزینه بالا درجلسات برویم و بعد بگوییم که جلسه بعدی 3 ماه بعد است و این روند ادامه یابد البته در کنار این تحریم‌ها نیز اضافه می‌شود و در نطنز نیز سانتریفیوژ نصب کنیم ولی تزریقی نداشته باشیم. من به بحث‌ها بر نمی‌گردم، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت ما مشخص است.

وی اضافه کرد: من معتقدم که سانتریفیوژ باید بچرخد اما کشور و زندگی مردم نیز باید بچرخد. باید این فناوری را حفظ کنیم. باید چشم‌انداز را هم فراموش نکنیم و یادمان باشد که کشور توسعه می‌خواهد. باید به این فکر کنیم که ما اصلا سانتریفیوژ را برای چه می‌خواهیم؛‌ ما نمی‌خواهیم بمب هسته‌ای بسازیم. رهبری فرمودند که استفاده و ساخت بمب هسته‌ای حرام است و ما به دنبال برق و توسعه هستیم و اگر به دنبال توسعه هستیم، نمی‌شود که پیچش را درست کنیم و کارخانه را متوقف کنیم. ما راه‌حل‌های آن را در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی کرده‌ایم‌.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: در دولت تدبیر و امید راه‌حل‌های پرونده هسته‌ای را در نظر گرفته‌ایم به‌طوریکه هم توسعه را ادامه دهیم و هم تحریم را بشکنیم‌ البته این بحث یک ماه و دو ماه نیست آنها که می‌‌گویند اگر ما رئیس‌جمهور شویم، چند ماه بعد تحریم را می‌شکنیم، شاید ندانند که دنیای امروز چقدر پیچیده است. باید تحریم را بشکنیم و این شدنی است اما برای این کار ما نیاز به وحدت و اجماع داریم. یادمان باشد که بحث هسته‌ای شوخی ندارد، بحث هسته‌ای بازی این تشکل و آن تشکل نیست.

روحانی در همین زمینه افزود: بحث هسته‌ای بازی حزبی نیست، بلکه منافع ملی است، عده‌ای نمی‌فهمند که بحث هسته‌ای یعنی چه و حرف‌هایی می‌زنند که نشات گرفته از ناآگاهی آنهاست.

وی در ادامه سخنانش به راهکارهای توسعه بخش کشاورزی در دولت احتمالی‌اش اشاره کرد و گفت: کشاورزی برای ما بسیار مهم است. نه تنها برای اینکه 14 درصد تولید ناخالص ملی ما از کشاورزی تامین می‌شود و نه تنها به خاطر اینکه تقریبا 4 میلیون نفر از مردم زندگیشان از طریق کشاورزی می‌گذرد و نه تنها به دلیل اینکه 100 هزار مهندس کشاورزی ما بیکارند، بلکه به این دلیل که کشاورزی برای زندگی مردم و برای امنیت و‌ آرامش و به خصوص امنیت غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه سخنانش یادآور شد: ما در بخش کشاورزی باید به چند نکته مهم توجه کنیم که یکی از آنها زمین است. ما باید زمین را حفظ کنیم زیرا زمین ما هر روز شور و شورتر می شود و این یک خطر بزرگ است. حفظ زمین اهمیت ویژه‌ای دارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
26
970
دم روحانی گرم.
رای ما فقط روحانی.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
امشب مناظره خیلی چیزا معلوم میشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
115
57
ای کاش به نفع عارف کنار بری!
شهرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
7
148
درود بر روحانی من به روحانی رای میدهم
مهدی
|
UNITED KINGDOM
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
146
زنده باد روحانی
دمش گرم فقط کاش با عارف ائتلاف کنن.
behnam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
16
72
تا زمانی که خاتمی وایت الله هیچ تصمیمی نگرفتن هیچ چیز مشخص نیست .....جسن روحانی اصلاح طلب زرد است
فرزانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
127
فصاحت در کلام دکتر ادم رو یاده خاتمی می اندازه
درود بر خاتمی
سلام بر روحانی
saeideh
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
94
آقای روحانی ممنون
به خاطر اینکه باعث شدین امید در دل مردم جوانه بزند
وكيل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
91
درود بر اعتدال و میانه روری
رای من و خانواده ام دکتر حسن روحانی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
78
واقعا دلیرانه صحبت کرد
آدم از شنیدن صحبتاش لذت میبره
حیف این مرد رییس جمهور نشه
درود بر روحانی
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
69
زنده باد دکتر روحانی صادق و شجاع و باتجربه
زارع مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
51
نظرات درستي بود.
لاله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
111
" من معتقدم که سانتریفیوژ باید بچرخد اما کشور و زندگی مردم نیز باید بچرخد"

دمت گرم آقای روحانی شجاع وآگاه ومدبر.
درود بر حسن روحانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
79
فقط فقط فقط فقط فقط فقط رای ما دکتر روحانی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
4
63
ای کاش آقایان خاتمی و هاشمی تکلیف اصلاح طلبا ن رو روشن می کردند.به امید ایرانی آباد و ایرانیه با عزت با تدبیری بزرگ و دلهایی آکنده از امید
عاشق آزادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
59
هیچ دولتی نمی تواند کار آفرینی کند مگر کار به مردم سپرذه شود و مردم حرکت کنند که خوشبختانه آقای روحانی بر همین تاکید دارد
مساله دوم بحث تحریم است که مهمترین معضل است که آقای روحانی واقع بین و همه جانب نگر است.
lily
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
2
69
عالی بود آقای روحانی. خیلی وقت بود تشنه ی شنیدن این حرف ها بودیم. یاد خاتمی عزیز رو برای ما زنده کردی.
راهکارها هم بسیار عالی بود
فذائیان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
3
63
کیاست دکتر روحانی من رو یاد تدبر امیرکبیر میندازه
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2
57
روحانی دوستت دارم ... با ابهت و دوست داشتنی ...
کلینت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2
44
مرحبا بر تو، تو می توانی یکی از بزرگ مردان تاریخ باشی، تو قدرتمندی....
بابک
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2
46
درود بر دولت تدبیر و امید و درود بر مدبران و امیدواران
دپرس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
40
8
ای کاش اینها شعار نبود،دو روز بعد همه چیز فراموش می شه و یه روند تکراری رو که همه رفتن رو می ری.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
1
53
فقط روحانی امیدوارم رای بیاره
آزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2
40
واقعاً قبولتان دارم دکتر. در حال حاضر فضاي انتقاد و عقده‌گشايي محياست و جنايعالي به خوبي از اين فرصت استفاده نموده و سخن دل پُردرد قشر روشنفکر و اصلاح‌طلب جامعه را به حق بر زبان مي‌آوريد. مي‌خواهم بدانم آيا پس از کسب آراي مردم هم مي‌توانيد اينگونه رک باشيد؟؟؟ با آرزوي موفقيت.
محمد امامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
1
46
هرچه به روز انتخاب نزدیکتر می شویم با نگاه عقلایی و بدون در نظر گرفتن احزاب و شخصیت های سیاسی اجتماعی در می یبایم دکترحسن روحانی فراتر از جناح های سیاسی است و هر چه بیشتر این بزرگوار لب به سخن می گوید قدرت و توانایی این عزیز بر همگان آشکار می شود
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
1
57
من امروز توی یه جشن عروسی بودم جمعیت هزار نفری قریب به اتفاق میگفتند فقط روحانی خیلی امیدوار شدم باید حسابی تو این هفته همت کنیم وتبلیغات رو سینه به سینه انجام بدیم.به امید پیروزی....دکتر عارف جون اجماع میخوایم اجماع.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2
48
کاش این دوران انتخابات و معرفی کاندیداهای روسای جمهوری بیشتر طول میکشید تا یه کم حرفهای درست حسابی از این رسانه ملی شنیده بشه. بازم خدا رو شکر که چند صباحی به بهانه انتخابات افرادی نظیر دکتر روحانی موفق شدن که رسانه مبلی رو تبدیل به رسانه ملی کنن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2
47
فقط روحانی
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
33
9
آقای روحانی برای همه ماقایل احترام است اما نظر ما بر این است که نمی شود با محافظه کاری اصلاحات را پیگیری کرد.می دانیم که شرایط امروز کشور بیشتر نیازمند مدیریت اجرایی با برگرداندن مدیران اصلاحطلب است.آقای روحانی برای رای آوری می خواهد هر دو جناح را از دست ندهد که این در یک ظرف نمی گنجد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
62
2
در شرایطی که بیش از پیش نیاز به مقابله با تهاجم فرهنگی است ظاهرا روحانی و تیم او ترجیح می دهند کل صورت مسئله را پاک کنند تا فرهنگ منحط غرب هر چه می تواند بر سر جوانهای ما بیاورد.
در ضمن آقای روحانی بهتر بود نگاهی هم به اعمال و رفتار خودشان و اصلاح طلبان در حذف نیروهای متعهد و متخصص در عرصه های گوناگون بیندازند بعد ادعا کنند.
کاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
1
47
اگر عارف و یا روحانی به نفع یکدیگر کنار روند و خاتمی هم از آن شخص حمایت بکند قطعاً رای خواهم داد در غیر این صورت ، خیر و در نتیجه هر رای که به نفع اصلاحات نباشد قطعا به نفع اصولگرا است .
محمد احمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
2
63
روحانی خیلی خوب و با استدلال صحبت میکند ،نماینده او،دکتر واعظی نیز در شبکه سه خوب ظاهر شد.
نظرات بینندگان