arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۸۹

احمدی نژاد: بايد به روش‌هاي ايراني برگرديم

رييس‌جمهور صبح روز دوشنبه بعد از افتتاح چند دستاورد فضايي و بازديد از نمايشگاهي كه در اين ارتباط برگزار شده بود در جمع دانشمندان و متخصصان و دست‌اندركاران اين علم ـ كه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي گردهم آمده بودند ـ به ايراد سخنراني پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس‌جمهور صبح روز دوشنبه بعد از افتتاح چند دستاورد فضايي و بازديد از نمايشگاهي كه در اين ارتباط برگزار شده بود در جمع دانشمندان و متخصصان و دست‌اندركاران اين علم ـ كه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي گردهم آمده بودند ـ به ايراد سخنراني پرداخت.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، دكتر محمود احمدي‌نژاد باتبريك دستاوردهاي جديد فضايي ايران و تشكر از متخصصان و دست‌اندركاران مربوطه به اهميت علم اشاره و اظهار كرد: انسان بدون علم بي‌معناست، همه ظرفيت‌هاي الهي انسان فقط در سايه علم امكان شكوفايي و كمال دارد، دروازه ورود ارزش‌هاي متعالي علم است. علم بالاترين هديه الهي به بشريت است. نوري است كه خداوند در برابر بشر براي شناخت راه و هدايت قرار داده است.

وي با بيان اين‌كه «دستاوردهاي علمي پشتوانه انديشه‌هاي انساني و فرهنگي است» گفت:‌ امروز در دنيا هركس حرف اول علمي را بزند حرف اول فرهنگي را خواهم زد.

وي خاطرنشان كرد: خداوند انسان را آفريد و خواست كه انسان بر تمام عالم مسلط شود و راه تحقق اين امر كار علمي و علم است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه «خداوند بزرگ را سپاسگذاريم كه امروز حركت‌ علمي در ايران زمين حركتي با شتاب بسيار بالاست» اظهار كرد: وقتي دستاوردهاي سال گذشته را با امسال مقايسه مي‌كنيم مي‌توان گفت دستاوردهاي يك سال اخير بيش از ده برابر سال قبل است و معناي آن اين است كه ما با يك سرعت و شتاب روزافزون به سمت قله‌ها در حال حركتيم.

وي با اشاره به اهميت علوم فضايي گفت: در بين تمامي علوم، علوم فضايي جايگاه ممتاز دارد به اين علت كه در مرز دانش است و نگاه انسان به هستي از افق بالا نگاه ديگري است.

وي با بيان اين‌كه «دو نگاه به علم وجود دارد» گفت: يك نگاه به دنبال منفعت، سودجويي و تحقير انسان است و يك نگاه به دنبال تكريم انسان است و ملت ايران و دانشمندان ما به دنبال تكريم انسان هستند.

احمدي‌نژاد گفت: خداوند متعال از انسان خواسته است كه تجلي او در عالم هستي باشد و تجلي خداوند بودن جز از راه علم ميسر نيست و نگاه به هستي از افق‌هاي بسيار بالا ميسر نيست و فناوري هوا و فضا اين امكان را مي‌دهد كه از افق بالاتر به هستي نگاه كنيم.

احمدي‌نژاد گفت: حضور در فضا پشتوانه بسيار مستحكمي براي ترويج و استحكام انديشه‌هاي الهي و انساني ملت ايران است و حضور انديشمندان ما در اين عرصه پرقدرت، پرشتاب و ارزشمند است.

وي با بيان اين‌كه «ما هنوز در گام اول هستيم» گفت: گام‌هاي فراواني پيش رو است ما در قدم اول هستيم و بايد گام‌هاي بلند برداريم.

وي با بيان اين‌كه «چند توصيه به دانشمندان جوان عزيز كشورمان در اين مسير دارم» گفت:‌ نكته اول تاكيد بر حفظ عنصر خودباوري است؛ اين كليد حركت است و بايد همواره زمزمه كنيم ما مي‌توانيم و اين احساس قدرتي در انسان ايجاد مي‌كند كه هيچ قله‌اي خارج از دسترس انسان تصور نمي‌شود و بايد اين خودباوري، نسل‌هاي پي در پي گسترش و تعميق پيدا كند.

رييس‌جمهور گفت: شتاب پيشرفت علمي ما ارتباط مستقيمي با ارتقاي خودباوري ما دارد. خوشبختانه خودباوري در اين سرزمين در سطح بالاست.

وي در ادامه به اهميت توجه و اتكا به روش‌هاي ايراني در اين مسير اشاره كرد و گفت: باور من اين است كه روش ايراني در تحقيقات علمي، توسعه فناوري و در كشف حقايق روشي ويژه با دستاوردها و اثرگذاري‌ بسيار بالاست.

وي گفت: ‌آن كساني كه امروز مرزهاي دانش را در اختيار دارند اصرار دارند كه همه ملت‌ها و دانشمندان را در مسيري قرار دهند كه آن‌ها طي كرده‌اند. معناي اين حرف اين است كه فاصله علمي همواره حفظ خواهد شد و آن‌ها نقش پيشتازي خود را حفظ مي‌كنند ما بايد به روش‌هاي ايراني برگرديم.

احمدي‌نژاد با اشاره به دستاورد متخصصان و دانشمندان ما در طول سال‌هاي گذشته و ارائه مثال‌هايي در اين زمينه گفت:« مي‌خواهم بگويم كه نگرش ايراني در علم و فناوري بايد مورد توجه قرار گيرد و ما آن نگاه را پيدا كنيم.»

وي ادامه داد: «الزامي نيست همان مسيري كه آنها طي 200 سال طي كرده‌اند ما حتما طي كنيم براي تسلط بر علم هزاران راه وجود دارد و من معتقدم راه ايراني، راه كوتاه‌تر، كم‌هزينه‌تر و انگيزانندتر بوده است. »

وي با اشاره به پرتاب ماهواره اميد چندي پيش گفت: «آن كشورهايي كه ماهواره پرتاب كرده‌اند حداقل 9 بار پرتاب كرده‌اند كه موفق شده‌اند ولي ايران در پرتاب دوم موفق بود.»

رييس‌جمهور با اشاره به بازديد از نمايشگاه توانمندي‌هاي هوافضاي ايران گفت: «وقتي اين نمايشگاه را بازديد كردم برخي از عزيزان قطعاتي را نشان دادند و گفتند كه براي اولين بار ساخته شده است و يا گفتند ما كشور پنجم و ششم هستيم كه اين قطعات را ساخته‌ايم من خدمت آن‌ها عرض كردم كه اگر ان‌شاءالله سال ديگر آمديم به نحوي باشد كه تمام غرفه‌ها بگويند كه ما اولين كشوري هستيم كه اين قطعات را مي‌سازيم و باور من اين است كه با روش ايراني اين كار شدني است.»

وي گفت:« ما بايد به الگوهاي خود برگرديم و پايه آن خودباوري است وقتي خودمان را باور كنيم نگاه‌مان به پديده‌ها عوض مي‌شود.»

احمدي‌نژاد ادامه داد: «موضوع ديگري كه دانشمندان ما بايد مورد توجه قرار دهند، توجه به آرمان‌هاست.»

رييس‌جمهور افزود:« سقف پرواز روح انسان را آرمان‌هاي انساني تعيين مي‌كند و آرمان‌ها هرچه متعالي‌تر باشد سقف براي پرتاب علمي گسترده‌تر است.»

وي با بيان اين‌كه غربي‌ها در عرصه هاي گوناگون به بن‌بست رسيده‌اند و در واقع بن‌بست روبروي آنهاست، گفت: «امروز ما در ايران در آستانه يك جهش عظيم علمي هستيم .»

احمدي‌نژاد تصريح كرد: «كار علمي كه انجام مي‌شود، بايد براي خدمت به بشريت، تعالي و كرامت بشر باشد، براي بالا كشيدن انسان از ذلت ، تحقير و پستي و ترويج ارزش‌هاي انساني باشد و وقتي اين گونه باشد به محيط علمي ما انگيزه، نشاط و قدرت خلاقيت و نوآوري مي‌دهد.»

احمدي‌نژاد گفت:« ملت ايران امروز پرچمدار آرمان‌هاي الهي ، يگانه‌پرستي و توحيد است و ملت ايران اين پرچم را در اهتزار نگه داشته و براي بالا بردن هرچه بيشتر اين پرچم قله‌هاي علمي را يكي پس از ديگري فتح مي‌كند.»

احمدي‌نژاد در ادامه به اهميت تجميع و هم‌افزايي در اين زمينه اشاره و افزود:« از غرفه‌هايي كه در اين نمايشگاه حضور پيدا كرده بودند، بازديد كردم. وقتي از غرفه‌ دانشگاه اميركبير بازديد مي‌كردم گفتند كه 65 متخصص هوافضا در اختيار دارند، وقتي از غرفه دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه علم وصنعت بازديد كردم آنها به پيشرفت‌هاي علمي‌شان و ساخت ماهواره اشاره كردند همين طور متصديان غرفه‌هاي دانشگاه مالك‌اشتر به دستاوردهاي علمي‌شان اشاره كردند همان موقع گفتم كه به جاي 65 دانشمند ما بايد 65 هزار دانشمند هوافضا داشته باشيم و بايد در دنيا حرف اول را بزنيم.»

وي تصريح كرد«: قبل از پايان برنامه پنجم ما بايد در درجه‌اي قرار بگيريم كه هر كس در اين زمينه دانش و فناوري بخواهد ما اعلام آمادگي كنيم و در اختيار آنها بگذاريم و اين شدني است.»

احمدي‌نژاد در ادامه با تاكيد بر اين‌كه تمام توان‌ها بايد در يك راستا قرار بگيرد، گفت:« سازمان فضايي به اين جهت تشكيل شده است كه اين توان‌ها هم راستا و هم‌افزا شود و كار موازي انجام نشود.»

وي افزود:«‌اين امر شدني است كه قبل از 1400 ما انسان به فضا پرتاب كنيم و گام‌هاي اول را خوب برداشته‌ايم و بايد توان‌هايمان را در اين زمينه بسيج كنيم و اين را هدف ملي ايران زمين و دانشمندان قرار دهيم و من فكر مي‌كنم زودتر از 1400 نيز بتوانيم به اين موفقيت برسيم. بايد امكانات را در اين زمينه بسيج كرد، البته ممكن است قبل از فرستادن انسان ربات بفرستيم.»

وي ادامه داد:« فعاليت در اين زمينه مي‌تواند به فعاليت‌هاي علمي در كشور جهت دهد و بايد آنقدر جلو برويم كه براي ديگر بخش‌هاي علمي كشور فضا بيشتر باز شود و رشد پيشرفت علمي چند برابر شود.

احمدي‌نژاد گفت: اواخر امسال و سال آينده ، سال پرتاب‌هاي متعدد است و سازمان فضايي با كمك ديگر مراكز تحقيقاتي كاري كند كه اين گونه پشت سرهم در اين راستا قدم برداريم و بايد با هم عهد ببنديم .»

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به استعداد ايراني گفت:« اگر استعداد ايراني جاري شود انقلاب در انديشه، فرهنگ و نوع نگرش ملت‌ها به محيط‌هاي گوناگون پديدار مي‌شود.»

احمدي‌نژاد در پايان سخنان خود تصريح كرد:« بشتابيد فرداي درخشان در انتظار ملت ايران است.»

پيش از صحبت‌هاي رييس‌جمهور وزير دفاع و رييس سازمان هوافضا به ايراد سخن پرداختند.

در اين مراسم وزير ارتباطات نيز حضور داشت.

امروز با حضور رييس‌جمهور از نمونه‌هاي مهندسي چهار ماهواره ملي ظفر، رصد ‌1، فجر، دانشجويي اميركبير و همچنين نمونه مهندسي ماهواره‌بر سفير ‌1 بي و كپسول زيستي كاووش‌گر ‌4 رونمايي شد.

نظرات بینندگان