دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ | Monday, 25 January 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ | Monday, 25 January 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو /  افتتاح بلندترین تاب جهان در دبی

ویدیو / افتتاح بلندترین تاب جهان در دبی

ویدیو / ظاهر شدن ترامپ با پلیس مخفی در زمین گلف

ویدیو / ظاهر شدن ترامپ با پلیس مخفی در زمین گلف

تماشا کنید: منشأ «سیلی» کجاست؟ / سوابق نماینده ای که به صورت یک سرباز سیلی زد؛ از ریاست ستاد احمدی نژاد تا جبهه پایداری

تماشا کنید: منشأ «سیلی» کجاست؟ / سوابق نماینده ای که به صورت یک سرباز سیلی زد؛ از ریاست ستاد احمدی نژاد تا جبهه پایداری

ویدیو / روایت لعیا زنگنه از حذفیات «در پناه تو»: ۹۹ درصد بازی پارسا پیروزفر حذف شد / گفتند دختر و خواستگار در یک اتاق نباشند تلفنی صحبت کنند

ویدیو / روایت لعیا زنگنه از حذفیات «در پناه تو»: ۹۹ درصد بازی پارسا پیروزفر حذف شد / گفتند دختر و خواستگار در یک اتاق نباشند تلفنی صحبت کنند

ویدیو / از جهش‌های جدید کرونا چه می‌دانید؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / از جهش‌های جدید کرونا چه می‌دانید؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / عذرخواهی رسمی سیدجواد هاشمی از مردم

ویدیو / عذرخواهی رسمی سیدجواد هاشمی از مردم

کد خبر: ۱۱۷۶۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

یاسر هاشمی: "آیت الله" نسبت به آینده دانشگاه آزاد احساس نگرانی می‌کنند

بیعتاً نظارت آقای هاشمی بر دانشگاه آزاد نسبت به 30 سال گذشته آن متفاوت شده است و عملاً ایشان مثل سابق در جریان امور دانشگاه نیستند. به همین دلیل ایشان نسبت به آینده دانشگاه آزاد احساس نگرانی می‌کنند. ب
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یاسر هاشمی کوچک‌ترین پسر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در حال حاضر به نیابت از پدر به امور دانشگاه آزاد می‌پردازد بر این باور است که دانشگاه آزاد نقش بی‌بدیلی را در رشد علمی کشور ایفا کرده است. رئیس دفتر رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد در لابه‌لای سخنان خود تصریح دارد اگر دانشگاه آزاد تاسیس نمی‌شد سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌شد. هاشمی که در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه میزبان ما بود، تصریح دارد دانشگاه آزاد بر خلاف تصور منتقدان موجب شده عدالت آموزشی حاکم شود زیرا بسیاری از متقاضیان تحصیل که اتفاقاً از طبقه محروم جامعه بودند از این فرصت برخوردار شدند تا ادامه تحصیل بدهند.

  در حال حاضر بیش از سه دهه از تاسیس دانشگاه آزاد می‌گذرد، بعد از سه دهه فعالیت این دانشگاه چه تاثیراتی بر فرهنگ عمومی کشور گذاشته است.

به نظر من مهم‌ترین تاثیر دانشگاه آزاد، ارتقا و رشد فرهنگ عمومی جامعه بود که قاعدتاً خواست و مشخصات یک جامعه اسلامی و متمدن است. اگر به عنوان یک اصل قبول داشته باشیم افزایش علم و سواد در تک‌تک افراد جامعه در ارتقا و رشد فرهنگ جامعه تاثیر مستقیم دارد و یا به عبارت ساده‌تر قبول کنیم که یک جامعه با‌سواد و تحصیلکرده بافرهنگ‌تر است آنگاه نقش دانشگاه آزاد در این امر کاملاً روشن و واضح است و این افتخار برای دانشگاه آزاد است که در سه دهه فعالیت خود در تمام نقاط محروم و غیر‌محروم کشور و در هر قوم و مذهب حضور نزدیک داشته و با بیش از چهار میلیون فارغ‌التحصیل بزرگ‌ترین نقش را در رشد و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه داشته است.

متن مصاحبه تجارت فردا با یاسر هاشمی در پی می آید:

  هنگامی که دانشگاه آزاد تاسیس شد آیا این تصور وجود داشت که دانشگاه آزاد به بزرگ‌ترین قطب علمی خاورمیانه تبدیل شود یا اینکه این گسترش بدون برنامه‌ریزی مدون رخ داد؟ چطور موسسه‌ای که در ساختمانی کوچک در خیابان اسکندری کلید خورد این‌گونه رشد کرد؟

 اولاً دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است. قطعاً چنین دستاوردی بدون برنامه‌ریزی غیر‌ممکن است. دانشگاه آزاد به جز برنامه عملیاتی یک‌ساله، برنامه مصوب پنج‌ساله و برنامه مصوب استراتژیک تا افق 1400 دارد که هنوز دانشگاه‌های دولتی چنین برنامه مصوبی ندارند. اما تاسیس دانشگاه آزاد در سال 1361 بر اساس یک تشخیص درست از یک نیاز واقعی جامعه و امکان تاثیرات سریع و موثر در تمام ارکان جامعه شکل گرفت و طبیعتاً چون مدیران و حامیان دانشگاه با عقلانیت و تدبیر و کار شبانه‌روزی و با انگیزه بالا به دور از اغراض سیاسی و با انگیزه خدمت فعالیت می‌کردند عملاً از همان سال‌های اول این افق را برای دانشگاه مشاهده می‌کردند.

  بزرگ‌ترین دستاوردهای دانشگاه آزاد از نظر شما چیست؟

به نظر من دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب است که شروع و ادامه آن ریشه در دوران بعد از انقلاب دارد. به عبارت بهتر موفق‌ترین و اثر‌بخش‌ترین طرح بی‌بدیل بعد از انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد است. برای توضیح بیشتر اگر به گزارش سال 90 دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد دقت کنیم بیش از چهار میلیون فارغ‌التحصیل و نزدیک به 30 هزار عضو هیات علمی، بالغ بر 20 میلیون متر مربع فضای آموزشی و بیش از 5/1 میلیون دانشجوی در حال تحصیل در تمام مقاطع و رشته‌ها و بیش از 400 واحد فعال در سراسر کشور با هزاران آزمایشگاه و کتابخانه و فضاهای آموزشی و پژوهشی، بهداشتی درمانی و ... بدون استفاده از بودجه دولتی تاسیس و تشکیل شده و توانسته بار سنگینی از دوش دولت بردارد به طوری که بیش از 50 درصد بار آموزش عالی و 26 درصد بار پژوهشی کشور را بر دوش خود دارد که همه اینها نمونه‌های روشن از دستاوردهای بزرگ دانشگاه آزاد است که وقت در اینجا کم است تا به تاثیرات مثبت در توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کل کشور بپردازیم که این خود موضوع تحقیقی مهمی است که به نظر من محققان و عالمان جامعه باید به آن بپردازند. آمار نشان می‌دهد حضور دانشگاه آزاد در مناطق مختلف کشور در توسعه اقلیم و سرزمین تاثیر مطلوبی داشته است. برای مثال در بازدیدی که سال 90 از دانشگاه فیروزکوه داشتم زمین دانشگاه در بدو تاسیس در بیرون شهر فیروزکوه تهیه و به عنوان دانشگاه آزاد اعلام شد و امروز می‌بینیم که توسعه شهر به سمت دانشگاه تغییر مسیر داده و خواست کسبه و مردم شهر از ما این بود که ترم تابستان را تعطیل نکنیم تا شهر از مزیت‌های آن بهره ببرد.

  به عنوان یک داور منصف و بدون هیچ گونه جانبداری فکر می‌کنید دانشگاه آزاد از چه نقاط ضعف و قوتی برخوردار است؟

هیچ فردی مدعی نیست که دانشگاه آزاد بدون عیب و نقص است. به نظر من عیب دانشگاه آزاد در نقاط قوت آن نهفته است. در سوالات قبل به نکات مثبت دانشگاه اشاره داشتم ولی نقطه اصلی قوت دانشگاه آزاد توسعه آن در سراسر کشور بوده که منجر به توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور شده است و بر اساس گزارش‌های رسمی هیات موسس اگر قرار بود به جای تحصیل در دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیلان در خارج تحصیل می‌کردند فقط برای 10 درصد آنها بالغ بر میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شد و اگر بخواهیم به نقطه ضعف دانشگاه آزاد اشاره کنیم در کنار رشد کمی در بعد آموزشی و پژوهشی رشد کیفی مناسب نبوده است. گرچه گسترش کمی و کیفی همراه با آمایش سرزمینی از اولویت‌ها بود ولی بعضی از رشته‌ها و نیاز‌سنجی‌ها منطبق با نیازهای آینده نبود که خوشبختانه در برنامه و افق دانشگاه به این موضوع دقت لازم شده است.
  برخی منتقدان دانشگاه آزاد بر این باورند که دانشگاه آزاد با جا انداختن سیستم درس خواندن در برابر دادن پول به نابرابری آموزشی دامن زده و به نوعی موجب شده بی‌عدالتی آموزشی در کشور حاکم شود. آیا این انتقاد را قبول دارید یا اینکه فکر می‌کنید این سیستم عین عدالت است.

 بر عکس به نظر من عملکرد دانشگاه آزاد عین عدالت است. دانشگاه آزاد شرایطی را فراهم کرد که آموزش عالی کشور توسعه یابد بدون آنکه خود را به بیت‌المال تحمیل کند. شکی نیست آموزش عالی رایگان جزو وظایف قطعی دولت است اما برای آن قشر از متقاضیان ورود به دانشگاه که  به دلیل ضعف دولت نتوانستند از آموزش رایگان استفاده کنند، دانشگاه آزاد وارد عمل شد.  این افراد با هزینه‌های گزاف امکان ادامه تحصیل خود را احتمالاً با رفتن به خارج از کشور و یا هر اقدام دیگر که طبیعتاً از عهده قشر متوسط به پایین خارج بود، حل می‌کردند ولی عملکرد دانشگاه آزاد و آمار نشان می‌دهد عمده دانشجویان دانشگاه متوسط به پایین جامعه هستند که امکان تحصیل برای آنها با کمترین هزینه به دلیل حضور دانشگاه آزاد در تمام مناطق کشور فراهم شد. یعنی دانشگاه در تمام مناطق محروم و غیر‌محروم و شهرهای کلان و غیر‌کلان حضور داشت و امکان تحصیل با کمترین هزینه را برای آنها فراهم می‌کرد و یک ریال از در‌آمدهای دانشگاه به جیب شخص  نمی‌رفت و همه صرف توسعه و افزایش دارایی دانشگاه می‌شد که  در نهایت در اختیار توسعه آموزش و پژوهش کشور قرار می‌گرفت.

  مهم‌ترین انتقاد وارده به دانشگاه آزاد این است که با ایجاد سیل عظیم فارغ‌التحصیلان موجب شده سطح توقع طبقه جویای کار بالا برود. این انتقاد را وارد می‌دانید یا اینکه اعتقاد دارید سایر دستگاه‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی کردند که نتوانستند از کارشناسان بهره بگیرند.
 این اظهار‌ات در واقع تبلیغات سیاسی علیه دانشگاه آزاد و موسسان آن است. دانشگاه‌ها، با تمرکز بر اصلی‌ترین ماموریت خود یعنی تربیت نیروی انسانی کارآمد و متناسب با تقاضای بازار کار، از هم‌راستایی با اشتغال آنها نیز غفلت نمی‌کنند. بنابراین دانشگاه با محوریت ماموریتی خود مسوولیت جذب فارغ‌التحصیلان را بر عهده ندارد. این تجربه همه دانشگاه‌های معتبر دنیاست که هر بخش بایستی در مسیر خود گام بردارد و دستگا‌ه‌هایی که بودجه ایجاد اشتغال را در اختیار دارند مسوولیت اشتغال را بر عهده بگیرند، ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مشابه سایر دانشگاه‌ها در این راستا گام برداشته است. تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند از اولویت ماموریت و وظایف دانشگاه‌هاست که در موقع جذب از توانایی انجام فعالیت برخوردار باشد. اگر چه اعتقاد بر این است که توسعه آموزش عالی از جمله در دانشگاه آزاد موجب اشتغال‌زایی مستقیم و غیر‌مستقیم در طول سه دهه فعالیت خود نیز شد از جمله می‌توان به توسعه زیر‌ساخت و تدوین برنامه ساخت یک میلیون متر‌مربع بنای آموزشی در هر سال، توسعه واحدهای دانشگاهی و رشته‌ها و‌... اشاره کرد، موجبات اشتغال‌زایی نیرو‌های متخصص و فارغ‌التحصیلان نیز شد؛ لذا کوتاهی سایر دستگاه‌ها در انجام وظایف خود بنا به دلایل مختلف را نبایستی به عهده و مسوولیت دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد گذاشت زیرا منصفانه به نظر نمی‌رسد.

  برنامه‌های آتی دانشگاه آزاد برای رشد کیفی و کمی دانشگاه آزاد چیست؟ آیا در این راستا برنامه‌ریزی مدونی انجام شده و چقدر هدف‌گذاری شده است؟

برای این سوال نمی‌توان جواب کاملی داد. چون برنامه‌های آتی را مسوولان فعلی اجرا می‌کنند و می‌دانید که پس از اتفاقاتی که برای تغییر اساسنامه و به تبع آن اعضای هیات امنا افتاد و اختیارات هیات موسس و هیات امنا به شدت تغییر کرد و تضعیف شد، طبیعتاً نظارت آقای هاشمی بر دانشگاه آزاد نسبت به 30 سال گذشته آن متفاوت شده است و عملاً ایشان مثل سابق در جریان امور دانشگاه نیستند. به همین دلیل ایشان نسبت به آینده دانشگاه آزاد احساس نگرانی می‌کنند. بر اساس آنچه قبلاً در برنامه پنج‌ساله و افق 1400 دانشگاه در هیات موسس تصویب شده است و ان‌شاءالله تغییر نخواهد کرد، باید گفت آینده کاری دانشگاه روشن است که در راستای قرار‌گیری در جایگاه دانشگاه‌های برتر و با ماموریت کار‌آفرینی، همراه با اهداف چشم‌انداز ایران 1404 با استخدام و جذب حدود 100 هزار عضو هیات علمی و راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی، رشد و پارک علم و فناوری در مناطق دانشگاهی، در زمره یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان قرار خواهد گرفت.

  به نقش آیت‌الله هاشمی اشاره کردید. ایشان در تاسیس دانشگاه چقدر تاثیر داشتند و چه دغدغه‌ای از سوی ایشان موجب شد تا دانشگاه آزاد تاسیس شود.

می‌دانید که روز 31 اردیبهشت‌ماه سال 1361 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خطبه نماز جمعه تهران برای اولین بار از طرحی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت. در حقیقت سخنان ایشان، نتایج رایزنی‌هایی بود که او و دکتر جاسبی برای راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده بودند. بعدها آقای هاشمی‌رفسنجانی، اساسنامه این دانشگاه و طرح آن را خدمت حضرت امام رضوان‌الله تعالی عرض کردند و حضرت امام با تایید و کمک 10 میلیون‌ریالی خود، پایه اولیه و اصلی این دانشگاه را پی‌ریزی کردند. بزرگ‌ترین حمایتی که همواره این دانشگاه داشته، این است که شروع کارش چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی با دست مبارک امام (ره) بوده است. در آذر‌ماه همان سال اساسنامه دانشگاه نوشته شد که بر اساس آن دانشگاه موسسه عام‌المنفعه‌ای معرفی شد که همه هزینه‌های آن صرف امور مربوط به دانشگاه می‌شود. سه ماه بعد، روز چهارم اسفند‌ماه سال 1361 در گوشه‌ای از روزنامه رسمی ایران آگهی به چشم می‌خورد که موجودیت دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام می‌داشت. اما برای این سوال شما لازم می‌دانم سابقه‌ای از دانشگاه در ایران بگویم تا مشخص شود که چرا آقای هاشمی پیشنهاد دانشگاه آزاد را به امام دادند. آموزش عالی در ایران به فرم نوین و آکادمیک سابقه یکصد ساله دارد. «وزارت علوم» ایران نخستین بار در سال 1334 هجری شمسی تاسیس شد، اما تاریخ آموزش عالی در دوره نوین با تاسیس دارالفنون آغاز می‌شود. طولی نکشید که مدارس و موسسات برجسته آموزش عالی دیگر نیز همراه دارالفنون مشغول به کار شدند. دانشگاه تهران در ۱۳۱۳ به تصویب مجلس شورای ملی رسید که با ادغام دارالفنون، و مدارس علمی و چند مرکز آموزش عالی دیگر در جنوب پارک لاله فعلی تهران دایر شد.

در سال ۱۳۲۸ خورشیدی، قانون تاسیس دانشگاه در شهرستان‌ها با اولویت دانشکده‌های پزشکی و کشاورزی تاسیس شد. پس از جنگ جهانی دوم، رفته‌رفته تصمیم به تغییر الگوی موسسات آموزش عالی ایران از سیستم دانشگاهی فرانسه به سیستم‌های آمریکایی گرفتند. کم‌کم چند دانشگاه مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بوعلی سینا در همدان و دانشگاه گیلان تاسیس شدند.

پیش از شروع انقلاب فرهنگی در سیستم آموزش عالی ایران ۲۶ دانشگاه، ۵۰ دانشسرا و ۱۶۸ موسسه دیگر آموزشی وجود داشت که در این موسسات آموزش عالی که به صورت دولتی و خصوصی اداره می‌شدند، در مجموع حدود 180 هزار دانشجو مشغول به تحصیل بودند.

در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت تحصیلی در دانشگاه‌ها، همچون مدارس، ادارات و کارخانه‌ها تعطیل شده بود و گروه‌های مختلف سیاسی با استقرار دفتری در دانشگاه‌ها، فعالیت سیاسی می‌کردند.

پس از سال تحصیلی 1358-1357 بحث‌ها و خبرهایی پیرامون تعطیل شدن دانشگاه‌ها و شرکت دانشجویان در جهاد سازندگی به گوش می‌رسید. در هر صورت، وجود مسائل و معضلات مذکور در دانشگاه‌ها و تلاش کارگزاران برای رفع آنها، نشان از لزوم دگرگونی و تغییراتی اساسی در دانشگاه‌ها داشت که به مرور ایام باید به انجام می‌رسید.

در همان سال‌ها، مسوولان عالی‌رتبه دولتی و دانشگاهی در حضور رهبر انقلاب به بررسی مسائل دانشگاه پرداختند و بر لزوم ایجاد محیطی امن و آرام در دانشگاه‌ها تاکید کردند.

در طول مدتی که مساله تغییر بنیادی دانشگاه‌ها سر زبان‌ها بود، نظرات متفاوتی درباره اصلاح موسسات آموزش عالی در محافل گوناگون فکری ابراز می‌شد. در این میان، برداشت بسیاری از افراد از صحبت‌های امام مبنی بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها این بود که ایشان تمام علوم را به دو قسمت اسلامی و غیر‌اسلامی تقسیم کرده‌اند و اینکه در دانشگاه‌ها علم فقه، تفسیر و اصول باید جانشین علوم دیگر شود.

در حالی ‌که به نظر می‌آید منظور ایشان از ایجاد دانشگاه اسلامی، رهانیدن این مراکز از وابستگی به استعمار بوده که 50 سال بر کشور سایه گسترده و بهره چندانی برای ملت و کشور نداشته است. از نظر ایشان، چون جوانان دانش‌آموخته، فاقد اخلاق اسلامی بوده و دانشگاه را به میدان جنگ تبلیغاتی تبدیل کرده بودند، دانشگاه‌ها باید تغییر بنیادی می‌کرد. با توجه به این مقدمه طولانی شما به کار آقای هاشمی در پیشنهاد تاسیس دانشگاه آزاد فکر کنید که هم نقش و هم دغدغه ایشان در این مطالب نهفته است. نقش ایشان در پیشنهاد به امام به عنوان نقش موسس و دغدغه ایشان تحصیلات تکمیلی جوانان ایرانی و عدم مهاجرت آنان به خارج  از کشور و ارتقای کیفی امور بود که هنوز هم این دغدغه را دارند، چون در سال‌های اخیر شاهدیم که آن موج منفی دوباره به راه افتاده است.

  بسیاری از منتقدان بر این باورند که سطح علمی دانشگاه آزاد چندان قابل قبول نیست. این مساله را قبول دارید یا اینکه بر این باورید که دانشگاه آزاد در برخی از واحدهای بزرگ با دانشگاه دولتی برابری می‌کند.

 ارزیابی سطح علمی فعالیت‌های دانشگاهی با توجه به دوره عمر آن، ماموریت‌ها، اهداف، امکانات و ... و روند رشد آن منصفانه و عقلانی است؛ لذا نمی‌توان دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه غیر‌دولتی را با دانشگاه دولتی از یک طرف و این دانشگاه‌ها را با دانشگاه‌های معتبر و سطح اول دنیا مقایسه کرد. دانشگاه آزاد در سه دهه فعالیت خود با راهبردهای تعریف شده توانست از روند علمی قابل قبول برخوردار شود از جمله نرخ رشد تولید علم این دانشگاه منتهی به سال میلادی 2011 که آغاز آن به سال 2006 برمی‌گردد، که توانست پیشرانی تولید علم کشور را با نرخ رشد حدود 60 درصد بر عهده داشته و منجر به ارتقای جایگاه کشور در عرصه جهانی شود. مصداق دیگر سطح علمی این دانشگاه اقبال استادان برجسته کشور جهت همکاری با این دانشگاه به صورت حق‌التدریس، نیمه‌وقت و تمام‌وقت است. علاوه بر این موارد می‌توان به افزایش سهم پذیرفته‌شدگان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دانشگاه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی نیز اشاره کرد. اشاره به این نمونه که واحدهای جامع دانشگاه آزاد نظیر واحد علوم و تحقیقات با کسب رتبه چهارم یا پنجم تولید علم در کشور و داشتن تنها  مجله ISI معتبر با IF  بالای چهار از بسیاری از دانشگاه‌های دولتی با عمر بیش از 50 سال پیشی گرفت می‌تواند این واقعیت را آشکار کند که سطح علمی این دانشگاه اگر از دانشگاه‌های دولتی مادر، بالاتر نباشد قطعاً پایین‌تر نیست که حفظ و پایداری این جایگاه اهمیت و ضرورت دارد که به نظر می‌رسد در تیم مدیریتی جدید دانشگاه به فراموشی سپرده شده است.

 منتقدان بر این باورند که دانشگاه آزاد به بحران مدرک‌‌گرایی دامن زده است. در این مورد چه ارزیابی دارید.

 نقش  و تاثیر دانشگاه آزاد در دامن زدن به بحران مدرک‌گرایی با چه معیاری ارزیابی می‌شود. اگر افزایش پذیرش دانشجو در این دانشگاه نشانه مدرک‌گرایی است، این موضوع در دانشگاه‌های نسل سوم کشور نظیر پیام نور و علمی کاربردی با توجه به نسبت هیات علمی، هرم هیات علمی، زیر‌ساخت‌های آموزشی و پژوهشی و ... با توجه به امکانات دولتی گسترده در اختیار آن، مصداق بیشتر و در بحران مدرک‌گرایی نقش موثر‌تری داشته است. توجه به فرآیند شکل‌گیری هر نهاد آموزشی و رشد تدریجی آن و اصالت مدرک فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که قابل ارزش‌یابی در کشور و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا برای ادامه تحصیل است و جذب آنها در واگذاری شغل، با توجه به ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی آن، می‌تواند شاخص مناسبی برای سنجش نقش این دانشگاه در دامن زدن به بحران مدرک‌گرایی باشد. اگر منصفانه قضاوت کنیم به نتیجه‌ای غیر ‌از آنچه در اذهان به نظر می‌رسد غیر‌منطقی است، دست می‌یابیم. 
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

برندگان جوایز میلیاردی همراه اول معرفی شدند!

برندگان جوایز میلیاردی همراه اول معرفی شدند!

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارمند دانشگاه آزاداسلامي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
14
115
پاسخ
جناب دانشجو به هيچكدام از قولهاي داده شده به كاركنان عمل نكرد وبدتر اينكه 4ماه از سال ميگذرد ما به نرخ فروردين 91اندك حقوقي دريافت ميكنيم وجالب اينكه قبل از انتخابات مبالغ زيادي از واحدها به عنوان بدهي واحدها جمع آوري شد وكجا هزينه شد خدا ميداند.تو را به خدا به داد حدود 40هزار نفر كاركنان وخانواده هاي آنان برسيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: چهره برفی سد« لفور»

تصاویر: چهره برفی سد« لفور»

۲/۴
تصاویر: تظاهرات حامیان ناوالنی در چندین شهر روسیه

تصاویر: تظاهرات حامیان ناوالنی در چندین شهر روسیه

۳/۴
تصاویر: تدریس و تحصیل در شهرستان آزادشهر

تصاویر: تدریس و تحصیل در شهرستان آزادشهر

۴/۴
تصاویر: خط چهار حصار کرج

تصاویر: خط چهار حصار کرج

ببینید!

ویدیو / بانوی اول آمریکا برای نیروهای گارد ملی کلوچه برد

تماشا کنید: نخستین پالس مثبت بایدن؟ / چرا چهره های ضدایرانی در آمریکا، با انتصاب احتمالی «رابرت مالی» مخالفند؟

ویدیو / درگیری فیزیکی در پایان بازی گل گهر و تراکتور

تماشا کنید: پایان تنش؟ / خطر درگیری میان آمریکا و ایران پس از یک تنش دوماهه رفع شد؟

ویدیو / ترامپیزم می‌ماند؟ + زیرنویس فارسی

ویدیویی که صدای اعتراض کاربران فضای مجازی را درآورد: تبلیغ خرید خانه در دبی توسط سیدجواد هاشمی

ویدیو / مناظره جنجالی زیباکلام و خسرو معتضد درمورد رضاشاه

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

عنابستانی: مشغول جمع کردن کار‌ها هستیم، تا شب بیانیه می‌دهم

خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه رسید/ افت ۱۲۰میلیون تومانی چینی‌ها

خطر تصمیمات و اظهارات مجلسی ها برای احیا برجام / فراموش نکنید که روزهای شکاف عمیق بین اروپا و آمریکا تمام شده است!

عکس / اولین حضور ترامپ در انظار عمومی پس از ریاست جمهوری

قیمت دلار، امروز ۵ بهمن ۹۹

توقیف نفتکش ایرانی توسط اندونزی

نخستین واکنش عنابستانی بعد از ماجرای سیلی به سرباز راهوار

قیمت طلا و سکه، امروز ۵ دی ۹۹

قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ هزار تومان کاهش یافت

فرمان اجرایی بایدن: لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی ایرانیان

قیمت دلار، امروز ۱ بهمن ۹۹

مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس: دولت، موظف به استخدام رسمی فرزندان ایثارگران بدون الزام به داشتن شرط سنی، تحصیل و آزمون شد

قیمت طلا و سکه، امروز ۱ بهمن ۹۹

قیمت گوشی های سامسونگ امروز 30 دی ماه

بازگشت قیمت دلار به یک قدمی شهریور ۹۷ / دلار تا کجا ریزش می کند و این بار در چه نرخی تثبیت می شود؟

قیمت دلار، امروز ۳۰ دی ۹۹ / نرخ خرید دلار وارد کانال ۲۰ هزار تومان شد

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خداحافظی تلفن‌های هوشمند قدیمی با واتس اپ از ۱۲ دی ماه

سحنگوی قوه قضاییه: شیرین نجفی دستگیر شده است

قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ هزار تومان کاهش یافت

فرمان اجرایی بایدن: لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی ایرانیان

قیمت دلار، امروز ۱ بهمن ۹۹

۶ پیام فرستاده نخست وزیر عراق برای ایران

چرا ترامپ همچنان ممکن است در آخرین لحظات ریاست جمهوری اش، جنگی با ایران به راه اندازد؟

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
لاغری مسیری پیچیده ندارد!

لاغری مسیری پیچیده ندارد!

با تخته شطرنج هوشمند بازیکن حرفه‌ای شوید+تصاویر

با تخته شطرنج هوشمند بازیکن حرفه‌ای شوید+تصاویر

ماسک ماوراء بنفش با قدرت حذف ۹۹% آلودگی ها+تصاویر

ماسک ماوراء بنفش با قدرت حذف ۹۹% آلودگی ها+تصاویر

نیکول کیدمن از خاطرات تلخ بازیگری می‌گوید

نیکول کیدمن از خاطرات تلخ بازیگری می‌گوید

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

عضو ستاد کرونا: اولین محموله وارداتی واکسن کرونا، سهمیه ایران در کواکس است؛ این محموله در هفته‌های آینده وارد کشور خواهد شد / تنها کشوری بودیم که گفتیم همه سبد واکسن کواکس را نمی‌خواهیم / تزریق عمومی واکسن ایرانی از پایان خرداد؛ تا شهریور ماه سال آینده کمبود واکسن وجود نخواهد داشت

عباس عبدی: مشکل از برجام نیست؛ مشکل از نگاه ما به رابطه با جهان است/ خطر اصلی تقابل با نظام بین‌المللی است

انتقاد روزنامه اطلاعات از کمیسیون تلفیق: چرا قضات و پزشکان و اساتید دانشگاه را از بعضی مالیات‌ها معاف کردید؟

توکلی: غسال آیت الله مصباح یزدی ابَربدهکار بانکی است / او پیکر روحانیون سرشناس را به خانه می برد و غسل می دهد! / ۴۰ میلیارد تومان خمس را از کجا آورده است؟

ظریف: انتخابات آمریکا، معادلات برخی دوستان را برای سال ۱۴۰۰ به هم ریخته / اگر درست بازی نکنیم ممکن است اروپا و امریکا بتوانند اتحادی ایجاد کنند که در زمان ترامپ نبود

معاون سیاسی سپاه: ممکن است برای تأثیرگذاری بر انتخابات ایران،‌ گشایش‌های کوتاه‌مدت از سوی بایدن حاصل شود / نگاه مذاکره با ترامپ در لایه‌هایی از دولت وجود داشت

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / عذرخواهی رئیس صداوسیما از روحانی با یک تبصره! / خیابان بازرگان؛ ۹۵ روز گذشت و خبری نشد! / توقیف نفتکش ایرانی با ادعای انتقال غیر قانونی نفت

تصاویر: چهره برفی سد« لفور»

تصاویر: تظاهرات حامیان ناوالنی در چندین شهر روسیه

دفاع سخنگوی دولت از آذری جهرمی: مواضع، تصمیمات و اقدامات وزیر ارتباطات موضع دولت و رئیس‌جمهوری است / هرگونه محدودسازی ⁧ اینستاگرام⁩، منجر به فقر و بیکاری یک میلیون ایرانی می‌شود

نخستین واکنش عنابستانی بعد از ماجرای سیلی به سرباز راهوار

بایدن: اقدامی فوری برای تقویت «داکا» انجام دادم؛ مهاجران بدانند با وجود من، در کاخ سفید متحد دارند

امام جمعه قزوین: کرونا نباید بهانه‌ای برای برگزار نشدن برنامه‌های دهه فجر باشد

رئیس سنا: استیضاح ترامپ منصفانه و نسبتا سریع انجام می‌شود

مشاور سابق دولت‌ آمریکا: ترجیح بایدن، مذاکره با دولت روحانی است / روابط گرم دو کشور سبب گسترش نفوذ ایران در منطقه می‌شود

وزیر بهداشت: غفلت کنیم، ۴۸ ساعته گرفتار پیک جدید کرونا می ‎شویم / عدم ایستادگی در مقابل پروتکل‌شکنان خیانت ملی است

هیأت وزیران خواستار تغییر رویه و رویکرد رسانه ملی نسبت به دولت شدند

اعضای «نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان» مشخص شدند

وزیر امور خارجه وارد باکو شد / ظریف: آغوش ما براى گفت و گو با همسايگان خلیج فارس باز خواهد بود

آغاز استفاده داروی ۲ هزار یورویی برلین برای درمان کرونا / وزارت بهداشت آلمان: از این دارو برای معالجه «دونالد ترامپ» استفاده شده بود

عرضه روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در سامانه نیما

خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه رسید/ افت ۱۲۰میلیون تومانی چینی‌ها

سفر فرمانده سنتکام به تل آویو با محوریت ایران

وزیر خارجه فرانسه: برنامه هسته‌ای ایران یک وضعیت خطرناک است اما ما مخالف آنچه که ترامپ می‌خواست هستیم

سفیر آمریکا در عراق: برای حل اختلافات با ایران تلاش می‌کنیم

اندونزی: نفتکش ایرانی در حال انتقال به یک جزیره است

عنابستانی: مشغول جمع کردن کار‌ها هستیم، تا شب بیانیه می‌دهم

انگلیس: کسانی که واکسن زده‌اند همچنان می‌توانند ناقل ویروس باشند

هاآرتص: گنبد آهنین اسرائیل در کشورهای عربی خلیج فارس مستقر می‌شود

نماینده مجلس: حداقل حقوق ماهیانه سربازان در سال آینده، یک میلیون و ٨٠٠ هزار تومان خواهد بود

کمیته امداد: «خط فقر غذایی» به ازای هرنفر ۶۷۰ هزار تومان/بسیاری از خانواده های کارگری زیرخط فقر یا در مرز خط

شاخص کل بورس، امروز ۵ بهمن ۹۹

ارزش سهام عدالت، امروز ۵ بهمن ۹۹

پزشک معالج ۲ پیشکسوت فوتبال: شرایط میناوند بهتر شده / او از لحاظ سطح هوشیاری مشکلی ندارد

جهانگیری: زمستان گذشت و روسیاهی‌اش برای آنانی ماند که با دولت همراهی نکردند

روحانی: بازار سرمایه نیازمند ثبات و آرامش است

قیمت سکه پارسیان، امروز ۵ بهمن ۹۹

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۵ بهمن ۹۹

عکس / اولین حضور ترامپ در انظار عمومی پس از ریاست جمهوری

آرشیو
وبگردی

اعترافات زورگیری که به 80 زن تهرانی حمله کرده بود

بازگشت صبا راد از ترکیه به تهران + اولین عکس

بخاری نفتی زن مهابادی را سوزاند و کشت

شغل عجیب برد پیت پیش از بازیگر شدن

دختر نوجوان از خانه ناپدری فرار کرد ، پسر جوان به او تعرض کرد

آیا ریحانه پارسا در این جشنواره داخلی حضور دارد؟

دردسر علاقه دختر 27 ساله به مرد 53 ساله / بی آبرو شدم

قتل زن مطلقه توسط برادر و پسرعمویش / جنازه در سد سردشت دفن شده بود

گلشیفته فراهانی، مهناز افشار، ریحانه پارسا و یک داستان تکراری

کرونا، جان یک سینماگر فرانسوی را گرفت

مناظرات مشهور و جنجالی تلویزیون

 مرد عربستانی برای ازدواج دوم از همسر اولش وام گرفت

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۱۱۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

یاسر هاشمی: "آیت الله" نسبت به آینده دانشگاه آزاد احساس نگرانی می‌کنند

بیعتاً نظارت آقای هاشمی بر دانشگاه آزاد نسبت به 30 سال گذشته آن متفاوت شده است و عملاً ایشان مثل سابق در جریان امور دانشگاه نیستند. به همین دلیل ایشان نسبت به آینده دانشگاه آزاد احساس نگرانی می‌کنند. ب
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یاسر هاشمی کوچک‌ترین پسر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در حال حاضر به نیابت از پدر به امور دانشگاه آزاد می‌پردازد بر این باور است که دانشگاه آزاد نقش بی‌بدیلی را در رشد علمی کشور ایفا کرده است. رئیس دفتر رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد در لابه‌لای سخنان خود تصریح دارد اگر دانشگاه آزاد تاسیس نمی‌شد سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌شد. هاشمی که در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه میزبان ما بود، تصریح دارد دانشگاه آزاد بر خلاف تصور منتقدان موجب شده عدالت آموزشی حاکم شود زیرا بسیاری از متقاضیان تحصیل که اتفاقاً از طبقه محروم جامعه بودند از این فرصت برخوردار شدند تا ادامه تحصیل بدهند.

  در حال حاضر بیش از سه دهه از تاسیس دانشگاه آزاد می‌گذرد، بعد از سه دهه فعالیت این دانشگاه چه تاثیراتی بر فرهنگ عمومی کشور گذاشته است.

به نظر من مهم‌ترین تاثیر دانشگاه آزاد، ارتقا و رشد فرهنگ عمومی جامعه بود که قاعدتاً خواست و مشخصات یک جامعه اسلامی و متمدن است. اگر به عنوان یک اصل قبول داشته باشیم افزایش علم و سواد در تک‌تک افراد جامعه در ارتقا و رشد فرهنگ جامعه تاثیر مستقیم دارد و یا به عبارت ساده‌تر قبول کنیم که یک جامعه با‌سواد و تحصیلکرده بافرهنگ‌تر است آنگاه نقش دانشگاه آزاد در این امر کاملاً روشن و واضح است و این افتخار برای دانشگاه آزاد است که در سه دهه فعالیت خود در تمام نقاط محروم و غیر‌محروم کشور و در هر قوم و مذهب حضور نزدیک داشته و با بیش از چهار میلیون فارغ‌التحصیل بزرگ‌ترین نقش را در رشد و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه داشته است.

متن مصاحبه تجارت فردا با یاسر هاشمی در پی می آید:

  هنگامی که دانشگاه آزاد تاسیس شد آیا این تصور وجود داشت که دانشگاه آزاد به بزرگ‌ترین قطب علمی خاورمیانه تبدیل شود یا اینکه این گسترش بدون برنامه‌ریزی مدون رخ داد؟ چطور موسسه‌ای که در ساختمانی کوچک در خیابان اسکندری کلید خورد این‌گونه رشد کرد؟

 اولاً دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است. قطعاً چنین دستاوردی بدون برنامه‌ریزی غیر‌ممکن است. دانشگاه آزاد به جز برنامه عملیاتی یک‌ساله، برنامه مصوب پنج‌ساله و برنامه مصوب استراتژیک تا افق 1400 دارد که هنوز دانشگاه‌های دولتی چنین برنامه مصوبی ندارند. اما تاسیس دانشگاه آزاد در سال 1361 بر اساس یک تشخیص درست از یک نیاز واقعی جامعه و امکان تاثیرات سریع و موثر در تمام ارکان جامعه شکل گرفت و طبیعتاً چون مدیران و حامیان دانشگاه با عقلانیت و تدبیر و کار شبانه‌روزی و با انگیزه بالا به دور از اغراض سیاسی و با انگیزه خدمت فعالیت می‌کردند عملاً از همان سال‌های اول این افق را برای دانشگاه مشاهده می‌کردند.

  بزرگ‌ترین دستاوردهای دانشگاه آزاد از نظر شما چیست؟

به نظر من دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب است که شروع و ادامه آن ریشه در دوران بعد از انقلاب دارد. به عبارت بهتر موفق‌ترین و اثر‌بخش‌ترین طرح بی‌بدیل بعد از انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد است. برای توضیح بیشتر اگر به گزارش سال 90 دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد دقت کنیم بیش از چهار میلیون فارغ‌التحصیل و نزدیک به 30 هزار عضو هیات علمی، بالغ بر 20 میلیون متر مربع فضای آموزشی و بیش از 5/1 میلیون دانشجوی در حال تحصیل در تمام مقاطع و رشته‌ها و بیش از 400 واحد فعال در سراسر کشور با هزاران آزمایشگاه و کتابخانه و فضاهای آموزشی و پژوهشی، بهداشتی درمانی و ... بدون استفاده از بودجه دولتی تاسیس و تشکیل شده و توانسته بار سنگینی از دوش دولت بردارد به طوری که بیش از 50 درصد بار آموزش عالی و 26 درصد بار پژوهشی کشور را بر دوش خود دارد که همه اینها نمونه‌های روشن از دستاوردهای بزرگ دانشگاه آزاد است که وقت در اینجا کم است تا به تاثیرات مثبت در توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کل کشور بپردازیم که این خود موضوع تحقیقی مهمی است که به نظر من محققان و عالمان جامعه باید به آن بپردازند. آمار نشان می‌دهد حضور دانشگاه آزاد در مناطق مختلف کشور در توسعه اقلیم و سرزمین تاثیر مطلوبی داشته است. برای مثال در بازدیدی که سال 90 از دانشگاه فیروزکوه داشتم زمین دانشگاه در بدو تاسیس در بیرون شهر فیروزکوه تهیه و به عنوان دانشگاه آزاد اعلام شد و امروز می‌بینیم که توسعه شهر به سمت دانشگاه تغییر مسیر داده و خواست کسبه و مردم شهر از ما این بود که ترم تابستان را تعطیل نکنیم تا شهر از مزیت‌های آن بهره ببرد.

  به عنوان یک داور منصف و بدون هیچ گونه جانبداری فکر می‌کنید دانشگاه آزاد از چه نقاط ضعف و قوتی برخوردار است؟

هیچ فردی مدعی نیست که دانشگاه آزاد بدون عیب و نقص است. به نظر من عیب دانشگاه آزاد در نقاط قوت آن نهفته است. در سوالات قبل به نکات مثبت دانشگاه اشاره داشتم ولی نقطه اصلی قوت دانشگاه آزاد توسعه آن در سراسر کشور بوده که منجر به توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور شده است و بر اساس گزارش‌های رسمی هیات موسس اگر قرار بود به جای تحصیل در دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیلان در خارج تحصیل می‌کردند فقط برای 10 درصد آنها بالغ بر میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شد و اگر بخواهیم به نقطه ضعف دانشگاه آزاد اشاره کنیم در کنار رشد کمی در بعد آموزشی و پژوهشی رشد کیفی مناسب نبوده است. گرچه گسترش کمی و کیفی همراه با آمایش سرزمینی از اولویت‌ها بود ولی بعضی از رشته‌ها و نیاز‌سنجی‌ها منطبق با نیازهای آینده نبود که خوشبختانه در برنامه و افق دانشگاه به این موضوع دقت لازم شده است.
  برخی منتقدان دانشگاه آزاد بر این باورند که دانشگاه آزاد با جا انداختن سیستم درس خواندن در برابر دادن پول به نابرابری آموزشی دامن زده و به نوعی موجب شده بی‌عدالتی آموزشی در کشور حاکم شود. آیا این انتقاد را قبول دارید یا اینکه فکر می‌کنید این سیستم عین عدالت است.

 بر عکس به نظر من عملکرد دانشگاه آزاد عین عدالت است. دانشگاه آزاد شرایطی را فراهم کرد که آموزش عالی کشور توسعه یابد بدون آنکه خود را به بیت‌المال تحمیل کند. شکی نیست آموزش عالی رایگان جزو وظایف قطعی دولت است اما برای آن قشر از متقاضیان ورود به دانشگاه که  به دلیل ضعف دولت نتوانستند از آموزش رایگان استفاده کنند، دانشگاه آزاد وارد عمل شد.  این افراد با هزینه‌های گزاف امکان ادامه تحصیل خود را احتمالاً با رفتن به خارج از کشور و یا هر اقدام دیگر که طبیعتاً از عهده قشر متوسط به پایین خارج بود، حل می‌کردند ولی عملکرد دانشگاه آزاد و آمار نشان می‌دهد عمده دانشجویان دانشگاه متوسط به پایین جامعه هستند که امکان تحصیل برای آنها با کمترین هزینه به دلیل حضور دانشگاه آزاد در تمام مناطق کشور فراهم شد. یعنی دانشگاه در تمام مناطق محروم و غیر‌محروم و شهرهای کلان و غیر‌کلان حضور داشت و امکان تحصیل با کمترین هزینه را برای آنها فراهم می‌کرد و یک ریال از در‌آمدهای دانشگاه به جیب شخص  نمی‌رفت و همه صرف توسعه و افزایش دارایی دانشگاه می‌شد که  در نهایت در اختیار توسعه آموزش و پژوهش کشور قرار می‌گرفت.

  مهم‌ترین انتقاد وارده به دانشگاه آزاد این است که با ایجاد سیل عظیم فارغ‌التحصیلان موجب شده سطح توقع طبقه جویای کار بالا برود. این انتقاد را وارد می‌دانید یا اینکه اعتقاد دارید سایر دستگاه‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی کردند که نتوانستند از کارشناسان بهره بگیرند.
 این اظهار‌ات در واقع تبلیغات سیاسی علیه دانشگاه آزاد و موسسان آن است. دانشگاه‌ها، با تمرکز بر اصلی‌ترین ماموریت خود یعنی تربیت نیروی انسانی کارآمد و متناسب با تقاضای بازار کار، از هم‌راستایی با اشتغال آنها نیز غفلت نمی‌کنند. بنابراین دانشگاه با محوریت ماموریتی خود مسوولیت جذب فارغ‌التحصیلان را بر عهده ندارد. این تجربه همه دانشگاه‌های معتبر دنیاست که هر بخش بایستی در مسیر خود گام بردارد و دستگا‌ه‌هایی که بودجه ایجاد اشتغال را در اختیار دارند مسوولیت اشتغال را بر عهده بگیرند، ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مشابه سایر دانشگاه‌ها در این راستا گام برداشته است. تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند از اولویت ماموریت و وظایف دانشگاه‌هاست که در موقع جذب از توانایی انجام فعالیت برخوردار باشد. اگر چه اعتقاد بر این است که توسعه آموزش عالی از جمله در دانشگاه آزاد موجب اشتغال‌زایی مستقیم و غیر‌مستقیم در طول سه دهه فعالیت خود نیز شد از جمله می‌توان به توسعه زیر‌ساخت و تدوین برنامه ساخت یک میلیون متر‌مربع بنای آموزشی در هر سال، توسعه واحدهای دانشگاهی و رشته‌ها و‌... اشاره کرد، موجبات اشتغال‌زایی نیرو‌های متخصص و فارغ‌التحصیلان نیز شد؛ لذا کوتاهی سایر دستگاه‌ها در انجام وظایف خود بنا به دلایل مختلف را نبایستی به عهده و مسوولیت دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد گذاشت زیرا منصفانه به نظر نمی‌رسد.

  برنامه‌های آتی دانشگاه آزاد برای رشد کیفی و کمی دانشگاه آزاد چیست؟ آیا در این راستا برنامه‌ریزی مدونی انجام شده و چقدر هدف‌گذاری شده است؟

برای این سوال نمی‌توان جواب کاملی داد. چون برنامه‌های آتی را مسوولان فعلی اجرا می‌کنند و می‌دانید که پس از اتفاقاتی که برای تغییر اساسنامه و به تبع آن اعضای هیات امنا افتاد و اختیارات هیات موسس و هیات امنا به شدت تغییر کرد و تضعیف شد، طبیعتاً نظارت آقای هاشمی بر دانشگاه آزاد نسبت به 30 سال گذشته آن متفاوت شده است و عملاً ایشان مثل سابق در جریان امور دانشگاه نیستند. به همین دلیل ایشان نسبت به آینده دانشگاه آزاد احساس نگرانی می‌کنند. بر اساس آنچه قبلاً در برنامه پنج‌ساله و افق 1400 دانشگاه در هیات موسس تصویب شده است و ان‌شاءالله تغییر نخواهد کرد، باید گفت آینده کاری دانشگاه روشن است که در راستای قرار‌گیری در جایگاه دانشگاه‌های برتر و با ماموریت کار‌آفرینی، همراه با اهداف چشم‌انداز ایران 1404 با استخدام و جذب حدود 100 هزار عضو هیات علمی و راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی، رشد و پارک علم و فناوری در مناطق دانشگاهی، در زمره یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان قرار خواهد گرفت.

  به نقش آیت‌الله هاشمی اشاره کردید. ایشان در تاسیس دانشگاه چقدر تاثیر داشتند و چه دغدغه‌ای از سوی ایشان موجب شد تا دانشگاه آزاد تاسیس شود.

می‌دانید که روز 31 اردیبهشت‌ماه سال 1361 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خطبه نماز جمعه تهران برای اولین بار از طرحی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت. در حقیقت سخنان ایشان، نتایج رایزنی‌هایی بود که او و دکتر جاسبی برای راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده بودند. بعدها آقای هاشمی‌رفسنجانی، اساسنامه این دانشگاه و طرح آن را خدمت حضرت امام رضوان‌الله تعالی عرض کردند و حضرت امام با تایید و کمک 10 میلیون‌ریالی خود، پایه اولیه و اصلی این دانشگاه را پی‌ریزی کردند. بزرگ‌ترین حمایتی که همواره این دانشگاه داشته، این است که شروع کارش چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی با دست مبارک امام (ره) بوده است. در آذر‌ماه همان سال اساسنامه دانشگاه نوشته شد که بر اساس آن دانشگاه موسسه عام‌المنفعه‌ای معرفی شد که همه هزینه‌های آن صرف امور مربوط به دانشگاه می‌شود. سه ماه بعد، روز چهارم اسفند‌ماه سال 1361 در گوشه‌ای از روزنامه رسمی ایران آگهی به چشم می‌خورد که موجودیت دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام می‌داشت. اما برای این سوال شما لازم می‌دانم سابقه‌ای از دانشگاه در ایران بگویم تا مشخص شود که چرا آقای هاشمی پیشنهاد دانشگاه آزاد را به امام دادند. آموزش عالی در ایران به فرم نوین و آکادمیک سابقه یکصد ساله دارد. «وزارت علوم» ایران نخستین بار در سال 1334 هجری شمسی تاسیس شد، اما تاریخ آموزش عالی در دوره نوین با تاسیس دارالفنون آغاز می‌شود. طولی نکشید که مدارس و موسسات برجسته آموزش عالی دیگر نیز همراه دارالفنون مشغول به کار شدند. دانشگاه تهران در ۱۳۱۳ به تصویب مجلس شورای ملی رسید که با ادغام دارالفنون، و مدارس علمی و چند مرکز آموزش عالی دیگر در جنوب پارک لاله فعلی تهران دایر شد.

در سال ۱۳۲۸ خورشیدی، قانون تاسیس دانشگاه در شهرستان‌ها با اولویت دانشکده‌های پزشکی و کشاورزی تاسیس شد. پس از جنگ جهانی دوم، رفته‌رفته تصمیم به تغییر الگوی موسسات آموزش عالی ایران از سیستم دانشگاهی فرانسه به سیستم‌های آمریکایی گرفتند. کم‌کم چند دانشگاه مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بوعلی سینا در همدان و دانشگاه گیلان تاسیس شدند.

پیش از شروع انقلاب فرهنگی در سیستم آموزش عالی ایران ۲۶ دانشگاه، ۵۰ دانشسرا و ۱۶۸ موسسه دیگر آموزشی وجود داشت که در این موسسات آموزش عالی که به صورت دولتی و خصوصی اداره می‌شدند، در مجموع حدود 180 هزار دانشجو مشغول به تحصیل بودند.

در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت تحصیلی در دانشگاه‌ها، همچون مدارس، ادارات و کارخانه‌ها تعطیل شده بود و گروه‌های مختلف سیاسی با استقرار دفتری در دانشگاه‌ها، فعالیت سیاسی می‌کردند.

پس از سال تحصیلی 1358-1357 بحث‌ها و خبرهایی پیرامون تعطیل شدن دانشگاه‌ها و شرکت دانشجویان در جهاد سازندگی به گوش می‌رسید. در هر صورت، وجود مسائل و معضلات مذکور در دانشگاه‌ها و تلاش کارگزاران برای رفع آنها، نشان از لزوم دگرگونی و تغییراتی اساسی در دانشگاه‌ها داشت که به مرور ایام باید به انجام می‌رسید.

در همان سال‌ها، مسوولان عالی‌رتبه دولتی و دانشگاهی در حضور رهبر انقلاب به بررسی مسائل دانشگاه پرداختند و بر لزوم ایجاد محیطی امن و آرام در دانشگاه‌ها تاکید کردند.

در طول مدتی که مساله تغییر بنیادی دانشگاه‌ها سر زبان‌ها بود، نظرات متفاوتی درباره اصلاح موسسات آموزش عالی در محافل گوناگون فکری ابراز می‌شد. در این میان، برداشت بسیاری از افراد از صحبت‌های امام مبنی بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها این بود که ایشان تمام علوم را به دو قسمت اسلامی و غیر‌اسلامی تقسیم کرده‌اند و اینکه در دانشگاه‌ها علم فقه، تفسیر و اصول باید جانشین علوم دیگر شود.

در حالی ‌که به نظر می‌آید منظور ایشان از ایجاد دانشگاه اسلامی، رهانیدن این مراکز از وابستگی به استعمار بوده که 50 سال بر کشور سایه گسترده و بهره چندانی برای ملت و کشور نداشته است. از نظر ایشان، چون جوانان دانش‌آموخته، فاقد اخلاق اسلامی بوده و دانشگاه را به میدان جنگ تبلیغاتی تبدیل کرده بودند، دانشگاه‌ها باید تغییر بنیادی می‌کرد. با توجه به این مقدمه طولانی شما به کار آقای هاشمی در پیشنهاد تاسیس دانشگاه آزاد فکر کنید که هم نقش و هم دغدغه ایشان در این مطالب نهفته است. نقش ایشان در پیشنهاد به امام به عنوان نقش موسس و دغدغه ایشان تحصیلات تکمیلی جوانان ایرانی و عدم مهاجرت آنان به خارج  از کشور و ارتقای کیفی امور بود که هنوز هم این دغدغه را دارند، چون در سال‌های اخیر شاهدیم که آن موج منفی دوباره به راه افتاده است.

  بسیاری از منتقدان بر این باورند که سطح علمی دانشگاه آزاد چندان قابل قبول نیست. این مساله را قبول دارید یا اینکه بر این باورید که دانشگاه آزاد در برخی از واحدهای بزرگ با دانشگاه دولتی برابری می‌کند.

 ارزیابی سطح علمی فعالیت‌های دانشگاهی با توجه به دوره عمر آن، ماموریت‌ها، اهداف، امکانات و ... و روند رشد آن منصفانه و عقلانی است؛ لذا نمی‌توان دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه غیر‌دولتی را با دانشگاه دولتی از یک طرف و این دانشگاه‌ها را با دانشگاه‌های معتبر و سطح اول دنیا مقایسه کرد. دانشگاه آزاد در سه دهه فعالیت خود با راهبردهای تعریف شده توانست از روند علمی قابل قبول برخوردار شود از جمله نرخ رشد تولید علم این دانشگاه منتهی به سال میلادی 2011 که آغاز آن به سال 2006 برمی‌گردد، که توانست پیشرانی تولید علم کشور را با نرخ رشد حدود 60 درصد بر عهده داشته و منجر به ارتقای جایگاه کشور در عرصه جهانی شود. مصداق دیگر سطح علمی این دانشگاه اقبال استادان برجسته کشور جهت همکاری با این دانشگاه به صورت حق‌التدریس، نیمه‌وقت و تمام‌وقت است. علاوه بر این موارد می‌توان به افزایش سهم پذیرفته‌شدگان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دانشگاه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی نیز اشاره کرد. اشاره به این نمونه که واحدهای جامع دانشگاه آزاد نظیر واحد علوم و تحقیقات با کسب رتبه چهارم یا پنجم تولید علم در کشور و داشتن تنها  مجله ISI معتبر با IF  بالای چهار از بسیاری از دانشگاه‌های دولتی با عمر بیش از 50 سال پیشی گرفت می‌تواند این واقعیت را آشکار کند که سطح علمی این دانشگاه اگر از دانشگاه‌های دولتی مادر، بالاتر نباشد قطعاً پایین‌تر نیست که حفظ و پایداری این جایگاه اهمیت و ضرورت دارد که به نظر می‌رسد در تیم مدیریتی جدید دانشگاه به فراموشی سپرده شده است.

 منتقدان بر این باورند که دانشگاه آزاد به بحران مدرک‌‌گرایی دامن زده است. در این مورد چه ارزیابی دارید.

 نقش  و تاثیر دانشگاه آزاد در دامن زدن به بحران مدرک‌گرایی با چه معیاری ارزیابی می‌شود. اگر افزایش پذیرش دانشجو در این دانشگاه نشانه مدرک‌گرایی است، این موضوع در دانشگاه‌های نسل سوم کشور نظیر پیام نور و علمی کاربردی با توجه به نسبت هیات علمی، هرم هیات علمی، زیر‌ساخت‌های آموزشی و پژوهشی و ... با توجه به امکانات دولتی گسترده در اختیار آن، مصداق بیشتر و در بحران مدرک‌گرایی نقش موثر‌تری داشته است. توجه به فرآیند شکل‌گیری هر نهاد آموزشی و رشد تدریجی آن و اصالت مدرک فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که قابل ارزش‌یابی در کشور و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا برای ادامه تحصیل است و جذب آنها در واگذاری شغل، با توجه به ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی آن، می‌تواند شاخص مناسبی برای سنجش نقش این دانشگاه در دامن زدن به بحران مدرک‌گرایی باشد. اگر منصفانه قضاوت کنیم به نتیجه‌ای غیر ‌از آنچه در اذهان به نظر می‌رسد غیر‌منطقی است، دست می‌یابیم. 
قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"