arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

لاوروف:راه حل سياسي تنها راه پايان دادن به بحران سوريه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر راه حل بحران سوریه احتمال بسته شدن سفارت روسیه در دمشق را بی پایه و اساس خواند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با سعدالدین العثمانی همتای مغربی خود در مسکو گفت: مذاکرات خوب و نتیجه بخشی با همتای مغربی داشتم. همکاری های دوجانبه بر اساس طرح های مشترک مبتنی بر اعلامیه شراکت راهبردی که یازده سال پیش امضا شد در اولویت کاری ما قرار دارد. ما با دوستان مغربی خود درباره سطح روابط سیاسی، اقتصادی،نظامی و تجاری توافق داریم.

در گفتگوهای امروز توافق کردیم تلاش شود فعالیت های کمیته مشترک دوجانبه برای عملی شدن فعالیت های اقتصادی،تجاری و فن آوری تقویت شود. این توافق حاصل شد که از فعالیت های اتاق تجاری روسیه و مغرب و ارتباط مستقیم میان تجار دو کشور حمایت شود تا اتاق های تجاری دو کشور بتوانند طرح های مهم اقتصادی را در همکاری های دوجانبه مشخص کنند. قراردادهای زیادی در روابط دو کشور امضا شده است که باعث تقویت روابط قانونی دو طرف خواهد شد. همچنین در گفتگوهای امروز توافق کردیم تلاش هایی برای تقویت همکاری های هوایی میان دو کشور صورت گیرد تا ارتباطات مردمی، تجاری و گردشگری میان دو کشور افزایش یابد.

وی افزود: روسیه و مغرب در مسائل بین المللی تاکید می کنند باید به قوانین بین المللی احترام گذاشت و بر اساس این قوانین درگیری ها در عرصه بین المللی حفظ شود و به منشور سازمان ملل احترام گذاشت. مواضع مشترک دو کشور درباره موضوعات بین المللی به رباط و مسکو اجازه می دهد همکاری خوبی در سازمان ملل و شورای امنیت داشته باشند. مغرب یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت است. روسیه و مغرب می توانند درباره درگیری ها در سوریه، اوضاع مالی و صحرای غربی همکاری کنند. ما از مواضع مغرب در تعامل با موضوعات بین المللی به ویژه توسعه بین المللی، مبارزه با تروریسم و کمک های بشردوستانه تشکر می کنیم. دو کشور همکاری هایی در مسئله مبارزه با تروریسم دارند. من بر اساس دعوت همتای مغربی خود قبل از پایان سالجاری سفری به این کشور خواهم داشت.

لاوروف در پاسخ به این پرسش که قرار است آمریکایی ها از طریق اردن کمک های تسلیحاتی خود را در اختیار مخالفان نظام سوریه قرار دهند، آیا با این وضع فرصتی برای برگزاری کنفرانس ژنو2 وجود دارد؟گفت: زمانی که به همراه آمریکایی ها پیشنهاد برگزاری کنفرانس ژنو2 را مطرح کردیم به این مسئله اشاره کردیم که قرار است این کنفرانس، بیانیه ژنو نخست را که در سی ام ژوئیه سال گذشته صادر شده است عملی کند. براساس این بیانیه،باید دولت سوریه و گروه های مخالف بدون پیش شرط وارد گفتگو با یکدیگر شوند ولی از گروه های مخالفی که از حمایت کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه برخوردارند، شنیدیم این مخالفان در کنفرانس ژنو2 شرکت نخواهند کرد و تنها با سرنگونی نظام کنونی سوریه و به دست آوردن موازنه نظامی در این کشور در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

حمایت تسلیحاتی از مخالفان نظام سوریه به معنای حمایت از مواضع مخالفان در شرکت نکردن در کنفرانس ژنو2 است و این حمایت تسلیحاتی در ضدیت با پیشنهاد برگزاری این کنفرانس قرار دارد. روسیه همچنان بر برگزاری این کنفرانس تاکید دارد. من درباره مواضع جدید آمریکا در خصوص بحران سوریه با جان کری همتای آمریکایی خود در برونئی در چارچوب نشست سازمان آ سه آن در هفته آینده گفتگو خواهم کرد. ما در مطبوعات غربی می خوانیم دولت آمریکا کمک های تسلیحاتی خود را از مدت ها قبل در اختیار مخالفان نظام سوریه قرار داده است. این محموله های تسلیحاتی از کشورهای اروپایی خریداری شد و در اختیار برخی از رژیم های عرب خلیج فارس قرار گرفت و سپس به سوریه قاچاق شد. مطبوعات آمریکایی مدت ها پیش به این مسئله اشاره کرده اند.

 همان طور که همتای مغربی گفت در صورتی که توافقی میان روسیه و آمریکا حاصل شود، مشکلات سوریه نیز حل و فصل خواهد شد. متاسفانه برخی از کشورهای منطقه مخالف حل و فصل سیاسی بحران سوریه بوده و دارای برنامه متفاوتی هستند و می خواهند اوضاع بی ثبات باشد و درگیری ها در سوریه بعد فرقه ای و دینی داشته باشد و تنوع قومی و مذهبی و دینی سوریه از بین برود.

این کشورها سیاست های تنگ نظرانه ای دارند. سران گروه هشت در نشست خود در ایرلند تاکید کردند باید یکپارچگی و حاکمیت و تنوع دینی و قومی سوریه محترم شمرده شود. در این نشست از دولت سوریه و گروه های مخالف این کشور خواسته شده است گروه های شورشی از سوریه خارج شوند. امیدواریم بیانیه نشست گروه هشت درباره سوریه عملی شود.

لاوروف در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه می خواهد فعالیت سفارت خود را در دمشق و مرکز فنی خود را در پایگاه نظامی طرطوس متوقف کند؟گفت: این اخبار بی پایه و اساس و تحریک آمیز است و می خواهد در تلاش های روسیه برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه اخلال ایجاد کند. سفارت روسیه در دمشق همچنان به فعالیت های خود با شرایط حساس سوریه ادامه می دهد. دیپلمات های روس شبانه روز فعالیت می کنند و همچنان پایگاه روسیه در طرطوس به فعالیت های خود ادامه می دهد و قرار نیست کارکنان موجود در این پایگاه به روسیه فراخوانده شوند و این پایگاه بسته شود. از این پایگاه برای کمک به کشتی های روسی استفاده می شود.

نظرات بینندگان