پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اگر طي 4 تا 5 سال آينده خيلي خوب كار كنيم، نهايت هنرمان اين خواهد بود كه حداقل به 10 تا 15 سال پيش برگرديم.
بيژن نامدار زنگنه، وزير اسبق نفت با بيان اين مطلب گفت: وزارت نفت جاي كارآموزي نيست لذا وزير آينده نفت بايد قابليت مديريتي بالا و تجربه موفق مديريت داشته و حتي المقدور با صنعت نفت هم آشنا باشد. وزير آينده بايد توان راهبري زيرمجموعه خود وبه ويژه توان پيشبرد پروژههاي عظيم اين صنعت را داشته باشد و در دولت هم بتواند حرفهايش پيش ببرد. ضمن آنكه بايد نگاه بينالمللي هم به او مثبت باشد و آمدن او مورد استقبال قرار بگيرد. در عين حال بايد قدرت تعامل بالايي هم با كشورهاي همسايه و اوپك داشته باشد. وزير نفت آينده بايد سعي كند توان تخصصي را در مجموعه نفت بالا ببرد و به ويژه مدير هم تربيت كند.
وي در گفتگو با خبرآنلاين اضافه كرد: در كل دولت و از جمله وزارت نفت، نيروي انساني و نهاد مديريت خيلي آسيب ديده و متاسفانه سلامت مالي درعمليات هم كاهش يافته است.
وزير اسبق نفت در پاسخ به اين پرسش كه فكر ميكنيد در شرايط فعلي تغيير مديريت در وزارت نفت ميتواند تاثيري بر افزايش فروش نفت كشور بگذارد، ادامه داد: شايد روشهاي مديريتي در درون وزارت نفت كارها را بهبود ببخشد اما بايد بپذيريم كه مهمترين مشكل ما در فروش نفت و انتقال پول، مساله تحريم است كه اين مساله هم از اقتدار و توان وزارت نفت خارج است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: يكي از گلايههايي كه به نحوه مديريت من در وزارت نفت وارد ميكنند اين است كه بر عدم صرفه اقتصادي احداث پالايشگاه تأكيد داشتم ولي من هنوز هم اعتقاد دارم ساخت پالايشگاه در ايران صرفه اقتصادي ندارد. البته اين امر به اندازهاي روشن است كه هر دانشجوي اقتصاد مهندسي هم به سادگي ميتواند به چنين نتيجهاي برسد. اگر كشور به هرقيمتي ميخواست كه پالايشگاه بسازد، بايد از طريق مرجع قانونگذاري و يا هر مرجع ذيصلاح ديگري به وزارت نفت ابلاغ ميكرد كه براي توليد اضافي اين حجم از فرآوردههاي نفتي ظرفيت سازي كنيد. اما نه تنها هيچ وقت قانونگذار چنين چيزي نگفت بلكه به جاي آن در سالهاي پي در پي در قوانين بودجه آمده است كه ورود به ساخت پالايشگاه منوط و مشروط به تاييد اقتصادي بودن طرحهاي پالايشي به مسووليت و تشخيص وزيرنفت است و پس از آن هم همين امربه تصويب گزارش وزير نفت در شوراي اقتصاد منوط شده بود.
وي در تشريح راه حل خود براي حل مشكل تأمين بنزين نياز داخل گفت: بخش اول راه حل پيشنهادي من همان بود كه در برنامه چهارم توسعه به پيشنهاد دولت اصلاحات تصويب شد و سپس در مجلس هفتم اين ماده را حذف كردند. اين بخش از راه حل اين بود كه با هدفمندي هوشمندانه يارانهها، بهبود توليد كيفيت خودروهاي داخلي، بهبود حمل و نقل عمومي و توسعه توليد كارخانهاي خودروهاي پايه گازسوز، مصرف داخلي بنزين و ديگر فرآوردههاي نفتي كنترل شود. در مرحله بعدي هم، همه بايد سعي ميكرديم كه به مرحله اعمال تحريمها نرسيم. چرا بايد يك كارهايي انجام بدهيم كه خودمان را در چاله بيندازيم بعد سعي كنيم به اين شكل مشكل را حل كنيم. البته ما بايد در مقابل هر گونه زورگويي بيگانگان مقاومت كنيم اما لزومي ندارد كه با يك سري حرفهاي بدون پشتوانه، ديگران را تحريك كنيم كه دايره تحريمها را بيشتر كنند بنا بر اين امروز آنهايي كه ميگفتند تحريمها هيچ تاثيري ندارد بايد پاسخگوي اين مساله باشند.
زنگنه در پاسخ به اين پرسش كه در دوران وزارت شما هم ما توليد غيرصيانتي داشتيم، گفت: من از جايگاه مديريتي و نه به طور مطلق ميگويم كه در دوران وزارت بنده توليد غيرصيانتي نداشتيم اما در حال حاضر نميدانم توليد غيرصيانتي داريم يا خير؟ در اين خصوص بايد از مسوولان امروز اين حوزه سوال كنيد.
وي افزود: راه حل هم مشخص است. براي تحقق افزايش بازيافت بايد برويم به سمت ارتقاء تكنولوژي ضمن آنكه بايد مديريت را نيز از نظرحرفهاي تقويت كنيم. بايد نيروهاي متخصص را جذب كنيم. واحدهاي مشاوره، واحدهاي حرفهاي و پژوهشي را تقويت كنيم تا بتوانيم بازيافت نفت را افزايش دهيم. درعين حال بايد باشركتهاي نفتي درجه اول و معتبر بينالمللي هم تعامل داشته باشيم.
وزير اسبق نفت كشورمان ادامه داد: براي اينكه صنعت نفت بتواند به اهداف خود برسد، حتما بايد تحريمها برداشته شود و دولتهاي غربي از رويهاي كه تاكنون داشتهاند دست بردارند. به خصوص پس از حماسهاي ملي كه مردم در انتخابات يازدهم رياست جمهوري خلق كردند، غربيها بايد در جهت موفقيت اين دولت با آن همراهي كنند و در اين شرايط به جاي استفاده از زبان زور و تحقير، به سوي تعامل پايدار، موثر، سازنده و برد - برد با جمهوري اسلامي گام بردارند.
وي با اشاره به برخي تحليلهاي نادرست كه در شرايط فعلي بسياري از حفاريهاي ايران را در ميدان پارس جنوبي به نوعي بيفايده ارزيابي ميكنند، گفت: قطعا بايد كارشناسان قطري چنين استدلالي را مطرح كرده باشند. چراكه هيچ كارشناس وطن دوست ايراني اين حرف را نخواهد زد. اين استدلال كاملا غلط است. ما 13 هزار ميليارد متر مكعب فقط سهم گازمان در اين ميدان است و قطعا برداشت از اين ميدان براي ما صرفه اقتصادي دارد. وي افزود: واقعيت اين است كه تاخيرهاي موجود در پروژههاي پارس جنوبي ناشي از مجموعهاي عوامل بوده است كه عمده آنها مشكلات ناشي از تحريمها است.
زنگنه ادامه داد: چند دسته و گروه در مناطق نفتي جنوب حضور دارند كه در آن جا هر كدام در حدي تاثير گذار هستند و يا اينكه ميتوانند تاثير گذار باشند ولي اينكه در حدي از توان باشند كه بتوانند در سياست گذاريهاي كلان نفتي كشور اثر تعيينكننده بگذارند، تجربه ثابت كرده كه چنين نبوده است. البته به نظرم پارهاي افراد كه در گذشته به تند روي شناخته ميشدند در حال حاضر هم به دليل پختگي حاصل از عبور از جواني و هم بدين سبب كه خوشبختانه در كشور كلا جريانها و يا بهتر است بگويم گفتمانهاي تند رو از همه طرفها تضعيف شده است قدري به سوي اعتدال رفته باشند.
وي درباره اينكه آيا تا كنون از سوي آقاي روحاني پيشنهادي براي نشستن برمسند مديريت وزارت نفت در دولت يازدهم به او شده است، گفت: جناب اقاي دكتر روحاني فعلا در مرحله مطالعه در خصوص انتخاب رده اول همكاران خود هستند و تا آنجا كه خبر دارم اساسا هنوز به مرحله پيشنهاد سمتهاي كليدي به افراد نرسيدهاند.