چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
۱۷ ذی القعده ۱۴۴۴
- Wednesday 07 June 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / عربی صحبت کردن بنزما پس از پیوستن به الاتحاد

ویدیو / عربی صحبت کردن بنزما پس از پیوستن به الاتحاد

ویدیو / برافراشته شدن پرچم ایران در سفارت تهران در ریاض

ویدیو / برافراشته شدن پرچم ایران در سفارت تهران در ریاض

ویدیو / لحظه‌ی افتتاح سفارت ایران در عربستان با حضور مقامات دو کشور

ویدیو / لحظه‌ی افتتاح سفارت ایران در عربستان با حضور مقامات دو کشور

ویدیو / واکنش شرکت کنندگان در مراسم WWDC۲۳ به اعلام قیمت هدست واقعیت افزوده اپل ویژن پرو

ویدیو / واکنش شرکت کنندگان در مراسم WWDC۲۳ به اعلام قیمت هدست واقعیت افزوده اپل ویژن پرو

ویدیو / کپی تیتراژ برنامه میثاقی از سریال خارجی محبوب

ویدیو / کپی تیتراژ برنامه میثاقی از سریال خارجی محبوب

ویدیوی رسانه سعودی از بازگشایی سفارت ایران در عربستان

ویدیوی رسانه سعودی از بازگشایی سفارت ایران در عربستان

کد خبر: ۱۱۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

خاطره فرمان‌آرا از دستور لاریجانی برای ساخت یک فیلم/ «ثریا در اغما» با کاغذ باطله چاپ شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهمن فرمان‌آرا با اشاره به ساخت سه فیلم از روی داستان‌های «زمستان ۶۲»، «داستان جاوید» و «باده کهن» نوشته اسماعیل فصیح به بیان خاطرات خود از همکاری با این نویسنده فقید کشورمان پرداخت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و بیست و سومین شب از شب‌های بخارا به مناسبت بزرگداشت زنده‌یاد اسماعیل فصیح و جشن تولد کتاب «زمستان ۶۲» او، عصر روز شنبه ۱۵ تیرماه با حضور چهره‌هایی مانند بهاء‌الدین خرمشاهی، مرتضی احمدی، بهمن فرمان‌آرا، رضا جولایی، علی دهباشی و خانواده زنده‌یاد فصیح و همچنین جمع زیادی از علاقه‌مندان آثار این نویسنده فقید کشورمان و با همکاری مشترک مؤسسه فرهنگی هنری ملت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (منطقه ۳) و در محل فرهنگسرای ملل برگزار شد.

 

 

فرمان‌آرا: شیوه گلشیری و فصیح در نوشتن، کاملاً برعکس یکدیگر بود

 

در این برنامه بهمن فرمان آرا فیلمساز که از روی چند اثر داستانی اسماعیل فصیح، فیلمنامه نوشته و برخی را هم به فیلم تبدیل کرده است، در سخنانی گفت: من در نوجوانی و با دیدن فیلم «شراب خام» مرتضی علوی که از اثری به همین نام از آقای فصیح ساخته شده بود، با این نویسنده آشنا شدم. اما پس از آن سال‌ها در خارج از ایران و در آمریکا بودم و او را دیگر ندیدم تا اینکه در سفری برای عید دیدنی به ایران برگشتم. وی افزود: در این سفر به دیدن عزت‌الله انتظامی رفتم و در آنجا هم به اتفاق هم به خانه علی نصیریان رفتیم و نصیریان در آنجا به من گفت بهترین چیزی که خوانده‌ام کتاب «زمستان ۶۲» اسماعیل فصیح بوده است.

 

این فیلمساز سپس با اشاره به توقیف چندین ساله این کتاب و برخی دیگر از آثار اسماعیل فصیح، در عین حال به استقبال جامعه کتابخوان از آثار او پرداخت و یادآور شد: همین کتاب «زمستان ۶۲» بیش از ۶۰، ۷۰ بار به صورت زیراکسی چاپ شد و فروش رفت ولی هیچ چیزی از آن دست آقای فصیح را نگرفت.

 

فرمان‌آرا اضافه کرد: دستگاه ممیزی معمولاً چیزی به صورت کتبی به نویسنده و یا هنرمند اعلام نمی‌کند اما به صورت شفاهی گفته بودند صحنه‌ای که در آن منصور فرجام (قهرمان داستان «زمستان ۶۲») تصمیم می‌گیرد برود و به خاطر عشقش فداکاری کند و در این راه کشته شود، باید حذف شود چرا که از نظر آن‌ها فقط به خاطر برخی مسائل می‌توان کشته شد.

 

وی با اشاره به همکاری نزدیک خود با هوشنگ گلشیری سر ساخت فیلم «شازده احتجاب» گفت: گلشیری به صورت جوششی می‌نوشت و بار‌ها پیش می‌آمد که به من می‌گفت این داستانی که می‌نویسم سه چهار صفحه بیشتر نمی‌شود اما‌‌ همان سه چهار صفحه گاه به ۴۲ صفحه هم می‌رسید ولی فصیح اینگونه نبود و در واقع کاملاً برعکس بود. او با توجه به تحصیلاتش در آمریکا و نوع کاری که در شرکت نفت انجام می‌داد یعنی گزارش‌نویسی، اصولاً آدم مرتبی بود و تعریف‌های دقیق و مشخصی از کارهایی که انجام می‌داد، داشت.

 

 

خاطرات بهمن فرمان‌آرا از همکاری با اسماعیل فصیح در ساخت سه فیلم اقتباسی

 

سازنده خاک آشنا از اسماعیل فصیح به عنوان یک pop-novelist و یک نویسنده درجه یک که قدرت جذب مخاطبان عامه را هم داشت، یاد کرد و در ادامه با اشاره به نگارش سه فیلمنامه و ساخت سه فیلم از روی داستان‌های «زمستان ۶۲»، «داستان جاوید» و «باده کهن» نوشته اسماعیل فصیح به بیان خاطراتی از همکاری با این نویسنده فقید پرداخت.

 

وی از جمله گفت: او می‌دانست که من می‌خواهم فیلم خودم را بسازم نه اینکه عیناً داستان او را فیلم کنم، سر ساخت فیلمی برگرفته از کتاب «زمستان ۶۲» او، من ناچار بودم که چیزهایی را اصلاح کنم، چیزهایی که به درد فیلم من می‌خورد و به همین خاطر من ناچار شدم نامه‌ای را که منصور فرجام برای جلال آرین می‌نویسد، به آخر فیلم منتقل کنم و جالب اینکه اسماعیل فصیح به من گفت اتفاقاً این یک پایان‌بندی خوب است. در مورد رمان «باده کهن» هم فصیح آمد و خلاصه‌ای از داستان را به من داد و گفت: می‌توانی به جای کل کتاب از این چکیده برای فیلمت استفاده کنی.

 

وی در عین حال تاکید کرد: البته این فیلم هم ماجرای خودش را داشت. من وقتی فیلمنامه را تقدیم آقای سید محمد بهشتی کردم او گفت که این خیلی خوب است و ما این را می‌سازیم ولی اجازه بدهید آن را پیش وزیر هم ببرم. آن زمان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای لاریجانی بود که روی درخواست آقای بهشتی نوشت «فوری ساخته شود». اما شش ماه گذشت و مجوزی صادر نشد و بعد از این مدت هم، کارمندهای وزارت ارشاد به ما گفتند این فیلم نباید ساخته شود و این دیگر جالب‌ترین و تازه‌ترین ورژن ممیزی آثار من بود؛ اینکه خود وزیر موافق ساخت یک فیلم باشد اما کارکنان آن وزارتخانه با ساخت آن مخالفت کنند.

 

این فیلمساز همچنین با اشاره به برخی ویژگی‌های اخلاقی اسماعیل فصیح یادآور شد: او اهل مصاحبه و شلوغ کردن نبود، آرام آمد و آرام رفت، می‌گویم آرام رفت چون تشییع جنازه او را جلوی خانه هنرمندان، خوب به یاد می‌آورم که ۲۹-۲۸ نفر بیشتر نیامده بودند، البته زمان، زمان بدی بود و فضا، فضای بسیار ملتهبی بود، با این حال این حق فصیح نبود.

 

 

دهباشی: فصیح نخستین نویسنده ایرانی است که زندگی طبقه متوسط شهری را وارد رمان کرد

 

در ادامه این برنامه علی دهباشی مدیر مسئول نشریه بخارا و برگزار کننده شب بزرگداشت اسماعیل فصیح هم در سخنانی با اشاره به نخستین مصاحبه مطبوعاتی اسماعیل فصیح در ۱۹ سال پیش که با وی - که آن زمان مدیرمسئول نشریه «کلک» بوده است - انجام شده، گفت: من بعد‌ها ابراز تمایل کردم که یک داستان فصیح را در «کلک» چاپ کنم. خوب یادم است که او از من حق‌التالیف خواست، آن هم یک حق‌التالیف بسیار زیاد ولی وقتی خواستم داستان را چاپ کنم از دریافت این حق‌التالیف منصرف شد.

 

وی همچنین اسماعیل فصیح را نخستین نویسنده ایرانی که زندگی طبقه متوسط شهری و مناسبات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها را وارد رمان کرده است خواند.

 

رضا جعفری، مدیر نشر نو، یکی از سخنرانان این مراسم بود که به دلیل درگذشت یکی از نزدیکانش، امکان حضور در آن برایش فراهم نبود اما متنی نوشته بود که دهباشی آن را قرائت کرد. در این پیام آمده بود: ۱۹ ساله بودم که رمان «شراب خام» را خواندم، ‌یک‌نفس خواندم و نتوانستم زمینش بگذارم. نویسنده جدید و خوش‌آتیه‌ای وارد عرصه شده بود و به عنوان سرپرست جدید انتشارات «امیرکبیر» غبطه می‌خوردم که چرا این رمان را من منتشر نکردم. تا آنکه در سال ۱۳۵۵ به دنبال خرید سهام شرکت کتاب‌های جیبی (ناشر آن)، تجدید چاپ «شراب خام» در اختیار انتشارات «امیرکبیر» قرار گرفت و باب مکاتبه با آقای اسماعیل فصیح باز شد.

 

در ادامه این نوشته آمده بود: به دنبال آن در سال ۱۳۵۷ آقای فصیح چاپ مجموعه «عقد و داستان‌های دیگر» و «داستان جاوید» را به من ارائه داد که در اوایل سال ۱۳۵۸ منتشر شدند، در دوره‌ای که فضایی سیاست‌زده بر بازار نشر حاکم بود و در نتیجه این کتاب‌ها بسیار دیر جای خود را در بازار باز کردند. سال ۱۳۶۱ بود که آقای فصیح رمانی را به نام «پُر کن پیاله را» برای چاپ به من داد. در آن زمان پس از کناره‌گیری از انتشارات «امیرکبیر»، انتشارات «نشر نو» را اداره می‌کردم.

 

جعفری در پیام خود ضمن اشاره به این نکته که «در این رمان، جلال آریان، در اوایل جنگ عراق علیه ایران برای آوردن خواهرزاده‌اش ثریا که بر اثر سانحه‌ای به اغما رفته بود به پاریس می‌رود و سرانجام جنازه ثریا را به همراه خود به ایران می‌آورد» یادآور شده بود: من پس از خواندن این رمان به آقای فصیح پیشنهاد کردم که بد نیست در جای‌جای رمان مقایسه‌ای از شرایط زندگی در ایران ایام جنگ، با زندگی خوش و بی‌دغدغه ایرانیان مقیم فرانسه وجود داشته باشد. پیشنهاد دیگرم این بود که چون ثریا در فرهنگ و ادبیات ما جایگاهی خاص و سمبلیک دارد، بهتر است به جای آنکه جنازه‌اش به ایران بیاید، تا پایان رمان در اغما بماند. پیشنهاد سومم این بود که نام رمان «ثریا در اغما» باشد.

 

این ناشر اضافه کرده بود: آقای فصیح با خوشرویی هر سه پیشنهاد مرا پذیرفت و به این ترتیب رمان «پُر کن پیاله را» با عنوان «ثریا در اغما» در تیراژ پنج هزار نسخه روانه بازار شد و مورد استقبال قرار گرفت. ناگفته نماند که از آقای دکتر رضا براهنی هم خواهش کردم نسخه قبل از چاپ آن را بخواند که با کمال میل پذیرفت و عنوان «ثریا در اغما» را ایشان هم تأیید کرد. پس از آن آقای فصیح پیشنهاد کرد که کتاب «من خوب هستم شما خوب هستید» را ترجمه کند که پذیرفتم و ایشان عنوان «وضعیت آخر» را برای این کتاب انتخاب کرد که در تیراژ هفت هزار نسخه روانه بازار شد و برخلاف انتظار نزدیک به سه سال طول کشید تا جای خود را باز کرد؛ اما از آن پس سیل تقاضا برای آن سرازیر شد که به خاطر نایابی کاغذ مدتی چاپ آن به تأخیر افتاد تا آنکه با موافقت چاپخانه روزنامه اطلاعات با باطله‌های کاغذ روزنامه آن را در تیراژ ۱۶ هزار نسخه چاپ کردیم.

 

وی در نوشته خود همچنین آورده بود: در سال ۱۳۶۴ یا ۱۳۶۵ آقای فصیح مقاله «یک روز از زندگی یک نویسنده ایرانی» را به زبان انگلیسی نوشت که درباره وضع اهل قلم و ناشران ایران بود. این گزارش در یک مجله انگلیسی چاپ شد و روزنامه «کیهان لندن» نیز ترجمه آن را در یکی دو شماره چاپ کرد که باعث شد دولت جمهوری اسلامی بودجه‌ای برای واردات کاغذ اختصاص دهد. در سال ۱۳۶۵ بود که آقای فصیح رمانی درباره خوزستان در جنگ عراق علیه ایران به «نشر نو» ارائه داد و با عنوان پیشنهادیِ من برای آن، یعنی «زمستان ۶۲» موافقت کرد و چند تغییر کوچک پیشنهادی مرا نیز پذیرفت، از جمله حذف کشته شدن منیژه همسر مصلحتی جلال آریان در راه تهران بر اثر بمباران اتومبیل. و شگفتا که چاپ دوم زمستان ۶۲ به این بهانه که «به غرور ملی لطمه می‌زند!!» تا سال‌ها اجازه پخش نیافت.

 

جعفری در ادامه پیام خود گفته بود: آخرین رمانی که از آقای فصیح چاپ کردم «نامه‌ای به دنیا» بود که ایشان پیشنهاد مرا برای جابه‌جایی فصل‌های آن و به هم زدن ترتیب خطی داستان پذیرفت. ولی این رمان تا سال‌ها موفق به اخذ اجازه نشر نشد. پس از آن آقای فصیح سه کتاب «ماندن در وضعیت آخر»، «بازی‌ها» و «تحلیل رفتار متقابل» را برای «نشر نو» ترجمه کرد. در سال ۱۳۶۹ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر کرد همه ناشران باید پروانه نشر بگیرند، «نشر نو» از پروانه نشر محروم شد و این محرومیت تا سال ۱۳۷۹ ادامه یافت. طبیعتاً آقای فصیح در این مدت اثری برای چاپ به من ارائه نکرد و بدین ترتیب همکاری ما پایان پذیرفت. کسی چه می‌داند، شاید اگر این همکاری دوام می‌داشت، بعضی از رمان‌هایی که ایشان در فاصله سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۶ منتشر نمود سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد. خاطره روی خوش آقای فصیح و بردباری او در قبول پیشنهادهای اصلاحی بجا یا نابجای من هرگز از یادم نخواهد رفت.

 

در ادامه این مراسم، بهاءالدین خرمشاهی حافظ پژوه و ویراستار پیشکسوت که زمانی کار ویراستاری برخی از آثار فصیح را به عهده گرفته بود، در سخنانی یادآور شد که با آنکه هرگز با اسماعیل فصیح دیدار حضوری نداشت، اما به واسطۀ کار ویرایش بر ‎یکی دو رمان او دائماً تلفنی با او در تماس بود و فصیح همواره از پیشنهادات او برای بهتر شدن این آثار بهره می‌‎برد.

 

 

رباعی خرمشاهی برای اسماعیل فصیح

 

وی گفت: یک روز کتاب «پناه بر حافظ» را برای من فرستاد و از من خواست که آن را ویرایش کنم، من آن را خواندم و از یک نظر تحت تاثیر قرار گرفتم و از یک نظر متعجب شدم؛ تحت تاثیر قرار گرفتم چرا که او روزگار قرن هشتم شیراز را در رمانش، خیلی خوب طراحی کرده بود. متعجب شدم چون فصیح شعرهایی به صورت مخمس (۲ شعر از حافظ و ۳ شعر از خودش) سروده بود که مشکلات وزنی داشت که خوشبختانه با کمک همدیگر آن‌ها را برطرف کردیم.

 

خرمشاهی همچنین گفت: من کتاب «باده عشق» فصیح را هم ویرایش کرده بودم که یک داستان تقریباً بلند بود. آن هم اشکالاتی داشت، هم اشکالات املائی و هم اشکالات محتوایی. در واقع در این کتاب، قهرمان داستان با کسی ازدواج موقت کرده بود اما فصیح از ساز و کار مذهبی این ازدواج که امروزه ازدواج صیغه‌ای نامیده می‌شود، اطلاعات دقیق نداشت و این‌ها اگر اصلاح نمی‌شد، به روایت داستانش لطمه می‌زد.

 

خرمشاهی با بیان اینکه «من هیچگاه اسماعیل فصیح را ندیدم و همیشه تلفنی با او حرف می‌زدم و مشکلات کتاب‌ها را با هم برطرف می‌کردیم» سخنانش را با قرائت رباعی زیر برای اسماعیل فصیح ادامه داد:

بر گنج سخن بسی بیفزود فصیح/ در قصه گره فکند و بگشود فصیح

هر چند بسی شیوه شیرین دارند/ از اهل قلم فقط یکی بود فصیح

 

این حافظ پژوه همچنین با قدردانی از تلاش علی دهباشی مدیرمسئول نشریه بخارا به جهت استمرار در برگزاری شب‌های بخارا و بیان این نکته که «این تلاش معنادار و روحبخش، مایه قوت قلب همه ما است و اگر این شب‌ها نباشد، آدم دلش می‌شکند» همچنین ابراز امیدواری کرد علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت که اعلام کرده بنیاد فرهنگی هنری ملت را در ماه مبارک رمضان تاسیس می‌کند، به حمایت خود از این به گفته او «حرکت فرهنگی» (برگزاری شب‌های بخارا) ادامه دهد.

 

 

جولایی: جنگ تأثیری ژرف بر روح فصیح گذاشت

 

رضا جولایی داستان‌نویس یکی دیگر از سخنرانان بود که در سخنانی به اسماعیل فصیح و آثارش پرداخت و از این نویسنده فقید به عنوان «مرد سفر» یاد کرد و گفت: در آثارش شاهد سفرهایی زیبا و شتابزده هستیم که احتمالاً به قصد کاوش در احوال دنیا یا پیدا کردن شخصیتی گمشده صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: حضور فصیح در میان ما آشکار است زیرا آثارش زنده مانده‎اند و همچنان خوانندگانی دارند و در آینده نیز چنین خواهد بود زیرا هر کس بخواهد تصویری از اوضاع و احوال روزگار ما به دست آورد، به یقین آثار فصیح از جمله آثار معدودی است که تصاویری از انقلاب، جنگ و زندگی انسان ایرانی را به دست او خواهد داد.

 

نویسنده «سوءقصد به ذات همایونی» به آنچه خاطرات زنده فصیح از شروع جنگ، خواند، اشاره کرد و گفت: فصیح روزهای اول جنگ در آبادان بود. صحنه‎های زنده و تکان‎دهنده‎ای را از نزدیک می‌‎بیند که دستمایه نوشتن رمان‎های بعدی او می‌‎شود. او خشونت و ویرانی‎های جنگ را با دقت اما بی‌طرفانه در آثار خود ثبت می‌‎کند. واقعیت این است که جنگ تأثیری ژرف بر روح فصیح می‌‎گذارد و از آن پس امواج جنگ در تمام آثار فصیح به خوبی احساس می‌شد.

 

جولایی همچنین با تاکید بر اهمیت زندگی شخصی نویسندگان و شعرا در درک معنای اصلی آثارشان تاکید کرد: برای من آوازه‌خوان هم به اندازه آواز اهمیت دارد. اسماعیل فصیح همواره نگرشی امیدوارانه به زندگی داشته است و در مقابل مرگ و بر خلاف نویسنده بزرگی مانند صادق هدایت، زندگی را برگزید. در هر حال در تاریخ ادبیات ما یک خلاء بزرگ به چشم می‌خورد؛ ما نمی‌دانیم مثلاً حافظ چگونه می‌زیسته و به جز چند خطی که در خاطرات تذکره‌نویسان است، چیزهای زیادی از زندگی شخصی او نمی‌دانیم در حالی که در فرهنگ غرب، شرح حال‌نویسی یک امر عادی است و حتی مردم عادی هم گاه این کار را انجام می‌دهند.

 

وی ادامه داد: از طریق این شرح حال‌ها است که ما به این نکته پی می‌بریم که مثلاً فلان شخصیت مهم ادبی که بوده و چطور زیسته است اما در این گوشه دنیا چنین رسمی وجود ندارد و انسان شرقی باید‌ها و نبایدهای زیادی را تحمل می‌کند. اسماعیل فصیح این رسم را شکست و شرح احوال مبسوطی از خود به جای گذاشت و ما از طریق آن با شخصیت خود فصیح و شخصیت قهرمان‌هایش بهتر آشنا می‌شویم. امیدوارم این راهی که او پایه گذاشت، ادامه یابد.

 

نویسنده «سوءقصد به ذات همایونی» همچنین از مرتضی احمدی به جهت جمع‌آوری ترانه‌های قدیمی تهران که به گفته جولایی کاری شبیه کار فصیح انجام داده، قدردانی کرد و یادآور شد: این تنها خود اثر نیست که باید مهم شمرده شود. عوامل پیدایش اثر هم به‌‌ همان اندازه مهم هستند و اتفاقاً همین مساله بود که آثار فصیح را برای من جالب توجه کرد. آثار فصیح به صورت ساده و عریان به زمانه خودشان اشاره دارند. او یک نویسنده رئالیست است و به جز چند داستان فراواقعی از جمله «عقد» و «باده کهن»، تقریباً بقیه داستان‌های او زمینی است.

 

جولایی همچنین گفت: در حالی که اسماعیل فصیح یکی از سیاسی‌ترین نویسنده‌های زمان ما است، در زندگی خود از سیاست گریزان بود. او البته علاوه بر نویسندگی شاعر هم بود و در خلوت خودش شعر هم می‌گفت اما دوست نداشت چاپشان کند.

 

در پایان این مراسم و پس از قرائت شعری توسط نازنین رحیمی درباره جلال آریان، قهرمان یکی از داستان‌های اسماعیل فصیح، از کیک تولد کتاب «زمستان ۶۲» او رونمایی و به حاضران تقدیم شد.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

سرنوشت مادر بابک خرمدین چه شد؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

بریده شدن گلوی نوجوان ۱۶ ساله عمدی بود یا بر اثر تصادف؟

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

سرقت‌های سریالی باند «دو انگشتی» در ایستگاه آخر

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

تتلو عاشق اجرا زنده در برج میلاد بود/ اگر جای او بودید، درباره بخش‌های دردناک زندگی‌تان صراحت به خرج می‌دادید یا پنهان کاری می‌کردید؟

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

خانم مجری از آگهی بازرگانی تلویزیون سر درآورد!

نظرات بینندگان
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»

تصاویر: رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»

۲/۴
تصاویر: «گورهای ایرانی» پارک ملی کویر

تصاویر: «گورهای ایرانی» پارک ملی کویر

۳/۴
تصاویر: آتش‌ سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران

تصاویر: آتش‌ سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران

۴/۴
تصاویر: برداشت گیلاس در روستای بندبن

تصاویر: برداشت گیلاس در روستای بندبن

ببینید!

ویدیو / معجزه سریع السیر‌های چین

ویدیو / گسترش پس‌زمینه نقاشی مونالیزا توسط هوش مصنوعی

ویدیو / ادعای نیکبخت: در یک نظرسنجی بین المللی به عنوان هشتمین بازیکن محبوب دنیا انتخاب شدم

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

ویدیو / اشرف مروان؛ ابرجاسوسی که داماد جمال عبدالناصر بود / قسمت پایانی

ویدیو / میرسلیم در مورد تفاوت پژو ۲۰۶ و لندکروز: یکی به درد شهر می‌خورد، یکی بیرون شهر

ویدیو / اشک‌های «زلاتان» در مراسم خداحافظی از فوتبال

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

یک خبرگزاری دولتی: بزودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود؛ ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از عراق و ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول

«فتاح» موشک هایپرسونیک سپاه رونمایی شد

جنوب اوکراین زیر آب رفت!

تولید پژو ۲۰۷ با موتور خودروی اسقاطی

ظریف: ترامپ می‌خواست من را در فرانسه ببیند، اجازه ملاقات نداشتم/ هدف طائب از گاندو زدن من بود؛ فکر می‌کرد من نایاک را تاسیس کرده ام/ اگر برجام خیانتی بدتر از ترکمنچای است چرا آن را دور نمی‌اندازید؟ دو سال است کاره‌ای نیستیم، اما هنوز به دنبال همان برجام هستند/ تمام مذاکرات را برای رهبری می‌فرستادیم؛ هر وقت می‌خواستند نظر می‌دادند

توئیت سردار حاجی‌زاده: خورشید امروز با «فتاح» طلوع می‌کند

لیست ملی‌پوشان فوتبال برای مسابقات کافا تکذیب شد

برکناری آرش میراسماعیلی از ریاست فدراسیون جودو

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

مهدی طائب: برخی می‌گویند چرا می‌خواهید حجاب را اجباری کنید؟ پاسخ من این است که ما در دنیا حجاب اجباری نداریم بلکه بی‌حجابی اجباری داریم / در ایران بی‌حجابی هرگز نبوده، حتی زمان ساسانیان

پرویز پرستویی: آقای جبلی! قطع ارتباط هنرمندان با صداوسیما، بدین خاطر است که نمی‌خواهند قیافه‌ی شما را ببینند

پهپاد نظامی آمریکا که با هوش مصنوعی کنترل می‌شود، در آزمایش مجازی، اپراتور خود را کشت

یک خبرگزاری دولتی: بزودی ۲۴ میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌شود؛ ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی، ۱۰ میلیارد دلار از عراق و ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول

هجوم صدها تن در آمریکا برای تماشای جسد راهبه‌ای که پس از ۴ سال سالم باقی مانده است

طرح فروش چانگان، ۲۶۰ میلیون بالاتر از نرخ شورای رقابت

روایتی از چگونگی شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ نماینده مجلس: تروریست‌ها برجک را تخریب کردند / یک ساعت درگیر بودند / تروریست‌ها از مرزبانان خواسته بودند که تسلیم شوند، اما مرزبانان شهادت را بر تسلیم شدن ترجیح دادند / مشخص است که سرویس‌های بیگانه آن سوی مرز با گروهک تروریستی ارتباط تنگاتنگ داشتند

اطلاعیه مرزبانی سیستان و بلوچستان: مرزبانان‌هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر شدند / مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند

ویدیو / رونمایی از نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین

سخنان یک مقام ارشد نظامی امریکا درمورد ایران که اسرائیل را حیرت زده کرد / توانایی تهران برای تولید کلاهک اتمی و نصب آن بر روی موشک ظرف چند ماه / «یا ژنرال میلی اشتباه می‌کند یا ما در این مدت خواب بودیم»

رئیس‌ بانک مرکزی به آمریکا سفر کرد

ویدیو / کودکی رهبران جهان با هوش مصنوعی

تصاویر / روحانی، احمدی‌نژاد، لاریجانی در مراسم سالگرد امام

نگاهی به سوابق دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی / علی اکبر احمدیان، از دندانپزشکی تا ریاست مرکز راهبردی سپاه

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

بازگشت ملوانان ایرانی از جهنم یک کشور آفریقایی بعد از ۱۰ سال: غذا‎ فقط روزی یک وعده ذرت کوبیده بود و یک تُشک برای خوابیدن۶ مرد

ویدیوی کامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱ (۱۸+)

خواندنی ها
نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده

نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده

تولید پوست خودترمیم برای ربات‌های انسان‌نما؛ ترمیناتورها در راهند؟

تولید پوست خودترمیم برای ربات‌های انسان‌نما؛ ترمیناتورها در راهند؟

زن آمریکایی به کمک هوش مصنوعی یک ربات ترک‌تبار را به عنوان همسر ایده‌آل خود خلق کرد و عاشقش شد

زن آمریکایی به کمک هوش مصنوعی یک ربات ترک‌تبار را به عنوان همسر ایده‌آل خود خلق کرد و عاشقش شد

شرکت جدید ایلان ماسک ارزشمندتر شد؛ پنج میلیارد دلار افزایش ارزش «نیورالینک» در کمتر از دو هفته

شرکت جدید ایلان ماسک ارزشمندتر شد؛ پنج میلیارد دلار افزایش ارزش «نیورالینک» در کمتر از دو هفته

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»

تصاویر: «گورهای ایرانی» پارک ملی کویر

تصاویر: آتش‌ سوزی در انبار چسب در محدوده بازار تهران

تصاویر: برداشت گیلاس در روستای بندبن

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۴۷: ااین هم یک نوع جنگ اعصاب روس هاست!

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۶ خرداد ۱۳۷۹: پیام آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و وحید به خاتمی: مصوبات مجلس را بی اعتبار اعلام می‌کنیم، اگر.

ظریف: نامه ورود ایران به شانگهای را در اردیبهشت ماه دریافت کردیم، این واقعیت است؛ می‌خواهید دستاورد سازی کنید، بکنید، نوش جان، اما خودتان باورتان نشود!

نتایج یک تحقیق جدید: تشخیص سریع ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده

تولید پوست خودترمیم برای ربات‌های انسان‌نما؛ ترمیناتورها در راهند؟

نتایج آزمون پرلز ۲۰۲۱: کیفیت آموزش ایران جزو ضعیف‌ترین‌‌ها در جهان است

بیانیه تروئیکای اروپایی: ما هیچ تغییر اساسی در رفتار ایران ندیده‌ایم / ذرات اورانیوم یافت شده با غنای ۸۳.۷ درصد تحولی به شدت بی‌سابقه است؛ هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی معتبری ندارد / اجرای بیانیه مشترک ایران و آژانس همچنان بسیار محدود و پایین‌تر از حد انتظارات است

آمریکا ۷ فرد و ۶ نهاد در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به‌دلیل کمک به «برنامه موشکی تهران» تحریم کرد

ویدیو / لحظه‌ی افتتاح سفارت ایران در عربستان با حضور مقامات دو کشور

سفارت ایران در عربستان به طور رسمی بازگشایی شد

شهادت کودک سه ساله فلسطینی بر اثر جراحت وارده در تیراندازی اسرائیلی ها

کوثری در واکنش به اظهارات اخیر ظریف: باید خط مشی و اهداف خود را بر اساس توانمندی‌های نظام ترسیم کرده؛ مطابق با آن حرکت کنیم / مردم نسبت به سازش کاران بدبین هستند؛ تاکیدشان این است که ما باید ایستادگی کنیم

بلومبرگ: بلینکن برای حل شکاف عمیق روابط آمریکا و عربستان به ریاض می‌رود

سخنگوی دولت: تورم بی‌سابقه در دهه ۹۰ نتیجه سازش بود / مشکلاتی وجود دارد، اما شیرینی پیروزی‌ها را نادیده نگیریم / پلتفرم‌های تلگرام و واتساپ در اغتشاشات اخیر اقدامات تروریستی انجام دادند

پس لرزه‌های ویدیو خواستگاری در حافظیه؟ / ساعت بازدید از آرامگاه حافظ کاهش یافت

بیانیه امریکا در نشست شورای حکام: ایران در سپتامبر گذشته با درخواست این که وظایف پادمانی به شکلی متفاوت با دیگر کشور‌های عضو انجام شود، امید‌ها برای بازگشت به برجام را از بین برد / امروزه، هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد برای اهدافی استفاده نمی‌کند که ایران ادعا می‌کند / سطح همکاری ایران بسیار پایین‌تر از انتظارات مطرح شده توسط شورای حکام در ماه نوامبر است

برخی پزشکان مسافرکشی می‌کنند / در سه سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ هزار پزشک از کشور مهاجرت کرده‌اند

مخالفت اسرائیل با برنامه هسته‌ای عربستان / نیویورک تایمز: برنامه هسته‌ای عربستان یکی از شروط ریاض برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل است

اینفوگرافیک / امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ قیمت ها چقدر است؟

سردار حاجی‌زاده: انتخاب برد هزار و ۴۰۰ کیلومتری برای موشک فتاح بر اساس اهداف مورد علاقه است / برد موشک افزایش می‌یابد

برکناری آرش میراسماعیلی از ریاست فدراسیون جودو

مصباحی‌مقدم: زیبایی‌های زن برای ادامه نسل است نه هوس‌رانی! / عدم پوشش باعث بیرون رانده شدن آدم و حوا از بهشت شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: ارزپاشی ۲۸۵ میلیارد دلاری بانک مرکزی هیچ نتیجه ای در کنترل نرخ ارز نداشت

قیمت طلا و سکه، امروز ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

قیمت دلار در مرکز مبادلات، امروز ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

سردار حاجی‌زاده: نام «فتاح» را رهبری برای موشک جدید سپاه انتخاب کردند

مشخصات «فتاح»، موشک هایپرسونیک سپاه / برد ۱۴۰۰ کیلومتر / سرعت موشک ۱۳ ماخ

امیرعبداللهیان: روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، پیشنهاد ابتدایی ایران برای عضویت اعضای جدید در بریکس را پذیرفتند

واکنش واعظی به حواشی اخیر درباره فرش‌های سعدآباد: گزارش‌ها درباره مفقود شدن فرش‌ها در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ دریافت شد / پرونده در حال پیگیری بود که برخی خبرسازی‌ها شروع شد / هرچه به انتخابات نزدیک شویم، از این دست خبرها بیشتر خواهد شد / برای حذف رقبای احتمالی، انبوهی از اتهامات و آمارسازی‌های دروغین منتشر می‌شود / گویی هر نوع افترایی علیه دولتمردان سابق مباح و تمرینی برای یکدست‌سازی است

 سردار حاجی‌زاده: سامانه‌های پدافندی توان انهدام ابرموشک هایپرسونیک ایرانی را ندارند

کمیته استیناف: استقلال رسما از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد / اعتراض آبی‌ها رد شد

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت: در مرکز همسریابی زیر نظرم من، از ۵۰۰ ازدواج فقط ۱ مورد منجر به طلاق شد

آمریکا: ابزارهایی برای ارتباط و ارسال پیام به ایران داریم

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای: ایران قبل از حل همه پرونده‌ها با آژانس، توافقی را امضا نخواهد کرد

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / هشدار بارش‌های رگباری باران در تهران، البرز و ۷ استان دیگر/ سامانه بارشی تا جمعه فعال است

آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۱۱۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

خاطره فرمان‌آرا از دستور لاریجانی برای ساخت یک فیلم/ «ثریا در اغما» با کاغذ باطله چاپ شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهمن فرمان‌آرا با اشاره به ساخت سه فیلم از روی داستان‌های «زمستان ۶۲»، «داستان جاوید» و «باده کهن» نوشته اسماعیل فصیح به بیان خاطرات خود از همکاری با این نویسنده فقید کشورمان پرداخت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و بیست و سومین شب از شب‌های بخارا به مناسبت بزرگداشت زنده‌یاد اسماعیل فصیح و جشن تولد کتاب «زمستان ۶۲» او، عصر روز شنبه ۱۵ تیرماه با حضور چهره‌هایی مانند بهاء‌الدین خرمشاهی، مرتضی احمدی، بهمن فرمان‌آرا، رضا جولایی، علی دهباشی و خانواده زنده‌یاد فصیح و همچنین جمع زیادی از علاقه‌مندان آثار این نویسنده فقید کشورمان و با همکاری مشترک مؤسسه فرهنگی هنری ملت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (منطقه ۳) و در محل فرهنگسرای ملل برگزار شد.

 

 

فرمان‌آرا: شیوه گلشیری و فصیح در نوشتن، کاملاً برعکس یکدیگر بود

 

در این برنامه بهمن فرمان آرا فیلمساز که از روی چند اثر داستانی اسماعیل فصیح، فیلمنامه نوشته و برخی را هم به فیلم تبدیل کرده است، در سخنانی گفت: من در نوجوانی و با دیدن فیلم «شراب خام» مرتضی علوی که از اثری به همین نام از آقای فصیح ساخته شده بود، با این نویسنده آشنا شدم. اما پس از آن سال‌ها در خارج از ایران و در آمریکا بودم و او را دیگر ندیدم تا اینکه در سفری برای عید دیدنی به ایران برگشتم. وی افزود: در این سفر به دیدن عزت‌الله انتظامی رفتم و در آنجا هم به اتفاق هم به خانه علی نصیریان رفتیم و نصیریان در آنجا به من گفت بهترین چیزی که خوانده‌ام کتاب «زمستان ۶۲» اسماعیل فصیح بوده است.

 

این فیلمساز سپس با اشاره به توقیف چندین ساله این کتاب و برخی دیگر از آثار اسماعیل فصیح، در عین حال به استقبال جامعه کتابخوان از آثار او پرداخت و یادآور شد: همین کتاب «زمستان ۶۲» بیش از ۶۰، ۷۰ بار به صورت زیراکسی چاپ شد و فروش رفت ولی هیچ چیزی از آن دست آقای فصیح را نگرفت.

 

فرمان‌آرا اضافه کرد: دستگاه ممیزی معمولاً چیزی به صورت کتبی به نویسنده و یا هنرمند اعلام نمی‌کند اما به صورت شفاهی گفته بودند صحنه‌ای که در آن منصور فرجام (قهرمان داستان «زمستان ۶۲») تصمیم می‌گیرد برود و به خاطر عشقش فداکاری کند و در این راه کشته شود، باید حذف شود چرا که از نظر آن‌ها فقط به خاطر برخی مسائل می‌توان کشته شد.

 

وی با اشاره به همکاری نزدیک خود با هوشنگ گلشیری سر ساخت فیلم «شازده احتجاب» گفت: گلشیری به صورت جوششی می‌نوشت و بار‌ها پیش می‌آمد که به من می‌گفت این داستانی که می‌نویسم سه چهار صفحه بیشتر نمی‌شود اما‌‌ همان سه چهار صفحه گاه به ۴۲ صفحه هم می‌رسید ولی فصیح اینگونه نبود و در واقع کاملاً برعکس بود. او با توجه به تحصیلاتش در آمریکا و نوع کاری که در شرکت نفت انجام می‌داد یعنی گزارش‌نویسی، اصولاً آدم مرتبی بود و تعریف‌های دقیق و مشخصی از کارهایی که انجام می‌داد، داشت.

 

 

خاطرات بهمن فرمان‌آرا از همکاری با اسماعیل فصیح در ساخت سه فیلم اقتباسی

 

سازنده خاک آشنا از اسماعیل فصیح به عنوان یک pop-novelist و یک نویسنده درجه یک که قدرت جذب مخاطبان عامه را هم داشت، یاد کرد و در ادامه با اشاره به نگارش سه فیلمنامه و ساخت سه فیلم از روی داستان‌های «زمستان ۶۲»، «داستان جاوید» و «باده کهن» نوشته اسماعیل فصیح به بیان خاطراتی از همکاری با این نویسنده فقید پرداخت.

 

وی از جمله گفت: او می‌دانست که من می‌خواهم فیلم خودم را بسازم نه اینکه عیناً داستان او را فیلم کنم، سر ساخت فیلمی برگرفته از کتاب «زمستان ۶۲» او، من ناچار بودم که چیزهایی را اصلاح کنم، چیزهایی که به درد فیلم من می‌خورد و به همین خاطر من ناچار شدم نامه‌ای را که منصور فرجام برای جلال آرین می‌نویسد، به آخر فیلم منتقل کنم و جالب اینکه اسماعیل فصیح به من گفت اتفاقاً این یک پایان‌بندی خوب است. در مورد رمان «باده کهن» هم فصیح آمد و خلاصه‌ای از داستان را به من داد و گفت: می‌توانی به جای کل کتاب از این چکیده برای فیلمت استفاده کنی.

 

وی در عین حال تاکید کرد: البته این فیلم هم ماجرای خودش را داشت. من وقتی فیلمنامه را تقدیم آقای سید محمد بهشتی کردم او گفت که این خیلی خوب است و ما این را می‌سازیم ولی اجازه بدهید آن را پیش وزیر هم ببرم. آن زمان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای لاریجانی بود که روی درخواست آقای بهشتی نوشت «فوری ساخته شود». اما شش ماه گذشت و مجوزی صادر نشد و بعد از این مدت هم، کارمندهای وزارت ارشاد به ما گفتند این فیلم نباید ساخته شود و این دیگر جالب‌ترین و تازه‌ترین ورژن ممیزی آثار من بود؛ اینکه خود وزیر موافق ساخت یک فیلم باشد اما کارکنان آن وزارتخانه با ساخت آن مخالفت کنند.

 

این فیلمساز همچنین با اشاره به برخی ویژگی‌های اخلاقی اسماعیل فصیح یادآور شد: او اهل مصاحبه و شلوغ کردن نبود، آرام آمد و آرام رفت، می‌گویم آرام رفت چون تشییع جنازه او را جلوی خانه هنرمندان، خوب به یاد می‌آورم که ۲۹-۲۸ نفر بیشتر نیامده بودند، البته زمان، زمان بدی بود و فضا، فضای بسیار ملتهبی بود، با این حال این حق فصیح نبود.

 

 

دهباشی: فصیح نخستین نویسنده ایرانی است که زندگی طبقه متوسط شهری را وارد رمان کرد

 

در ادامه این برنامه علی دهباشی مدیر مسئول نشریه بخارا و برگزار کننده شب بزرگداشت اسماعیل فصیح هم در سخنانی با اشاره به نخستین مصاحبه مطبوعاتی اسماعیل فصیح در ۱۹ سال پیش که با وی - که آن زمان مدیرمسئول نشریه «کلک» بوده است - انجام شده، گفت: من بعد‌ها ابراز تمایل کردم که یک داستان فصیح را در «کلک» چاپ کنم. خوب یادم است که او از من حق‌التالیف خواست، آن هم یک حق‌التالیف بسیار زیاد ولی وقتی خواستم داستان را چاپ کنم از دریافت این حق‌التالیف منصرف شد.

 

وی همچنین اسماعیل فصیح را نخستین نویسنده ایرانی که زندگی طبقه متوسط شهری و مناسبات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها را وارد رمان کرده است خواند.

 

رضا جعفری، مدیر نشر نو، یکی از سخنرانان این مراسم بود که به دلیل درگذشت یکی از نزدیکانش، امکان حضور در آن برایش فراهم نبود اما متنی نوشته بود که دهباشی آن را قرائت کرد. در این پیام آمده بود: ۱۹ ساله بودم که رمان «شراب خام» را خواندم، ‌یک‌نفس خواندم و نتوانستم زمینش بگذارم. نویسنده جدید و خوش‌آتیه‌ای وارد عرصه شده بود و به عنوان سرپرست جدید انتشارات «امیرکبیر» غبطه می‌خوردم که چرا این رمان را من منتشر نکردم. تا آنکه در سال ۱۳۵۵ به دنبال خرید سهام شرکت کتاب‌های جیبی (ناشر آن)، تجدید چاپ «شراب خام» در اختیار انتشارات «امیرکبیر» قرار گرفت و باب مکاتبه با آقای اسماعیل فصیح باز شد.

 

در ادامه این نوشته آمده بود: به دنبال آن در سال ۱۳۵۷ آقای فصیح چاپ مجموعه «عقد و داستان‌های دیگر» و «داستان جاوید» را به من ارائه داد که در اوایل سال ۱۳۵۸ منتشر شدند، در دوره‌ای که فضایی سیاست‌زده بر بازار نشر حاکم بود و در نتیجه این کتاب‌ها بسیار دیر جای خود را در بازار باز کردند. سال ۱۳۶۱ بود که آقای فصیح رمانی را به نام «پُر کن پیاله را» برای چاپ به من داد. در آن زمان پس از کناره‌گیری از انتشارات «امیرکبیر»، انتشارات «نشر نو» را اداره می‌کردم.

 

جعفری در پیام خود ضمن اشاره به این نکته که «در این رمان، جلال آریان، در اوایل جنگ عراق علیه ایران برای آوردن خواهرزاده‌اش ثریا که بر اثر سانحه‌ای به اغما رفته بود به پاریس می‌رود و سرانجام جنازه ثریا را به همراه خود به ایران می‌آورد» یادآور شده بود: من پس از خواندن این رمان به آقای فصیح پیشنهاد کردم که بد نیست در جای‌جای رمان مقایسه‌ای از شرایط زندگی در ایران ایام جنگ، با زندگی خوش و بی‌دغدغه ایرانیان مقیم فرانسه وجود داشته باشد. پیشنهاد دیگرم این بود که چون ثریا در فرهنگ و ادبیات ما جایگاهی خاص و سمبلیک دارد، بهتر است به جای آنکه جنازه‌اش به ایران بیاید، تا پایان رمان در اغما بماند. پیشنهاد سومم این بود که نام رمان «ثریا در اغما» باشد.

 

این ناشر اضافه کرده بود: آقای فصیح با خوشرویی هر سه پیشنهاد مرا پذیرفت و به این ترتیب رمان «پُر کن پیاله را» با عنوان «ثریا در اغما» در تیراژ پنج هزار نسخه روانه بازار شد و مورد استقبال قرار گرفت. ناگفته نماند که از آقای دکتر رضا براهنی هم خواهش کردم نسخه قبل از چاپ آن را بخواند که با کمال میل پذیرفت و عنوان «ثریا در اغما» را ایشان هم تأیید کرد. پس از آن آقای فصیح پیشنهاد کرد که کتاب «من خوب هستم شما خوب هستید» را ترجمه کند که پذیرفتم و ایشان عنوان «وضعیت آخر» را برای این کتاب انتخاب کرد که در تیراژ هفت هزار نسخه روانه بازار شد و برخلاف انتظار نزدیک به سه سال طول کشید تا جای خود را باز کرد؛ اما از آن پس سیل تقاضا برای آن سرازیر شد که به خاطر نایابی کاغذ مدتی چاپ آن به تأخیر افتاد تا آنکه با موافقت چاپخانه روزنامه اطلاعات با باطله‌های کاغذ روزنامه آن را در تیراژ ۱۶ هزار نسخه چاپ کردیم.

 

وی در نوشته خود همچنین آورده بود: در سال ۱۳۶۴ یا ۱۳۶۵ آقای فصیح مقاله «یک روز از زندگی یک نویسنده ایرانی» را به زبان انگلیسی نوشت که درباره وضع اهل قلم و ناشران ایران بود. این گزارش در یک مجله انگلیسی چاپ شد و روزنامه «کیهان لندن» نیز ترجمه آن را در یکی دو شماره چاپ کرد که باعث شد دولت جمهوری اسلامی بودجه‌ای برای واردات کاغذ اختصاص دهد. در سال ۱۳۶۵ بود که آقای فصیح رمانی درباره خوزستان در جنگ عراق علیه ایران به «نشر نو» ارائه داد و با عنوان پیشنهادیِ من برای آن، یعنی «زمستان ۶۲» موافقت کرد و چند تغییر کوچک پیشنهادی مرا نیز پذیرفت، از جمله حذف کشته شدن منیژه همسر مصلحتی جلال آریان در راه تهران بر اثر بمباران اتومبیل. و شگفتا که چاپ دوم زمستان ۶۲ به این بهانه که «به غرور ملی لطمه می‌زند!!» تا سال‌ها اجازه پخش نیافت.

 

جعفری در ادامه پیام خود گفته بود: آخرین رمانی که از آقای فصیح چاپ کردم «نامه‌ای به دنیا» بود که ایشان پیشنهاد مرا برای جابه‌جایی فصل‌های آن و به هم زدن ترتیب خطی داستان پذیرفت. ولی این رمان تا سال‌ها موفق به اخذ اجازه نشر نشد. پس از آن آقای فصیح سه کتاب «ماندن در وضعیت آخر»، «بازی‌ها» و «تحلیل رفتار متقابل» را برای «نشر نو» ترجمه کرد. در سال ۱۳۶۹ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر کرد همه ناشران باید پروانه نشر بگیرند، «نشر نو» از پروانه نشر محروم شد و این محرومیت تا سال ۱۳۷۹ ادامه یافت. طبیعتاً آقای فصیح در این مدت اثری برای چاپ به من ارائه نکرد و بدین ترتیب همکاری ما پایان پذیرفت. کسی چه می‌داند، شاید اگر این همکاری دوام می‌داشت، بعضی از رمان‌هایی که ایشان در فاصله سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۶ منتشر نمود سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد. خاطره روی خوش آقای فصیح و بردباری او در قبول پیشنهادهای اصلاحی بجا یا نابجای من هرگز از یادم نخواهد رفت.

 

در ادامه این مراسم، بهاءالدین خرمشاهی حافظ پژوه و ویراستار پیشکسوت که زمانی کار ویراستاری برخی از آثار فصیح را به عهده گرفته بود، در سخنانی یادآور شد که با آنکه هرگز با اسماعیل فصیح دیدار حضوری نداشت، اما به واسطۀ کار ویرایش بر ‎یکی دو رمان او دائماً تلفنی با او در تماس بود و فصیح همواره از پیشنهادات او برای بهتر شدن این آثار بهره می‌‎برد.

 

 

رباعی خرمشاهی برای اسماعیل فصیح

 

وی گفت: یک روز کتاب «پناه بر حافظ» را برای من فرستاد و از من خواست که آن را ویرایش کنم، من آن را خواندم و از یک نظر تحت تاثیر قرار گرفتم و از یک نظر متعجب شدم؛ تحت تاثیر قرار گرفتم چرا که او روزگار قرن هشتم شیراز را در رمانش، خیلی خوب طراحی کرده بود. متعجب شدم چون فصیح شعرهایی به صورت مخمس (۲ شعر از حافظ و ۳ شعر از خودش) سروده بود که مشکلات وزنی داشت که خوشبختانه با کمک همدیگر آن‌ها را برطرف کردیم.

 

خرمشاهی همچنین گفت: من کتاب «باده عشق» فصیح را هم ویرایش کرده بودم که یک داستان تقریباً بلند بود. آن هم اشکالاتی داشت، هم اشکالات املائی و هم اشکالات محتوایی. در واقع در این کتاب، قهرمان داستان با کسی ازدواج موقت کرده بود اما فصیح از ساز و کار مذهبی این ازدواج که امروزه ازدواج صیغه‌ای نامیده می‌شود، اطلاعات دقیق نداشت و این‌ها اگر اصلاح نمی‌شد، به روایت داستانش لطمه می‌زد.

 

خرمشاهی با بیان اینکه «من هیچگاه اسماعیل فصیح را ندیدم و همیشه تلفنی با او حرف می‌زدم و مشکلات کتاب‌ها را با هم برطرف می‌کردیم» سخنانش را با قرائت رباعی زیر برای اسماعیل فصیح ادامه داد:

بر گنج سخن بسی بیفزود فصیح/ در قصه گره فکند و بگشود فصیح

هر چند بسی شیوه شیرین دارند/ از اهل قلم فقط یکی بود فصیح

 

این حافظ پژوه همچنین با قدردانی از تلاش علی دهباشی مدیرمسئول نشریه بخارا به جهت استمرار در برگزاری شب‌های بخارا و بیان این نکته که «این تلاش معنادار و روحبخش، مایه قوت قلب همه ما است و اگر این شب‌ها نباشد، آدم دلش می‌شکند» همچنین ابراز امیدواری کرد علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت که اعلام کرده بنیاد فرهنگی هنری ملت را در ماه مبارک رمضان تاسیس می‌کند، به حمایت خود از این به گفته او «حرکت فرهنگی» (برگزاری شب‌های بخارا) ادامه دهد.

 

 

جولایی: جنگ تأثیری ژرف بر روح فصیح گذاشت

 

رضا جولایی داستان‌نویس یکی دیگر از سخنرانان بود که در سخنانی به اسماعیل فصیح و آثارش پرداخت و از این نویسنده فقید به عنوان «مرد سفر» یاد کرد و گفت: در آثارش شاهد سفرهایی زیبا و شتابزده هستیم که احتمالاً به قصد کاوش در احوال دنیا یا پیدا کردن شخصیتی گمشده صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: حضور فصیح در میان ما آشکار است زیرا آثارش زنده مانده‎اند و همچنان خوانندگانی دارند و در آینده نیز چنین خواهد بود زیرا هر کس بخواهد تصویری از اوضاع و احوال روزگار ما به دست آورد، به یقین آثار فصیح از جمله آثار معدودی است که تصاویری از انقلاب، جنگ و زندگی انسان ایرانی را به دست او خواهد داد.

 

نویسنده «سوءقصد به ذات همایونی» به آنچه خاطرات زنده فصیح از شروع جنگ، خواند، اشاره کرد و گفت: فصیح روزهای اول جنگ در آبادان بود. صحنه‎های زنده و تکان‎دهنده‎ای را از نزدیک می‌‎بیند که دستمایه نوشتن رمان‎های بعدی او می‌‎شود. او خشونت و ویرانی‎های جنگ را با دقت اما بی‌طرفانه در آثار خود ثبت می‌‎کند. واقعیت این است که جنگ تأثیری ژرف بر روح فصیح می‌‎گذارد و از آن پس امواج جنگ در تمام آثار فصیح به خوبی احساس می‌شد.

 

جولایی همچنین با تاکید بر اهمیت زندگی شخصی نویسندگان و شعرا در درک معنای اصلی آثارشان تاکید کرد: برای من آوازه‌خوان هم به اندازه آواز اهمیت دارد. اسماعیل فصیح همواره نگرشی امیدوارانه به زندگی داشته است و در مقابل مرگ و بر خلاف نویسنده بزرگی مانند صادق هدایت، زندگی را برگزید. در هر حال در تاریخ ادبیات ما یک خلاء بزرگ به چشم می‌خورد؛ ما نمی‌دانیم مثلاً حافظ چگونه می‌زیسته و به جز چند خطی که در خاطرات تذکره‌نویسان است، چیزهای زیادی از زندگی شخصی او نمی‌دانیم در حالی که در فرهنگ غرب، شرح حال‌نویسی یک امر عادی است و حتی مردم عادی هم گاه این کار را انجام می‌دهند.

 

وی ادامه داد: از طریق این شرح حال‌ها است که ما به این نکته پی می‌بریم که مثلاً فلان شخصیت مهم ادبی که بوده و چطور زیسته است اما در این گوشه دنیا چنین رسمی وجود ندارد و انسان شرقی باید‌ها و نبایدهای زیادی را تحمل می‌کند. اسماعیل فصیح این رسم را شکست و شرح احوال مبسوطی از خود به جای گذاشت و ما از طریق آن با شخصیت خود فصیح و شخصیت قهرمان‌هایش بهتر آشنا می‌شویم. امیدوارم این راهی که او پایه گذاشت، ادامه یابد.

 

نویسنده «سوءقصد به ذات همایونی» همچنین از مرتضی احمدی به جهت جمع‌آوری ترانه‌های قدیمی تهران که به گفته جولایی کاری شبیه کار فصیح انجام داده، قدردانی کرد و یادآور شد: این تنها خود اثر نیست که باید مهم شمرده شود. عوامل پیدایش اثر هم به‌‌ همان اندازه مهم هستند و اتفاقاً همین مساله بود که آثار فصیح را برای من جالب توجه کرد. آثار فصیح به صورت ساده و عریان به زمانه خودشان اشاره دارند. او یک نویسنده رئالیست است و به جز چند داستان فراواقعی از جمله «عقد» و «باده کهن»، تقریباً بقیه داستان‌های او زمینی است.

 

جولایی همچنین گفت: در حالی که اسماعیل فصیح یکی از سیاسی‌ترین نویسنده‌های زمان ما است، در زندگی خود از سیاست گریزان بود. او البته علاوه بر نویسندگی شاعر هم بود و در خلوت خودش شعر هم می‌گفت اما دوست نداشت چاپشان کند.

 

در پایان این مراسم و پس از قرائت شعری توسط نازنین رحیمی درباره جلال آریان، قهرمان یکی از داستان‌های اسماعیل فصیح، از کیک تولد کتاب «زمستان ۶۲» او رونمایی و به حاضران تقدیم شد.

ارسال به تلگرام
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"