arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

سازمان ملل: هجوم پناهجويان سوري، ثبات منطقه را به خطر انداخته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای کودکان واقع شده در اوضاع جنگی گفت: هجوم پناهجویان سوری به کشورهای همسایه، فشار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شدیدی را ایجاد کرده که ثبات منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش انتخاب، خانم لیلا زروقی در جمع خبرنگاران در سازمان ملل با اشاره به سفر اخیرش به سوریه، اردن، عراق، ترکیه و لبنان گفت: نیمی از آوارگان سوری را کودکان این کشور تشکیل می دهند و اگر درگیری های کنونی با راهکاری دیپلماتیک حل و فصل نشود، وضع کودکان این کشور بسیار بدتر خواهد شد.

این مقام ارشد سازمان ملل با اشاره به اقدام مثبت دولت سوریه در تصویب قانون منع استخدام و استفاده از کودکان زیر هجده سال، این مصوبه را راهکاری منصفانه و عادلانه برای محافظت از کودکان سوری خواند و مقامات این کشور را به اجرای این قانون تشویق کرد.

وی به کارگیری اجباری کودکان در جنگ داخلی سوریه را از سوی گروههای تروریستی و در برخی موارد شبه نظامیان طرفدار دولت به شدت محکوم کرد و گفت: غیرنظامیان باید در درگیری ها بی طرف تلقی شوند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای کودکان واقع شده در اوضاع جنگی از دو دستگی موجود در جامعه سوریه به طرفدار و مخالف دولت خبر داد و گفت: همه طرفهای درگیر در سوریه باید هرچه سریعتر ، بمباران و استفاده از سلاح های انفجاری در مناطق پرجمعیت و همچنین حملات تروریستی را متوقف کنند.

وی بحران انسانی سوریه را در حال گسترش خواند و افزود: بیش از شش میلیون و هشتصد هزار سوری که بیشتر آنان کودکان هستند، بر اثر این جنگ آواره شده اند و به کمک های فوری بشر دوستانه نیاز دارند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: با وجود موفقیت های دمشق در غلبه بر مخالفانش در برخی مناطق، همچنان راه حل دیپلماتیک می تواند به درگیری های کنونی سوریه پایان دهد.

زروقی به دیدارهایش از اردوگاه آوارگان سوری در کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: علاوه بر اقلام اولیه زندگی مانند غذا، آب تمیز و دارو که نیاز فوری و ضروری پناه جویان سوری است،

مشکلات آموزشی کودکان و ناتوانی بسیاری از آنها در ادامه تحصیل، آینده آنها را در خطر قرار داده است.

وی افزود: بحران کنونی، هزاران مدرسه سوریه را ویران کرده و بسیاری از باقی‌مانده ها را نیز به پناهگاه آواره گان و بی‌خانمان ها تبدیل کرده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای کودکان واقع شده در اوضاع جنگی ، متوسط سنی کودکان سوری که با اجبار وارد کارزار جنگ اخیر شده اند، پانزده تا هجده سال دانست و گفت: این اقدام قابل قبول نیست و مرتکبان آن روزی به پای میز محاکمه کشیده خواهند شد.
زروقی گفت: سوریه بزودی با نسلی از کودکانش مواجه می شود که دوران کودکی خود را از دست داده‌اند و بی‌سواد و سرشار از نفرت خواهند بود.

وی در گزارش اخیر خود به شورای امنیت نیز کشته شدن یا نقص عضو، استخدام و بکارگیری کودکان در جنگ، آدم ربایی، خشونت جنسی و حمله به مدارس و بیمارستان ها و محرومیت از دسترسی به نیازهای اولیه بشردوستانه را از محورهای نقض حقوق کودکان سوری خوانده بود.

نظرات بینندگان