arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۲

بهارستان از ‌ميهمانان كليددار پاستور چگونه پذيرايي خواهد كرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهدی قدیمی: مراسم تحليف حسن روحاني به عنوان يازدهمين رييس‌جمهوري كشور، متفاوت‌ترين مراسم تحليف تاريخ جمهوري اسلامي نيز هست؛ مراسمي كه براي نخستين‌بار در حضور سران چهل و چهار كشور جهان و با پوشش وسيع رسانه‌يي و در حضور شبكه‌هاي معتبر جهاني برگزار خواهد شد و از هم‌اكنون مقدمات حضور چهره‌هاي برجسته خبري جهان نظير فريد زكريا تحليلگر شناخته شده سي‌ان‌ان و ديگر چهره‌هاي شاخص رسانه‌يي در آن فراهم شده است.

ازدحام ‌ميهمانان ملي و بين‌المللي اين مراسم به حدي است كه از هم‌اكنون محدوديت‌هاي محل استقرار، باعث حذف تعداد زيادي از ‌ميهمانان معمول و متداول از ليست دعوت‌شدگان شده است. اين محدوديت‌ها باعث شده تا از صندلي‌هاي صحن مجلس تنها 20 صندلي به مجموعه دولت احمدي‌نژاد اختصاص پيدا كند. از همراهان رييس‌جمهور منتخب هم تاكنون تنها دوازده نفر اجازه همراهي او در صحن مجلس را پيدا كرده‌اند و بقيه بايد به جايگاه خبرنگاران و ‌ميهمانان بروند.

از جمع سران نظام هم به جز رييس قوه قضاييه و اعضاي شوراي نگهبان كه براساس قانون بايد در مراسم تحليف حاضر باشند، رييس و چند تن از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، رييس مجلس خبرگان، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده ارتش و رييس ستادكل نيروهاي مسلح در صحن حضور خواهند داشت و برخلاف دوره‌هاي قبل، اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، تعداد زيادي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام و فرماندهان نيروهاي زميني، دريايي و هوايي ارتش و سپاه، چهره‌هايي نظير سردار رحيم صفوي، سردار قاسم سليماني، دريادار شمخاني و سردار رشيد هم در اين مراسم حاضر نخواهند بود.

اما در كنار همراهان رييس‌جمهوري منتخب كه نزديك به صدو پنجاه نفر برآورد مي‌شوند، سفراي نزديك به 140 كشور خارجي و همراهان سران 44 كشور دعوت شده، در كنار حدود 40 شبكه خبري از جمع شبكه‌هاي مستقر در ايران و حدود 50 خبرنگار و شبكه خبري خارجي، ديگر حاضران در جايگاه خبرنگاران و ‌ميهمانان مجلس خواهند بود.

همچنين حدود 10 چهره ملي ورزشي و فرهنگي و پنج نفر از اعضاي خانواده شهداي هسته‌يي نيز در اين مراسم به همراه تعدادي از مديران رسانه‌يي و اهالي مطبوعات به عنوان ‌ميهمان حضور خواهند داشت. به اين ترتيب حضور خبرنگاران روزنامه‌هاي داخل كشور و بسياري از سايت‌هاي خبري در جلسه تحليف فعلا امكان پذير نخواهد بود. از ديگر غايبان مراسم تحليف رييس‌جمهوري يازدهم، نمايندگان ولي فقيه در استان‌ها هستند و براي فراهم شدن امكان حضور چهره‌هايي نظير رييس سازمان بازرسي كل كشور و رييس ديوان‌عالي كشور و ديگر ‌ميهمانان، قرار است در روز تحليف، صندلي‌هايي به صحن مجلس اضافه شود.

اما جدا از تعداد زياد چهره‌هايي كه خواستار حضور در مراسم تحليف هستند و هيات رييسه و روابط عمومي مجلس براي پذيرش آنها دچار مشكل شده‌اند، هنوز ساعت برگزاري مراسم نيز مشخص نشده است. آنچه تاكنون در جلسات بين نمايندگان روحاني و ابوترابي‌فرد به عنوان نماينده هيات رييسه مجلس، مطرح شده حاكي از آن است كه بهارستان‌نشينان روي برگزاري مراسم در ساعت 9 صبح روز يكشنبه سيزدهم مرداد ماه تاكيد دارند. اما نظر دفتر رييس‌جمهوري منتخب برگزاري مراسم در ساعت 16 روز سيزدهم مرداد است.

علت اصرار دفتر رييس‌جمهوري منتخب هم، ورود برخي از ‌ميهمانان خارجي به تهران، در ساعات صبح روز سيزدهم مرداد است و نمايندگان رييس‌جمهوري منتخب اصرار دارند تا با برگزاري مراسم در ساعات بعد از ظهر، امكان حضور همه ‌ميهمانان خارجي در مراسم فراهم شود.

از ديگر خواسته‌هاي دفتر رييس‌جمهوري منتخب براي روز تحليف، برگزاري كنفرانس خبري مشترك رييس‌جمهوري و رييس مجلس، بعد از پايان مراسم تحليف و با حضور همه رسانه‌هاي داخلي و خارجي است. كنفرانسي كه برگزاري آن همچنان از سوي هيات رييسه و اداره روابط عمومي مجلس در دست بررسي است و اگر با آن موافقت شود، قطعا اتفاقي مهم در نخستين روز آغاز به كار رسمي روحاني در مقام رياست‌جمهوري‌ خواهد بود. آنچه كه بر ويژگي‌هاي مراسم تحليف يازدهمين رييس‌جمهوري‌ خواهد افزود و اين مراسم را از ديگر مراسم‌هاي تحليف برگزار شده در جمهوري اسلامي متمايز خواهد كرد، اعلام اسامي وزراي پيشنهادي روحاني، در روز تحليف است. اقدامي كه اخبار شنيده شده حكايت از وقوع محتمل آن دارد. اين اخبار زماني قابل تامل‌تر به نظر رسيد كه روز گذشته، عيسي كلانتري، عضو كميته‌هاي مشورتي و برنامه‌ريزي رييس‌جمهور منتخب براي طرح‌ريزي برنامه‌هاي دولت يازدهم، در گفت‌وگو با مهر، از قطعي شدن ليست كابينه ظرف دو روز آينده خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه رييس‌جمهور منتخب ملت تا قبل از برگزاري مراسم تحليف درباره كابينه پيشنهادي به جمع‌بندي رسيده و در نهايت افراد مورد نظر خود را در اين روز به مجلس معرفي كند.
نظرات بینندگان