arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

توليد انبوه تنها 3 دارو از 35 داروي رونمايي شده؛ زير ساخت هاي تجاري سازي کافي نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متاسفانه در حال حاضر به دليل نبود سياست گذاري مناسب و زير ساخت هاي لازم، روند تجاري سازي داروهاي توليد داخل به کندي انجام مي شود و همين موضوع باعث شده است سهم ايران در بازار دارويي دنيا از نيم در صد هم به مراتب کمتر باشد. رئيس سازمان غذا ودارو با اعلام اين مطلب در گفت و گو با خراسان افزود: از مجموع 35 داروي رونمايي شده طي 2سال گذشته تنها 3 دارو به توليد انبوه رسيده است در حالي که روند تجاري سازي دارو با يد در کشور سرعت بيشتري به خود بگيرد . دکتر عباس حاجي آخوندي معاون غذا وداروي وزير بهداشت خاطر نشان کرد : به طورکلي در روند توليددارو چند مرحله به صورت پياپي بايد پشت سر گذاشته شود وصرفا دستيابي به يک دارو و رو نمايي از آن کفايت نمي کند. اولين مرحله در اين فرآيند توليدعلم ومقاله است که از بعد علمي بسيار حائز اهميت است وخوشبختانه در اين زمينه به حدي رسيده ايم که بنا به اذعان منابع خارجي ،ايران تا سال 2018 جزو 5 کشور اول دنيا در زمينه توليد مقاله خواهد بود.

مرحله دوم توليد دانش فني است ومرحله سوم تجاري سازي محصولات و دارو هاي رونمايي شده ومرحله چهارم نيزعرضه موفق دارو ها به بازار است که بتواند نيازهاي نظام سلامت را بر آورده و با دارو هاي مشابه رقابت کند و در نهايت در پله آخر بايد بتواند سهمي از بازار جهاني رادر اختيار بگيرد و صادرات موفقي داشته با شد.در واقع توليد علم زمينه سازتوليد دانش فني وتوليد دانش فني زمينه سازصنعتي سازي يا تجاري سازي است . وي تصريح کرد : البته نبايد اين نکته را نيز نا ديده گرفت که با توجه به اين که دانش فني از محور هاي مهم پيشرفت وتوسعه است بنابراين چنانچه در اين زمينه تنها متکي به يک سورس داخلي با شيم،به طور قطع ضرر مي کنيم بنابراين بخشي از همت ما بايد کسب دانش فني خارجي باشد يعني دانش فني توليد انواع داروها را از کشورهاي مختلف بياوريم و استفاده کنيم.

دراين راستا علاوه بر تجاري سازي دانش فني ايراني، دانش فني خارجي را هم مي پذيريم و حتي حاضريم آن را خريداري و مسير ميانبر را براي پيشرفت در تجاري سازي دانش فني انتخاب کنيم. حاجي آخوندي تصريح کرد : در سال گذشته ارزش بازار دارويي ايران اعم ازصادرات و واردات و به طور کلي تبادلات دارويي 5 هزار ميليارد تومان بود . وي همچنين در گفت و گو با ايسنا ضمن تاکيد بر ضرورت فراهم ساختن زيرساخت هاي موجود به منظور ارتقاي توليد دارو اظهار کرد: در 2 سال گذشته حدود 35 رونمايي از دارو داشتيم. رونمايي به معناي دستيابي به "دانش فني تهيه محصول" است.

با اين وجود همه تبليغ مي کنند که رونمايي از داروها ارزبري را کاهش مي دهد، اما اين گونه نيست. زماني ارزبري کاهش مي يابد که تجاري سازي داروها اتفاق بيفتد و به توليد محصول برسد.رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اين که از اين 35 دارو تنها 3 دارو تجاري سازي شده است، گفت: يکي ديگر از اهداف اساسي سازمان، گسترش تجاري سازي داروهاست که در اين راستا علاوه بر تجاري سازي دانش فني ايراني، دانش فني خارجي را هم مي پذيريم و حتي حاضريم آن را خريداري کنيم. وي افزود: جايگاه ايران در حوزه علوم هاي تک خوب است اما نبايد آن را در حد توليد علم و دانش فني نگه داريم. شرط موفقيت و توسعه در اين عرصه رو به توسعه، تجاري سازي و حضور در بازار آن است.

وضعيت نامناسب صادرات دارو

وي درادامه به وضعيت نامناسب صادرات دارو اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر ميزان صادرات دارو بالا نيست و دليل آن نيزبازارهاي ارزان با حجم زياد و قيمت بسيار کم دارو ي صادر شده است . به عنوان مثال در مقاطعي ما معادل 100 ميليارد تومان دارو را صادر مي کرديم، در حالي که توليد آن دارو براي خودمان حداقل 200 ميليارد تومان تمام مي شد و اين 100 ميليارد تومان مابه التفاوت را غيرايراني ها استفاده مي کردند و ما هم افتخار مي کرديم که دارويمان صادر مي شود. وي با اشاره به اين که سهم ايران در بازار دارويي دنيا کمتر از نيم درصد است و اين نيم درصد هم مصنوعي است، گفت: اگر 95 درصد دارويمان را از نظر حجمي در داخل توليد مي کنيم بايد اين داروها ازنظر ارزشي و ريالي هم درصد بالايي را به خود اختصاص دهد. تصور کنيد 95 درصد کار حجمي توليد دارو مربوط به يک گروه باشد، اما ارزش و مزد آن ها 60 تا 65 درصد باشد.

نظرات بینندگان