arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

روايت نوري مالکي از شبه نظاميان عراق / انتقاد شديد از جريان صدر و ارتش المهدي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نوري مالکي با تاکيد بر اينکه از شبه نظاميان طايفه‌ گرا حمايت نمي‌کند، برخي از مسوولان عراق را به ناکام گذاشتن طرح‌هاي دولت جهت خدمت‌رساني به مردم متهم کرد.

به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه اماراتي الخليج، نوري مالکي، نخست‌وزير عراق در گفت‌وگوي تلويزيوني با تعدادي از کارشناسان امور سياسي و اقتصادي اعلام کرد: من از شبه نظاميان در خارج از چارچوب دستگاه‌هاي امنيتي کشور حمايت نکردم و مبالغ مالي به هيچ طرف يا جريان مسلح ناقض قانون نداده‌ام.

وي عنوان داشت که واثق بطاط، دبيرکل حزب الله عراق و رهبر "ارتش المختار" يک ديوانه است و بيانيه‌اي صادر مي‌کند و اظهاراتي را ايراد مي‌کند که تنها ادعاست.

شبکه ايران/ نوري مالکي خاطرنشان کرد که دستور بازگشت رهبر ارتش المختار را داده است، اما ماموران بطاط را پيدا نکردند.

وي در خصوص بستن قهوه‌خانه‌ها در منطقه الکرادة واقع در بغداد گفت: من دستور بازداشت عاملان آن را داده‌ام و به شبه نظاميان اجازه نخواهم داد که به عنوان جانشين دولت عمل کنند.

از سوي ديگر، نخست‌وزير عراق اعلام کرد که نگهبانان زندان ابو غريب که "از افراد وابسته به شبه نظاميان ارتش المهدي هستند"، با افرادي که به اين زندان حمله کردند، تباني کرده بودند و درهاي زندان را براي آنها بازگذاشتند.

نوري مالکي از شرکاي خود در اتحاد ملي انتقاد و اعلام کرد که آنها طرح‌هاي دولت را جهت خدمت‌رساني به مردم عراق ناکام گذاشتند.

وي تصريح کرد که جلال صغير، رئيس فراکسيون مجلس اعلاي اسلامي عراق در پارلمان باعث ناکام ماندن قانون مربوط به زيرساخت‌ها شد و اجازه نداد که در پارلمان تصويب شود.

مالکي به شدت از جريان صدر و ارتش المهدي، شاخه نظامي اين جريان انتقاد و اعلام کرد که آنها در بغداد دست به فعاليت‌هايي مي‌زنند تا سناريوي کنترل خود بر بصره را در سال 2008 تکرار کنند.

وي همچنين اعلام کرد که يکي از مسوولان وزارت بهداشت که از افراد وابسته به جريان صدر است، بنا به اهداف سياسي اجازه نداد طرح ساخت 10 بيمارستان جديد اجرايي شود.

در واکنش به اين اظهارات نخست‌وزير عراق، امير کناني، رئيس فراکسيون صدر در پارلمان اين کشور اعلام کرد که "نوري مالکي از اين طريق مي‌خواهد شکست خود را در اداره امور کشور به ويژه در خصوص مسائل امنيتي توجيه کند. ا
نظرات بینندگان