arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۲

متحرک‌سازي سامانه موشکي S200 در اواسط راه است/ نام S200 بومي مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) با اشاره به سبک شدن بخش‌هايي از سامانه موشکي S200 گفت: موضوع متحرک‌سازي اين سامانه را تيم فني قرارگاه و تيم مراکز دانش‌بنيان دانشگاه‌هاي کشور آغاز کرده‌اند و ما تقريباً در اواسط راه هستيم.

امير‌ سرتيپ "فرزاد اسماعيلي" در گفتگو با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، با رد اخباري مبني بر متحرک‌سازي کامل سامانه موشکي S200 اظهار داشت: سال گذشته در بخش تکنيکي کاري کرديم که اين سامانه موشکيِ ارتفاع بالا که راهبردي نيز هست به شکل نقطه‌زني نيز بتواند مورد استفاده قرار گيرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) افزود: کشور سازنده S200، اين سامانه را طوري طراحي نکرده بود که عليه هواپيما‌هاي بدون سرنشين با سطح مقطع يک دهم هواپيما‌هايي که براي اين سامانه طراحي شده، توانايي مقابله داشته باشد.



وي ادامه داد: اين موضوع در رزمايش سال گذشته اتفاق افتاد و ما هواپيماي بدون‌سرنشين با سطح مقطع بسيار پاييني را با سامانه S200 منهدم کرديم.

امير اسماعيلي گفت: کار بعدي ما در سامانه S200 اين بود که بخش‌هايي از اين سامانه را سبُک کرديم و بخش‌هايي که اين سامانه را لَخت و فقط سکون واقعي و محض به آن ديکته مي‌کرد را با صحبت‌ها و افکار فني و اِعمال موارد فني، حذف کرديم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) افزود: اين موضوع باعث شد سامانه S200 به مطالبه‌اي که فرمانده معظم کل قوا از ما داشتند نزديک شود. معظم‌له در سال گذشته خواسته بودند تا ما اين سامانه را مانند آن‌چه در عمليات والفجر 8 اتفاق افتاد، متحرک‌سازي کنيم.

وي با اشاره به نام سامانه S200 اظهار داشت: به دليل تغييرات مهمي که توسط متخصصان ما بر روي اين سامانه صورت گرفته است قصد داريم نام آن را نيز بومي کنيم.

امير اسماعيلي تصريح کرد: در رزمايش سال گذشتهٔ خود توانستيم با شليک موشک S200 توسط "را‌دار مادر" هدف را مورد اصابت قرار دهيم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) افزود: ما بخش دوم را در اين رزمايش انجام داديم، يعني موشک S200 با هدايت را‌دار مادر به پهپاد اصابت کرد؛ اما بخش اول که موضوع متحرک‌سازي است را تيم فني قرارگاه و تيم مراکز دانش بنيان دانشگاه‌هاي کشور به صورت يک کار بزرگ آغاز کردند و ما تقريباً در اواسط راه هستيم.

وي تصريح کرد: ان‌شاء‌الله به روزي برسيم که سامانه S200 ما نيز به طور کامل، مانند سامانه موشکي ارتفاع متوسط ما متحول شود.



امير اسماعيلي در پاسخ به اين سؤال که آيا نام خاصي براي اين سامانه در نظر گرفته‌ايد، گفت: من عقيده‌ام اين است خود کساني که اين کار را انجام مي‌دهند بايد براي سيستم‌ها و سامانه‌ها نام‌گذاري کنند، مانند سامانه‌هاي موشکي مرصاد1، مرصاد2 و يا‌زهرا(س) و تاکنون نيز همين طور بوده است، لذا بنده فقط به‌عنوان اينکه از همه دست‌اندرکاران فني و عملياتي تشکر کنم حضور دارم و ان‌شاء‌الله خودشان نام اين سامانه را خواهند گذاشت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) خاطرنشان کرد: فعلاً مشغول کار هستيم و هنگامي که کار به پايان برسد، نام آن نيز معين خواهد شد.

گفتني است، چندي پيش يکي از خبرگزاري‌ها به اشتباه، خبر از متحرک‌سازي کامل سامانه S200 داده بود.

نظرات بینندگان