arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۲

پاسخ «بان‌کي‌مون» به نامه ۷۰نفر از اساتيد نامدار پزشکي ايراني درباره تحريم‌ دارويي ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبيرکل سازمان ملل در پاسخ به نامه ۷۰ نفر از اساتيد پزشکي نامدار دنيا درباره تحريم‌هاي داروي ايران عنوان کرد: تاثيرات تحريم‌ها روي نظام بهداشت در ايران را با جديت دنبال مي‌کند وسازمان بهداشت جهاني آماده ارائه هرگونه کمکي را دارد.


به گزارش تسنيم، پروفسور علي گرجي رئيس ايراني بخش تحقيقات صرع دانشگاه مونستر آلمان که درباره کمبود دارو در ايران به دبيرکل سازمان ملل نامه اي نوشته بود درباره پاسخ بان کي مون اظهارکرد: در پاسخ دبيرکل سازمان ملل به نامه جمعي از پزشکان درباره کمبود دارو در ايران آمده است که وي براساس اين نامه تاثيرات تحريم‌ها روي نظام بهداشت در ايران را با جديت دنبال مي‌کند و عنوان کرده است که «سازمان بهداشت جهاني آماده ارائه هرگونه کمک است.


بان کي مون دبيرکل سازمان ملل در نامه‌اي خطاب به پروفسور علي گرجي رئيس بخش تحقيقات صرع دانشگاه مونستر آلمان ضمن تشکر از دادخواست او در خصوص "منع تحريم‌هاي دارويي عليه ايران"، نوشته است: «اينجانب اخبار مربوط به تاثيرات تحريم‌ها بر روي نظام بهداشت در ايران را با جديت پيگيري کرده و اين پيگيري‌ها را ادامه مي‌دهم تا اطمينان حاصل نمايم که تحريم‌ها با روشي عادلانه و شفاف براي اعطاي معافيت‌هاي انسان‌دوستانه از جمله ارائه دارو و تجهيزات پزشکي به ايران اعمال مي‌شود. من همچنين دولت جمهوري اسلامي ايران را ترغيب مي‌نمايم تا با سفر گروه‌هاي مستقلي نظير متخصصين در شوراي حقوق بشر سازمان ملل، در خصوص تاثيرات تحريم‌ها به ايران موافقت نمايند تا با بررسي‌هاي بيشتر بتوانند گزارش‌هاي دقيق‌تري را در اين خصوص ارائه نمايند.


پروفسور علي گرجي، رئيس بخش تحقيقات صرع دانشگاه مونستر آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاري دويچه وله؛ نامه بان‌کي‌مون را "بسيار مثبت" ارزيابي مي‌کند و مي‌گويد: «نبايد هزينه‌ تحريم درگيري سياست‌مداران را بچه‌اي که مبتلا به هموفيلي است بدهد.»


رئيس ايراني بخش تحقيقات صرع دانشگاه مونستر آلمان مي‌گويد: در اين دادخواست که توسط70 نفر از اساتيد برجسته و پزشکان نامدار دنيا امضاء شده از بان ‌کي ‌مون خواسته شده تا شرايطي فراهم کند که ارسال پول براي تهيه‌ دارو و تجهيزات پزشکي به ايران تسهيل شود و مشکلات حمل دارو، بيمه‌نامه‌ها و... حل شود.


آن‌طور که پروفسور گرجي مي‌گويد بسياري از شرکت‌ها، مشکلي براي فروش دارو به ايران نداشتند ولي مي‌ترسيدند اگر هر نوع معامله‌اي با ايران بکنند، تحت تنبيهات اقتصادي، به خصوص از جانب ايالات متحده‌ آمريکا قرار بگيرند.


به گفته پروفسور گرجي در دادخواستي که توسط او و ديگر دوستان پزشک او خطاب به بان کي مون نوشته شده، از دبيرکل سازمان ملل همچنين خواسته شده: «با دولت‌هاي تحريم‌کننده ايران مذاکره شود تا قوانيني وضع شود که اين شرکت‌ها بتوانند بر اساس آن قوانين، معاملات‌شان را در زمينه‌ دارو و تجهيزات پزشکي با ايران انجام بدهند.


بان کي مون در پاسخي که خطاب به پروفسور علي گرجي نوشته تاکيد کرده است: «به عنوان يک اقدام درماني، سازمان بهداشت جهاني (WHO) در گذشته نيز براي کشورهايي که مورد تحريم واقع شده بودند و در موقعيت موجهي قرار داشتند، با دريافت درخواست از مقامات مربوطه آن کشور، تسهيلاتي جهت تهيه و تحويل اقلام ضروري پزشکي را براي آن کشورها در نظر گرفته است. اما تا آنجا که اينجانب اطلاع دارم تاکنون درخواستي از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران دريافت نشده است. به‌هرحال سازمان بهداشت جهاني آماده ارائه هرگونه کمک در صورت دريافت درخواستي مناسب از سوي دولت ايران است.


رئيس ايراني بخش تحقيقات صرع دانشگاه مونستر آلمان اضافه مي‌کند از اين پس او و دوستانش در دو جهت تلاش خود را ادامه خواهند داد. از يک طرف اميدواريم که با تشکيل دولت جديد در ايران، بتوانيم ارتباط و تعاملي مثبت بين وزارت بهداشت و گروه‌هاي بين‌المللي، به خصوص سازمان بهداشت جهاني ايجاد کنيم که بتواند تأثير مثبتي را در روند خريد و ورود تجهيزات پزشکي و دارو به ايران داشته باشد. هم‌چنين سعي مي‌کنيم تا حل نهايي مشکل، تعاملي بين گروه‌هاي حقوق بشري در کل دنيا به وجود بياوريم.


در همين زمينه وزارت خزانه‌داري آمريکا، پنج‌شنبه (25 ژوئيه/ 3 مرداد) نيز با صدور بيانيه‌اي فهرست تجهيزات صادراتي پزشکي و درماني مجاز به ايران را گسترده‌تر کرد، به نحوي که صدور اين کالاها به ايران ديگر نياز به دريافت تأييد اين وزارت‌خانه نداشته باشد. وزارت خزانه‌داري آمريکا اين اقدام را به منظور حمايت از تامين نيازهاي اساسي بشردوستانه در داخل ايران انجام داده است.
نظرات بینندگان