arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۲

هشدار؛ وقوع سونامی سرطان‌ در‌ کرمان / شیوع بالاتر از حد انتظار ‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
‌‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت:‌ میزان بروز سرطان در استان کرمان بالاتر از حد انتظار و میزان بقا‌ نیز کمتر از استانداردهای بین‌المللی است.

به گزارش فارس، نخستین کمیته تخصصی پیشگیری و درمان سرطان صبح امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف استان کرمان در سالن سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

روح‌الله زحمتکش مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این جلسه اظهار داشت: این کمیته به دنبال معرفی سیمای سلامت استان، وضعیت سرطان و ‌الگوی متفاوت بروز سرطان در شهرستان‌های مختلف استان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی‌ تشکیل شده است.   

وی افزود: در پنجاه و هفتمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان مصوب شد که این کمیته با حضور 25 دستگاه دولتی و خصوصی در زمینه کاهش بروز سرطان در سطح استان اقدامات عملی و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

زحمتکش عنوان کرد: همچنین این کمیته موظف شده تا گزارش این اقدامات را هر شش ماه به کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اعلام کند.

علی‌اکبر حق‌دوست عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این کمیته به بروز سونامی سرطان در جهان و ایران اشاره کرد و گفت: در دنیا به ازای هر یک هزار نفر در سال یک نفر مبتلا به بیماری سرطان می‌شود.

وی افزود:‌ کرمان در بروز بعضی از سرطان‌ها از جمله حنجره و مثانه در سه سال اخیر رتبه اول، در شیوع و بروز سرطان دستگاه تنفسی جزو استان‌های بالا و در بروز سرطان سینه و روده در رتبه‌های چهارم و پنجم کشور قرار دارد.

حق‌دوست تصریح کرد: بر اساس آمار و ارقام اعلام شده میزان بروز سرطان در استان کرمان بالاتر از حد انتظار و میزان بقا‌ نیز کمتر از استانداردهای بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه بر‌اساس استاندارد جهانی میزان بروز و شیوع سرطان در مردان بیشتر از زنان است، گفت: در استان کرمان این تفاوت به اندازه حد بین‌المللی نیست.

حق‌دوست با بیان اینکه بیماری سرطان علاوه بر اینکه آرامش روانی خانواده‌ها را به هم می‌زند، هزینه‌های بسیاری را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، گفت: بیماری سرطان یکی از هزینه‌هایی است که خانواده را فقیر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌هایی که قبلا انجام شده بود، بار اقتصادی درمان و هزینه‌های بیماری سرطان در استان 70 تا 80 میلیارد تومان اعلام شده است.

‌حق‌دوست به توزیع جغرافیایی بیماری سرطان در استان کرمان اشاره کرد و گفت: از سمت شهرستان شهربابک تا شهرستان کرمان در این کمربند سرطان‌های دستگاه فوقانی، گوارش و سرطان روده بزرگ در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان بیشتر است و در جنوب استان نیز سرطان خون بیشتر وجود دارد.

وی با بیان اینکه میانگین سنی ابتلا به انواع سرطان‌ها در استان کرمان و کشور پایین است، ابراز داشت: به ندرت بروز و شیوع سرطان در سطح جهانی در سن‌ زیر 20 تا 30 دیده می‌شود، اما به عنوان مثال ‌بروز سرطان سینه در خانم‌هایی که زیر سن 35 سالگی مبتلا به ‌این بیماری شده‌اند، خطرناک است.

حق‌دوست با بیان اینکه از زمان مواجه با عوارض خطر تا زمان بروز بیماری سرطان یک دوره کمون وجود دارد، اظهار داشت: اگر مدیریت صحیح در عوامل خطر وجود داشته باشد 20 تا 50 درصد عوامل بروز سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

وی مصرف انواع دخانیات، مصرف انواع مواد مخدر، الکل، آلودگی هوا، مصرف مواد غذایی و سموم، استفاده از ظروف طبخ غذای غیر‌استاندارد را از عوامل افزایش انواع سرطان‌ها عنوان کرد.
نظرات بینندگان