arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۲

درخواست لبنان از روحانی برای بهبود روابط با عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس جمهور لبنان از حسن روحانی خواسته است با بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی، لبنان نیز خارج از درگیری های منطقه ای قرار بگیرد.

به گزارش "ایران دیپلماتیک"، خلیل الهراوی مشاور رئیس جمهور لبنان در مصاحبه با روزنامه النهار چاپ بیروت گفت: میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان در سفر اخیرش به تهران و دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران تحولات منطقه و راه های دور ماندن لبنان از رقابت های منطقه ای را بررسی کرد.


میشل سلیمان یکی از سران کشورهایی بود که در ابتدای هفته گذشته برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی به تهران سفر کرد.

به گفته مشاور رئیس جمهور لبنان، سلیمان در دیدار با همتای ایرانی اش حسن روحانی از اینکه تحولات و رقابت ها در منطقه رنگ مذهبی گرفته است اظهار تاسف کرد.

سلیمان همچنین اظهار امیدواری کرد حسن روحانی برای نزدیکی روابط میان ایران و کشورهای عربی و به ویژه تهران و ریاض تلاش کند تا مانع از هر گونه رویارویی مذهبی در منطقه شود و خیر و منافع آن به سود کشورهای اسلامی و عربی شود.

در حال حاضر به دلیل عدم توافق میان دو جناح اصلی در لبنان که تحت نفوذ ایران و عربستان سعودی هستند؛ کابینه لبنان تشکیل نشده و این کشور توسط کابینه مستعفی به صورت موقت اداره می شود.

رئیس جمهور لبنان همچنین ابراز امیداوری کرده است در صورتی که نزدیکی روابط میان دو کشور ایران و عربستان سعودی محقق نشود لبنان خارج از رویارویی ها و رقابت های منطقه ای قرار بگیرد.

مشاور رئیس جمهور لبنان همچنین گفت که سلیمان در ملاقات با روحانی درباره روابط دوجانبه  و توافقنامه امضا شده میان دو کشور نیز رایزنی کرده اند.

رئیس جمهور لبنان همچنین در این دیدار گفته است که کشورش برخی از توافقنامه های امضا شده با ایران را به دلیل شرایط ویژه بین المللی تهران، نمی تواند عملی کند با این حال این توافقنامه ها پایه توسعه همکاری آینده میان ایران و لبنان قرار خواهند گرفت.

قبل از این دولتمردان لبنانی، تحریم ها علیه ایران را مانع عملی شدن تعدادی از توافقنامه های تهران - بیروت دانسته بودند.
نظرات بینندگان