پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمود فرشیدی نخستین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم در سرمقاله روزنامه رسالت نوشت:
در
دولتهای گذشته، بعضا جامعه فرهنگیان مورد بیمهریهایی قرار گرفته بود و
خارج از مجموعه فرهیخته معلمان و خانواده آموزش و پرورش فردی را به عنوان
وزیر پیشنهاد کردند و حتی در دورهای چنین استدلال شد که مشکل اصلی تعلیم و
تربیت، معیشت معلمان است و مهمترین رکن معیشت، مسکن و کلید حل مسکن، گسترش
شرکتهای تعاونی است و با این رطب و یابس، زمام امور معلمان و تعلیم و
تربیت را به وزیر تعاون سپردند! یا در دورههایی دیگر، وزارت آموزش و پرورش
را به افرادی از دانشگاه واگذار کردند و قابل توجه آنکه این افراد اولا در
حوزه تخصصی خود یعنی دانشگاه موفقیتی در عرصه مدیریت کسب نکرده بودند...
این
نگاه غیر کارشناسانه برخی دولتمردان و مجلسیان درگذشته به شغل معلمی، طبعا
پیامدهای تحقیرآمیزی داشت و موجب پیدایش سئوالاتی در ذهن فرهنگیان شد که
آیا اگر چنین رفتاری با وزارتخانههای علوم و بهداشت و نظایر آن بشود
دانشگاهیان و دانشجویان، وزیری خارج از مجموعه خویش را خواهند پذیرفت که
انتظار داشته باشیم معلمان وزیری را پذیرا شوند که با کلاس و مدرسه و
دانشآموز از نزدیک ارتباط نداشته و همرنگ معلمان نبوده است؟! سئوال دیگر
معلمان این بود که آیا در جامعه قریب یک میلیونی معلمان که تعداد قابل
توجهی نیروهای دارای تحصیلات عالی و تجربیات ارزشمند دارد فردی واجد شرایط و
مورد اعتماد رئیسجمهور و مجلس وجود نداشت تا تصدی وزارت آموزش و پرورش را
بر عهده بگیرد؟!
آیا این شایعه صحت دارد که برخی کارگزاران معتقد
بودند برای معلمان نباید از میان خودشان وزیر انتخاب کرد و آنان نیاز به
رئیسی (بخوانید قیمی) خارج از مجموعه خود دارند؟! ...
در دولت
یازدهم هم این سئوال به شکل دیگری میتوانست تکرار شود که بر فرض غیر محتمل
اگر به دلیل معدود بودن تعداد معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در
25 سال پیش قیومیت آموزش و پرورش توسط دانشجویان ضرورت داشته است،امروز
که چنین ضرورتی وجود ندارد چرا باید آن بیمهری را تکرار کرد؟! و علاوه بر
آن قطع ارتباط نامزد پیشنهادی طی 16 سال گذشته با دستگاه تعلیم و تربیت و
تغییر و تحولاتی که در آن صورت گرفته است نیز طبعا مشکلاتی را در مدیریت
این وزارتخانه پدید میآورد که با انتخاب گزینهای روزآمد میتوان از آن
اجتناب جست.
برای پیشگیری از رواج شبهاتی از این قبیل و به منظور
ارتقای جایگاه و منزلت معلم در جامعه بود که نمایندگان مجلس فرصتی فراهم
آورند تا در دولت تدبیر و امید، برای این وزارتخانه، وزیری از خانواده
آموزش و پرورش و از جنس معلمان پیشنهاد شود البته چنان که اشاره شد
نمایندگان مجلس علاوه بر این نگاه تخصصی و منزلتی دغدغهای دیگر نیز داشتند
و آن نگرانی، حاکمیت مدیریت حزبی و سیاسی بر آموزش و پرورش و آموزش عالی
بود که قطعا توجه رئیس جمهور محترم به این نکات مهم در معرفی وزرای بعدی
موجب تقویت همدلی و هماهنگی پدید آمده خواهد شد.