arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۲

واکنش محافل سیاسی جمهوری آذربایجان به پیشنهاد توئیتری مقام آمریکایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اظهرات ˈجیمز اورلیکˈ رییس آمریکایی گروه مینسک در صفحه توئیتری خود به آمادگی جامعه ترک و یونانی جزیره قبرس برای آغاز مذاکرات صلح و امکان بکارگیری این روش در مناقشه قره باغ با واکنش محافل سیاسی جمهوری اذربایجان روبه رو شد.

روزنامه ˈاکسپرسˈ باکو در مقاله ای با عنوان ˈ ایجاد سردرگمی به سبک دیپلماتیکˈ به استقبال وزیر خارجه خود خوانده منطقه قره باغ کوهستانی از این پیشنهاد اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: ما نیز با نظر اورلیک موافق هستیم. اکنون زمان حضور مستقیم قره باغ برای از سرگیری مذاکرات با ترکیب کامل فرا رسیده است.

بر اساس این گزارش، ˈالمان عبدالله افˈ سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در واکنش به این پیشنهاد به خبرگزاری آپا گفته است که ˈمذاکرات برای حل و فصل مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان انجام می گیرد و هدف این مذاکرات هم که در چارچوب گروه مینسک بین باکو و ایروان جریان دارد، امضای قرارداد بزرگ صلح است.

ˈالنور اصلان افˈ مدیر شعبه در نهاد ریاست جمهوری آذربایجان نیز با ضروری خواندن توضیحات بیشتر برای چنین پیشنهادی، گفته است: ˈمتاسفانه برخی جملات نیمه تمام که نیاز به توضیح دارد، سبب سردرگمی اذهان عمومی می شود.

اصلان اف تاکید کرده است که مذاکرات حل و فصل مناقشه قره باغ صرفا از سوی دو طرف (آذربایجان و ارمنستان) انجام می شود.

بر این اساس، ˈالخان شاهین اوغلوˈ رییس مرکز مطالعات ˈاطلسˈ جمهوری آذربایجان نیز در گفت وگو با پورتال خبری و تحلیلی ˈمدیا فرومˈ به امکان دو نتیجه گیری متفاوت از پیشنهاد رییس آمریکایی گروه مینسک اشاره کرد و بی نتیجه بودن مذاکرات در چارچوب گروه مینسک و تلاش روسای این گروه برای یافتن فرمولی متفاوت را نتیجه گیری اول و نبود درک عمیق و پیچیدگی مناقشه از سوی رییس آمریکایی گروه مینسک را دومین نتیجه گیری از طرح چنین پیشنهادی عنوان کرده است.

این کارشناس جمهوری آذربایجان ضمن مخالفت نداشتن با حضور نمایندگان جامعه ارامنه قره باغ در مرحله ای از روند مذاکرات، تخلیه نیروهای ارمنی از بخش های اشغالی مجاور قره باغ را شرط نخست پیوستن نمایندگان جامعه ارامنه قره باغ به این مذاکرات عنوان کرده است.

شاهین اوغلو ، حضور نمایندگان جامعه آذربایجانی قره باغ در مذاکرات را شرط دوم حضور جامعه ارمنی قره باغ در این مذاکرات عنوان کرده است.

به گفته وی، ˈمذاکره صرفا با نمایندگان ارمنی قره باغ بدون توجه به آرای جامعه آذربایجانی قره باغ امکان پذیر نیست و رییس آمریکایی گروه مینسک نیز باید از این مساله اطلاع می داشت. ولی متاسفانه در پیشنهاد خود کلمه ای نیز در این مورد بیان نکرده است.

رییس مرکز مطالعات اطلس جمهوری آذربایجان به تازه کار بودن اورلیک به عنوان یکی از روسای گروه مینسک اشاره کرد و گفت : وی پر انرژی به نظر می رسد و اظهارات زیادی بیان می کند و در شبکه های اجتماعی نیز آرای خود را به اشتراک می گذارد. ولی این تحرک نیز هنوز تحولی در روند حل و فصل مناقشه ایجاد نکرده و بر عکس، با بیان نظرات نسنجیده ممکن است وضعیت را پیچیده تر نیز کند.

وی همچنین اظهار عقیده کرده است که اورلیک اطلاع کافی از تاریخچه دور و نزدیک این مناقشه ندارد و به همین دلیل نیز در اظهارات خود اشتباهات زیادی مرتکب می شود.
نظرات بینندگان