arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۲

ولایتی در همایش دریای خزر:همکاری ایران و روسیه در دریای خزر باید بیش از گذشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه مسائل حیاتی دریای خزر نباید تحت تأثیر امور سیاسی قرار گیرد، بر لزوم گسترش همکاری کشورهای حوزه دریای خزر تأکید کرد.

علی‌اکبر ولایتی در همایش «منافع بهینه ایران در دریای خزر چیست و چگونه تأمین می‌شود»، موضوع دریای خزر را برای ایران و کشورهایی همچون روسیه، آذربایجان و ترکمنستان امری سرنوشت‌ساز و مهم دانست و ابراز داشت: ایران از شش قرن پیش کنار دریای خزر بوده و بر آن سلطه کامل پیدا کرده است.

ولایتی ادامه داد: از زمان فروپاشی شوروی همکاری‌های خوبی بین ایران و روسیه برای خزر صورت گرفته است هرچند که ایران نسبت به بند 5 و 6 قرارداد 1921 اعتراض داشت و لذا این بنددها لغو شد.

مشاور مقام معظم رهبری و امور بین‌الملل،‌ همکاری بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این همکاری باید استمرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما طی سال‌های اخیر شاهد بحران در سوریه بودیم و از طرفی کشورهایی مثل آمریکا در ناتو به سمت شرق توسعه و حرکت کردند لذا باید برای جلوگیری حرکت ناتو به سمت شرق همکاری داشته باشیم.

ولایتی ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تجزیه سوریه هستند بنابراین همکاری کشورهای حوزه دریای خزر از جمله ایران و روسیه باید بیش از گذشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان اینکه اجلاس اول آستاراخان به ابتکار ما در اسفند سال 71 در تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: این اجلاس در ادامه مسیر خود در ترکمنستان، باکو و تهران برگزار شد و در حال حاضر در روسیه تشکیل می‌شود که امیدواریم نتیجه خوبی داشته باشد و این امر نیازمند همکاری کشورهای اطراف دریای خزر است.

وی یادآور شد: امیدوار هستیم که در برگزاری این اجلاس با همکاری پنج کشور، با دست‌اندرکاران سیاست خارجی کشورمان کمک‌هایی را داشته و سهم خود را ایفا کنیم.

ولایتی دریای خزر را میراث بشری توصیف کرد که باید با دقت و احتیاط نسبت به مسائل آن برخورد شود و افزود: ما نباید مسائل حیاتی دریا را تحت مسائل سیاسی قرار دهیم اما گاهی این مسائل خارج از اراده ماست.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه هر کشوری باید در بحث دریای خزر به حق خود اکتفا کند، یادآور شد: ما اگر مراقبت نکنیم ممکن است سایر کشورها تصمیم بگیرند که به نفع ما نباشد از این رو باید منافع مشترک خود را این کشورها را افزایش دهیم تا بتوانیم از حقوق خود دفاع کنیم.

وی افزود: اگر در سال 79 اقدام قاطع ایران نبود، آذربایجان و بریتیش پترولیوم با قراردادهای خود می‌خواستند سه نقطه خزر را حفاری کرده و به نفت برسند که البته به نظر ما نفت یک مسئله ثانویه بود اما ایران جلوی آنها ایستاد و این از نقاط افتخارآمیز جمهوری اسلامی است.

وی تأکید کرد: باید مذاکرات فنی و حقوقی در بخش‌‌های مختلف صورت گیرد تا آمادگی برای اجلاس آستاراخان ایجاد شود و به نظر می‌رسد این گفت‌وگوها به صبر و ایستادگی بر سر حقوق نیاز دارد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان