arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۲

بان کی مون: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، مذاکرات صلح ژنو را با مشکل روبه رو می کند

دبیر کل سازمان ملل متحد درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه هم گفت: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، پیشرفت در مذاکرات صلح ژنو را با مشکل روبه رو می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت ایران باید سوریه را به بازگشت و مشارکت در مذاکرات ژنو قانع سازد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ایران می تواند نقش مهم و مؤثری در ارتباط با دولت سوریه داشته باشد. ایران می تواند سوریه را به تعامل مثبت با روند صلح ژنو، قانع کند.

نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در چند ماه اخیر دو مرحله مذاکرات را در نشست ژنو -2 برگزار کردند اما مذاکرات بی نتیجه بود. هم اکنون دو طرف برای ادامه مذاکرات نیز تمایلی از خود نشان نمی دهند.

بان کی مون این مطالب را در حمایت از سفر اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه به تهران مطرح کرد.

ابراهیمی در نشست غیررسمی مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره وضعیت سوریه گفت که قصد دارد به ایران سفر کند.

او زمان دقیق این سفر را اعلام نکرد اما معاون وزیر خارجه ایران خبر داد اخضر ابراهیمی عصر روز یکشنبه (فردا) به تهران می آید.

ایران مهمترین حامی منطقه ای دولت سوریه در بحران سه سال اخیر این کشور به شمار می رود.

بان کی مون که در کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می گفت ادامه داد: مذاکرات سیاسی ویژه بحران سوریه هم اکنون با بحران بزرگی روبه رو است به ویژه که دو طرف نزاع  معتقدند می توانند موفقیت نظامی را علیه طرف مقابل محقق سازند اما چنین چیزی امکان پذیر نمی شود.

وی ادامه داد: پس از دو مرحله گفتگو و مذاکرات میان دولت سوریه و مخالفان، هیچ یک از این دو طرف، تمایل واقعی را برای پایان دادن به رنج ملت سوریه از خود نشان نداده است. با این حال دو طرف باید به روند سیاسی در ژنو ادامه بدهند زیرا جایگزین دیگری وجود ندارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد درباره اعلام مقامات سوریه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئیه آینده گفت: طبیعی است که هر کشوری حق دارد براساس قوانین داخلی خود انتخابات برگزار کند اما درباره سوریه باید گفت انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، پیشرفت در مذاکرات صلح ژنو را سخت می کند. 

وی ادامه داد: ما هم اکنون در متن روند مذاکرات ژنو هستیم.  مذاکرات با هدف تشکیل هیات حکمرانی انتقالی دارای اختیارات انجام می شود.
 
ابراهیمی نیز در هفته گذشته گفته بود اگر انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار شود شک دارد مخالفان به مذاکرات ژنو ادامه بدهند.
نظرات بینندگان