جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | Friday, 19 August 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | Friday, 19 August 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / تشویق علی کریمی در استادیوم آزادی

ویدیو / تشویق علی کریمی در استادیوم آزادی

ویدیو / خداحافظی یکباره مجری اخبار ورزشی از تلویزیون

ویدیو / خداحافظی یکباره مجری اخبار ورزشی از تلویزیون

ویدیو / سرقت عجیب قاب‌های آلومینیومی از یک آرامستان

ویدیو / سرقت عجیب قاب‌های آلومینیومی از یک آرامستان

ویدیو / روایت جواد خیابانی از دوپینگ بازیکنان استقلال در دربی سال ۵۴

ویدیو / روایت جواد خیابانی از دوپینگ بازیکنان استقلال در دربی سال ۵۴

ویدیو / اظهارات جنجالی رئیس هیئت فوتبال یزد: کچلی زمین‌های چمن تقصیر فوتبالیست‌های زن است

ویدیو / اظهارات جنجالی رئیس هیئت فوتبال یزد: کچلی زمین‌های چمن تقصیر فوتبالیست‌های زن است

ویدیو / لگد ساپینتو به برانکارد بعد از گل ملوان و دلجویی او از کادر پزشکی پس از بازی

ویدیو / لگد ساپینتو به برانکارد بعد از گل ملوان و دلجویی او از کادر پزشکی پس از بازی

کد خبر: ۱۵۵۳۳۷
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
سیاست >> سیاست داخلی
پ
سخنان بی پرده سید مهدی طباطبایی:

اولین‌بار که احمدی‌نژاد را دیدم، فهمیدم آدم عمیقی نیست، بیشتر به فکر جواب دادن بود/ مصباح هیچ وقت در انقلاب حضور نداشت، بحث سیاسی نکند/ اولین کسی بودم که به موسوی نامه دادم / به کروبی گفتم شیوه اعتراضش را تغییر دهد/ رد صلاحیت هاشمی به نفع نظام و محبت خدا بود

زیرک‌های جامعه و خبرگان سیاسی کسانی را که توان خوب فکر کردن ندارند و بر اساس ضعف جسمی و اعصاب ناتوان زود به جوش می‌آیند، زیر نظر می‌گیرند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند/ برای حضرت آقا و آقای هاشمی رفسنجانی دعا می‌کنم که آنها را از شر افراد و القاکنندگان و پیش‌بینی‌کنندگان و پیش‌پردازندگان نادان حفظ کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مصاحبه با سید مهدی طباطبایی عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده سابق مجلس اندکی پیش از نوروز انجام شد اما به درخواست دفتر وی در نوروز منتشر نشد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب ؛ حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی ، روحانی مجتهد و در عین حال، مشهور منبری و صاف و ساده ای که از مبارزین قدیمی و از سابقون انقلاب است، سخنان او اما این بار بی پرده و بسیار حائز اهمیت است.

مشروح گفتگوی صریح و بی‌پرده "نامه" با سید مهدی طباطبایی را در ادامه بخوانید:

****

* آقای طباطبایی، شما جزو اولین کسانی بودید که در مورد آینده سیاسی آقای احمدی‌نژاد مطالبی بیان کردید و گفتید که اصول‌گرایان در مورد حمایت از آقای احمدی‌نژاد اشتباه کردند، در کنار شما کسانی مانند آقای افروغ و آقای خوش‌چهره نسبت به این مسائل هشدار دادند. به نظرتان چرا این هشدارها از جانب اصول‌گرایان جدی گرفته نشد؟

در درجه اول درباره اینکه چرا هشدار دادم، صحبت کنم. سال‌های متمادی در مسائل انقلابی و سیاسی حضور داشتم و در سال 34 به همراه مرحوم نواب صفوی در زندان بودم. آن سال‌ها مجبور شدم به روش‌ها توجه کنم و به گونه‌ای سبک‌شناسی کنم. سبک‌شناسی رشته‌ای بود که آن را آموزش می‌دادند.

اولین‌بار که احمدی‌نژاد را در شهرداری ملاقات کردم متوجه شدم آدم عمیقی نیست، بیشتر به فکر جواب دادن بود تا گوش دادن

آقای احمدی‌نژاد را برای اولین بار در شهرداری ملاقات و چند جلسه با ایشان صحبت کردم و متوجه شدم که سبک ایشان خاص است و آنقدر که نشان می‌دهد عمیق نیست. مطالبی که می‌شنوند بلافاصله جواب می‌دهند و گاهی به صحبت‌ها خوب گوش نمی‌دهند تا سخن شروع می‌شود، ایشان به فکر جواب دادن هستند. ضمن استماع سخن منتقد، ایشان جواب درست می‌کنند. این کار رشته علمی من است.

در انتخابات سال 84 حامی آیت‌ الله هاشمی بودم

بعد از کاندیدا شدن ایشان برای ریاست جمهوری، ملاقات‌های بسیاری صورت گرفت. در سال 84 من حامی آقای هاشمی رفسنجانی بودم که اشخاص تندرویی که طرفدار احمدی‌نژاد بودند با من برخوردهای بدی کردند. قصد داشتم برای سرنوشت ملت و نه به دلیل آقای هاشمی رفسنجانی سرنوشت ملت تغییر کند؛ بنابراین وادار به بررسی بیشتری شدم.

برخی اصولگرایان در شیوه حمایت از احمدی‌نژاد اشتباه کردند اما جرات گفتن آن را نداشتند

پس از آنکه آقای احمدی‌نژاد رأی آوردند و رئیس‌جمهور شدند، چند ملاقات قبل از تنفیذ با ایشان صورت گرفت. در این جلسات رفتارهای خاص در گفتار ایشان برای من بسیار عجیب بود؛ ولی باید می‌پذیرفتم که ایشان رئیس‌جمهور هستند؛ بنابراین درصدد برآمدم تا به ایشان کمک کنم. ولی معتقدم بودم که بعضی از اصولگرایان در شیوه حمایت از ایشان اشتباه کردند و در تمام این مدت به اصول‌گرایان می‌گفتم که اشتباه کردیم.

* اگر متوجه اشتباه خود شدند، چرا در سال 88 سعی نکردند اشتباه خود را جبران کنند؟

آقایان جرأت و شهامت گفتن نداشتند. بسیاری از مردم صحبت‌ها را متوجه می‌شدند ولی جرأت یا شهامت اظهارنظر نداشتند. بنابراین وقتی با آنها محرمانه صحبت می‌کردم، متوجه نظر آنها می‌شدم. این خود یک بیماری بود که که در مسئولان اوج گرفته بود.

اصولگرایان به خاطر اصلاح‌طلبان ناچار به حمایت از احمدی‌نژاد در سال 88 شدند

* در نهایت اصول‌گرایان در مقابل میرحسین موسوی از آقای احمدی‌نژاد حمایت کردند و گفتند که به ایشان رأی می‌دهیم؟

آنها متوجه شدند که اصلاح‌طلبان ممکن است جلو بیایند؛ بنابراین ناچار بودند چنین کاری کنند.

* بنابراین استدلال آقای عبدالرضا داوری را مبنی بر اینکه اصول‌گرایان از سر اضطرار به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند، چون می‌ترسیدند پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهند، قبول دارید؟

من نمی‌دانم آقای داوری چه گفته‌اند اما در جلسات عین این عبارت گفته میشد که «الان چاره‌ای جز این نداریم»، هرچند اشتباه می‌کردند.

* نمونه‌هایی دیگر از این اضطرارها هم بود مثل اینکه آقای توکلی با اینکه رأی به آقای احمدی‌نژاد را حرام می‌دانستند؛ ولی از ترس رأی آوردن مهندس موسوی به ایشان رأی دادند. آیا این استدلال درست است؟

من نمی‌خواهم وارد این فضاها و حرف‌ها شوم ولی استدلال آقایان قوی و علمی نبود.

* یعنی مهندس موسوی بدتر از آقای احمدی‌نژاد بود؟

آقایان جوری استدلال می‌کردند که به این نتیجه برسند.

* از دید شما موضوع چگونه بود؟

به نظر من از کنترل خارج شده بود و هیچ برنامه‌ای برای انتخابات نداشتند و الان بخواهم بگویم فایده‌ای ندارد. اما نظرم را در جلسات مختلف گفته‌ام ما نتوانستیم فصای قبل از انتخابات 88 را درست ببینیم و برنامه‌ریزی غلطی کردیم.

مناظره‌های سال 88 به ضرر نظام بود/ آبروی نظام غیر آبروی افراد است

* خود شما در انتخابات حساس سال 88 چگونه عمل کردید؟

تا توانستم از افراد خواستم، کاندیدا شوند، ولی کسی نمی‌آمد، چون زمینه آنقدر نامساعد بود که نمی‌شد کاری انجام داد. به نظرم هر کس باید درصدد برآید تا به اندازه توان در اصلاح بکوشد. آن موقع اصلاح صورت نگرفت و آنها به مناظره رفتند. من با مناظره مخالف بودم. آن مناظره به ضرر نظام بود؛ چون هر چیزی در مناظره‌ها بیان می‌شود و آبروریزی صورت می‌گیرد. آبروی نظام غیر آبروی فرد است. گاهی بر اثر حرکات افراد نظام لطمه می‌خورد. به نظرم ادبیات نادرستی در مناظره‌ها بود.

در سال 88 فرد اصلح را محسن رضایی می‌دانستم/ رضایی تفکر اعتدالی روحانی را در آن انتخابات داشت

سعی کردم دوستان را به صورت متفرق در باب رأی دادن به اصلح هدایت کنم و فرد اصلح را آقای رضایی می‌دانستم و سعی کردم حتی‌المقدور برای ایشان فعالیت کنم؛ حتی در جلسات با دوستان صحبت کردم. اگر در آن زمان اصولگرایان روی آقای رضایی تمرکز می‌کردند شاید انقدر اختلاف پیش نمی‌آمد، نه اینکه آقای رضایی زمینه‌ای داشت و رای می‌آورد بلکه مشکلات پس از انتخابات کمتر بود و جلوی بسیاری از حرف‌ها گرفته می‌شد. آقای رضایی آن روزها درباره اعتدال صحبت می‌کردند و تفکری که آقای روحانی امسال بیان کردند آقای رضایی در آن سال گفتند. چنین تفکری در کشور لازم بود.

* تحلیل شما در مورد اتفاقاتی که بعد از انتخابات سال 88 اتفاق افتاد چیست؟

من حوادث سال 88 را از شروع تبلیغات انتخابات پیش‌بینی کردم و معتقد بودم اگر رفتارهای بعد از انتخابات کنترل می‌شد و با تواضع با مخالفان صبحت میشد این اتفاقات نمی‌افتاد. ایشان از کلمه «خس و خاشاک» استفاده کرد و بعد توجیهاتی شد و گفت؛ «من به تعدادی از افراد گفتم». همین بهانه‌ای بود برای مخالفان و این کلمه و سوء برداشت مقدمه‌ای برای فتنه بود. در سه وقت مردم خطر خواهند داشت؛ یکی اینکه آنها را تحقیر کنید، به آنها توهین کنید و به آنها دروغ‌های بسیاری بگویید. شاید مقدار کمی دروغ مورد قبول واقع شود؛ ولی دروغ‌های بسیار مورد قبول واقع نمی‌شود. من فتنه را پیش‌بینی کردم و به همه هشدار دادم؛ ولی کسی گوش نداد.

من از دشمن شخصی خودم؛ اگر بدانم برای اسلام فعالیت می‌کند، حمایت می‌کنم. ما جمهوری اسلامی هستیم، نباید یادمان برود. این تهمت‌ها خلاف اسلام است. «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا»؛ «کسانى که دوست دارند، زشت‌کارى در حق مؤمنان شایع شود» حرام است.

اولین کسی بود که آقای موسوی نامه دادم

من اولین کسی بودم که به آقای موسوی نامه دادم و در آن هشت ماده آوردم و گفتم که آنها را رعایت کنید؛ ولی ایشان رعایت نکردند. من به ایشان گفتم که اعتراض در ذات جمهوری اسلامی عیبی ندارد ولی شیوه آن بسیاز حائز اهمیت است و به ایشان گفتم نتیجه را بپذیر.

زمینه ساز فتنه 88 خود انتخابات بود؛ از شورای نگهبان تا فعالیت مجری‌ها و چگونگی رای‌گیری

* شما نیز مانند آقای مطهری یکی از ریشه‌های فتنه را در رفتار آقای احمدی‌نژاد می‌دانید؟

نه. زمینه‌ساز این فتنه خود انتخابات بود. از شورای نگهبان که چه نیروی به کار برد و از سر صندوق‌ها که چه کار کردند و مجری‌ها چه فعالیت‌هایی انجام دادند و چگونه رأی‌گیری صورت گرفت. در تریبون‌های اصلی چه حرف‌هایی زده شد، چه کسانی این حرف‌ها را زدند، چه گفتند، چگونه گفتند، زمینه بی‌طرفی را کمرنگ کردند و فضای تهمت را به نظام باز کردند و متاسفانه رفتار خود را نادیده گرفتند و آتش را شعله‌ور کردند.

آیت‌الله هاشمی هم در سال 88 به رضایی نظر مثبت داشتند

بهانه فتنه از این مسائل شروع شد. من این روزها را می‌دیدم و آقایان را خوب می‌شناختم و برای همین به سمت آقای رضایی رفتم؛ حتی با آقای هاشمی رفسنجانی صحبت کردم که نظر شما از میان این جمع چه کسی است، ایشان هم روی آقای رضایی نظر مثبت داشتند.

* یعنی آقای هاشمی رفسنجانی نیز روی آقای رضایی نظر مثبت داشتند؟

بله. در جلسه واضح گفنتد که با نظر من در مورد آقای رضایی موفقند و اشکال‌هایی هم داشتند. من به ایشان گفتم که به این دلایل من روی آقای رضایی تأکید دارم و آقای هاشمی گفت من هم همین نظر را دارم.

به کروبی گفتم شما انقلابی هستید و باید شیوه اعتراض خود را تغییر دهید

* آیا دیداری با آقایان موسوی و کروبی بعد از انتخابات برای منصرف کردن آنها از نظر خود داشتید؟

بله، اما به پیغام های من گوش نکردند. اگر آقای موسوی در آن تاریخ به نامه من عمل می‌کرد، به نفع‌اش بود. با آقای کروبی هم ملاقات کردم و نظراتم را گفتم و مطرح کردم که شما انقلابی هستید و خواستم شیوه اعتراض خود را تغییر دهد. این روش مناسب نیست و حضور در خیابان‌ها به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و اصل نظام آسیب خواهد دید. ایشان هم دلایلی مطرح کرد.

* این دلایل چه بود؟

اجازه بدهید در وقت دیگری مطالب آن ملاقات را بگویم ولی آنچه که می‌توانم بگویم این است که گفتند که اگر مردم از خیابان جمع شوند دیگر کسی حرف آنها را نمی‌شنود و معتقد بود که فضا بسیار بسته خواهد شد. متاسفانه جواب‌هایی از این قبیل شنیدم. اما می‌توانم بگویم ای کاش این اتفاق‌ها نمی‌اقتاد. برای ما که انقلاب کردیم و زندان رفتیم و شکنجه دیدم فضایی بسیار غمناک بود.

* بعد از انتخابات 92 و روی کار آمدن دولت اعتدال، فضای امیدوارکننده‌ای در جامعه به وجود آمده است؛ اما هنوز تحلیل برخی معطوف به سال 88 است و نقد آنها نیز به سال 88 بازمی‌گردد. چرا این فضا هنوز در مورد برخی افراد تغییر نکرده است؟

باید به روحیه مردم توجه و بیش از هر چیز به حفظ نظام فکر کنیم. حفظ نظام نیز به حفظ ملت و خواست ملت مسلمان بازمی‌گردد. بسیاری متوجه شدند که در جامعه باید اعتدال حفظ شود ولی باور نداشتند که آقای روحانی رأی بیاورد و وقتی ایشان رأی آورد با چیز عجیبی روبه‌رو شدند و به شکست خود اعتراف نکردند و مدام می‌گویند ایشان بد است.

من در جایی یک سخنرانی کردم که آقای عسگراولادی از من تجلیل کردند. من آنجا گفتم اعتراف به تقصیر و عذر از تقصیر، نشانه خرد است، 10 سؤال کردم که آقای عسگراولادی پیشانی من را بوسید و بسیار تحت تاثیر قرار گرفت.

متاسفانه فضایی شده که نمی‌خواهند روش غلط خود را بپذیرند؛ ولی در دل‌شان قبول دارند و مدام نقد می‌کنند. نقد گاهی حالت انتقام دارد که به آن نقد انتقامی گویند. نقد انتقامی گاهی برخاسته از حسرت است؛ مثلاً شخصی در کارهایش رشد و به شکوفایی دست می‌یابد و شخصی که حسودی می‌کند روی او عیب می‌گذارد؛ بنابراین در این رابطه اصول‌گرایان منسجم هستند و این انتقادات را دارند و اسماً پراکنده هستند؛ ولی رسماً نه. هیچ کدام با این فعالیت‌ها موافق نیستند و همه آنها تعریف و تعقیب می‌کنند. دخالت در نقد می‌کنند.

کسانی که در ابتدا تمجید و سپس نقد می‌کنند، حسود هستند؛ البته در جایی گفتم به پدران نسبت به فرزندان‌شان هشدار دادم و گفتم دو برادر و دو خواهر به یکدیگر حسادت می‌کنند و با یکدیگر تعارف ندارند. حسادت‌ها زمینه‌ای فراهم آورده است تا اشخاص توان دیدن شکست خود را نداشته باشند و مدام به آقای روحانی نقد کنند.

در دیدار با آقای روحانی در اوایل فعالیت‌شان خواستم تا اصالت دینی و انقلابی را تا آخر حفظ کنند و اگر نقدی بر فعالیت ایشان داشتیم، به ایشان نامه می‌دهیم.

* واکنش آقای روحانی در دیدار با شما و شنیدن مطالب‌تان چگونه بود؟

خیلی خوب بود و پذیرفتند. من ایشان را از قدیم می‌شناسم و امیدوارم با همان روحیه‌ای که از ایشان سراغ دارم به کار خود ادامه بدهم.

اصولگرایان و اصلاح طلبان هر دو به دنبال حفظ نظام هستند، با شیوه های مخالف هم

* آقای طباطبایی شما اصول‌گرا هستید یا اصلاح‌طلب؟

اصل و اساس من از جامعه روحانیت مبارز است. هر جا حمایت از انقلاب باشد در آن گروه قرار می‌گیرم؛ وقتی از آقای رضایی حمایت کردم، اصول‌گرا بودم؛ اما اصول‌گرایان با ایشان نبودند؛ بلکه متحیر بودند. در انتخابات سال 92 نیز خواستم از اصول‌گرایان حمایت کنم و از آنها خواستم با یکدیگر آشتی کنند و به وحدت برسند؛ اما این اتفاق صورت نگرفت. من یک روحانی هستم و روحانی یعنی پدر. پدر نیز پسر بد و خوب را قبول می‌کند و من به هر دوی آنها خدمت می‌کنم. لازم است که یک نکته را بگویم هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان به دنبال حفظ نظام هستند ولی شیوه‌های هم مخالفند.

* اشاره کردید به تلاش‌تان برای به وحدت رسیدن اصول‌گرایان، چرا اصول‌گرایان در انتخابات 92 به وحدت نرسیدند؟

یکی از شرایط حزب، همسو بودن اعضای آن است. اصلاح‌طلبان حاضر به وحدت شدند؛ ولی اصول‌گرایان حاضر نشدند و وقتی به وحدت نرسند، اصول‌گرایان خوبی نیستند؛ چرا باید با آنها باشم.

از ابتدا دنبال گروه نبودم. عضو حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت هستم، اینها حزب نیستند. ما همیشه مدافع دین هستیم و هیچ‌گاه دست از این کار برنخواهیم داشت. هر جا بدانیم اسلام لطمه می‌خورد ولو بهترین اصول‌گرا هم این لطمه را بزند به او نقد خواهیم کرد.

مشکل اصولگرایان این است که نمی توانند در لحظه خاص متحد شوند

امروز اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی دچار خودبرتربینی شده است. اینها فکر می‌کنند که خودشان بهتر از همه می‌فهمند و به خودمعیاری دچار شده‌اند. اصولگرایان باید هرچه زودتر به یک نظر واحد در جمع خود برسند. به نظر من مشکل اساسی این است که نمی‌تواند در لحظه‌های خاص متحد شوند و همدیگر را بپذیرند و همیشه توجیهات خاص هم دم دست دارند.

* تحلیل شما در مورد آقای حسن روحانی چیست؟

من آقای روحانی را مرد قدرتمندی می‌دانم. آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش می‌گفت؛ به یک دانشگاهی کمک می‌کنید. آقای روحانی هم دانشگاهی هستند و هم برترین دانشگاهی هستند؛ یعنی دو دکتری دارد و روحانی هم هست.

خوشحال هستم که ایشان رأی آورده است و امیدوارم تلاش کند و بتواند از عهده کارها برآید؛ چون توانمندی دارد. ولی با اینکه توانمندی دارند؛ ولی پایان کار مشخص نیست و باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌کند. ایشان توانمند هستند و به کمک کمتری نیاز دارند؛ چون توانایی انجام کارها را دارند؛ بنابراین سعی داریم بیشتر از اجرا و کمک، نظارت داشته باشیم.

* آقای روحانی با شعار اعتدال بر سر کار آمدند و روی مشی اعتدالی خود تأکید دارند، نقدی که به اصلاح‌طلبان در دوره خاتمی می‌شد، این بود که آقای خاتمی نتوانستند درست اصلاح‌طلبی را تعریف کنند و همین موضوع باعث شد تا تندروی‌هایی صورت گیرد و از هر طیفی خود را وارد اصلاح‌طلبی کردند. به نظر شما چنین اتفاقی برای جریان اعتدال خواهد افتاد؟ به نظر شما اعتدال از جانب آقای روحانی نیازی به تعریف دارد یا نه؟

ایشان اعتدال را تعریف کرده‌اند. ولی ممکن است، نتوانند آن را اجرا کنند. بسیاری از بزرگان در طول تاریخ می‌خواستند؛ ولی نتوانستند. امام (ره) در برخورد با مسائل بسیار قوی بودند.

بسیاری راهنمای راست می‌زنند؛ ولی به سمت چپ حرکت می‌کنند یا برعکس این بسیار بد است. من از ایشان خواستم که به هر چه می‌گوید عمل کند و پای صحبت خود بایستد. این اصلی است که می‌تواند ایشان را موفق کند.

* به نظرتان آقای روحانی می‌توانند گفتمان اعتدال را به عنوان جریان سومی در کنار اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی در کشور شکل دهند؟

به نظرم این سوال را باید اصلاح کرد، همه باید کمک کنند نه به عنوان جریان سوم که به عنوان جریان اصلی و کلی نظام با تعریف اسلامی و مبنای دینی که اعتدال در کشور یک جریان موفق باشد و نه جریان سوم.

* آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی را چگونه می‌بینید؟ آقای صدیقی در سخنرانی اخیر خود آقای هاشمی رفسنجانی را از گردن کلفتان دانستند و بیان کردند که ایشان مانند ماری در آستین امام (ره) بودند که بعدها به اژدها تبدیل شدند. نظر شما درباره چنین برخوردهایی با بزرگان انقلاب چیست؟

من این جمله را نشنیده‌ام و در مورد آقای صدیقی هم بحثی ندارم، ایشان متدین هستند و دارای مقام رسمی در کشور هستند و از همه مهم‌تر عالم دین‌شناسی هستند و خودشان می‌دانند چه گفته‌اند یا کسانی که نقل کرده‌اند؛ اما درباره آقای هاشمی رفسنجانی باید بگویم که اشتباه بزرگی است، اگر او را فردی فداکار، دیندار، اسلام‌شناس و پایبند به انقلاب ندانیم. اینکه بگوییم ایشان مانند ماری در آستین امام بوده است، به امام توهین کرده‌ایم. امام تیزهوش و تیزفهم بودند و برخی افراد نزدیک به ایشان و از بهترین‌ها بودند، توسط ایشان طرد شدند.

امام برای تیرخوردن آیت الله هاشمی گوسفند قربانی کردند

من این جمله را توهین به امام می‌دانم امام بالاتر از این حرف‌ها بودند که اینقدر اشتباه کنند. ایشان برای تیر خوردن ایشان گوسفند قربانی کردند. علاوه بر این حرف‌ها خود مقام معظم رهبری در اولین انتخابات بعد از رهبری گفتند که من هیچ کس را مانند هاشمی نمی‌دانم. یعنی ایشان هم اشتباه می‌کنند؟ حضرت آقا فرمودند که من سال‌ها با آقای هاشمی رفسنجانی دوست بودم.

آیت الله هاشمی خیلی از خود متانت و سنگینی نشان می دهد و در مقابل فحش شنیدن‌ها چیزی نمی‌گوید

آقای هاشمی رفسنجانی متهم است به این جهت که همه به ایشان حسادت می‌کنند؛ چون ایشان خیلی از خود متانت و سنگینی نشان داده‌اند. هر کس فحش می‌دهد ایشان چیزی نمی‌گوید و این نشان‌دهنده صلابت و دیانت آقای هاشمی رفسنجانی است و خدا کند این صبوری ایشان هم‌چنان تداوم پیدا کند.

با کاندیدا شدن آقای هاشمی در سال 92 مردم زنده شدند

* علیه این همه هجمه و انتقاد به آیت الله هاشمی که در دوره های مختلف از اصلاحات تا اصولگرایی وجود داشته را در چه چیزی می دانید؟

برای اینکه ایشان را مزاحم سیاست خود می‌دانند. اتفاقاً ایشان مانع بزرگی برای چپاول‌گری‌ها هستند. هم‌اکنون نیز اگر آقای هاشمی رفسنجانی حضور نداشتند، صحنه انقلاب لطمه می‌خورد و تاریخ انقلاب با حذف امثال هاشمی معلوم نیست به کجا برود. در انتخابات سال 92 روزی که آقای هاشمی رفسنجانی کاندیدا شدند، مردم زنده شدند.

مسلمان‌ها اگر از خیانتی آگاه هستید و در مورد آن دقیق اطلاعات دارید، حق مطرح کردن دارید؛ اگر در مورد خیانت احتمال می‌دهید، توهین کردن حرام است؛ حتی سوءظن نیز حرام است.

مدعی خطای مالی و سیاسی هاشمی هستند؛ بگویند کجا بوده و ربطش به ایشان چیست

شما مدعی هستید او خطای مالی و سیاسی دارد؛ بگویید کجا بوده است. خطا بوده ما نمی‌گوییم نبوده است ولی ربطش به ایشان کجا بود و کجا ایشان جرم گناهی دارد که شما این‌گونه به او می‌چسبانید. ایشان وقار و حرمت دارند و همیشه با متانت رفتار می‌کنند. واقعا تحمل در قبال تهمت یک وفاداری عظیمی است.

* به نظر شما دلیل اینکه آقای هاشمی رفسنجانی در سال 92 رد صلاحیت شدند، چیست؟

این را باید از شورای نگهبان سؤال کنید.

* شما ریشه رد صلاحیت را در مسائل سیاسی می‌بینید؟

معتقدم رد صلاحیت ایشان به نفع نظام بود؛ چون اگر آقای هاشمی رفسنجانی می‌آمد در فشار اجرایی می‌ماند و سن ایشان نیز ایجاب نمی‌کرد. من رد صلاحیت ایشان را محبت خدا می‌دانم.

آیت الله مصباح هیچ وقت در انقلاب حضور نداشتند و در حاشیه بودند

* اخیراً آقای مصباح یزدی نقل‌قول‌هایی از امام (ره) در مورد جمهوریت نظام و رأی مردم اعلام کردند و دو عضو خبرگان نسبت به گفته‌های ایشان واکنش نشان دادند و گفتند که دیدگاه امام در مورد جمهوریت و رأی مردم این‌گونه نبوده است. چرا آقای مصباح و جبهه پایداری آقای هاشمی رفسنجانی را به تحریف سخنان امام متهم می‌کردند؛ اما امروز برای توجیه افکار خود بعضی از صحبت‌های امام را تحریف می‌کنند؟

ضمن تجلیل از آقای مصباح به لحاظ علمیت و حوزویت، ایشان را فارغ از رفتارهای سیاسی می‌دانم؛ چون هیچ‌گاه در سیاست و در نهضت‌ها و انقلاب حضور نداشتند و هر جا هم حضور داشتند در حاشیه بودند. ایشان را از لحاظ علمی و فلسفی قبول دارم؛ ولی از لحاظ سیاسی نه. ایشان انسان خوبی هستند؛ ولی آشنایی سیاسی ندارند؛ بنابراین وقتی وارد این مسائل می‌شوند برای خود مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

* آقای مصباح در دیدار با آقای عراقچی بیان کردند که من به دولت آقای روحانی ایرادات مبنایی دارم و نگران هستم که سیاست‌های دولت به ویژه سیاست‌های فرهنگی زمینه فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه سال 88 فراهم آورد. به نظرتان می‌توان ایرادات مبنایی به دولتی که مورد تأیید شورای نگهبان و مقام معظم رهبری قرار دارد، گرفت؟

ایراد که می‌شود گرفت. اما ایراد مبنایی ایشان چیست؟ ایشان سیاسی نیستند. ضمن تجلیل و احترام به ایشان، می‌دانم که ایشان وجه سیاسی نداشته‌اند.

* آقای غرویان مطرح می‌کنند که ایرادات مبنایی گرفتن به دولتی که از مقام معظم رهبری تنفیذ دارد، شأن ایشان را زیر سؤال می‌برد؛ چون ایراد مبنایی یک ایراد پایه‌ای و ریشه‌ای است.

مبنا برای اصول اولیه یا مبانی فقه اسلام یا مسائل اقتصادی و غیره به کار می‌رود. مبنا در سیاست را یک سیاستمدار می‌تواند، بگوید. مبنای سیاست باید از سیاست گرفته شود.

روحانی همه اصلاح طلبان را قبول نکرده است

* به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات 92 و روی کار آمدن آقای روحانی وضعیت بهتری دارند؛ ولی اصول‌گرایان سرگردان هستند و نمی‌دانند باید چه کار کنند.

اصول‌گرایان دارند فعالیت می‌کنند، آقای روحانی همه اصلاح‌طلبان را قبول نکردند. نباید آقای روحانی را متهم کرد. ایشان فراجناحی عمل می‌کنند و فراجناحی یقیناً از دو طرف می‌آید. آقای مصطفی پورمحمدی از اصول‌گرایان است.

تندرو چه اصولگرا و چه اصلاح طلب مطرود و مخدوش است

* بعضی از اصول‌گرایان تندرو آقای روحانی را متهم می‌کنند که بیشتر به اصلاح‌طلبان متمایل است؟

اصلاً تندرو چه در اصلاح‌طلب و چه در اصول‌گرا مطرود و مخدوش است. البته نباید غافل شد که نماینده اصلاحات در انتخابات به نفع ایشان کنار رفت و اصولگرایان حتی به نفع خودشان هم ائتلاف نکردند، لذا منطق و حق هم این است اصلاح‌طلبان بیشتر انتظار داشته باشند ولی ایشان باید از تندروها در هر گروهی که باشند حذر کند.

اصولگرایان و اصلاح طلبان هیچ گاه نمی توانند به یکدیگر نزدیک شوند

* عده‌ای مطرح می‌کنند که برای حذف جریان تندرو که بیان کردید، باید چهره‌های اعتدالی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به یکدیگر نزدیک شوند. شما این راهکار را مناسب می‌دانید؟

اینها هیچ‌گاه نمی‌توانند به یکدیگر نزدیک شوند. چون از ابتدا دو بنای سیاسی متفاوت داشته‌اند و بر اساس این رفتار سیاسی نمی‌توانند با یکدیگر کنار بیایند به صلاح هم نیست؛ چون کشور که یک بعدی باشد به خطر نزدیک می‌شود. اصولا رفتارها و شیوه‌های یکدیگر را قبول ندارند.

* در کل کنار هم قرار گرفتن  چهره‌های سیاسی چپ و راست در شرایط خاص را مثبت می‌دانید؟

تعبیر من این است که سیاست مثل الک و دولک است، نباید همه یک طرف باشند، اما باید رعایت تعادل و توازن را نیز بکنند.

* آیا افراطی‌ها را به عنوان لباس‌شخصی قبول دارید؟
افراطی لباس نمی‌شناسد و ممکن است در لباس روحانی یا در لباس مکلا قرار گیرد. تفریطی، سیاسی و آدم فهم سیاسی نیز ممکن است در هر دو گروه قرار گیرد، تندوری مربوط به فهم و درک و عقل است نه لباس.

جوانی در فرودگاه در سال 39 به من گفت که چرا سخنرانی سیاسی کردید. گفتم کجا گفته‌اند که زیر عمامه نباید سیاسی بود، چه کسی گفته است؟ من درباره حاج ابوالفضل تولیت که قصد داشت کاندیدای نمایندگی مجلس در سال 30 شود، صحبت کردم در آن سال من جوان بودم.

یک مبلغ اهوازی بود که قد کوتاهی داشت، او من را سوار موتور می‌کرد می‌رفتیم کاشان برای اللهیار صالح صحبت می‌کردم. اللهیار صالح کاندیدای مجلس زمان شاه شده بود.

زیرک‌های جامعه و خبرگان سیاسی کسانی را که توان خوب فکر کردن ندارند و بر اساس ضعف جسمی و اعصاب ناتوان زود به جوش می‌آیند، زیر نظر می‌گیرند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند.

* شما می‌پذیرید کسانی به دلیل این انقلاب این رویه را در پیش بگیرند؟

ابدا؛ چون انقلاب صدمه می‌بیند. برای پیروزی انقلاب این کار را انجام داده‌ام؛ مثلاً شعاردهنده آورده‌ام یا برای آنکه مجسمه را پایین بیاندازیم، من آخوند نمی‌توانستم چنین کاری کنم؛ بلکه برای این کار به یک آهنگر نیاز بود.

در تشیع جنازه مرحوم کافی در مشهد بودم. پسری در آنجا شعار می‌داد و شغلش آهنگری بود به او گفتم برو بالا و مرگ بر شاه بگو، اما می‌ترسید، گفتم برو من پشتیبان تو هستم و بعد پرسید که چه کار کنم می‌ترسید یک لباس به او دادم و گفتم لباست را عوض کن و فرار کن.

* عده‌ای به بهانه نقد به افراد توهین می‌کنند و تهمت می‌زنند. ولی شهید بهشتی معتقد بود که به بنی‌صدر هم نباید توهین کرد چون او یک ویژگی‌های مثبتی دارد. به نظر شما ریشه این تهمت‌ها و توهین‌ها کجاست؟

در بشریت هوا‌گرا و عقل‌گرا داریم. عقل‌گرا متین است و هیچ‌گاه توهین نمی‌کند. حضرت امام (ره) همیشه می‌فرمودند؛ آقای کارتر بداند. یک بار هم غیر از این نگفت. ولی انسان هواگرا ناپخته است. هیچ توهینی از یک انسان پخته و وزین نخواهید شنید. قرآن می‌فرماید؛ «تبت یدی ابی لهم».

در مجلس هفتم قرار بود رییس مجلس شوم

* شما روی قضیه اعتدال و طرد افراطی‌گری تأکید دارید چرا به مجلس برنگشتید؟ در مجلس خلأ کسانی مانند شما یا آقای افروغ یا خوش‌چهره احساس می‌شود. آقای مطهری در مجلس تنها هستند، هیچ‌گاه نخواستید که به مجلس بازگردید؟

من در طول عمرم به پست نگاه نکردم. در دور هفتم بنا بود برای اینکه ریاست مجلس از آخوندی خارج نشود من رئیس مجلس شوم من به آنها گفتم نمی‌خواهم رئیس مجلس شوم. من نمی‌توانم رئیس مجلس شوم من باید جایی باشم که بهتر کار کنم.

* به عنوان نماینده چه؟

من دیگر توان جسمی ندارم و مناسب مجلس نیستم، لازم است یک نکته اشاره کنم به طور کلی مجلس نیاز به به تخصص دارد از همه صنوف، باید مجلس را تخصصی‌تر دید، امروز شلوغ بازی‌های افراد پرهیاهو مجلس را دچار مشکل کرده است، مجلس نیازمند افراد وارسته و از خودگذشته است، مجلس جای شهرت طلبی نیست، جای کسانی که به دنبال تریبون برای مطرح کردن خود و دیده شدن هستند نیست.

* شما روحانی هستید در نمازتان چه کسانی را دعا می‌کنید؟

دعا به روحانی بودن من ربطی ندارد و مهم این است که مورد قبول خدا باشد و کارگر بیفتد، وهو سمیع علیم. هر کسی را که بیشتر خدمت کند، بیشتر دعا می‌‌کنم. خیلی وقت‌ها در شب جمعه 50 اسم را نوشته‌ام و آنها را دعا می‌کنم؛ مثلاً شنیدم که فلان کس در راه یا جاده‌ای خدمت کرد برای او دعا می‌کنم. برای من مهم است که گره کار مردم باز شود و هر کس که در حل مشکل یک مخلوق قدم بردارد ارزشمند است و من برای او دعا می‌کنم.

* چند اسم را می‌گویم شما بگویید که در مورد آنها چه دعایی می‌کنید؟

مقام معظم رهبری: حفظ نظام دست ایشان است. ایشان ناخدای کشتی انقلاب هستند همه وظیفه دارند برای ایشان دعا کنند. من هم ایشان را دعا می‌کنم به این دلیل که وظیفه خود می‌دانم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی: برای ایشان خیلی دعا می‌کنم تا در کمک به اسلام خدا او را یاری کند. خدا صبرش دهد و حسودان نتوانند برای ایشان مشکل ایجاد کنند.

حسن روحانی: برای موفقیتش دعا می‌کنم.

محمود احمدی‌نژاد: ایشان بسیار روحیه قوی دارد و شهامت ستودنی دارد و امیدوارم خدا کلامش را حق قرار دهد و در راه مبارزه با استکبار و کفار موفق باشد.

محمدجواد ظریف: دعا می‌کنم خدا آنچه که مصالح نظام ماست بر زبان ایشان جاری کند و با توجه به اینکه عده‌ای مغرض هستند که می‌خواهند ایشان موفق نشود، روز شروع مذاکرات برای این گروه یک گوسفند قربانی کردم.

آیت الله مصباح یزدی: دعا می‌کنم تا خداوند به طهارت و تقوای ایشان حفظ کند و از تندروان نادان و افرادی که چهره خدمت نشان می‌دهند در امان باشد. ایشان باکمال هستند.

برای حضرت آقا و آقای هاشمی رفسنجانی دعا می‌کنم که آنها را از شر افراد و القاکنندگان و پیش‌بینی‌کنندگان و پیش‌پردازندگان نادان حفظ کند.

من از اطرافیان همه می‌ترسم؛ حتی قرآن به پیغمبر (ص) می‌فرماید؛ ای پیامبر کسانی هستند که ماجرا را وارونه نشان می‌دهند و اگر عصمت پیغمبر (ص) که خدا آن را تضمین کرده است، نباشد؛ حتماً پیغمبر (ص) را به چالش می‌کشانند.

خدای تبارک و تعالی در قرآن می‌فرماید به واسطه آنکه خبر را وارونه به پیغمبر (ص) اعلام کردند؛ ایشان لشکری فرستاد و جبرئیل گفت که ای حبیب ما این کار را نکنید، چرا آنها را فرستاده‌اید، پیغمبر (ص) با اینکه خدا او را تضمین کرده است این اتفاق برایش افتاد و خدا خواست که به ما مردم چیزی بفهماند.

من برای خودم دعا می‌کنم که خدایا تحلیل‌گر یا دوست دلسوز نادان و تحریک‌کننده را از من دور کن و خدایا مرا به درک آنها آگاه کن. چون درک آنها بسیار مشکل است. گاهی انسان چیزهایی به باورش می‌آید که واقعیت ندارد؛ مثلاً گاهی که به منبر می‌روم می‌گویند که فلانی فوت کرده است در منبرتان اعلام کنید؛ ولی من چنین کاری نمی‌کنم؛ چون بسیاری از آنها را اعلام کرده‌ام؛ ولی متوجه شده‌ام که آنها نمرده‌اند و یک شایعه بوده است.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا»؛ «اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر فاسقى برای‌تان خبرى آورد، نیک وارسى کنید.» نباید به ریش نگاه کرد؛ هر کسی دروغ بگوید فاسق است. فاسق اگر چیزی گفت گوش نکنید؛ بلکه تحقیق کنید. دعای من برای همه مسئولان این است که خدایا آنها را از دوستان و مریدان و مشاوران نادان در امان بدار و آنها را از تحلیل‌گران حفظ کن.

* اگر بخواهید برای سال جدید ایرانی‌ها دعایی کنید چه دعایی می‌کنید؟

دعا می‌کنم که ایرانی‌ها در همه زمینه‌ها موفق باشند و خداوند تحول آنها را به تحول خیر قرار دهد. پسران داماد و دختران عروس شوند. مشکلات به حداقل برسد و مردم قدرت و تحمل بالا پیدا کنند و شر دشمن‌ها برداشته شود. امسال سال عنایات ویژه باری تعالی باشد و ظهور امام زمان نزدیک شود و به همه توصیه می‌کنم امسال صدقه و آیت الکرسی فراموششان نشود.

آنقدر ما منابع طبیعی و مخزنی داریم؛ اگر از همه اینها درست استفاده شود همه پولدار خواهند شد. جسارت نمی‌کنم؛ ولی کار نادانی انجام می‌شود.

متأسفانه هم دشمنان نمی‌گذارند؛ ولی دوست نادان از دشمن بدتر است. معتقدم به اندازه‌ای که منابع مالی در کشور نابود می‌شود؛ خیانت صورت نگرفته است که این هم بحثی مجزا دارد.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
برچسب ها: سید مهدی طباطبایی ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ، احمدی نژاد ، آیت الله هاشمی ، مصباح یزدی ، افراطی ها
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

با خواهرم بر سر اینکه از خانه بیرون نرود درگیر شدم و او را کشتم

با خواهرم بر سر اینکه از خانه بیرون نرود درگیر شدم و او را کشتم

مشکل بزرگ برای خانواده مهاجم جدید پرسپولیس

مشکل بزرگ برای خانواده مهاجم جدید پرسپولیس

فوتبالیست زن، رونالدو را مسخره کرد!

فوتبالیست زن، رونالدو را مسخره کرد!

درگیری بین امباپه و نیمار در رختکن پاری‌سن‌ژرمن

درگیری بین امباپه و نیمار در رختکن پاری‌سن‌ژرمن

جنجال جدید پیرامون زندگی خصوصی مازیار لرستانی

جنجال جدید پیرامون زندگی خصوصی مازیار لرستانی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۲۳
غیر قابل انتشار: ۷۷
sun
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
21
298
پاسخ
سابقه ی انتقادات ایشان از احمدی نژاد ونظرات منصفانه ی او در بسیاری موارد برای ما روشن است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
تا آنجایی که ما اطلاع داریم ،آیت الله مصباح به همراه تعدادی دیگر از اساتید حوزه علیمه در آغاز نهضت انقلاب اسلامی از پایه گذاران جامعه مدرسین قم بوده اند، نقش جامعه مدرسین هم مشخصه، ...(البته از انتخاب بعیده سخن استدلالی مخالف رو منتشر کنه اما حداقل اپراتور مطلع میشه! به ایشان منتقل کنید)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
نه برادر ناشناس تو تا هیچکجا اطلاعی نداری ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
شما چرا همون موقع نگفتی دیر نیست احیانا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
24
272
پاسخ
خدا به حاج آقا خیر عطا کند که شهامت و تدبر را در حد اعلا دارند
پاسخ ها
موافق احمدی نژاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
عجب .... هرکس از احمدی نژاد انتقاد کند شهامت دارد؟
...
بهزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
جناب آقای موافق احمدی نژاد
ایشان از معدود کسانی بودند که در همون زمان بعد از 88 به صراحت از احمدی نژاد انتقاد کرد اونم تو تلویزیون در یک برنامه زنده
البته فکر کنم از زیر دست ضرغامی در رفت چون بعد از اون دیگه ایشونو در تلویزیون ندیدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
هر بدبختی کشیدیم از این بود.ابروی ایرانی رو برد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
14
113
پاسخ
والله ما نام ونشان خیلی ازاین اقایان را قبل از انقلاب تا اواخر عمر شریف حضرت امام ره نشنیده بودیم وهیچ فعالیت انقلابی از انها ندیده بودیم البته در مواردی در مقابل فتاوای حضرت امام گاهی جسارت کرده و ان قلت می آوردند وامروز مدعیان انقلاب و...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
28
164
پاسخ
با همه احترامی که برای شما قائلم جواب شما را در مورد شهامت احمدی نزاد در مقابله با استکبار و کفار نمی پذیرم در کجا کفته شده که تمام دنیا را در طی چند سال با خود دشمن کنیم و بعد نام این کار را شهامت بگذاریم پس جای عقل سلیم و توجه به منافع ملی گجاست با مطرح شدن مسئله هولوکاست توسط ایشان بیشترین منفعت را چه کسی برد و بیشترین ضرر را چه کسی کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
از كي تاحالا آمريكا و اسراييل شدند همه دنيا!!!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
14
77
پاسخ
خداشماوامثال شماافرادمتدين وحق گووباوجدان روحفظ كنه دراين دنياي وانفسايي كه پرشده ازافراد دروغگووحراف وفاسدوزالووبي وجدان امثال شما كيمياييد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
12
101
پاسخ
حقیقت را گفتی واقعا.
مشهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
14
112
پاسخ
سید جان واقعا دوستدارم وبه عنوان استاد اخلاق قبولتون دارم.
خیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
15
99
پاسخ
خدا آقای طباطبایی رو خیر بده , آدم روشنی هستن
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
20
68
پاسخ
آفرین به این انسان متقی.دقیقترین و متین ترین سخن را در موردمصباح وهاشمی گفتند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
11
73
پاسخ
خداوند به شما عمر با عزت دهد.
الی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
14
78
پاسخ
مخلص روحانیت فهیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
13
63
پاسخ
خدا شما را از ما نگیرد.
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
11
46
پاسخ
به عنوان یک اصلاح طلب این جمله ایشان رابهترین پیشنهادبرای تغییرنگاه جهت وحدت وامنیت کشوروحفظ نظام می شمارم که فرمود :یک نکته را بگویم هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان به دنبال حفظ نظام هستند ولی شیوه‌های هم مخالفند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
8
44
پاسخ
خداوند ايشان راحفظ كند
چه خوب است ديگراني هم كه جزءالسابقون انقلابند وازهواي افراطي گري به دورند مثل ايشان روشنگري كنند
...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
9
53
پاسخ
خداوند ايشان را براي اين كشور حفظ كند
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
16
76
پاسخ
"روحانی یعنی پدر. پدر نیز پسر بد و خوب را قبول می‌کند و من به هر دوی آنها خدمت می‌کنم"...عاشق این جمله شدم
ذوالقدر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
11
51
پاسخ
ای سید عزیز ! به کدامین زبان بستایم ترا ؟ حقا که فرزند فاطمه (س)هستی. به خدا عطر دل انگیز صداقت، پاکی، دانایی و شهامت تو مدهوشم کرد وسیلاب اشک شوق از دیدگانم فرو ریخت
پاسخ ها
گلپور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
باسلام برادر ذوالقدر این همه احساساتی نشو ، همین احساسات تا کنون کار به دست ما مردم داده است.
تــــرنـــــم
|
United States
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
15
65
پاسخ
درود بر این سید بزرگوار...
خدا امثال شما را حفظ کند...
ناشناس
|
United States
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
9
43
پاسخ
نباید غافل شد که نماینده اصلاحات در انتخابات به نفع ایشان کنار رفت و اصولگرایان حتی به نفع خودشان هم ائتلاف نکردند، لذا منطق و حق هم این است اصلاح‌طلبان بیشتر انتظار داشته باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
8
50
پاسخ
درورد و صد ها درود بر جناب طباطبایی
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
8
58
پاسخ
خدایا به حرمت بندگان پاکت کسانی که ترسی از گفتن حرف حق ندارند را برایمان ارزانی بدارو در پناه خودت نگهدار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
8
44
پاسخ
درود بر روح بزرگ شما
مسرور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
7
43
پاسخ
خداوند به همه کسانی که تلاش میکنند در صراط مستقیم و بدور از افراط و تفریط عمل کنند، توفیق دهد.
کرمی جوانرود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
7
39
پاسخ
درود بر سید بزرگوار با بصیرت واگاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
4
47
پاسخ
خدا خيرت دهد كه منصفانه تحليل مي كنيد وخدا شر جاهلان و نا اهلان را از سر مردم كوتاه كند بخصوص آنانكه در هشت ساله دولت پيشين از خطا واشتباه حمايت كردند وضربات مهلكي به مردم و زندگي آنها وارد كردند.
قاصدک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
11
40
پاسخ
ضمن تجلیل از آقای مصباح به لحاظ علمیت و حوزویت، ایشان را فارغ از رفتارهای سیاسی می‌دانم؛ چون هیچ‌گاه در سیاست و در نهضت‌ها و انقلاب حضور نداشتند و هر جا هم حضور داشتند در حاشیه بودند. ایشان را از لحاظ علمی و فلسفی قبول دارم؛ ولی از لحاظ سیاسی نه. ایشان انسان خوبی هستند؛ ولی آشنایی سیاسی ندارند؛ بنابراین وقتی وارد این مسائل می‌شوند برای خود مشکلاتی ایجاد می‌کنند.
رحمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
8
37
پاسخ
درود بر این سید والا
واقعا لذت بردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
8
48
پاسخ
اين جمله ايشان براي تيتر خيلي مناسب است: "امروز شلوغ بازی‌های افراد پرهیاهو مجلس را دچار مشکل کرده است". منهم براي موفقيت و سلامت اين دانشمند محترم و منصف دعا مي كنم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
10
48
پاسخ
درباره معترضان ظلم بزرگی شده و ادامه دارد چون کسی حرف انان را نمیشنود
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
7
44
پاسخ
درود بر کسانی که جرات گفتن حقیقت ولو به زیان خویش را دارند زیان و هزینه ای که انقلاب از احمدی نژاد دید هرگز این کشور دیگر بخود نخواهد دید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
7
42
پاسخ
روحانی با شخصیتی که همیشه حرف حق را گفت .
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
5
34
پاسخ
كساني دوست دارند زشت كاري در حق مومنان شايع شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
7
43
پاسخ
سلام واقعا آقای مصباح زمان انقلاب کجا بودند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
8
43
پاسخ
درود بر شیخ. ایشان را که در برنامه سال تحویل شبکه 3 دیدم کلی روحیه گرفتم. زنده باشید شیخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
اين عالم بزرگوار «سيد» است نه شيخ!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
7
40
پاسخ
خداوند طول عمر با عزت بدهد به شما ...
طغرل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
5
44
پاسخ
زنده باد استاد اخلاق جناب آقای طباطبایی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
7
40
پاسخ
حاج آقا فدایی داری
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
26
20
پاسخ
بنده زیاد از سایت انتخاب خوشم نمیاد ولی مصاحبه خوبی بود زیاد به حاشیه نرفت.
بهتره همین جوری باشه ...
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
20
13
پاسخ
"محمود احمدی‌نژاد: ایشان بسیار روحیه قوی دارد و شهامت ستودنی دارد و امیدوارم خدا کلامش را حق قرار دهد و در راه مبارزه با استکبار و کفار موفق باشد."

این جمله رو باید طلا گرفت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
4
13
پاسخ
خدا سایه شما از سر ما کم نکند.
مهدی
|
United States
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
2
19
پاسخ
تواین دنیاواین کشور هیچ کسی معصوم نیست بجزامام زمان.غیرازاینکه معصومی باشه وما مطلع نباشیم .امیدوارم هرکسی درهرجایگاهی که هست اگراشتباهی کرد جسارت وشجاعت اینو داشته باشه اشتباهشو قبول کنه.
خسرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
4
18
پاسخ
درود بر سید بزرگوار من ارادت خاصی نسبت به جنابعالی دارم چون کلام شما همیشه منطقی بوده و این مصاحبه شما نیز منطقی بودن شما را نشان میدهد امید وارم که خداوند نااهلان را به راه راست هدایت نماید چون این انقلاب هر ضربه ای میخورد از دست نا اهلان و تندروهامیباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
4
18
پاسخ
در توصیف ایشان به جای ذکر "روحانی صاف و ساده " بهتر بود می نوشتید "روحانی پاک و بی غل و غش".
چون ایشان نه تنها ساده نیستند بلکه از فهم و علم بسیار بالایی برخوردارند.
روح اله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
5
15
پاسخ
خدا عوضشو بهت بده حاجی که همیشه تو کاره خیری
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
6
14
پاسخ
سلام استاد
پاینده باشی خداوند شما را حفظ کند
امیدوارم که دیگران از فرمایشات شما بهره ببرند و خود را سیاسی نپندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
4
13
پاسخ
كاملا در مسير اعتدال و بيطرفانه !!!!!!!!!!!
موسوی 21
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
4
23
پاسخ
ایشان را چند مرحله در سفر حج در صبحهای زود در قبرستان بقیع دیدم. یک آدم خاکی و مردمی و چه با صفا برای اصحاب بقیع گریه میکرد. دوستت دارم آ سید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
6
26
پاسخ
درودبرجناب طباطبایی حقگو وشجاع وبصیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
6
2
پاسخ
hامروز بعد از هشت سال همه اقای احمدی نژاد را محکوم می کنند . اما در طول هشت سال گذشته همین اقایان سکوت را پیشه کرده بودنند و شاهد تخریب کشور
تقی
|
Russian Federation
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
2
5
پاسخ
حالا دیگه همه همون اولین بار ایشون رو شناختند...!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
2
6
پاسخ
آفرین ایشان ضمن انتقاد از احمدی نژاد و دیگران بر رفتار غلط آقایان موسوی و کروبی هم تاکید کردند...
etemad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
2
4
پاسخ
اصول گرای ایشان خیلی مقبول است و مورد ستایش است و از لحاظ حرفه خوب تونستند از صنف خود دفاع کنند به ایشان تبریک می گویم
آسمات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
2
5
پاسخ
سید به خدا همیشه دوستت داشتم و دارم، به والله روحمون رو تازه کردی.خدا طول عمر با عزت بهتون بده.
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
1
6
پاسخ
دعای سیدبزگوار درموردآقای احمدی نژاد که فرمودند خداوند کلامش راحق قراردهد خیلی معناداراست
خواص بي بصيرت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
2
6
پاسخ
چشم مايي ، حاج آقا .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
3
10
پاسخ
اين مرد بزرگ بخاطر يك مناظره در برنامه شنيع و نخ نماي ديروز امروز فردا تا آخر دولت حقارت به تلويزيون دعوت نشد و الان هم با احتياط به سيما راهش ميدن تا نكنه برخلاف نظر برخي دوستان دولت قبلي سخن بگويد . اين مرد انسان شجاع و وارسته اي است خدا ايشان را حفظ كند . متاسفانه كمتر آدمي داريم كه واقعيت را بگويد و از تملق دوري كند . عزت اسلامي سيد خدا نگهدارت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
13
3
پاسخ
میشه بفرمائید موقعی که شما برای اولین بار احمدی نژاد رو در شهرداری ملاقات کردید خودتون کجا مشغول بودید؟؟؟
یه مقدار از بالا به پائین و با غرور حرف می زنی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر:  جلسه غیر علنی مجلس با حضور امیرعبداللهیان و شمخانی

تصاویر: جلسه غیر علنی مجلس با حضور امیرعبداللهیان و شمخانی

۲/۴
تصاویر: آبرسانی با تانکر به روستاهای درگیر تنش آبی در حمیدیه- خوزستان

تصاویر: آبرسانی با تانکر به روستاهای درگیر تنش آبی در حمیدیه- خوزستان

۳/۴
تصاویر: آتش سوزی منزل مسکونی در رشت

تصاویر: آتش سوزی منزل مسکونی در رشت

۴/۴
تصاویر: حاشیه جلسه هیات دولت

تصاویر: حاشیه جلسه هیات دولت

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

تماشا کنید: مستقیم، ته دره! / ورشکستگی سنگین ایران‌خودرو و سایپا؛ چه اتفاقی در پیش است؟

ویدیو / از الگوریتم پذیرش در دانشگاه هاروارد و ییل چه می‌دانید؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / ورود آب به ایستگاه مترو پاریس پس از بارش باران‌های شدید

ویدیو / نخست‌وزیر اُنتاریوی کانادا وسط سخنرانی یک زنبور را قورت داد

ویدیو / فروش کیف‌های ضد گلوله به دانش‌آموزان در آمریکا

ویدیو / زورگیری وحشیانه از یک زن جوان در اتوبان نیایش با قمه

تماشا کنید: اگر بنزین گران شود...

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

محمود فاطمی، گوینده فیلم «محمد رسول الله» درگذشت

تماشا کنید: مستقیم، ته دره! / ورشکستگی سنگین ایران‌خودرو و سایپا؛ چه اتفاقی در پیش است؟

مهلت ۳ روزه فیفا و AFC به ایران: درباره اظهارات نمایندگان مجلس توضیح دهید

مقام اتحادیه اروپا: واشنگتن ممکن است امروز پاسخ ایران را بدهد / علی واعظ: احتمالا پاسخ امریکا یک نه یا یک چیز میانی خواهد بود

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

رئیس کانون وکلا: ۴۰ درصد از وکیل‌های جوان کشور بیکار هستند

قسمت‌های پیشین سریال «جیران» هم از دسترس خارج شد / ایرنا: فیلیمو بر خلاف میل باطنی‌اش مجبور به اجرای این دستور شده

تصاویر: جلسه غیر علنی مجلس با حضور امیرعبداللهیان و شمخانی

تماشا کنید: نردبان سفارت / ۱۱ سال پس از حمله به سفارت انگلیس، حمله کنندگان چه پست هایی گرفته اند؟

چرا ارمنستان تا این حد به ایران نزدیک است؟

ویدیو / تصویری جدید از بی‌احترامی مهماندار هواپیمای قشم ایر به مسافر

۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدرسه سمپاد/ شهریه مدارس سمپاد چقدر است؟

فیلمی از لحظه حمله به سلمان رشدی

مجلس به شورای عالی انقلاب فرهنگی: اگر مصوبه کنکور را لغو نکنید، طرح جدید تصویب می‌کنیم

محمود فاطمی، گوینده فیلم «محمد رسول الله» درگذشت

تماشا کنید: مستقیم، ته دره! / ورشکستگی سنگین ایران‌خودرو و سایپا؛ چه اتفاقی در پیش است؟

وصیت ابتهاج: پیکرم را زیر درخت ارغوانم به خاک بسپارید

خاطرات حسن روحانی، شماره ۱۰۸: با لباس نظامی درب خانه‌ی آیت الله خامنه‌ای را زدم؛ گفتند آمده اید آقا را ببرید؟

خاطره‌ی عجیب هوشنگ ابتهاج: آن مرد گفت در ۹۴ سالگی می‌میری!

تماشا کنید: نردبان سفارت / ۱۱ سال پس از حمله به سفارت انگلیس، حمله کنندگان چه پست هایی گرفته اند؟

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۸ مرداد ۱۳۷۸: آنچه ملک عبدالله گفت و به مذاق بعضی خوش نیامد

مسیر آب در امامزاده داوود به طور قطع دستکاری شده بود / توپوگرافی این مسیر به گونه‌ای است که نباید با بارش‌های ۲۰ تا ۳۰ میلیمتری چنین حادثه‌ای رخ دهد

ویدیو / سه ماه زندگی پرنده‌ای کوچک در موهای یک زن

ویدیو / نشستن یک زن جوان روی کاپوت ماشین در حال حرکت در چالوس

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

صوت / اظهارات شهره (مازیار) لرستانی درباره تغییر جنسیتش: عرفا و شرعا دیگر زن نیستم

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
دو نقص امنیتی تازه در تمام سیستم عامل‌های اپل؛ هکر‌ها می‌توانند آیفون شما را کاملا کنترل کنند

دو نقص امنیتی تازه در تمام سیستم عامل‌های اپل؛ هکر‌ها می‌توانند آیفون شما را کاملا کنترل کنند

خشکسالی سازه باستانی اسپانیا را از زیر آب بیرون آورد

خشکسالی سازه باستانی اسپانیا را از زیر آب بیرون آورد

مراسم عجیب «مانه‌نه» در اندونزی؛ نبش قبر، خشک کردن جسد و عکس‌گرفتن با مردگان

مراسم عجیب «مانه‌نه» در اندونزی؛ نبش قبر، خشک کردن جسد و عکس‌گرفتن با مردگان

نتایج یک مطالعه: مصرف موز نرسیده خطر ابتلا به سرطان را ۶۰ درصد کاهش می‌دهد

نتایج یک مطالعه: مصرف موز نرسیده خطر ابتلا به سرطان را ۶۰ درصد کاهش می‌دهد

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

دو نقص امنیتی تازه در تمام سیستم عامل‌های اپل؛ هکر‌ها می‌توانند آیفون شما را کاملا کنترل کنند

عرضه آخرین مدل آیفون و پوشاک زارا در روسیه؛ شگرد مسکو برای دورزدن تحریم شرکت‌های غربی چیست؟

فرمانده کل سپاه: حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی وجود ندارد/ کرانه باختری هم در حال مسلح شدن علیه صهیونیست‌هاست / صد‌ها هزار موشک در مقابل رژیم صهیونیستی آرایش گرفته / مهاجرت معکوس در حال رشد است

مدیرعامل پرسپولیس تأیید کرد: مهاجم سابق استقلال گزینه گل‌محمدی است

کرملین: پوتین و مکرون توافق کردند که بازرسان آژانس از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بازدید کنند

سید حسن نصرالله: ترسیم مرز‌های دریایی با اسرائیل ارتباطی به توافق هسته‌ای ایران ندارد

دود غلیظ امروز اطراف حرم امام رضا(ع) در مشهد ناشی از چه بود؟

تشکر علی کریمی از طرفدارانش: علی کریمی شدم که در کنار شما مردم باشم / تا جایی که در توانم باشد با شما خواهم بود

ویدیو / تشویق علی کریمی در استادیوم آزادی

کرملین: پوتین و مکرون توافق کردند که بازرسان آژانس از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بازدید کنند

سید حسن نصرالله: ترسیم مرز‌های دریایی با اسرائیل ارتباطی به توافق هسته‌ای ایران ندارد

مقام وزارت اقتصاد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری روزانه ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی تولید شد / نرخ تورم در این مدت ۳۹.۴ درصد بوده

وزیر ارشاد: پیش‌نویس مدیریت شبکه خانگی نهایی شد / مذاکرات طولانی با جبلی داشتیم

احکام حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از شهریورماه اجرایی می‌شود

رایزنی‌های کره جنوبی با رابرت مالی و مورا درباره مذاکرات احیای برجام / سئول: امیدواریم این توافق بتواند به حل مسائل معلق کره جنوبی و ایران کمک کند

ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران: در بودجه سال ۱۴۰۱ مسائل و مشکلات جدی داشتیم

دبیر ستاد امر به معروف: طبق آمار تعداد بدحجاب‌ها به بالای ۵۰ درصد رسیده / طرح جدید، برای تخلف دانستن کشف حجاب و تعیین جریمه قابلیت اجرا دارد / اگر مدیر بانکی از فرد بدحجابی حمایت کرد باید هم از حقوقش کم شود هم بخشی از بودجه رفاهی آن مجموعه به بودجه آموزشی تبدیل شود

آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۸ مرداد ۱۴۰۱: فوت ۶۶ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۳۶۹۰ بیمار جدید

ادعای خبرگزاری دولت: عدم دریافت پیامک کد تایید، مربوط به سیاست‌های جدید پلتفرم‌های خارجی است

شیخی، نماینده مجلس: بنیادهای برانداز رسماً گفته‌اند که قدرت زنان برای ایجاد تغییرات اجتماعی نیاز است / معتقدند زن‌ها قدرتمندند و با کنار گذاشتن نقش مادری و دین گریزی شان خواهند توانست برای براندازی هویت دینی بهره برداری کنند

خرید ۷ متر مسکن با وام ۴۸۰ میلیون تومانی

 عضو کمیسیون آموزش: امسال پیش‌بینی شده با رتبه ۱۲۰ هزار هم در رشته پزشکی قبولی داشته باشیم / اعضای شورای انقلاب فرهنگی اگر شهامت دارند به سراغ "اصلاح سهمیه‌های کنکور" بروند

وضعیت جاده‌ها و راه‌ها، امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ / ترافیک سنگین در محور چالوس / تصمیم برای یکطرفه شدن جاده‌های شمال

وضعیت آب و هوا، امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ / هشدار سیلاب ناگهانی در ۹ استان / مردم از استقرار در بستر رودخانه‌ها خودداری کنند

واکنش نخست وزیر اسرائیل به بالا رفتن احتمال احیای برجام / رسانه‌های اسرائیل: لاپید به بایدن گفته «پیش نویس توافق» از خطوط قرمز آمریکا عبور می‌کند

قالیباف: برخی می‌گفتند با اجرای قانون هسته‌ای مجلس اتفاقاتی می‌افتد؛ اما با قطع دوربین هم اتفاقی نیفتاد

وزیر ارتباطات: تا پایان دولت برای ۸۰ درصد خانوار‌های کشور امکان دسترسی به فیبر نوری فراهم خواهد شد تا سرعت اینترنت چند صد برابر شود

مهلت ۳ روزه فیفا و AFC به ایران: درباره اظهارات نمایندگان مجلس توضیح دهید

واکنش ذوالنور به دستگیری یک «حاجی» در عربستان: دست به اقدام متقابل می‌زنیم

ویدیو / اردوغان با زلنسکی دیدار کرد

سرلشکر سلامی: سپاه در نبردهای دریایی خلیج فارس، قطعه قطعه درگیر می‌شود / در تنگه هرمز و خلیج فارس و ماورای آن یک قدرت دریایی عظیم در حال تکامل است / مأموریت گرفته‌ایم در دریاهای دوردست حضور یابیم

سومین گفت‌و‌گوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عمان در ۲۲ روز / موضوع: مذاکرات احیای برجام

رئیس کانون وکلا: ۴۰ درصد از وکیل‌های جوان کشور بیکار هستند

آخرین آمار کرونا در ایران، ۲۷ مرداد ۱۴۰۱: فوت ۶۲ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۴۵۲۷ بیمار جدید

مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران: تردید نداریم که آمریکا در نهایت از راههای گریز برای کارشکنی در توافق استفاده خواهد کرد؛ اگر انتظاری غیر از این داشته باشیم، ساده‌لوح هستیم

محمود فاطمی، گوینده فیلم «محمد رسول الله» درگذشت

قیمت طلا و سکه، امروز ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
وبگردی

جنجال جدید پیرامون زندگی خصوصی مازیار لرستانی

مسابقه پنهانی همسر شاهزاده با اسطوره تنیس

بازگشت خواهر و برادر گم شده به آغوش خانواده

دوبلور پیشکوست درگذشت

درگیری بین امباپه و نیمار در رختکن پاری‌سن‌ژرمن

تابلوی ۳۰۰ میلیون دلاری پیکاسو را قاچاقچیان مواد مخدر به عراق بردند

دستگیری عامل تیراندازی و قتل جوان ۲۲ ساله در ایام عاشورا

فوتبالیست زن، رونالدو را مسخره کرد!

ماجرای دستگیری روباه اینستاگرام!

با خواهرم بر سر اینکه از خانه بیرون نرود درگیر شدم و او را کشتم

زنی که هم اتاقی اش را در بیمارستان خفه کرد ، جنون داشت

مشکل بزرگ برای خانواده مهاجم جدید پرسپولیس

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۱۵۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
سیاست >> سیاست داخلی
پ
سخنان بی پرده سید مهدی طباطبایی:

اولین‌بار که احمدی‌نژاد را دیدم، فهمیدم آدم عمیقی نیست، بیشتر به فکر جواب دادن بود/ مصباح هیچ وقت در انقلاب حضور نداشت، بحث سیاسی نکند/ اولین کسی بودم که به موسوی نامه دادم / به کروبی گفتم شیوه اعتراضش را تغییر دهد/ رد صلاحیت هاشمی به نفع نظام و محبت خدا بود

زیرک‌های جامعه و خبرگان سیاسی کسانی را که توان خوب فکر کردن ندارند و بر اساس ضعف جسمی و اعصاب ناتوان زود به جوش می‌آیند، زیر نظر می‌گیرند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند/ برای حضرت آقا و آقای هاشمی رفسنجانی دعا می‌کنم که آنها را از شر افراد و القاکنندگان و پیش‌بینی‌کنندگان و پیش‌پردازندگان نادان حفظ کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مصاحبه با سید مهدی طباطبایی عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده سابق مجلس اندکی پیش از نوروز انجام شد اما به درخواست دفتر وی در نوروز منتشر نشد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب ؛ حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی ، روحانی مجتهد و در عین حال، مشهور منبری و صاف و ساده ای که از مبارزین قدیمی و از سابقون انقلاب است، سخنان او اما این بار بی پرده و بسیار حائز اهمیت است.

مشروح گفتگوی صریح و بی‌پرده "نامه" با سید مهدی طباطبایی را در ادامه بخوانید:

****

* آقای طباطبایی، شما جزو اولین کسانی بودید که در مورد آینده سیاسی آقای احمدی‌نژاد مطالبی بیان کردید و گفتید که اصول‌گرایان در مورد حمایت از آقای احمدی‌نژاد اشتباه کردند، در کنار شما کسانی مانند آقای افروغ و آقای خوش‌چهره نسبت به این مسائل هشدار دادند. به نظرتان چرا این هشدارها از جانب اصول‌گرایان جدی گرفته نشد؟

در درجه اول درباره اینکه چرا هشدار دادم، صحبت کنم. سال‌های متمادی در مسائل انقلابی و سیاسی حضور داشتم و در سال 34 به همراه مرحوم نواب صفوی در زندان بودم. آن سال‌ها مجبور شدم به روش‌ها توجه کنم و به گونه‌ای سبک‌شناسی کنم. سبک‌شناسی رشته‌ای بود که آن را آموزش می‌دادند.

اولین‌بار که احمدی‌نژاد را در شهرداری ملاقات کردم متوجه شدم آدم عمیقی نیست، بیشتر به فکر جواب دادن بود تا گوش دادن

آقای احمدی‌نژاد را برای اولین بار در شهرداری ملاقات و چند جلسه با ایشان صحبت کردم و متوجه شدم که سبک ایشان خاص است و آنقدر که نشان می‌دهد عمیق نیست. مطالبی که می‌شنوند بلافاصله جواب می‌دهند و گاهی به صحبت‌ها خوب گوش نمی‌دهند تا سخن شروع می‌شود، ایشان به فکر جواب دادن هستند. ضمن استماع سخن منتقد، ایشان جواب درست می‌کنند. این کار رشته علمی من است.

در انتخابات سال 84 حامی آیت‌ الله هاشمی بودم

بعد از کاندیدا شدن ایشان برای ریاست جمهوری، ملاقات‌های بسیاری صورت گرفت. در سال 84 من حامی آقای هاشمی رفسنجانی بودم که اشخاص تندرویی که طرفدار احمدی‌نژاد بودند با من برخوردهای بدی کردند. قصد داشتم برای سرنوشت ملت و نه به دلیل آقای هاشمی رفسنجانی سرنوشت ملت تغییر کند؛ بنابراین وادار به بررسی بیشتری شدم.

برخی اصولگرایان در شیوه حمایت از احمدی‌نژاد اشتباه کردند اما جرات گفتن آن را نداشتند

پس از آنکه آقای احمدی‌نژاد رأی آوردند و رئیس‌جمهور شدند، چند ملاقات قبل از تنفیذ با ایشان صورت گرفت. در این جلسات رفتارهای خاص در گفتار ایشان برای من بسیار عجیب بود؛ ولی باید می‌پذیرفتم که ایشان رئیس‌جمهور هستند؛ بنابراین درصدد برآمدم تا به ایشان کمک کنم. ولی معتقدم بودم که بعضی از اصولگرایان در شیوه حمایت از ایشان اشتباه کردند و در تمام این مدت به اصول‌گرایان می‌گفتم که اشتباه کردیم.

* اگر متوجه اشتباه خود شدند، چرا در سال 88 سعی نکردند اشتباه خود را جبران کنند؟

آقایان جرأت و شهامت گفتن نداشتند. بسیاری از مردم صحبت‌ها را متوجه می‌شدند ولی جرأت یا شهامت اظهارنظر نداشتند. بنابراین وقتی با آنها محرمانه صحبت می‌کردم، متوجه نظر آنها می‌شدم. این خود یک بیماری بود که که در مسئولان اوج گرفته بود.

اصولگرایان به خاطر اصلاح‌طلبان ناچار به حمایت از احمدی‌نژاد در سال 88 شدند

* در نهایت اصول‌گرایان در مقابل میرحسین موسوی از آقای احمدی‌نژاد حمایت کردند و گفتند که به ایشان رأی می‌دهیم؟

آنها متوجه شدند که اصلاح‌طلبان ممکن است جلو بیایند؛ بنابراین ناچار بودند چنین کاری کنند.

* بنابراین استدلال آقای عبدالرضا داوری را مبنی بر اینکه اصول‌گرایان از سر اضطرار به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند، چون می‌ترسیدند پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهند، قبول دارید؟

من نمی‌دانم آقای داوری چه گفته‌اند اما در جلسات عین این عبارت گفته میشد که «الان چاره‌ای جز این نداریم»، هرچند اشتباه می‌کردند.

* نمونه‌هایی دیگر از این اضطرارها هم بود مثل اینکه آقای توکلی با اینکه رأی به آقای احمدی‌نژاد را حرام می‌دانستند؛ ولی از ترس رأی آوردن مهندس موسوی به ایشان رأی دادند. آیا این استدلال درست است؟

من نمی‌خواهم وارد این فضاها و حرف‌ها شوم ولی استدلال آقایان قوی و علمی نبود.

* یعنی مهندس موسوی بدتر از آقای احمدی‌نژاد بود؟

آقایان جوری استدلال می‌کردند که به این نتیجه برسند.

* از دید شما موضوع چگونه بود؟

به نظر من از کنترل خارج شده بود و هیچ برنامه‌ای برای انتخابات نداشتند و الان بخواهم بگویم فایده‌ای ندارد. اما نظرم را در جلسات مختلف گفته‌ام ما نتوانستیم فصای قبل از انتخابات 88 را درست ببینیم و برنامه‌ریزی غلطی کردیم.

مناظره‌های سال 88 به ضرر نظام بود/ آبروی نظام غیر آبروی افراد است

* خود شما در انتخابات حساس سال 88 چگونه عمل کردید؟

تا توانستم از افراد خواستم، کاندیدا شوند، ولی کسی نمی‌آمد، چون زمینه آنقدر نامساعد بود که نمی‌شد کاری انجام داد. به نظرم هر کس باید درصدد برآید تا به اندازه توان در اصلاح بکوشد. آن موقع اصلاح صورت نگرفت و آنها به مناظره رفتند. من با مناظره مخالف بودم. آن مناظره به ضرر نظام بود؛ چون هر چیزی در مناظره‌ها بیان می‌شود و آبروریزی صورت می‌گیرد. آبروی نظام غیر آبروی فرد است. گاهی بر اثر حرکات افراد نظام لطمه می‌خورد. به نظرم ادبیات نادرستی در مناظره‌ها بود.

در سال 88 فرد اصلح را محسن رضایی می‌دانستم/ رضایی تفکر اعتدالی روحانی را در آن انتخابات داشت

سعی کردم دوستان را به صورت متفرق در باب رأی دادن به اصلح هدایت کنم و فرد اصلح را آقای رضایی می‌دانستم و سعی کردم حتی‌المقدور برای ایشان فعالیت کنم؛ حتی در جلسات با دوستان صحبت کردم. اگر در آن زمان اصولگرایان روی آقای رضایی تمرکز می‌کردند شاید انقدر اختلاف پیش نمی‌آمد، نه اینکه آقای رضایی زمینه‌ای داشت و رای می‌آورد بلکه مشکلات پس از انتخابات کمتر بود و جلوی بسیاری از حرف‌ها گرفته می‌شد. آقای رضایی آن روزها درباره اعتدال صحبت می‌کردند و تفکری که آقای روحانی امسال بیان کردند آقای رضایی در آن سال گفتند. چنین تفکری در کشور لازم بود.

* تحلیل شما در مورد اتفاقاتی که بعد از انتخابات سال 88 اتفاق افتاد چیست؟

من حوادث سال 88 را از شروع تبلیغات انتخابات پیش‌بینی کردم و معتقد بودم اگر رفتارهای بعد از انتخابات کنترل می‌شد و با تواضع با مخالفان صبحت میشد این اتفاقات نمی‌افتاد. ایشان از کلمه «خس و خاشاک» استفاده کرد و بعد توجیهاتی شد و گفت؛ «من به تعدادی از افراد گفتم». همین بهانه‌ای بود برای مخالفان و این کلمه و سوء برداشت مقدمه‌ای برای فتنه بود. در سه وقت مردم خطر خواهند داشت؛ یکی اینکه آنها را تحقیر کنید، به آنها توهین کنید و به آنها دروغ‌های بسیاری بگویید. شاید مقدار کمی دروغ مورد قبول واقع شود؛ ولی دروغ‌های بسیار مورد قبول واقع نمی‌شود. من فتنه را پیش‌بینی کردم و به همه هشدار دادم؛ ولی کسی گوش نداد.

من از دشمن شخصی خودم؛ اگر بدانم برای اسلام فعالیت می‌کند، حمایت می‌کنم. ما جمهوری اسلامی هستیم، نباید یادمان برود. این تهمت‌ها خلاف اسلام است. «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا»؛ «کسانى که دوست دارند، زشت‌کارى در حق مؤمنان شایع شود» حرام است.

اولین کسی بود که آقای موسوی نامه دادم

من اولین کسی بودم که به آقای موسوی نامه دادم و در آن هشت ماده آوردم و گفتم که آنها را رعایت کنید؛ ولی ایشان رعایت نکردند. من به ایشان گفتم که اعتراض در ذات جمهوری اسلامی عیبی ندارد ولی شیوه آن بسیاز حائز اهمیت است و به ایشان گفتم نتیجه را بپذیر.

زمینه ساز فتنه 88 خود انتخابات بود؛ از شورای نگهبان تا فعالیت مجری‌ها و چگونگی رای‌گیری

* شما نیز مانند آقای مطهری یکی از ریشه‌های فتنه را در رفتار آقای احمدی‌نژاد می‌دانید؟

نه. زمینه‌ساز این فتنه خود انتخابات بود. از شورای نگهبان که چه نیروی به کار برد و از سر صندوق‌ها که چه کار کردند و مجری‌ها چه فعالیت‌هایی انجام دادند و چگونه رأی‌گیری صورت گرفت. در تریبون‌های اصلی چه حرف‌هایی زده شد، چه کسانی این حرف‌ها را زدند، چه گفتند، چگونه گفتند، زمینه بی‌طرفی را کمرنگ کردند و فضای تهمت را به نظام باز کردند و متاسفانه رفتار خود را نادیده گرفتند و آتش را شعله‌ور کردند.

آیت‌الله هاشمی هم در سال 88 به رضایی نظر مثبت داشتند

بهانه فتنه از این مسائل شروع شد. من این روزها را می‌دیدم و آقایان را خوب می‌شناختم و برای همین به سمت آقای رضایی رفتم؛ حتی با آقای هاشمی رفسنجانی صحبت کردم که نظر شما از میان این جمع چه کسی است، ایشان هم روی آقای رضایی نظر مثبت داشتند.

* یعنی آقای هاشمی رفسنجانی نیز روی آقای رضایی نظر مثبت داشتند؟

بله. در جلسه واضح گفنتد که با نظر من در مورد آقای رضایی موفقند و اشکال‌هایی هم داشتند. من به ایشان گفتم که به این دلایل من روی آقای رضایی تأکید دارم و آقای هاشمی گفت من هم همین نظر را دارم.

به کروبی گفتم شما انقلابی هستید و باید شیوه اعتراض خود را تغییر دهید

* آیا دیداری با آقایان موسوی و کروبی بعد از انتخابات برای منصرف کردن آنها از نظر خود داشتید؟

بله، اما به پیغام های من گوش نکردند. اگر آقای موسوی در آن تاریخ به نامه من عمل می‌کرد، به نفع‌اش بود. با آقای کروبی هم ملاقات کردم و نظراتم را گفتم و مطرح کردم که شما انقلابی هستید و خواستم شیوه اعتراض خود را تغییر دهد. این روش مناسب نیست و حضور در خیابان‌ها به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و اصل نظام آسیب خواهد دید. ایشان هم دلایلی مطرح کرد.

* این دلایل چه بود؟

اجازه بدهید در وقت دیگری مطالب آن ملاقات را بگویم ولی آنچه که می‌توانم بگویم این است که گفتند که اگر مردم از خیابان جمع شوند دیگر کسی حرف آنها را نمی‌شنود و معتقد بود که فضا بسیار بسته خواهد شد. متاسفانه جواب‌هایی از این قبیل شنیدم. اما می‌توانم بگویم ای کاش این اتفاق‌ها نمی‌اقتاد. برای ما که انقلاب کردیم و زندان رفتیم و شکنجه دیدم فضایی بسیار غمناک بود.

* بعد از انتخابات 92 و روی کار آمدن دولت اعتدال، فضای امیدوارکننده‌ای در جامعه به وجود آمده است؛ اما هنوز تحلیل برخی معطوف به سال 88 است و نقد آنها نیز به سال 88 بازمی‌گردد. چرا این فضا هنوز در مورد برخی افراد تغییر نکرده است؟

باید به روحیه مردم توجه و بیش از هر چیز به حفظ نظام فکر کنیم. حفظ نظام نیز به حفظ ملت و خواست ملت مسلمان بازمی‌گردد. بسیاری متوجه شدند که در جامعه باید اعتدال حفظ شود ولی باور نداشتند که آقای روحانی رأی بیاورد و وقتی ایشان رأی آورد با چیز عجیبی روبه‌رو شدند و به شکست خود اعتراف نکردند و مدام می‌گویند ایشان بد است.

من در جایی یک سخنرانی کردم که آقای عسگراولادی از من تجلیل کردند. من آنجا گفتم اعتراف به تقصیر و عذر از تقصیر، نشانه خرد است، 10 سؤال کردم که آقای عسگراولادی پیشانی من را بوسید و بسیار تحت تاثیر قرار گرفت.

متاسفانه فضایی شده که نمی‌خواهند روش غلط خود را بپذیرند؛ ولی در دل‌شان قبول دارند و مدام نقد می‌کنند. نقد گاهی حالت انتقام دارد که به آن نقد انتقامی گویند. نقد انتقامی گاهی برخاسته از حسرت است؛ مثلاً شخصی در کارهایش رشد و به شکوفایی دست می‌یابد و شخصی که حسودی می‌کند روی او عیب می‌گذارد؛ بنابراین در این رابطه اصول‌گرایان منسجم هستند و این انتقادات را دارند و اسماً پراکنده هستند؛ ولی رسماً نه. هیچ کدام با این فعالیت‌ها موافق نیستند و همه آنها تعریف و تعقیب می‌کنند. دخالت در نقد می‌کنند.

کسانی که در ابتدا تمجید و سپس نقد می‌کنند، حسود هستند؛ البته در جایی گفتم به پدران نسبت به فرزندان‌شان هشدار دادم و گفتم دو برادر و دو خواهر به یکدیگر حسادت می‌کنند و با یکدیگر تعارف ندارند. حسادت‌ها زمینه‌ای فراهم آورده است تا اشخاص توان دیدن شکست خود را نداشته باشند و مدام به آقای روحانی نقد کنند.

در دیدار با آقای روحانی در اوایل فعالیت‌شان خواستم تا اصالت دینی و انقلابی را تا آخر حفظ کنند و اگر نقدی بر فعالیت ایشان داشتیم، به ایشان نامه می‌دهیم.

* واکنش آقای روحانی در دیدار با شما و شنیدن مطالب‌تان چگونه بود؟

خیلی خوب بود و پذیرفتند. من ایشان را از قدیم می‌شناسم و امیدوارم با همان روحیه‌ای که از ایشان سراغ دارم به کار خود ادامه بدهم.

اصولگرایان و اصلاح طلبان هر دو به دنبال حفظ نظام هستند، با شیوه های مخالف هم

* آقای طباطبایی شما اصول‌گرا هستید یا اصلاح‌طلب؟

اصل و اساس من از جامعه روحانیت مبارز است. هر جا حمایت از انقلاب باشد در آن گروه قرار می‌گیرم؛ وقتی از آقای رضایی حمایت کردم، اصول‌گرا بودم؛ اما اصول‌گرایان با ایشان نبودند؛ بلکه متحیر بودند. در انتخابات سال 92 نیز خواستم از اصول‌گرایان حمایت کنم و از آنها خواستم با یکدیگر آشتی کنند و به وحدت برسند؛ اما این اتفاق صورت نگرفت. من یک روحانی هستم و روحانی یعنی پدر. پدر نیز پسر بد و خوب را قبول می‌کند و من به هر دوی آنها خدمت می‌کنم. لازم است که یک نکته را بگویم هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان به دنبال حفظ نظام هستند ولی شیوه‌های هم مخالفند.

* اشاره کردید به تلاش‌تان برای به وحدت رسیدن اصول‌گرایان، چرا اصول‌گرایان در انتخابات 92 به وحدت نرسیدند؟

یکی از شرایط حزب، همسو بودن اعضای آن است. اصلاح‌طلبان حاضر به وحدت شدند؛ ولی اصول‌گرایان حاضر نشدند و وقتی به وحدت نرسند، اصول‌گرایان خوبی نیستند؛ چرا باید با آنها باشم.

از ابتدا دنبال گروه نبودم. عضو حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت هستم، اینها حزب نیستند. ما همیشه مدافع دین هستیم و هیچ‌گاه دست از این کار برنخواهیم داشت. هر جا بدانیم اسلام لطمه می‌خورد ولو بهترین اصول‌گرا هم این لطمه را بزند به او نقد خواهیم کرد.

مشکل اصولگرایان این است که نمی توانند در لحظه خاص متحد شوند

امروز اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی دچار خودبرتربینی شده است. اینها فکر می‌کنند که خودشان بهتر از همه می‌فهمند و به خودمعیاری دچار شده‌اند. اصولگرایان باید هرچه زودتر به یک نظر واحد در جمع خود برسند. به نظر من مشکل اساسی این است که نمی‌تواند در لحظه‌های خاص متحد شوند و همدیگر را بپذیرند و همیشه توجیهات خاص هم دم دست دارند.

* تحلیل شما در مورد آقای حسن روحانی چیست؟

من آقای روحانی را مرد قدرتمندی می‌دانم. آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش می‌گفت؛ به یک دانشگاهی کمک می‌کنید. آقای روحانی هم دانشگاهی هستند و هم برترین دانشگاهی هستند؛ یعنی دو دکتری دارد و روحانی هم هست.

خوشحال هستم که ایشان رأی آورده است و امیدوارم تلاش کند و بتواند از عهده کارها برآید؛ چون توانمندی دارد. ولی با اینکه توانمندی دارند؛ ولی پایان کار مشخص نیست و باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌کند. ایشان توانمند هستند و به کمک کمتری نیاز دارند؛ چون توانایی انجام کارها را دارند؛ بنابراین سعی داریم بیشتر از اجرا و کمک، نظارت داشته باشیم.

* آقای روحانی با شعار اعتدال بر سر کار آمدند و روی مشی اعتدالی خود تأکید دارند، نقدی که به اصلاح‌طلبان در دوره خاتمی می‌شد، این بود که آقای خاتمی نتوانستند درست اصلاح‌طلبی را تعریف کنند و همین موضوع باعث شد تا تندروی‌هایی صورت گیرد و از هر طیفی خود را وارد اصلاح‌طلبی کردند. به نظر شما چنین اتفاقی برای جریان اعتدال خواهد افتاد؟ به نظر شما اعتدال از جانب آقای روحانی نیازی به تعریف دارد یا نه؟

ایشان اعتدال را تعریف کرده‌اند. ولی ممکن است، نتوانند آن را اجرا کنند. بسیاری از بزرگان در طول تاریخ می‌خواستند؛ ولی نتوانستند. امام (ره) در برخورد با مسائل بسیار قوی بودند.

بسیاری راهنمای راست می‌زنند؛ ولی به سمت چپ حرکت می‌کنند یا برعکس این بسیار بد است. من از ایشان خواستم که به هر چه می‌گوید عمل کند و پای صحبت خود بایستد. این اصلی است که می‌تواند ایشان را موفق کند.

* به نظرتان آقای روحانی می‌توانند گفتمان اعتدال را به عنوان جریان سومی در کنار اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی در کشور شکل دهند؟

به نظرم این سوال را باید اصلاح کرد، همه باید کمک کنند نه به عنوان جریان سوم که به عنوان جریان اصلی و کلی نظام با تعریف اسلامی و مبنای دینی که اعتدال در کشور یک جریان موفق باشد و نه جریان سوم.

* آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی را چگونه می‌بینید؟ آقای صدیقی در سخنرانی اخیر خود آقای هاشمی رفسنجانی را از گردن کلفتان دانستند و بیان کردند که ایشان مانند ماری در آستین امام (ره) بودند که بعدها به اژدها تبدیل شدند. نظر شما درباره چنین برخوردهایی با بزرگان انقلاب چیست؟

من این جمله را نشنیده‌ام و در مورد آقای صدیقی هم بحثی ندارم، ایشان متدین هستند و دارای مقام رسمی در کشور هستند و از همه مهم‌تر عالم دین‌شناسی هستند و خودشان می‌دانند چه گفته‌اند یا کسانی که نقل کرده‌اند؛ اما درباره آقای هاشمی رفسنجانی باید بگویم که اشتباه بزرگی است، اگر او را فردی فداکار، دیندار، اسلام‌شناس و پایبند به انقلاب ندانیم. اینکه بگوییم ایشان مانند ماری در آستین امام بوده است، به امام توهین کرده‌ایم. امام تیزهوش و تیزفهم بودند و برخی افراد نزدیک به ایشان و از بهترین‌ها بودند، توسط ایشان طرد شدند.

امام برای تیرخوردن آیت الله هاشمی گوسفند قربانی کردند

من این جمله را توهین به امام می‌دانم امام بالاتر از این حرف‌ها بودند که اینقدر اشتباه کنند. ایشان برای تیر خوردن ایشان گوسفند قربانی کردند. علاوه بر این حرف‌ها خود مقام معظم رهبری در اولین انتخابات بعد از رهبری گفتند که من هیچ کس را مانند هاشمی نمی‌دانم. یعنی ایشان هم اشتباه می‌کنند؟ حضرت آقا فرمودند که من سال‌ها با آقای هاشمی رفسنجانی دوست بودم.

آیت الله هاشمی خیلی از خود متانت و سنگینی نشان می دهد و در مقابل فحش شنیدن‌ها چیزی نمی‌گوید

آقای هاشمی رفسنجانی متهم است به این جهت که همه به ایشان حسادت می‌کنند؛ چون ایشان خیلی از خود متانت و سنگینی نشان داده‌اند. هر کس فحش می‌دهد ایشان چیزی نمی‌گوید و این نشان‌دهنده صلابت و دیانت آقای هاشمی رفسنجانی است و خدا کند این صبوری ایشان هم‌چنان تداوم پیدا کند.

با کاندیدا شدن آقای هاشمی در سال 92 مردم زنده شدند

* علیه این همه هجمه و انتقاد به آیت الله هاشمی که در دوره های مختلف از اصلاحات تا اصولگرایی وجود داشته را در چه چیزی می دانید؟

برای اینکه ایشان را مزاحم سیاست خود می‌دانند. اتفاقاً ایشان مانع بزرگی برای چپاول‌گری‌ها هستند. هم‌اکنون نیز اگر آقای هاشمی رفسنجانی حضور نداشتند، صحنه انقلاب لطمه می‌خورد و تاریخ انقلاب با حذف امثال هاشمی معلوم نیست به کجا برود. در انتخابات سال 92 روزی که آقای هاشمی رفسنجانی کاندیدا شدند، مردم زنده شدند.

مسلمان‌ها اگر از خیانتی آگاه هستید و در مورد آن دقیق اطلاعات دارید، حق مطرح کردن دارید؛ اگر در مورد خیانت احتمال می‌دهید، توهین کردن حرام است؛ حتی سوءظن نیز حرام است.

مدعی خطای مالی و سیاسی هاشمی هستند؛ بگویند کجا بوده و ربطش به ایشان چیست

شما مدعی هستید او خطای مالی و سیاسی دارد؛ بگویید کجا بوده است. خطا بوده ما نمی‌گوییم نبوده است ولی ربطش به ایشان کجا بود و کجا ایشان جرم گناهی دارد که شما این‌گونه به او می‌چسبانید. ایشان وقار و حرمت دارند و همیشه با متانت رفتار می‌کنند. واقعا تحمل در قبال تهمت یک وفاداری عظیمی است.

* به نظر شما دلیل اینکه آقای هاشمی رفسنجانی در سال 92 رد صلاحیت شدند، چیست؟

این را باید از شورای نگهبان سؤال کنید.

* شما ریشه رد صلاحیت را در مسائل سیاسی می‌بینید؟

معتقدم رد صلاحیت ایشان به نفع نظام بود؛ چون اگر آقای هاشمی رفسنجانی می‌آمد در فشار اجرایی می‌ماند و سن ایشان نیز ایجاب نمی‌کرد. من رد صلاحیت ایشان را محبت خدا می‌دانم.

آیت الله مصباح هیچ وقت در انقلاب حضور نداشتند و در حاشیه بودند

* اخیراً آقای مصباح یزدی نقل‌قول‌هایی از امام (ره) در مورد جمهوریت نظام و رأی مردم اعلام کردند و دو عضو خبرگان نسبت به گفته‌های ایشان واکنش نشان دادند و گفتند که دیدگاه امام در مورد جمهوریت و رأی مردم این‌گونه نبوده است. چرا آقای مصباح و جبهه پایداری آقای هاشمی رفسنجانی را به تحریف سخنان امام متهم می‌کردند؛ اما امروز برای توجیه افکار خود بعضی از صحبت‌های امام را تحریف می‌کنند؟

ضمن تجلیل از آقای مصباح به لحاظ علمیت و حوزویت، ایشان را فارغ از رفتارهای سیاسی می‌دانم؛ چون هیچ‌گاه در سیاست و در نهضت‌ها و انقلاب حضور نداشتند و هر جا هم حضور داشتند در حاشیه بودند. ایشان را از لحاظ علمی و فلسفی قبول دارم؛ ولی از لحاظ سیاسی نه. ایشان انسان خوبی هستند؛ ولی آشنایی سیاسی ندارند؛ بنابراین وقتی وارد این مسائل می‌شوند برای خود مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

* آقای مصباح در دیدار با آقای عراقچی بیان کردند که من به دولت آقای روحانی ایرادات مبنایی دارم و نگران هستم که سیاست‌های دولت به ویژه سیاست‌های فرهنگی زمینه فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه سال 88 فراهم آورد. به نظرتان می‌توان ایرادات مبنایی به دولتی که مورد تأیید شورای نگهبان و مقام معظم رهبری قرار دارد، گرفت؟

ایراد که می‌شود گرفت. اما ایراد مبنایی ایشان چیست؟ ایشان سیاسی نیستند. ضمن تجلیل و احترام به ایشان، می‌دانم که ایشان وجه سیاسی نداشته‌اند.

* آقای غرویان مطرح می‌کنند که ایرادات مبنایی گرفتن به دولتی که از مقام معظم رهبری تنفیذ دارد، شأن ایشان را زیر سؤال می‌برد؛ چون ایراد مبنایی یک ایراد پایه‌ای و ریشه‌ای است.

مبنا برای اصول اولیه یا مبانی فقه اسلام یا مسائل اقتصادی و غیره به کار می‌رود. مبنا در سیاست را یک سیاستمدار می‌تواند، بگوید. مبنای سیاست باید از سیاست گرفته شود.

روحانی همه اصلاح طلبان را قبول نکرده است

* به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات 92 و روی کار آمدن آقای روحانی وضعیت بهتری دارند؛ ولی اصول‌گرایان سرگردان هستند و نمی‌دانند باید چه کار کنند.

اصول‌گرایان دارند فعالیت می‌کنند، آقای روحانی همه اصلاح‌طلبان را قبول نکردند. نباید آقای روحانی را متهم کرد. ایشان فراجناحی عمل می‌کنند و فراجناحی یقیناً از دو طرف می‌آید. آقای مصطفی پورمحمدی از اصول‌گرایان است.

تندرو چه اصولگرا و چه اصلاح طلب مطرود و مخدوش است

* بعضی از اصول‌گرایان تندرو آقای روحانی را متهم می‌کنند که بیشتر به اصلاح‌طلبان متمایل است؟

اصلاً تندرو چه در اصلاح‌طلب و چه در اصول‌گرا مطرود و مخدوش است. البته نباید غافل شد که نماینده اصلاحات در انتخابات به نفع ایشان کنار رفت و اصولگرایان حتی به نفع خودشان هم ائتلاف نکردند، لذا منطق و حق هم این است اصلاح‌طلبان بیشتر انتظار داشته باشند ولی ایشان باید از تندروها در هر گروهی که باشند حذر کند.

اصولگرایان و اصلاح طلبان هیچ گاه نمی توانند به یکدیگر نزدیک شوند

* عده‌ای مطرح می‌کنند که برای حذف جریان تندرو که بیان کردید، باید چهره‌های اعتدالی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به یکدیگر نزدیک شوند. شما این راهکار را مناسب می‌دانید؟

اینها هیچ‌گاه نمی‌توانند به یکدیگر نزدیک شوند. چون از ابتدا دو بنای سیاسی متفاوت داشته‌اند و بر اساس این رفتار سیاسی نمی‌توانند با یکدیگر کنار بیایند به صلاح هم نیست؛ چون کشور که یک بعدی باشد به خطر نزدیک می‌شود. اصولا رفتارها و شیوه‌های یکدیگر را قبول ندارند.

* در کل کنار هم قرار گرفتن  چهره‌های سیاسی چپ و راست در شرایط خاص را مثبت می‌دانید؟

تعبیر من این است که سیاست مثل الک و دولک است، نباید همه یک طرف باشند، اما باید رعایت تعادل و توازن را نیز بکنند.

* آیا افراطی‌ها را به عنوان لباس‌شخصی قبول دارید؟
افراطی لباس نمی‌شناسد و ممکن است در لباس روحانی یا در لباس مکلا قرار گیرد. تفریطی، سیاسی و آدم فهم سیاسی نیز ممکن است در هر دو گروه قرار گیرد، تندوری مربوط به فهم و درک و عقل است نه لباس.

جوانی در فرودگاه در سال 39 به من گفت که چرا سخنرانی سیاسی کردید. گفتم کجا گفته‌اند که زیر عمامه نباید سیاسی بود، چه کسی گفته است؟ من درباره حاج ابوالفضل تولیت که قصد داشت کاندیدای نمایندگی مجلس در سال 30 شود، صحبت کردم در آن سال من جوان بودم.

یک مبلغ اهوازی بود که قد کوتاهی داشت، او من را سوار موتور می‌کرد می‌رفتیم کاشان برای اللهیار صالح صحبت می‌کردم. اللهیار صالح کاندیدای مجلس زمان شاه شده بود.

زیرک‌های جامعه و خبرگان سیاسی کسانی را که توان خوب فکر کردن ندارند و بر اساس ضعف جسمی و اعصاب ناتوان زود به جوش می‌آیند، زیر نظر می‌گیرند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند.

* شما می‌پذیرید کسانی به دلیل این انقلاب این رویه را در پیش بگیرند؟

ابدا؛ چون انقلاب صدمه می‌بیند. برای پیروزی انقلاب این کار را انجام داده‌ام؛ مثلاً شعاردهنده آورده‌ام یا برای آنکه مجسمه را پایین بیاندازیم، من آخوند نمی‌توانستم چنین کاری کنم؛ بلکه برای این کار به یک آهنگر نیاز بود.

در تشیع جنازه مرحوم کافی در مشهد بودم. پسری در آنجا شعار می‌داد و شغلش آهنگری بود به او گفتم برو بالا و مرگ بر شاه بگو، اما می‌ترسید، گفتم برو من پشتیبان تو هستم و بعد پرسید که چه کار کنم می‌ترسید یک لباس به او دادم و گفتم لباست را عوض کن و فرار کن.

* عده‌ای به بهانه نقد به افراد توهین می‌کنند و تهمت می‌زنند. ولی شهید بهشتی معتقد بود که به بنی‌صدر هم نباید توهین کرد چون او یک ویژگی‌های مثبتی دارد. به نظر شما ریشه این تهمت‌ها و توهین‌ها کجاست؟

در بشریت هوا‌گرا و عقل‌گرا داریم. عقل‌گرا متین است و هیچ‌گاه توهین نمی‌کند. حضرت امام (ره) همیشه می‌فرمودند؛ آقای کارتر بداند. یک بار هم غیر از این نگفت. ولی انسان هواگرا ناپخته است. هیچ توهینی از یک انسان پخته و وزین نخواهید شنید. قرآن می‌فرماید؛ «تبت یدی ابی لهم».

در مجلس هفتم قرار بود رییس مجلس شوم

* شما روی قضیه اعتدال و طرد افراطی‌گری تأکید دارید چرا به مجلس برنگشتید؟ در مجلس خلأ کسانی مانند شما یا آقای افروغ یا خوش‌چهره احساس می‌شود. آقای مطهری در مجلس تنها هستند، هیچ‌گاه نخواستید که به مجلس بازگردید؟

من در طول عمرم به پست نگاه نکردم. در دور هفتم بنا بود برای اینکه ریاست مجلس از آخوندی خارج نشود من رئیس مجلس شوم من به آنها گفتم نمی‌خواهم رئیس مجلس شوم. من نمی‌توانم رئیس مجلس شوم من باید جایی باشم که بهتر کار کنم.

* به عنوان نماینده چه؟

من دیگر توان جسمی ندارم و مناسب مجلس نیستم، لازم است یک نکته اشاره کنم به طور کلی مجلس نیاز به به تخصص دارد از همه صنوف، باید مجلس را تخصصی‌تر دید، امروز شلوغ بازی‌های افراد پرهیاهو مجلس را دچار مشکل کرده است، مجلس نیازمند افراد وارسته و از خودگذشته است، مجلس جای شهرت طلبی نیست، جای کسانی که به دنبال تریبون برای مطرح کردن خود و دیده شدن هستند نیست.

* شما روحانی هستید در نمازتان چه کسانی را دعا می‌کنید؟

دعا به روحانی بودن من ربطی ندارد و مهم این است که مورد قبول خدا باشد و کارگر بیفتد، وهو سمیع علیم. هر کسی را که بیشتر خدمت کند، بیشتر دعا می‌‌کنم. خیلی وقت‌ها در شب جمعه 50 اسم را نوشته‌ام و آنها را دعا می‌کنم؛ مثلاً شنیدم که فلان کس در راه یا جاده‌ای خدمت کرد برای او دعا می‌کنم. برای من مهم است که گره کار مردم باز شود و هر کس که در حل مشکل یک مخلوق قدم بردارد ارزشمند است و من برای او دعا می‌کنم.

* چند اسم را می‌گویم شما بگویید که در مورد آنها چه دعایی می‌کنید؟

مقام معظم رهبری: حفظ نظام دست ایشان است. ایشان ناخدای کشتی انقلاب هستند همه وظیفه دارند برای ایشان دعا کنند. من هم ایشان را دعا می‌کنم به این دلیل که وظیفه خود می‌دانم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی: برای ایشان خیلی دعا می‌کنم تا در کمک به اسلام خدا او را یاری کند. خدا صبرش دهد و حسودان نتوانند برای ایشان مشکل ایجاد کنند.

حسن روحانی: برای موفقیتش دعا می‌کنم.

محمود احمدی‌نژاد: ایشان بسیار روحیه قوی دارد و شهامت ستودنی دارد و امیدوارم خدا کلامش را حق قرار دهد و در راه مبارزه با استکبار و کفار موفق باشد.

محمدجواد ظریف: دعا می‌کنم خدا آنچه که مصالح نظام ماست بر زبان ایشان جاری کند و با توجه به اینکه عده‌ای مغرض هستند که می‌خواهند ایشان موفق نشود، روز شروع مذاکرات برای این گروه یک گوسفند قربانی کردم.

آیت الله مصباح یزدی: دعا می‌کنم تا خداوند به طهارت و تقوای ایشان حفظ کند و از تندروان نادان و افرادی که چهره خدمت نشان می‌دهند در امان باشد. ایشان باکمال هستند.

برای حضرت آقا و آقای هاشمی رفسنجانی دعا می‌کنم که آنها را از شر افراد و القاکنندگان و پیش‌بینی‌کنندگان و پیش‌پردازندگان نادان حفظ کند.

من از اطرافیان همه می‌ترسم؛ حتی قرآن به پیغمبر (ص) می‌فرماید؛ ای پیامبر کسانی هستند که ماجرا را وارونه نشان می‌دهند و اگر عصمت پیغمبر (ص) که خدا آن را تضمین کرده است، نباشد؛ حتماً پیغمبر (ص) را به چالش می‌کشانند.

خدای تبارک و تعالی در قرآن می‌فرماید به واسطه آنکه خبر را وارونه به پیغمبر (ص) اعلام کردند؛ ایشان لشکری فرستاد و جبرئیل گفت که ای حبیب ما این کار را نکنید، چرا آنها را فرستاده‌اید، پیغمبر (ص) با اینکه خدا او را تضمین کرده است این اتفاق برایش افتاد و خدا خواست که به ما مردم چیزی بفهماند.

من برای خودم دعا می‌کنم که خدایا تحلیل‌گر یا دوست دلسوز نادان و تحریک‌کننده را از من دور کن و خدایا مرا به درک آنها آگاه کن. چون درک آنها بسیار مشکل است. گاهی انسان چیزهایی به باورش می‌آید که واقعیت ندارد؛ مثلاً گاهی که به منبر می‌روم می‌گویند که فلانی فوت کرده است در منبرتان اعلام کنید؛ ولی من چنین کاری نمی‌کنم؛ چون بسیاری از آنها را اعلام کرده‌ام؛ ولی متوجه شده‌ام که آنها نمرده‌اند و یک شایعه بوده است.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا»؛ «اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر فاسقى برای‌تان خبرى آورد، نیک وارسى کنید.» نباید به ریش نگاه کرد؛ هر کسی دروغ بگوید فاسق است. فاسق اگر چیزی گفت گوش نکنید؛ بلکه تحقیق کنید. دعای من برای همه مسئولان این است که خدایا آنها را از دوستان و مریدان و مشاوران نادان در امان بدار و آنها را از تحلیل‌گران حفظ کن.

* اگر بخواهید برای سال جدید ایرانی‌ها دعایی کنید چه دعایی می‌کنید؟

دعا می‌کنم که ایرانی‌ها در همه زمینه‌ها موفق باشند و خداوند تحول آنها را به تحول خیر قرار دهد. پسران داماد و دختران عروس شوند. مشکلات به حداقل برسد و مردم قدرت و تحمل بالا پیدا کنند و شر دشمن‌ها برداشته شود. امسال سال عنایات ویژه باری تعالی باشد و ظهور امام زمان نزدیک شود و به همه توصیه می‌کنم امسال صدقه و آیت الکرسی فراموششان نشود.

آنقدر ما منابع طبیعی و مخزنی داریم؛ اگر از همه اینها درست استفاده شود همه پولدار خواهند شد. جسارت نمی‌کنم؛ ولی کار نادانی انجام می‌شود.

متأسفانه هم دشمنان نمی‌گذارند؛ ولی دوست نادان از دشمن بدتر است. معتقدم به اندازه‌ای که منابع مالی در کشور نابود می‌شود؛ خیانت صورت نگرفته است که این هم بحثی مجزا دارد.
رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
برچسب ها: سید مهدی طباطبایی ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ، احمدی نژاد ، آیت الله هاشمی ، مصباح یزدی ، افراطی ها
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"