arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۵۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

نام اصولگرایان در موبایل احمدی‌نژاد جز موتلفه!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  «آغاز دوره بازگشت اصولگرایان به احمدی‌نژاد»؛ شاید در دقیقه نخست که این موضوع با ساکنان اردوگاه اصولگرایی در میان گذاشته شود، آنها به ضرس قاطع آن را رد کنند و بگویند که دیگر تجربه دو انتخابات سال‌های 84 و 88 را تکرار نخواهند کرد اما این روزها دیگر نشانی از انتقاد به دولت‌های اصولگرای نهم و دهم نیست و همین سکوت علامت سوال بزرگی را در اذهان ایجاد کرده است. به راستی چرا اصولگرایان دیگر در صحنه علنی یادی از احمدی‌نژاد نمی‌کنند و در پاسخ به اینکه چرا در برابر اقدامات دولت مورد حمایت خود سکوت کرده بودید؟ سکوت را ترجیح می‌دهند و به عبارتی دیگر انتقاد از دولت در دستور کار آنها نیست. اولین گمانه که از این سکوت می‌توان نتیجه گرفت همان بازگشت اصولگرایان به تفکر احمدی‌نژادی است و اینکه متوجه شدند در غیاب او نتوانستند آنچنان موفقیتی کسب کرده و تنها چنددستگی درون اردوگاهی نتیجه‌ای بود که برای آنها حاصل شد. از گوشه و کنار اخباری مبنی بر تجدید بیعت بخش‌های مختلف اصولگرایی با احمدی‌نژاد به گوش می‌رسید و نشانه‌هایی هم مشاهده می‌شد که تازه‌ترین آن خبر انتشار کتاب احمدی‌نژاد از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست روح‌ا... حسینیان از اعضای ارشد جبهه پایداری است. عهد تهیه این کتاب در سال92 میان احمدی‌نژاد و حسینیان بسته شد اما فعلا خبری از آن نیست که همین موضوع سبب برخی شایعات مبنی بر برهم خوردن رابطه دو جریان پایداری و طیف احمدی‌نژاد شد اما بعدتر خبر رسید که این کتاب در حال تهیه است و اختلافات به کلی رد شد. همچنین به طرح هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد می‌پردازند و می‌گویند اگر فاز دوم هم از سوی احمدی‌نژاد اجرا می‌شد با وضعیت بهتری مواجه بودند. به هر حال هرازگاهی سیگنال‌های مثبتی از سوی اصولگرایان به سمت ولنجک یعنی محل کار احمدی‌نژاد ارسال می‌شود.

مرزبندی اصولگرایان با احمدی‌نژاد در سال 90

روز گذشته یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد درباره آنچه او پشیمانی اصولگرایان از دوری از احمدی‌نژاد می‌نامید، به آرمان گفت: جریان اصولگرایی چند سال اخیر در تمام انتخابات‌هایی که از احمدی‌نژاد فاصله گرفته با شکست مواجه شده است. وی دربیان دلایل این شکست می‌گوید که جریان اصولگرایی به دلیل تلقی نادرستی که از جامعه دارد، متحمل شکست می‌شود. وی که از نزدیکان مشایی است، ادامه داد: جریان اصولگرایی به لحاظ گفتمانی از بدنه اجتماع فاصله دارد به همین دلیل در فرایندهای دموکراتیک دچار مشکل می‌شود.

جریان‌هایی در انتخابات‌ها پیروز می‌شوند که با جریان اجتماعی تبادل پیام داشته باشند. او که در دولت احمدی‌نژاد هم از مدیران میانی محسوب می‌شد، ادامه داد: اصولگرایان در تعریف خود از اصول انقلاب با جای خالی مردم و جمهوریت مواجه هستند که احمدی‌نژاد به دلیل ویژگی‌های فکری و شخصیتی خود می‌توانست این خلأ را پر کند. وی در پاسخ به این سوال که چرا این روند ادامه پیدا نکرد؟ گفت: اصولگرایان این فرصت را با رفتاری که از سال90 با احمدی‌نژاد در پیش گرفتند، از دست دادند و به نوعی یک مرزبندی میان خود و آقای احمدی‌نژاد ایجاد کردند که این مرزبندی به مرور پررنگ‌تر شد به نحوی که از سال90 جریان مقابل اصولگرایان تبدیل به رقیب آقای احمدی‌نژاد شد. وی ادامه داد: بیشترین حملات از سوی اصولگرایان روانه آقای احمدی‌نژاد شد و ننگ جریان انحرافی را آنها متوجه احمدی‌نژاد کردند.

چه شد که بازگشتند؟

وی در مورد شایعاتی مبنی بر دیدار قالیباف، جلیلی و مصلحی با بیان اینکه این دیدارها طبیعی است، تصریح کرد که جریان اصولگرایی دوره بازگشت به احمدی‌نژاد را طی می‌کند. این فرد نزدیک به مشایی توضیح داد: اصولگرایان عملکرد خود در 3سال اخیر را مورد ارزیابی قرار دادند، جمع‌بندی کردند و به این نتیحه رسیدند که باید به جریان آقای احمدی‌نژاد بازگردند. آنها فهمیدند آنچه در فضای عمومی و سیاسی کشور در قبال حمله به احمدی‌نژاد حاصل شد، تبدیل به رای در سبد آنها نشد بلکه باعث شد که مسیر جریان نزدیک به آقای هاشمی که بعد از 9دی88 در یک بن بست سیاسی قرار گرفته بودند؛ گشوده شود.

چه گروه‌هایی بازگشتند؟

وی در مورد اینکه چه گروه‌هایی در بازگشت به احمدی‌نژاد پیشقدم شدند؟ اظهار داشت: طیف‌های مختلف اصولگرایی بودند و فکر می‌کنم شاید تنها موتلفه بود که تماس نگرفت. در مسیر بازگشت به احمدی‌نژاد می‌توان از همه بخش‌های جریان اصولگرا را مشاهده کرد. این فرد نزدیک به حامیان احمدی‌نژاد درباره پروسه بازگشت اصولگرایان به احمدی‌نژاد تصریح کرد: اصولگرایان در جلسات درونی خود به این جمع‌بندی رسیدند که با تخریب احمدی‌نژاد کلید پاستور را به روحانی دادیم. اینچنین موضوعاتی را در جلسات درونی گفتند و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدند که باید به احمدی‌نژاد بازگردند و الان دچار یک تعارف هستند و می‌دانند که بعد از 2سال و اندی اتهام‌زنی به یک جریان، بازسازی این رابطه نیاز به زمان دارد اما به طور قطع، اراده بازسازی در اصولگرایان شروع شده است.

جبهه پایداری، یار وفادار احمدی‌نژاد

وی در پایان درباره نحوه مواجهه جبهه پایداری با بازگشت به تفکر احمدی‌نژاد توضیح داد: فاصله جبهه پایداری با آقای احمدی‌نژاد کمتر از فاصله اصولگرایان با ایشان است. رابطه این جریان با آقای احمدی‌نژاد هیچ زمانی قطع نشد هرچند رابطه آنها و گفت‌وگوهایشان انتقادی هم بود اما هیچ وقت در خط مقدم تخریب احمدی‌نژاد نبودند.

ترقی:جریان احمدی‌نژاد یکی دو نفر بیشتر نیست

در حالی که این منبع نزدیک به احمدی‌نژاد از تماس تمام جریانات اصولگرا با احمدی‌نژاد خبر می‌دهد اما همانطور که او گفت موتلفه از این اقدام خودداری کرده است. در این راستا حمیدرضا ترقی از اعضای ارشد موتلفه به آرمان گفت:

شنیده شده موتلفه قرار است در انتخابات آینده محور ائتلاف اصولگرایان باشد. این خبر را تایید می‌کنید؟

وقتی بزرگان برای وحدت وارد میدان شوند به طور طبیعی موتلفه تلاش می‌کند تا بسترها و زمینه‌های این وحدت را آماده کند.

یعنی قرار است موتلفه گروه‌ها را به دور هم جمع کند؟

اینچنین نیست. برای رسیدن به وحدت مراحلی باید طی شود وزمینه سازی‌هایی باید صورت بگیرد که موتلفه در این جهت حرکت می‌کند.

پس منظورتان این است که با همه گروه‌ها رایزنی می‌شود؟

بله. همینطور است.

حتی با جبهه پایداری که عملکردش مورد انتقاد برخی اصولگرایان بود؟

بله. باید با همه تعامل داشت و استثنایی هم در
کار نیست.

جریان آقای احمدی‌نژاد چطور؟ آنها را هم به وحدت دعوت می‌کنید؟

جریانی به نام احمدی‌نژاد وجود ندارد. آنها یکی دو نفر هستند مثل داوری و الهام. بعید است این چند نفر اصلا بخواهند وارد ائتلاف اصولگرایان شوند و مهم‌تر اینکه بدنه جریان اصولگرایی جایگاهی برای آنها متصور نیستند.

شنیده می‌شود که برخی حتی دفاتر انتخاباتی خود در استانها را هم فعال کرده‌اند. این منافاتی با وحدت ندارد؟

منافاتی ندارد. در این دوره هر حزب و گروهی باید فعاایت خود را آغاز کرده و نیروهای خود را شناسایی کند و موضوعات تحلیل شود. در زمان خود به ارائه هماهنگی بیشتر خواهند پرداخت.

نظرات بینندگان