arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

پیام شمس‌الواعظین به قوای سه گانه

ماشاءالله شمس‌الواعظین گفت: پیام من به قوای سه‌گانه‌ی کشورها در خاورمیانه این است که ثبات شما در ثبات رکن چهارم دموکراسی نهفته است. در تأمین ثبات به بی‌راهه نروید. روزنامه‌نگاران تاریخ را می‌نگارند نه شما. به آن‌ها ثبات دهید تا آن‌ها ثبات و داوری مثبت مردم را در نگاه تاریخی به شما هدیه کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این جمله‌ها در کنفرانس مدافعان آزادی مطبوعات در خاورمیانه که در «امان» پایتخت اردن روز گذشته کار خود را آغاز کرد، از زبان ماشاءالله شمس‌الواعظین - روزنامه‌نگار و مشاور مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در تهران - است که در این کنفرانس شرکت و سخنرانی کرد.

او با اشاره به روند روزنامه‌نگاری‌اش در ایران در فاصله سال‌های 1997 تا 1999 (1376 تا 1378) و توقیف‌ها، بازداشت‌ها و زندانی شندن‌هایی که تجربه کرده است، اظهار کرد: این تجربه من است؛ اما چرا این‌ همه اصرار بر کاری می‌کنم که دوستش دارم؟ واقعیت این است که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است. ارکان دیگر کشورها یعنی قانون‌گذاری و مجریه و قضاییه همواره میل به ثبات دارند و از بی‌ثباتی می‌هراسند و تاب یک روز بی‌ثباتی را ندارند، اما این قوا بعضا ثبات خود را در بی‌ثباتی دیگر قوا، بویژه رکن چهارم دموکراسی جست‌وجو می‌کنند و از یاد می‌برند که بی‌ثباتی در یکی از ارکان قوای چهارگانه‌ی کشورها به دیگر قوا سرایت می‌کند و آن‌ها را بی‌ثبات می‌کند، بویژه هنگامی‌ که رکن چهارم دموکراسی دست‌خوش بی‌ثباتی می‌شود، زیرا رکن چهارم ستون فقرات بدنه‌ی اجتماعی است که نمی‌توان آن‌ را متزلزل کرد.

وی ادامه داد: فقط با پذیرش یک وضعیت می‌توان رکن چهارم را متزلزل کرد و آن این‌که دیگر قوا نیز به خودی خود متزلزل شوند، این یک واقعیت است که ملل گوناگون آن را تجربه کرده‌اند.

شمس‌الواعظین با تأکید بر این‌که ما در ایران پس از یک تجربه‌ی دردناک هشت ساله، از یک دولت شبه‌اصلاح‌طلب برخوردار شدیم و باز هم امیدواریم.

به گزارش ایسنا، صبح روز گذشته، کنفرانس «مدافعان آزادی مطبوعات» در شهر امان، پایتخت اردن با حضور 200 شخصیت مطبوعاتی از 24 کشور عربی و چند کشور خاورمیانه از جمله ایران، ترکیه و پاکستان و نمایندگان ifj و ipi کارش را آغاز کرد.

براساس اعلام، در این کنفرانس به این محورها پرداخته می‌شود:

استقلال حرفه‌ای و قطب‌بندی‌های سیاسی

1- آیا رسانه‌ها آزاد شدند؟ از چه چیزی آزاد شدند؟

2- چه کسی امروز رسانه‌ها را کنترل می‌کند؟

3- نقش حکومت‌ها، سرویس‌های امنیتی و احزاب در سایه اوضاع کنونی چیست؟

4- کارکرد روزنامه‌نگاران در وضعیت کشمکش‌ها و قطب‌بندی‌های سیاسی و حزبی چیست؟

5- آیا پایبندی به معیارهای حرفه‌ای می‌تواند استقلال حرفه‌ای رسانه‌ها را در رویارویی با وضعیت کشمکش‌های سیاسی تأمین کند؟

6- آیا روزنامه‌نگاران از استقلال حرفه‌ای خود دفاع می‌کنند یا فقط وظیفه اداری خود را ایفا می‌کنند؟

آزادی مطبوعات در سایه گفتمان دینی وشعارهای امنیت ملی

1- آیا روزنامه‌نگاران با چیرگی جناح‌های دینی مواجه‌اند؟

2- آیا چالش‌هایی وجود دارد که از تابوهای دینی ناشی می‌شود؟

3- آیا وحشت از جناح‌های دینی در مورد آزادی مطبوعات واقعیت دارد یا مبالغه‌آمیز است؟

4- آیا وحشت از تهدیدهای تابوهای دینی در قلمرو جغرافیایی خاورمیانه محدود می‌شود یا یک پدیده و یک مشکل جهانی است؟

5- آیا گروه‌های سکولار و ناسیونالیست به آزادی مطبوعات احترام می‌گذارند؟

6- آیا شعار حمایت از امنیت ملی و رواج آن در مرحله کنونی برای آزادی مطبوعات مخاطره‌آمیز است؟

7- این شعار چگونه اجرا می‌شود و چه کسانی آن‌را اجرا می‌کنند؟

«حمایت از آزادی رسانه» شعار اصلی کنفرانس امان است؛ این شعار با الهام از کاریکاتور «ناجی‌العلی» - کاریکاتوریست اسطوره‌ای فلسطینی - بر پیشانی کنفرانس نشسته است. «ناجی‌العلی» همان کاریکاتوریستی است که رژیم صهیونیستی در آستانه‌ی آغاز هزاره‌ی سوم نتوانست طرح‌های او را تحمل کند و او را در لندن ترور کرد. «ناجی‌العلی» به سمبل مقاومت فلسطین تبدیل شده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان