arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

کمبود 100هزار پسر آماده برای ازدواج

این مقام مسوول در سازمان ثبت احوال به آخرین آمار دختران و پسران در سن ازدواج اشاره کرد و گفت: برای مقایسه تعداد دختران و پسران در سن ازدواج یک اختلاف پنج‌ساله لحاظ و سپس نسبت به مقایسه آن اقدام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ازدواج و طلاق مدت‌هاست از سر خط خبرها در ایران پایین نمی‌آید. هر روز آمار جدیدی از میزان کاهش ازدواج و افزایش طلاق منتشر می‌شود. در جدیدترین خبرها در این‌باره روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر افزایش دختران مجرد و کمبود صدهزار پسر آماده برای ازدواج.


به گزارش انتخاب،  بررسی‌های آماری سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد دختران جوان در سن ازدواج بیشتر از پسران آماده ازدواج است. این درحالی است که بیشترین اختلاف آماری مربوط به رده سنی دختران 25 تا 29‌سال با پسران 30 تا 34‌سال است که در این گروه دختران 572‌هزار‌نفر بیشتر از پسران هستند.

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که مدیرکل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درخصوص آمار تولد دختران نسبت به پسران به «مهر» می‌گوید: در حال حاضر شاخص نسبت جنسی در بدو تولد در کشور به ازای هر صددختر بین 105 تا 106 پسر است و در دنیا نیز این شاخص بین 104 تا 107 متغیر است بر همین اساس در کشورمان در بدو تولد تعداد پسران بیش از دختران است. علی‌اکبر محزون تاکید کرد: هرچه سن افراد بالاتر می‌رود هرم سنی متقارن می‌شود، به طوری که در‌سال‌های بعد تعداد زنان و مردان برابری می‌کند اما با توجه به اینکه ریسک مرگ‌ومیر در سنین بالا در مردان بیشتر است بر همین اساس در سن بالاتر از 50 تا 60‌سال تفاوت‌های جنسیتی در بحث مرگ‌ومیر به نوعی دیگر خود را نشان می‌دهد به طوری که مردان در این سن تعدادشان کمتر از زنان می‌شود و از حالت برابری خارج می‌شود.

این مقام مسوول در سازمان ثبت احوال به آخرین آمار دختران و پسران در سن ازدواج اشاره کرد و گفت: برای مقایسه تعداد دختران و پسران در سن ازدواج یک اختلاف پنج‌ساله لحاظ و سپس نسبت به مقایسه آن اقدام می‌شود. به گفته وی مقایسه سه گروه سنی دختران 15 تا 19‌سال با پسران 20 تا 24‌سال، دختران 20 تا 24‌سال با پسران 25 تا 29‌سال و در نهایت دختران 25 تا 29‌سال با پسران 30 تا 34‌سال ازدواج نکرده نشان می‌دهد که تعداد دختران در گروه سنی 15 تا 19‌سال دومیلیون و 559‌هزار‌نفر، گروه سنی 20 تا 24‌سال یک‌میلیون‌و 983‌هزار‌نفر و در گروه سنی 25 تا 29‌سال نیز یک‌میلیون‌و 131‌هزار‌نفر هستند که مجموع آنها پنج‌میلیون‌و 670‌نفر می‌شود. مدیرکل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در مورد تعداد پسران ازدواج نکرده نیز به مهر گفت: همچنین سه‌میلیون‌و 256‌هزار‌نفر در گروه سنی پسران 20 تا 24‌سال، یک‌میلیون‌و 753‌هزار‌نفر در گروه سنی پسران 25 تا 29‌سال و 557‌هزار‌نفر نیز در گروه سنی پسران 30 تا 34‌سال ازدواج نکرده هستند که در مجموع تعداد آنها پنج‌میلیون‌و 570‌هزار‌نفر می‌شود.

 مقایسه دختران و پسران در سن ازدواج مجرد نشان می‌دهد که تعداد دختران صد‌هزار‌نفر بیش از پسران است و بر همین اساس کارشناسان معتقدند هرچه سن ازدواج بالاتر رود تعداد دختران مجرد بیش از پسران می‌شود. از سوی دیگر براساس آمارهای سازمان ثبت احوال چنانچه بخواهیم دو گروه سنی پسران 25 تا 29 و دختران 20 تا 24‌سال را با هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که در این گروه تعداد دختران 229‌هزار‌نفر از پسران بیشتر است و در گروه سنی دختران 25 تا 29‌سال با پسران 30 تا 35‌سال نیز 572‌هزار دختر ازدواج نکرده بیش از پسران است. اما در گروه دختران 15 تا 19‌سال با پسران 20 تا 24‌ساله که البته ازدواج‌های کمتری در این سنین انجام می‌شود وضعیت آماری به‌گونه دیگری است به‌طوری‌که در این گروه تعداد پسران 697‌هزار‌نفر بیشتر از دختران شده است که این خود می‌تواند اتفاق خوبی باشد به شرطی که ازدواج در سن پایین در جامعه از سوی کارشناسان و مسوولان ترویج داده شود و مورد استقبال جوانان قرار گیرد.

منبع: شرق
برچسب ها: ازدواج ، ثبت احوال ، سنی ، شاخص
نظرات بینندگان