arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

مشکل نمایندگان مخالف طرح نظارت بر شنود چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توقف يا پايان؛ بيش از يك ماه از تلاش نمايندگان مجلس براي تدوين طرح نظارت بر نهادهاي امنيتي در شنود مي‌گذرد ولي هنوز از بررسي آن در صحن خبري نشده و نمايندگان از آينده آن بي‌اطلاع هستند. عده‌يي از اين سكوت ارزيابي بدي نداشته و اعتقاد دارند كه فشردگي برنامه صحن علني مجلس باعث اين توقف شده است. اما، در مقابل بخش ديگري از نمايندگان بر اين نظر هستند كه مخالفتي با طرح صورت گرفته و ممكن است جلوي طرح تاكنون گرفته شده يا در آينده گرفته شود؛ مخالفتي كه به گفته نمايندگان حامي طرح نظارت بر شنود، برآمده از يك سوءبرداشت است و تا رفع اين مانع نمي‌توان اقدامي براي پيشبرد اين طرح صورت داد.

 در همين رابطه روزنامه «اعتماد» در گفت‌وگو با عبدالكريم حسين زاده، يكي از حاميان طرح به گفت‌وگوي مختصري پرداخته تا مشخص شود كه اين سوءبرداشت‌ها چيست و چگونه مي‌توان آن را برطرف كرد. به گفته حسين‌زاده، مهم‌ترين مشكلي كه فعلا بر سر راه طرح وجود دارد اين است كه برخي نظارت بر شنود را دخالت در امور نهادهاي امنيتي دانسته و با استناد بر اين فرضيه اجازه نمي‌دهند تا طرح به جايي برسد. در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را مي‌خوانيم:

چند هفته‌يي از اعلام وصول طرح شنود مـي‌گذرد ولي همچنان خبر جديدي از آن به گوش نمي‌رسد. اين سكوت باعث شده تا فرضيه‌هاي مختلفي درباره شنود صورت بگيرد و عده‌يي از مخالفت با اين طرح خبر بدهند. دقيقا پشت پرده اين ماجرا چيست؟

ما طرح را به هيات رييسه مجلس ارائه كرديم ولي تاكنون اقدام خاصي درباره آن از سوي هيات رييسه مجلس صورت نگرفته است. لذا آن چه كه بيشتر به نظر مي‌رسد مخالفت با طرح است. البته اخباري هم دال بر همين موضوع به گوش مي‌رسد كه هيات رييسه مخالف اين طرح است يا حداقل موافق با ارائه آن در صحن علني مجلس نيست.

در واقع هيات رييسه مخالف طرح نظارت بر شنود است؟

نمي‌توان قاطعانه گفت مخالف هستند ولي مشخصا چيزي كه تاكنون از هيات رييسه نشان داده شده اين است كه تمايلي براي ارائه اين طرح در صحن علني ندارند.

علت اين مخالفت‌ها چيست؟

متاسفانه عده‌يي آگاهانه يا ناآگاهانه تعبير ديگري از طرح كرده و باعث شدند تا نسبت به اين طرح سوءبرداشت‌هايي صورت بگيرد. اگر اين سوء برداشت‌ها رفع شود مسير اين طرح هموار خواهد بود ولي در حال حاضر همين سوءبرداشت‌ها باعث شده تا طرح با موانع جدي رو به رو باشد.

منظور دقيق از سوءبرداشت‌ها چيست؟

قبل از آنكه بخواهيم به سوء برداشت‌ها بپردازيم بايد هدف صحيح و آرماني طرح را تعريف كنيم. از آنجايي كه در چند سال اخير ادعاهايي مبني بر رفتار سليقه گونه نهادهاي امنيتي در حيطه اختيارات و وظايف‌شان صورت گرفته بود، تعدادي از نمايندگان مجلس تصميم به تدوين طرحي گرفتند تا ساز و كار شنود در نهادهاي امنيتي شفاف‌تر از گذشته پيگيري شود. ولي متاسفانه عده‌يي اين دلسوزي و همكاري را نپيذرفته و با تعابيري همچون دخالت در امور نهادهاي امنيتي و ايجاد اختلال در استقلال نهاد‌هاي امنيتي خواستار توقف آن شدند.

اين در حالي است كه طراحان و حاميان طرح نظارت بر شنود نه‌تنها قصد ورود به استقلال نهادهاي امنيتي داشته بلكه در تلاش هستند تا ضمن رفع اين ادعاها و ابهاماتي كه در خصوص عملكرد وزارت اطلاعات و ساير نهادهاي امنيتي، وجود دارد از عملكرد آن دفاع و صيانت كنند.

فكر مي‌كنيد اين سوء برداشت‌ها قابل رفع باشد؟

اگر تعريف‌مان را از طرح نظارت بر شنود دقيق كنيم و به هدف طراحان طرح توجه داشته باشيم تمامي اين سوءبرداشت‌ها قابل رفع است ولي راه درازي براي اين كار در پيش داريم كه اگر نتوانيم آن را برطرف كنيم موفق نخواهيم شد.

برخي از نمايندگان در واكنش به اين طرح اعلام داشته‌اند كه اين طرح در صحن علني نيز راي نمي‌آورد و بهتر است كه در همين مرحله متوقف شود. اين موضع‌گيري‌ها را نشات گرفته از همين سوءبرداشت‌ها مي‌دانيد؟

بله، تا زماني كه نمايندگان برداشت و تعبيرشان از اين طرح اصلاح نشود و ماحصل طرح را اختلال در استقلال نهادهاي امنيتي بدانند، مطمئن باشيد كه اين طرح يا در همان مراحل اوليه از سوي هيات رييسه مجلس يا حداكثر در صحن علني مجلس به جايي نخواهد رسيد.
برچسب ها: شنود ، نظارت ، سکوت ، هیات رئیسه
نظرات بینندگان