arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

مچکریم سرلشکر!

این رویه صدا و سیما حتی در مناظره ها نیز که باید مشی معتدل و منصفانه ای داشته باشند اعمال می شود و جانب اشخاص حامی دولت در این برنامه ها در مقابل منتقدان به اندازه طرف مقابل تقویت یا بازنمایی نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هشدار اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به رسانه هایی که در جهت تخریب دولت حرکت می کنند، اگرچه متناسب با جایگاه وی، بیشتر متوجه رسانه های وابسته به نهادهای نظامی است، اما هشداری برای توجه بیشتر همه رسانه های مخالف دولت نیز به شمار می آید.

به گزارش انتخاب، این سخنان سرلشکر از آن جهت اهمیت دارد که وی در هیئت رییس ستاد کل نیروهای مسلح بر زبان آورده و به قول حسام الدین آشنا می توان از این هشدار به عنوان یک «فرمان نظامی» هم یاد کرد.

هرچند این گفته آشنا در برخی رسانه ها با حاشیه هایی همراه بوده اما اهمیت سخنان اخیر فیروزآبادی را به شیوه روشن تری بازنمایی می کند.

رسانه های وابسته به نهادهای نظامی که کمابیش برای مخاطبانشان شناخته شده اند، طبیعتا متوجه این امر هستند که هشدار سرلشکر فیروزآبادی به صورت مستقیم آنان را خطاب قرار داده است اما باید منتظر ماند و دید که آیا مدیران سایر روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های خبری که منابع مالی خود را از جایی غیر از نهادهای نظامی تامین می کنند و در نزدیک به یک سال اخیر از هیچ تلاشی برای تخریب یا تضعیف و یا کمرنگ کردن عملکرد دولت فروگذار نکرده اند، این هشدار سرلشکر را به خود می گیرند یا خیر؟

به هر حال به نظر می رسد که در کنار رسانه هایی که روی سخن فیروزآبادی هستند از صدا و سیما نیز یادی کرد که به انحای مختلف و در برنامه های پرشمارش سعی دارد تا با کمرنگ کردن اثرگذاری عملکرد تیم روحانی و شخص رییس جمهور به ویژه با ناروا جلوه دادن اهداف دولت در بحث انصراف از یارانه ها و... محبوبیت دولت یازدهم را کاهش بدهد.

این رویه صدا و سیما حتی در مناظره ها نیز که باید مشی معتدل و منصفانه ای داشته باشند اعمال می شود و جانب اشخاص حامی دولت در این برنامه ها در مقابل منتقدان به اندازه طرف مقابل تقویت یا بازنمایی نمی شود.

اما غیر از صدا و سیما رسانه های پرشمار دیگری نیز اعم از چاپی و مجازی وجود دارند و مواضعشان علیه دولت چنان است که گویی فلسفه ایجاد این رسانه ها از اساس مخالفت با دولت روحانی بوده است.

رسانه هایی که از شکست مذاکرات وین دم می زنند و در تیترهایشان آشکارا از این اتفاق ابراز خوشحالی می کنند، مشخص است که در نهانگاه درونی خود سایه دولت را با تیر می زنند و اگر در تریبون رسمی شان هم گاه گدار نامی از دولت می برند بیشتر بر اساس تعارفاتی است که در ویترین روابطشان با مردم و دولت دارند و گرنه هیچ ایرانی منصف و متعهدی از شکست تیمی که رهبر انقلاب آنان را فرزندان انقلاب خوانده و خود ناظر مذاکرات هستند، ابراز خوشحالی نمی کند.

نکته بسیار قابل توجه در این باره آن است که به قول مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری، رسانه های منتسب به نیروهای مسلح در اخلاق مداری سزاوارترند زیرا اینها به طور مستقیم از بودجه عمومی ارتزاق می کنند.

لازم است صاحبان رسانه های عمومی و خصوصی به این پرسش پاسخ دهند.

اما پیش از پاسخ آنان باید توجه داشته باشیم که رسانه های منتسب به نهادهای نظامی خود هیچ گاه داعیه دار این نبوده اند که ما عامدانه دولت را تخریب می کنیم!

بلکه از نظر خود چنان توجیه کرده اند که عملکرد ما نقد دولت است در حالی که هشدار فیروزآبادی نشان دهنده وجود برخی تخریب ها در این رسانه ها است.

پس سایر رسانه ها هم که مدعی انتقاد هستند نه تخریب قطعا باید به این نکته توجه داشته باشند که نظر خود آنان در این باره ملاک قضاوت نیست بلکه آثاری که انتشار تیترهای خوشحالی از شکست مذاکرات و انتشار گزارش هایی با جلوه دادن اختلاف منافع دولت و ملت و....در جامعه دارد، ملاک واقعی قضاوت درباره عملکرد این رسانه ها است.

نیم نگاهی به صفحه یک روزنامه های دیروز نشان می دهد که یک روز پس از سخنان سرلشکر فیروزآبادی، بیشتر روزنامه های مخالف دولت در تیترهای اصلی خود دست از تخریب برداشته اند و این نشانه خوبی است هرچند که باید در طول مدت و با گذشت زمان این موضوع را دنبال کرد.

البته بعید نیست هواداران دولت از این به بعد شعار «مچکریم سرلشکر» سر بدهند زیرا سخنان وی انگار از زبان دولتمردان گفته می شود، به قول شاعر؛ «جانا سخن از زبان ما می گویی».

به هر حال در دوره دولت امید می توان امیدوار بود که با تلاش برخی از چهره های متنفذ همچون سرلشکر فیروزآبادی، فضای رعب و سیاهی دوقطبی کاذبی که برخی از رسانه ها ایجاد کرده و به آن دامن می زنند، از بین برود.

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان