arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳

جزئیات پرداخت كمك هزينه تحصيلي به كودكان كار

به گفته رييس سازمان نهضت سوادآموزي، 60 هزار نفر باقيمانده از سه گروه عمده كودكان كار، كودكان و نوجوانان بدسرپرست و بي سرپرست و همچنين كودكان و نوجوانان داراي معلوليت هاي جسمي هستند كه احتمالامشكلات اقتصادي و هزينه هاي رفت و آمد و تردد مانع از ادامه تحصيل شان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس سازمان نهضت سوادآموزي به اعلام جزييات طرح باسواد كردن كودكان و نوجوانان 10 تا 20 ساله كه عمدتا در سه گروه كودكان كار، كودكان بدسرپرست و بي سرپرست و معلولين جسمي جاي مي گيرند، پرداخت و گفت: براي باسوادي هر كودك كار مشوق مالي و كمك هزينه تحصيلي حدود يك ميليون ريالي در نظر گرفته ايم كه به صورت نقدي به آنها پرداخت مي شود.

به گزارش انتخاب، در واقع اين مبلغ تنها يك مشوق مالي است تا اگر اين كودك محل كارش را ترك مي كند و در كلاس درس حضور مي يابد به نوعي ساعت غيبت از كارش جبران شود.

علي باقرزاده اظهار كرد: اين طرح هفته گذشته توسط وزير آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شده لذا با جديت دنبال مي شود. وي افزود: جمعيت 108 هزار نفره در بانك هاي اطلاعاتي به عنوان بيسواد ثبت شده اند، اما هدفگذاري نهضت براي سوادآموزي حدود 60 هزار كودك و نوجوان است، زيرا حدود 40 هزار نفر از آنها به عنوان برادران و خواهران دانش آموزان شناسايي شده اند و در طرح سوادآموزي اولياي دانش آموزان، آموزش مي بينند.

به گفته رييس سازمان نهضت سوادآموزي، 60 هزار نفر باقيمانده از سه گروه عمده كودكان كار، كودكان و نوجوانان بدسرپرست و بي سرپرست و همچنين كودكان و نوجوانان داراي معلوليت هاي جسمي هستند كه احتمالامشكلات اقتصادي و هزينه هاي رفت و آمد و تردد مانع از ادامه تحصيل شان شده است.

 باقرزاده با بيان اينكه ما همانند سازمان بهزيستي حقوق ماهيانه به كودكان كار نمي دهيم و نهاد رسمي حمايت از كودكان كار نيستيم، گفت: اين مبلغ تنها يك كمك هزينه تحصيلي است و مدتي كه اين كودكان دوره سوادآموزي پايه (حدود چهار ماه) را طي مي كنند به آنها تعلق مي گيرد. رييس سازمان نهضت سواد آموزي در پاسخ به پرسشي درباره چگونگي متقاعد كردن خانواده هاي اين كودكان براي حضور در كلاس هاي درس اظهار كرد: كارگروهي در سطح استان و شهرستان تشكيل خواهد شد كه مشاوراني در آن حضور دارند و موظفند با خانواده هاي اين كودكان گفت وگو كرده و آنها را براي شركت در برنامه آموزشي دعوت كنند.

وي افزود: تصور مي كنم مقاومت اين خانواده ها زياد نباشد، محدوديت هاي ديگري وجود دارد كه بايد با ايجاد انعطاف در برنامه خود آنها را برطرف كنيم. به عنوان مثال مشكلي براي باسواد كردن كودكان معلول نداريم اما به نظر مي رسد امكانات و پرداخت هزينه هاي اياب و ذهاب مانع حضور آنها در مدرسه شده باشد.

 باقرزاده ادامه داد: در اين صورت اگر خانواده يي اين امكان را داشته باشد شرايطي را فراهم مي كنيم كه معلم به منزل كودك برود و به او آموزش دهد: در اين صورت هزينه اياب و ذهاب را به معلم پرداخت مي كنيم. يا اگر خانواده بتواند رفت و آمد كند، هزينه اياب و ذهاب را به خانواده مي دهيم تا كودكش را به كلاس هاي نهضت سوادآموزي بياورد.

 وي با اشاره به اختصاص 550 هزار تومان به طور ميانگين به ازاي با سواد كردن هر نفر در سطح كشور اظهار كرد: درباره نوجوانان 10 تا 20 ساله 20 درصد افزايش و درباره حقوق معلمان آنها 10 درصد افزايش داريم. به اين معنا كه سرانه آموزشي كودكان 10 تا 20 ساله بين 700 تا 750 هزار تومان است، البته سرانه از مهرماه افزايش خواهد يافت البته بايد اين رقم با شاخص هاي مختلف سنجيده و محاسبه شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان