arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

نتیجه انتخابات عراق، شايبه يا چانه زني؟!

با وجود پيروزي ائتلاف قانون به رهبري مالكي در اين دور از انتخابات پارلماني عراق نيز، نخست وزيري وي با اعتراض ها و انتقادهايي روبه رو شود و شايد زمينه ها براي دخالت گروه هاي تروريستي فراهم تر شود. ب
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتيجه انتخابات عراق با اعتراض ها و شايبه هايي روبه رو شده است، هر چند اين اعتراض ها در بسياري از انتخابات هاي اخير در كشورهاي مختلف بروز مي كند و هميشه گروهي هستند كه نتيجه انتخابات را قبول ندارند، اما در كشوري مانند عراق كه هنوز با گذشت 11 سال از سقوط رژيم بعث و تشكيل ساختار دموكراتيك، روي امنيت را نديده، نگران كننده است. موضوعي كه از تحولات دو سال اخير روشن تر شده، گروه هايي در عراق از ادامه نخست وزيري نوري مالكي ناراضي هستند و به نظر مي رسد با وجود پيروزي ائتلاف قانون به رهبري مالكي در اين دور از انتخابات پارلماني عراق نيز، نخست وزيري وي با اعتراض ها و انتقادهايي روبه رو شود و شايد زمينه ها براي دخالت گروه هاي تروريستي فراهم تر شود. به نظر مي رسد به همين دليل نيز سازمان ملل متحد پيش دستي و نتيجه انتخابات عراق را تاييد كرده است.

به گزارش انتخاب،  اما دو گروه رقيب مالكي يعني شهروند به رهبري عمار حكيم و فراكسيون الوطنيه به رهبري اياد علاوي برگزاري مجدد انتخابات پارلماني را خواستار شده اند. اين در حالي است كه براساس نتايج اعلام شده ائتلاف «دولت قانون» به رياست نوري مالكي نخست وزير كنوني عراق توانسته با كسب 92 كرسي در صدر قرار گيرد و كرسي هاي بعد نيز از آن جريان صدر (فراكسيون آزادگان و ساير گروه هاي وابسته به صدر) با 32 كرسي و شهروند به رهبري عمار حكيم با 29 كرسي و متحدون به رياست اسامه نجيفي رييس پارلمان با 23 كرسي شده است.

بر اساس اين نتيجه اگر چه ائتلاف قانون به رهبري مالكي به تنهايي نمي تواند تشكيل دولت دهد، اما از شانس زيادي براي ائتلاف با يكي از احزاب ديگر و تشكيل دولت برخوردار است. با اين حال به نظر مي رسد اعتراض ها بيش از آنكه به پيروزي ائتلاف قانون باشد، به انتخاب مجدد مالكي به عنوان نخست وزير است: موضوعي كه باعث شد قبل از انتخابات، متحدان قبلي ائتلاف قانون يعني جريان حكيم و صدر از اين ائتلاف جدا شوند و بعد از انتخابات نيز رايزني هاي گسترده براي تشكيل ائتلاف و جلوگيري از نخست وزيري مجدد مالكي انجام دادند اما با وجود اين نتيجه، به نظر مي رسد تقريبا تشكيل يك ائتلاف در برابر ائتلاف قانون بسيار دشوار و حتي بعيد باشد و با اين حساب مي توان گفت ايجاد شايبه در نتيجه و درخواست ها براي تجديد انتخابات نيز با آگاهي از اين دشواري از سوي مخالفان مالكي صورت گرفته و شايد به نوعي زمينه سازي براي چانه زني و امتيازگيري هم محسوب مي شود.

 اين در حالي است كه انتخابات پارلماني اخير با نظارت نهادهاي بين المللي برگزار شده و به دليل ناامني هاي زياد، با بيم هاي زيادي همراه بود و در واقع نفس برگزاري انتخابات امن در عراق نيز دستاورد بزرگي براي دولت مالكي محسوب مي شود كه بسياري از ناظران بين المللي نيز به آن معترف بودند.

در چنين شرايطي نوري مالكي نيز توپ را در زمين رقبا انداخته و در آخرين موضع خود گفته است: در صورتي كه گروه هاي سياسي عراقي با يكديگر انسجام داشته باشند، اين كشور از بحران خدمات عبور خواهد كرد.

شايان توجه است كه جريان صدر با قبول نتيجه انتخابات، بر مخالفت خود با نخست وزيري نوري مالكي براي بار سوم تاكيد و اعلام كرده است در صورت نخست وزيري نوري مالكي، موضع اپوزيسيون را اتخاذ خواهيم كرد و در تشكيل دولت شركت نمي كنيم.

منبع: اعتماد
   
نظرات بینندگان