arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

پاسخ هواشناسی به انتقادات پیرامون عدم پیش بینی طوفان دیروز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: احتمال بروز گرد و خاک و رگبارهای شدید، روز گذشته به تمام دستگاه‌های مربوطه اطلاع رسانی شده است.

مهندس احد  در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عدم اطلاع رسانی در مورد بروز طوفان روزگذشته گفت: شرایطی که روز گذشته در پایتخت پدید آمد قابل پیش بینی نیست اما از روز گذشته احتمال بروز رگبار، رعد و برق، وزش شدید باد و گرد و خاک در پورتال سازمان هواشناسی صادر شده بود و این اطلاعیه برای دستگاههای ذی ربط از جمله وزارت نیرو، وزارت کشور، ستاد بحران و ستاد هلال احمر فکس شده بود.

وی با بیان اینکه در ساعت 11 صبح روز گذشته اطلاعیه شماره 27 به تمامی مسئولان از جمله مدیریت بحران شهر تهران و کشور ارسال شده بود، گفت: این شرایط نه تنها برای روز گذشته که برای امروز و فردا هم پیش بینی و اطلاع رسانی شده اما پدیده‌های حدی به دلیل اینکه ناگهانی ایجاد می شوند و همانند دیروز در اثر گرمای شدید و به دمای بحران رسیدن در اثر عبور ابرهای باران زا و موج های ریز در فراز میانی جو ایجاد شده بود قابل پیش بینی دقیق نیستند.

وظیفه با بیان اینکه تنها با مدل‌های میان مقیاس و بلند مقیاس و پایش مداوم و پیوسته سازمان هواشناسی قادر است دقایقی پیش از وقوع چنین پدیده های ناگهانی آنها را پیش بینی کند که ما هم این کار را کردیم، گفت: رسیدن سرعت باد به 120 کیلومتر در تهران پدیده بی سابقه است و در حال حاضر با دستگاه ها و تجهیزاتی که ما داریم پیش بینی چنین پدیده‌ای امکان پذیر نیست؛ البته با شرایط و تجهیزات پیشرفته‌تر ممکن است پیش بینی‌ها کمی دقیق تر باشد اما به طور کلی کانون و زمان دقیق پدیده های ناگهانی را نمی توان پیش بینی کرد.

به گفته وی، در حال حاضر سازمان هواشناسی در خصوص احتمال بروز شرایط مشابه عصر امروز و یا حتی فردا در پایتخت و در دامنه‌های البرز اطلاع رسانی کرده و همچنین نسبت به احتمال بروز سیلاب در گلستان، شمال سمنان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی هشدار داده است.

شب گذشته رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با انتقاد از عملکرد سازمان هواشناسی در پیش بینی طوفان پایتخت اعلام کرده بود که اگر این سازمان درباره طوفان اطلاع رسانی کرده بود تلفات و خسارات کاهش می یافت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان