پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بحث ادغام وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و علوم در شرايطي مطرح شده كه پس از تصويب برنامه پنجم توسعه كه براساس آن بايد تعداد وزارتخانه ها از 21 به 17كاهش يابد، گمانه زني ها درباره ادغام وزارتخانه هاي آموزشي بيش از ديگر وزارتخانه ها بوده است البته طبق معمول موافقان و مخالفان اين طرح ها مباحث خاص خود را مطرح و از آن دفاع مي كنند.
يكپارچه سازي نظام آموزشي
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ضمن موافقت با يكپارچگي استراتژي آموزشي گفت: حتي با ادغام و يكي شدن وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، آموزش عالي و آموزش پزشكي وزارت بهداشت هم موافقم، اما اين كار بايد با هماهنگي خانواده ها صورت گيرد، چراكه آموزش در دل خانواده هاست.
دكتر اسفنديار اختياري در ارزيابي از ادغام آموزش و پرورش، آموزش عالي و آموزش پزشكي وزارت بهداشت در يك وزارتخانه واحد، تصريح كرد: اگر اصل در اين ادغام ايجاد راهبرد آموزشي يكپارچه باشد قابل قبول است، چرا كه بايد نگاه آموزشي يكپارچه قبل از دبستان تا بعد از دانشگاه ايجاد شود.
وي با تأكيد بر اينكه استراتژي آموزشي بايد ثابت باشد، تصريح كرد: البته قرار نيست سيستم آموزش كشور با يك بخشنامه يا آيين نامه يكپارچه شود، چرا كه آموزش در دل خانواده هاست و تغيير و يكپارچه سازي آن نيازمند يك بستر زماني است، اگر بدون ملاحظه اين موارد بخواهيم وزارتخانه ها را ادغام كنيم شايد در راستاي تحقق برنامه پنجم و كاهش تعداد وزارتخانه ها باشد، اما اتفاقي كه در اين وزارتخانه رخ مي دهد كم شدن كارها نيست، يعني يك وزير با سه معاون خواهيم داشت.
اختياري افزود: در اين صورت يك وزارتخانه با سه معاونت آموزش عالي، معاونت آموزش پزشكي و معاونت آموزش و پرورش ايجاد مي شود؛ يعني عملاً اتفاق يكپارچه نمي افتد و فقط وزارتخانه ها را ادغام و تابلوها را عوض مي كنيم حتي بدون اينكه مكان مسؤولان تغيير كند فقط موقعيت آنها به جاي وزير، معاون وزير مي شود.
وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش تفاوت ماهوي دارند
استاد دانشكده برق دانشگاه صنعتي شريف در مورد طرح ادغام وزارتين آموزش و پرورش و علوم در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه اين دو وزارتخانه از نظر مأموريت تفاوت بنيادين و ماهوي با يكديگر دارند، گفت: اگر ادغام وزارت علوم با وزارتخانه ديگري اجباري شود، پيشنهاد اين است كه اين ادغام با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صورت گيرد.
دكتر فروهر فرزانه با بيان اينكه وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش از نظر اهداف و رسالت با يكديگر تفاوت اساسي دارند، اظهار كرد: با توجه به اين تفاوت ممكن است در صورت ادغام، مأموريت هر يك، مأموريت ديگري را تحت تأثير قرار دهد.
وي با بيان اينكه بخش آموزش عالي ايران حدود 45 سال گذشته به صورت دفتر آموزش عالي در وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) وجود داشت، گفت: در حال حاضر بسيار مشكل است كه بتوان تصور كرد كه بيش از يكصد دانشگاه و مؤسسه آموزشي و پژوهشي دولتي بتوانند تحت نظر دفتري در وزارت آموزش و پرورش اداره شوند. به عبارت ديگر حجم كار دانشگاه ها و تعداد دانشجويان به نحوي افزايش يافته است كه اداره آن در وزارتي جديد مشكل است.
اين استاد دانشگاه، به برخي تفاوتهاي موجود در دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش اشاره كرد و با بيان اينكه وزارت آموزش و پرورش در كشور ما به طور سنتي وظيفه آموزش عمومي و به اصطلاح بخش آموزش اجباري، از مرحله سوادآموزي تا متوسطه را برعهده دارد، اظهار كرد: اين در حالي است كه وظيفه وزارت علوم، آموزش بخش عالي جامعه و توليد دانش فني و علم است. فرزانه افزود: وزارت آموزش و پرورش با توجه به تعداد زياد شاغلين آن يك وزارتخانه بسيار بزرگ است، در صورتي كه وزارت علوم از نظر ابعاد يك وزارتخانه كوچك و تعداد اعضاي هيأت علمي آن كمتر از يك پانزدهم آموزگاران و دبيران شاغل در آموزش وپرورش است.
شرايط براي ادغام فراهم شود
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: در مجلس هفتم در خصوص ادغام وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش كار مطالعاتي انجام شد كه در مجلس هشتم بايد به سمتي حركت كنيم تا شرايط براي ادغام فراهم شود.
علي عباسپور تهراني فرد با تأكيد بر اينكه اولويت كميسيون آموزش اجرايي شدن قوانين مربوط به علم، تحقيقات و آموزش و پرورش تا پايان برنامه چهارم توسعه است، گفت: بررسي و كار كارشناسي بر روي تحول در نظام آموزش و پرورش، ارتباط با صنعت، استقلال دانشگاه ها، ادغام وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش موضوعاتي است كه در اولويتهاي كميسيون آموزش و تحقيقات در مجلس هشتم به آنها پرداخته مي شود.
وي اظهار داشت: در مجلس هفتم در خصوص ادغام وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش كار مطالعاتي انجام شد كه در مجلس هشتم بايد به سمتي حركت كنيم تا شرايط براي ادغام فراهم شود.