arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۳۲۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

"کلانشهر" را آب برد و "ساری" را خواب! + تصاویر

آبگرفتگی هزار و 800 واحد مسکونی شهری و روستایی و هفت هزار هکتار شالیزار بخشی از تحفه بارش آخرین ماه بهار در ساری است که این روزها مدیرانش، سرمست و پرغرور از کلانشهر شدنش هستند و چه بازیهای پیامکی که برای این ارمغان ارزنده، براه نینداخته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تراژدی آبگرفتگی و سیلاب ساری که اکنون عنوان کلانشهر شدن را نیز با خود به یدک می کشد، قصه امروز و دیروز شهر نیست و سالهاست که مردمان خوب شهر با این درام خانماسوز، مدارا می کنند.

به گزارش انتخاب، تخریب جنگل ها و مراتع در بالادست، تجاوز به بستر و حریم رودخانه، ساخت و سازهای بی رویه و قارچ گونه در میان دست و پایین دست، فراهم نبودن زیرساختهای شهری، عدم اجرای کامل طرح هدایت آبهای سطحی، اجرا نشدن بیمه جامع شهری و غیره سبب شده تا با ریزش کمترین میزان بارش، ساری دیروز و کلانشهر امروز، در هراس سیل بی خواب شود.

درحالی برخی محلات کلانشهر ساری در بارش اخیر به زیر آب رفت که میزان بارندگی ثبت شده در آن تنها حدود 54 میلیمتر بوده است و به گفته بسیاری از کارشناسان اگر این میزان بارندگی دو برابر می شد، فاجعه ای دیگر در پایتخت بهارنارنج به بار می نشست.

آبگرفتگی هزار و 800 واحد مسکونی شهری و روستایی و هفت هزار هکتار شالیزار بخشی از تحفه بارش آخرین ماه بهار در ساری است که این روزها مدیرانش، سرمست و پرغرور از کلانشهر شدنش هستند و چه بازیهای پیامکی که برای این ارمغان ارزنده، براه نینداخته اند.

درحالیکه شهر ساری تا کمر به زیر آب رفته بود و مردم از بی مهری و بی تدبیریهای مدیران گذشته و حال نسبت به عدم برنامه ریزی درست و اصولی برای پیشگیری از بحران گلایمند هستند، درگاه الکترونیک شهرداری ساری اینگونه تیتر می زند: " شهردار در شهر ،شهرداري در ستيز؛ عبوري با تمام توش وتوانش به مهار پيامدهاي مهيب باران بي وقفه وسيل اسا پرداخت" و شهردار شهر کلانشهرشده ساری نیز به جان "ابر و باد و مه و خورشید و فلک" می افتد و تمام تقصیرهای آبگرفتگی شهر را به گرده رودخانه تجن می اندازد که خود زخم خورده از تجاوز به حریم بستر و ساخت و سازهای بی رویه است.



وقتی بارندگی ناچیز 54 میلی متری بی سابقه خوانده می شود!/ کلانشهری که روی آب بنا شده است

این فرافکنی درحالیست که شهردار مرکز استان، بارندگی 54 میلی متری شهر ساری را در 20 ماه گذشته بی سابقه می خواند و معلوم نبود که اگر در ساری نیز همانند گلوگاه 100 میلی متر باران ثبت می شد، کلانشهر به چه حال و روزی گرفتار می شد.
 
با این حال مهدی عبوری شهردار کلانشهر ساری با بیان اینکه، بارش باران سبب جاري شدن سيلاب در سطح شهر شد و بارندگي بي‌سابقه‌‍‌اي طي 20 ماه گذشته در مركز مازندران بود كه واحد خدمات شهري شهرداري با تجهيز 200 نيروي انساني آماده امداد رساني است، با اشاره به اينكه بالا بودن آب‌هاي سطحي سبب آبگرفتگي بخش‌هاي اصلي و فرعي برخي از مناطق شهري شد، افزود: ستاد بحران شهرداري ساري از نخستين ساعت شروع بارش باران در سطح شهر مستقر شد.

شهردار ساري با بيان اينكه طغيان رودخانه تجن سبب شد تا آب اين روخانه درون شهري به سطح شهر وارد شود، تصريح كرد: عليرغم تذكراتي كه از شب گذشته خدمات شهري شهرداري ساري به آب منطقه‌اي داد دريچه‌هاي ورودي و خروجي تجن بسته نشد.

اجرای کامل هدایت آبهای سطحی 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وي با اشاره به اينكه كانال هدايت آب‌هاي سطحي كه در بلوار شهيد قاسمي حفر شد بايد به رودخانه ساري رود متصل شود، خاطر نشان كرد: اجراي كامل هدايت آب‌هاي سطحي شهر ساري نيازمند اعتبار 400 ميليارد توماني است.





عبوري افزود: شهرداري ساري براي هدايت آب‌هاي سطحي در حال احداث كانالي به طول سه كيلومتر با اعتباري بالغ بر هفت ميليارد تومان در كوي اتحاد است.

وي با بيان اينكه براي اجراي طرح كامل هدايت آب‌هاي سطحي نيازمند حمايت وزارت كشور است، ادامه داد: شهرداري ساري هر ساله در قالب اعتبارات عمراني توان بخش اندكي از پروژه هدايت آب‌هاي سطحي در مركز مازندران را دارد.

بیمه جامع شهری اجرا می شود

وي از بيمه جامع شهري در وقوع حوادث به شهر ساري خبر داد و گفت: هر خسارتي ناشي از حادثه به شهروندان وارد شود بيمه طرف قرارداد پس از تاييد كارشناسان شهرداري نسبت به پرداخت خسارت اقدام مي‌كند.

در منابع طبیعی درست مدیریت نکرده ایم

در عین حال مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر نیز با بیان اینکه در منابع طبیعی درست مدیریت نکرده ایم، گفت: در بالادست درخت را قطع کردیم و جایگزینی برایش نداشته ایم و این موضوع سبب سست شدن زمین و جاری شدن سیل شده است.





رستم زرودی افزود: باید تدبیری برای این کار می شد و به عنوان نمونه در شهر اولار در مسیر کیاسر 50 تا 60 منزل زیر آب رفت و این نشان می دهد که جنگل بالادست تخریب شد و این عامل سبب بروز سیل و نفوذ و گل و لای می شود.

احداث کانالهای مخالف شیب شهر

وی یادآور شود: با بررسی سیل بهشهر به این نتیجه می رسیم که شیب شهر به سمت دریاست ولی کانالهایی که در آن احداث شده، مخالف شیب است و در جهت شیب نیست، در این صورت وقتی در جهت مخالف شیب کانال احداث می شود، هم کانال باید پهن تر باشد و هم عمق بیشتری داشته باشد تا حجم بیشتری از آب را هدایت کند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران یادآور شد: کانالها و جوی های آب 20 در 40 قدیمی که توان انتقال حجم آب اندک را ندارد چگونه می تواند، گل و لای و سنگ ناشی از سیلاب را انتقال دهد.

وی افزود: ضمن اینکه بخشی اعظمی از خانه هایی که دچار آبگرفتگی شدند نظیر بهشهر، در جاهای مناسبی ساخته نشدند و این واحدها در بستر جریانی رودخانه ساخته شده است و اینهمه تلاش شد تا ساکنان این واحدها به سمت مسکن مهر هدایت شود، ولی مورد پذیرش واقع نشده است.

به گفته زرودی، مقاومت مردمی برابر تغییرات و تهدیدها از جمله مسائلی است که با آن روبرو هستیم.

آبگرفتگی هفت شهرستان مازندران

مدیرکل مدیریت بحران مازندران ادامه داد: شهرهای ساری، میاندرود، نکا، بهشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی و بابل در بحران اخیر آبگرفتگی دچار آسیب شدند و بخش عظیمی گرفتاری ما در این شهرستانها در بخش کشاورزی است و آسیبها در بخش مسکن چندان زیاد نیست که یا بنیاد مسکن و یا بیمه پوشش می دهد.

وی افزود: به عنوان نمونه در گلوگاه، بیشتر مزارع گندمزار و دانه های روغنی است که تمام آنها از بین رفته است و گندمی که آب بخورد دیگر به درد کشاورز نمی خورد.

آبگرفتگی 1700 واحد در ساری

رستم زرودی با بیان اینکه میزان دقیق خسارتها مشخص نشده است گفت: در ساری هزار و 700 دچار آبگرفتگی شده ولی میزان خسارت نباید بیش از 100 واحد باشد.

وی عنوان کرد: در نکا 150 واحد مسکونی که در سیل قبلی دچار آسیب شدند اینبار نیز دچار آسیب شد و بخشی نیز کامل تخریب شدند.

دو هزار هکتار مزرعه خسارت دید

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه بیشترین مشکل در بخش کشاورزی است، گفت: حدود دو هزار هکتار از اراضی دچار خسارت شدند، این درحالیست که سه هزار و 910 هکتار از اراضی در سطح دچار آبگرفتگی شده اند.

رستم زرودی، در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کنید بخشی از مشکلات ناشی از آبگرفتگی به دلیل فراهم نبود زیرساختها مناسب در حوزه شهری است، بیان داشت: در کشورهای پیشرفته سعی می شود بر مبنای شهرسازی جدید و نظام مهندسی فعلی طراحی صورت می گیرد.

شهرها باید کانال تاسیساتی داشته باشند

وی یادآور شد: طبق استاندارد شهرها باید نوار تاسیساتی و کانال تاسیساتی داشته باشند و کانالی در حدود 5 تا 15 متر حفر شده باشد تا تاسیسات برق، مخابرات، آب و غیره از آن عبور کند این درحالیست که نه تنها کانال تاسیساتی نداریم بلکه کانال در شهرها ما از وسط جاده رد می شود.

زرودی یادآور شد: باید کانال آبرو استاندارد شده متناسب با حجم بارندگی و فاضلاب داشته باشیم که اکنون موجود نیست.

میزان بارندگی ساری 54 میلی متر بوده است/ کانالهای آب به سمت تجن هدایت نمی شود

وی با بیان اینکه میزان بارندگی ثبت شده در شهر ساری 54 میلی متر بوده است گفت: این میزان اگر به 100 میلی متر می رسید با چه اتفاقی باید روبرو می شدیم.

زرودی با اشاره به عبور و جریان رودخانه تجن در ساری گفت: اگر حتی 100 میلی متر باران در ساری نیز می بارید، ظرفیت رودخانه تجن با این میزان آب، تکمیل نمی شد و این رودخانه دهنه وسیع و ظرفیت بالایی دارد ولی کانالهای هدایت آبهای سطحی ما به سمت تجن نمی رود.

وی تصریح کرد: باید به لحاظ کانالهای سطحی و تاسیساتی باید برنامه درستی داشته باشیم که این کار سخت خواهد بود.

شهرداری به امور زیربنایی بیشتر توجه کند

زرودی با بیان اینکه یک شهردار دو برنامه روبنایی و زیربنایی را می تواند در دستور کار قرار دهد، گفت: شهردار می تواند کار زیربنایی یا روبنایی انجام دهد و شهرداری که در پی تبلیغات است به امور روبنایی بیشتر می پردازد تا زیربنایی.

در حادثه آبگرفتگی اخیر بیش از هفت هزار هکتار از شالیزارها و باغات مرکبات حاشیه تجن، هزار و 700 مسکن شهری، 100 مسکن روستایی در 30 روستای بخش مرکزی دچار آسیب شدند، همچنین این حادثه به 10 روستای بخش کلیجانرستاق و 25 روستای بخش چهار دانگه نیز آسیب زد.

همچنین درپی سيل روز گذشته در بهشهر 155 خانه مسكوني در شهرستان دچار آبگرفتگي و آسيب شد كه در اين رابطه 10 ميليارد ريال خسارت به منازل مسكوني وارد شده است، در بخش كشاورزي نيز آبگرفتگي در اراضي زراعي، گندم و جو و شاليزار، باغات، تخريب جاده بين مزارع و پل و انهار داشته ايم كه حدود 18 ميليارد ريال خسارت در اين بخش ايجاد شده است.

این حادثه در شهرستانهای سوادکوه، گلوگاه، بهشهر، میاندرود نیز خسارت برجای گذاشته است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۸
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
17
77
مازندران کلانشهر نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
برادر ساری اخیرا کلانشهر شده
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
ساری کلانشهر شده.
شهروند ساروی
|
Germany
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
14
59
واقعا باید به مهندس عبوری شهردار ساری تبریک گفت
پاسخ ها
فرزند واقعی ساری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
دوست عزیز
آقای مهندس عبوری با عرضه ترین و لایق ترین شهردار ساری است.
بله حق با شماست
مشکل در شهر زیاد است ولی کافی است خدمات ایشان را با شهردارهای قبلی مقایسه بفرمایید
ایشان تمام تلاش را دارند که به بهترین نحو کار نمایند و شهر را آباد کنند
اگر زیرساخت مشکل دارد از اشتباهات شهردارهای سابق است و نه ایشان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
َشهروند عزیز ساروی میشه لطفا بفرمایید ایشان چه مدرک مهندسی و از چه دانشگاهی دریافت کردند؟ در ضمن سابقه کار مهندسی ایشان قبل از شهرداری ساری چه بود.
فرزند واقعی ساری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
مهندس عبوری دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته جغرافیای شهری می باشد.
رمضان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
26
كانال بزنيد
رامین از مازندران
|
United States of America
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
0
57
آقایون روزنامه نگار جنگل ما را بردن یه کاری بکنید جز شما کسی را نداریم.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
0
7
در کشور ما تا بلایی سر مرد نیاید مسئولین متوجه اشکالات موجود نمی شدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
0
اینو که هواشناسی پیش بینی کرده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
3
8
عجب بهانه ای افتاده دست مدیران ؟؟؟ هر حادثه ای که رخ میده بجای عذر خاهی و استعفا فورا طلبکار میشوند و میگویند
اجرای کامل هدایت آبهای سطحی 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد"
نظرات بینندگان