arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
دبیر همایش «نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال»:

تندروها به آن میزان در این سرزمین نارضایتی ایجاد کردند که مردم یکپارچه شدند/اعتدال هنوز نیاز به تعریف و تعیین حد و حدود دارد

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "یادمان هست که پیر جماران اسلام ناب محمدی را بیانگر اعتدال در مقابل افراط و تفریط می‌دانست"، افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هوای تازه‌ای در عرصه سیاسی کشور دمیده شد و مردم به تفکری رأی دادند که اصلاحات و اعتدال را پرچم‌داری می‌کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


عضو شورای عالی حزب همبستگی با بیان اینکه "شرایط سیاسی کشور به گونه‌ای است که برای منزوی کردن تندروها و افراطیون ضرورت دارد روزبه‌روز جریان‌های مخالف افراطی‌گری برای ترویج عقلانیت و خردورزی متحدتر شوند"، گفت: این یک ضرورت برای خروج کشور از نابسامانی‌هایی است که با بی‌تدبیری دولت قبل ایجاد شد.

به گزارش انتخاب، محمد سالاری صبح امروز (پنجشنبه) در همایش نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال که به همت حزب همبستگی ایران اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه "یکی از مهمترین پیام‌های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، دفاع مردم از عقلانیت و خردورزی بود"، اظهار کرد: تندروها به آن میزان در این سرزمین نارضایتی ایجاد کردند که مردم یکپارچه شدند و نام اعتدال را از صندوق‌های رأی بیرون آوردند تا اعتراضشان به بی‌تدبیری‌ها را با ابزار مدنی نشان دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه "اعتدال فقط درس امروز دنیای مدرن نیست"، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید این چنین شما را امت میانه قرار دادیم تا گواه بر همه مردم باشید. در واقع از نظر ما، مسلمانی یعنی مکتب اعتدال. در انتخابات، جریان اصلاحات هم تمام‌قد به میدان آمد و ائتلاف با اعتدال، تدبیری شد برای بسیج همه نیروها در راستای رفع نابسامانی‌های و ایستادن جلوی هرگونه افراطی‌گری.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "یادمان هست که پیر جماران اسلام ناب محمدی را بیانگر اعتدال در مقابل افراط و تفریط می‌دانست"، افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هوای تازه‌ای در عرصه سیاسی کشور دمیده شد و مردم به تفکری رأی دادند که اصلاحات و اعتدال را پرچم‌داری می‌کرد.

سالاری با تاکید بر اینکه "اصلاح وضع موجود، بهبود شرایط و مقابله با افراط و تفریط، پیام واضح مردم برای مدیران اجرایی بود"، تصریح کرد: با این وجود نباید فراموش کنیم مردم تا زمانی پای این گفتمان می‌ایستند که نتایج سودمند و عملی آن را در زندگی روزمره‌شان مشاهده کنند. اینجاست که برای اداره امور باید با تدبیر عمل کرد تا اشتباهات گذشته چراغ راه آینده باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اعتدال، مفهومی است که هنوز در عرصه سیاسی نیاز بیشتری به تعریف و تعیین حد و حدود دارد و باید شاخص‌های آن بررسی شود تا برداشت مشترکی از آن بدست آید. همواره یک تجربه تاریخی وجود دارد که وقتی چارچوب و حد و حدود یک گفتمان تعریف نشود، عملاً با گذر زمان چالش‌هایی درباره شاخص‌های آن گفتمان پدید می‌آید. یکی از این چالش‌ها، توقع و مطالبات احساسی از شرایط کشور است. نگاه غیرواقع‌بینانه، تصمیمات و اقداماتی به همراه خواهد داشت که می‌تواند افراطی‌گری را جایگزین عقلانیت و خردورزی کند.

دبیر همایش «نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال» در همین رابطه گفت: این مهمترین آسیبی است که می‌تواند به گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گری ضربه بزند. بنابراین ضروری است که جریان‌ها و احزاب مؤثر در تداوم این گفتمان در نشست‌هایی ابعاد و اضلاع گفتمان اعتدال را تبیین کنند تا بتوان به یک مفهوم حداقلی و حداکثری رسید و معیاری برای فعالیت‌ها بدست آورد.

این عضو شورای عالی حزب همبستگی با اشاره به اینکه این حزب پیش‌قدم شد تا از سوی جامعه حزبی، گامی در جهت تبیین گفتمان و مشی اعتدال در کشور برداشته شود، افزود: بر این اساس با بررسی‌های همه‌جانبه، شورای عالی حزب به این نتیجه رسید که در آستانه سالگرد انتخابات 24 خرداد همایشی با عنوان نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال برگزار کند تا از یک سو حرکت در مسیر عقلانیت و خردوزی تداوم یابد و از طرف دیگر توسعه تحزب در کشور با جدیت بیشتری پیگیری شود.

به گفته وی، اصلاح قانون انتخابات و افزایش نقش احزاب در آن یکی از مهمترین اقداماتی است که برای تحقق و توسعه سیاسی باید از سوی دولت تدبیر و امید پیگیری شود؛ زیرا همانگونه که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تصریح کرده است، سیاست انتخاباتی در ایران از جبهه‌محوری و جناح‌محوری غیرشفاف به سمت حزب‌محوری شفاف و از کاندیدامحوری به سمت حزب‌محوری حرکت کند.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "حزب همبستگی فرصت را غنیمت می‌شمارد تا در راه توسعه نظام حزبی گام‌های اساسی بردارد"، خاطرنشان کرد: با تصویب شورای عالی حزب همبستگی، همایش امروز برگزار و پنج کمیته تخصصی به عناوین کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی به ریاست علی توکلی‌، کمیته تحلیل محتوا و محورهای همایش به ریاست علیرضا صادقی، کمیته پیشتیبانی و تشریفات به ریاست مهرداد مسعودی، کمیته هماهنگی امور استان‌ها به ریاست ملک‌آسا و کمیته برنامه‌ریزی و دعوت به ریاست ابوطالبی تشکیل شد.

این فعال سیاسی در پایان با بیان اینکه "دبیرخانه همایش زیر نظر دبیر همایش، گزارش روزانه‌ کمیته‌ها را ثبت می‌کرد"، اظهار کرد: امیدواریم با این همایش فتح باب اثرگذار و مطلوبی برای تحقق اهداف همایش در آستانه یک‌سالگی انتخابات 24 خرداد صورت گیرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان