arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

پایتخت بی‌خبر از برگزاری یک نمایشگاه بین المللی!

یکی از بانوان هنرمند که چادرشب‌ها و رودوزی‌هایش را برای فروش به این نمایشگاه آورده است دلیل کم خرید کردن مردم را تبلیغات کم و جیب خالی آنها می‌داند و می‌گوید: «"بهار «گدا» است". این یک ضرب‌المثل است. بهار معمولا فصل خوبی برای خرید و فروش نیست. بیشتر مردم برای عید،‌ خریدهایشان را کرده‌اند و این وقت سال‌، پول کمی در بساط دارند و نمی‌توان انتظار داشت که مردم با جیب پُر پول به نمایشگاه بیایند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی درحالی پنجمین روز برگزاری خود را پشت سر گذاشت که هنرمندان و فروشندگان آن هم‌چنان در انتظار بازدیدکنندگان بیشتری هستند.

به گزارش انتخاب، این نمایشگاه امروز (25 خرداد ماه) آخرین روز برپایی‌اش را سپری می‌کند.

نمایشگاه صنایع دستی همزمان با 20 خرداد‌، روز جهانی صنایع دستی در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد‌.

با وجود آن‌که پنج روز از برگزاری آن می‌گذردولی همچنان از تبلیغات خبری نیست. اگرچه مسؤولان برگزاری نمایشگاه معتقدند‌ صداوسیما بهتر از گذشته به آن پرداخته اما پایتخت همچنان از برپایی این نمایشگاه بین‌المللی بی‌خبر است.

با وجود آن‌که معاونت صنایع دستی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم تفاهم کرده بود،‌ این نمایشگاه تبلیغ شود‌؛ اما به نظر می‌رسد سازمان زیباسازی این تفاهم را فراموش کرده است. البته شاید اگر سازمان زیباسازی پول می‌گرفت، یادش می‌ماند که قول‌هایی برای تبلیغات داده است.

به هر حال با آن‌که آخرین روز نمایشگاه فرا رسیده‌ ولی مشکل اطلاع‌رسانی در محوطه داخلی برای راهنمایی بازدیدکنندگان به سمت سالن‌های محل برپایی نمایشگاه همچنان به قوت خود باقی است و ظاهرا مردم باید از حس بویایی و یا شنوایی خود برای پیدا کردن این سالن‌ها، استفاده کنند.

بیشتر مردمی که به نمایشگاه آمده‌اند یا به هر شکلی با صنایع دستی سروکار دارند یا با تبلیغات دهان به دهان متوجه برپایی این نمایشگاه شده‌اند. عده‌ای هم اشاره کردند که از مصاحبه‌ها و گزارش‌های کوتاهی که از تلویزین و رادیو پخش شده، از برپایی آن آگاه شدند.

فروشندگان امسال هم مثل هر سال از تبلیغات ضعیف نمایشگاه ناراضی‌اند چرا که تبلیغات با فروش بیشتر محصولات آن‌ها رابطه‌ی مستقیمی دارد.

اگرچه نمایشگاه، پنجشنبه و جمعه‌ی شلوغی را داشت اما برخی هنرمندان تاکنون فروش قابل توجهی نداشته‌اند.

یکی از بانوان هنرمند که چادرشب‌ها و رودوزی‌هایش را برای فروش به این نمایشگاه آورده است دلیل کم خرید کردن مردم را تبلیغات کم و جیب خالی آنها می‌داند و می‌گوید: «"بهار «گدا» است". این یک ضرب‌المثل است. بهار معمولا فصل خوبی برای خرید و فروش نیست. بیشتر مردم برای عید،‌ خریدهایشان را کرده‌اند و این وقت سال‌، پول کمی در بساط دارند و نمی‌توان انتظار داشت که مردم با جیب پُر پول به نمایشگاه بیایند.»

البته مردمی که برای خرید به نمایشگاه آمده‌اند، معمولا از گرانی برخی محصولات حرف می‌زنند.

******

اما نکته دیگری که در نمایشگاه صنایع دستی جلب توجه می‌کند، این است که امسال در ابتدای برپایی نمایشگاه،معاونت صنایع دستی هنرمندان را ملزم کرده که بر روی محصولات خود برچسب قیمت بزنند و اطمینان داد امسال قیمت‌ها کارشناسی است اما غرفه‌های زیادی هستند که محصولات‌شان حتی تا همین روزهای پایانی، رنگ برچسب را به خود ندیده‌ است و ظاهرا کارشناسان قیمت هم خیلی سخت‌گیری نکرده‌اند.

البته فروشنده‌ها‌یی که از برچسب قیمت استفاده نمی‌کنند، معمولا یک قیمت ثابت را شفاهی اعلام می‌کنند و گهگاهی هم توافقی‌، تخفیف‌هایی را می‌دهند؛. ولی معلوم نیست آن کارشناسانی که معاون صنایع دستی از آن‌ها سخن می‌گفت که قرار است قیمت‌ها و برچسب‌ها را کنترل کنند، کجا هستند؟! شاید هم تذکرهایشان را داده‌اند اما آن‌قدر جدی نبوده و یا گرفته نشده است.

******

امسال در خروجی سالن‌ها افرادی مستقر شده‌اند که فاکتورهای کالاهای فروخته شده را جمع می‌کنند.

هدف، تهیه آمار فروش است؛ اما در این میان برخی فروشندگان هم هستند که از دادن فاکتور‌، خودداری می‌کنند، مخصوصا درباره‌ی کالاهای کوچک‌تر مثل زیورآلات که در کیف دستی‌ها جا می‌گیرد و ماموران دریافت فاکتور هم از خروج آن‌ها مطلع نمی‌شوند.

بهانه‌ برخی فروشندگان این کالاهای کوچک درباره‌ی خودداری کردن از دادن فاکتور این است که کالای 10 یا 30 هزار تومانی که فاکتور لازم ندارد چون در این صورت باید کلی برگه‌ی فاکتور داشته باشند. بعضی هم حالْ نداشتن و گرمای سالن‌های بدون آب را بهانه می‌کنند.

البته شمرده نشدن جواهرات و زیورآلات و کالای کوچک صنایع دستی در آمار فروش ظاهرا یک عادت شده است چرا که آن‌ها معمولا از آمار صادرات، به خاطر حمل چمدانی‌شان جا می‌مانند، برای همین هم شاید آمار فروشی که معاونت صنایع دستی از نمایشگاه امسال اعلام می‌کند،‌ چندان قابل اعتماد نباشد.

***

و نکته پایانی گلایه بازدیدکنندگان از کمبود دستگاه کارت‌خوان و کارنکردن این دستگاه‌ها و همچنین فقدان عابر بانک در محدوده محل برپایی نمایشگاه است که منجر شده است آنها در خرید کردن دچار مشکل شوند.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی امروز 25 خرداد ماه از ساعت 15 تا 21 برای بازدید باز است.

سالن‌های 7‌ ، 8‌، 9 به این نمایشگاه اختصاص داده شده و ورودی جنوبی نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز دسترسی به این سالن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان