arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

تغییر موازنه قدرت در منطقه به نفع تهران/ المانیتور: ایران برنده نهایی تحولات عراق است

البته سخنان افرادی چون امانوئل، مخالفان جدی هم در آمریکا دارد، افرادی که معتقدند آمریکا برای حل بحران عراق هیچ نیازی به درخواست کمک از ایران ندارد و نزدیک کردن آمریکا به ایران یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی دولت باراک اوباما است که تنها نتیجه‎اش افزایش نفوذ ایران در منطقه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه این روزها غائله گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تشدید و خشونت ها در عراق به خصوص شهرهای شیعه نشین بیشتر شده است اما به گمان اکثر تحلیلگران منطقه، حل مسئله داعش در نهایت به نفع ایران تمام می شود و این امر به نفوذ بیشتر ایران در مناطق شیعه نشین کویت، بحرین و استان شرقی عربستان خواهد انجامید.

به گزارش انتخاب،  صحبت درباره همکاری ایران و آمریکا بر سر عراق از چند روز پیش بالا گرفته بود و اکنون مقام‎های آمریکایی تائید کرده‎اند که برای مقابله با داعش و کمک به عراق به دنبال همکاری با تهران هستند. این در حالی است که برخی معتقدند که این همکاری می‎تواند گام بلندی در بهبود روابط دو کشور باشد. از جمله رام امانوئل، سیاستمدار دموکرات آمریکایی به دولت اوباما پیشنهاد کرده که هرگز اجازه ندهد فرصت «بحران در عراق» از دست برود. این سیاستمدار آمریکایی به باراک اوباما پیشنهاد کرده که از بحران عراق برای نرم کردن دل سیاستمداران ایرانی (و ضدآمریکایی) در تهران استفاده کند، چرا که به اعتقاد وی، این همکاری می‎تواند در پیشرفت مذاکرات هسته‏ ای نیز تاثیر به سزایی داشته باشد.

البته سخنان افرادی چون امانوئل، مخالفان جدی هم در آمریکا دارد، افرادی که معتقدند آمریکا برای حل بحران عراق هیچ نیازی به درخواست کمک از ایران ندارد و نزدیک کردن آمریکا به ایران یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی دولت باراک اوباما است که تنها نتیجه‎اش افزایش نفوذ ایران در منطقه است.

سایت خبری تحلیلی المانتیور هم در گزارشی از فرصت تاریخی تهران و افزایش نفوذ ایران در منطقه پس از مدیریت بحران‏ داعش در عراق سخن گفته است. در این گزارش آمده است، ایران هم مانند اغلب کشورها از سرعت پیشروی داعش در عراق غافلگیر شده اما این آمادگی را دارد که با یک ارزیابی درست از غائله عراق به عنوان برنده نهایی از این ماجرا خارج شود. در واقع می‏ شود گفت که توازن قدرت در منطقه به نفع ایران در حال تغییر است. این فرصتی تاریخی برای ایران است تا نفوذ خود را در عراق به عنوان بزرگترین شیعه‏ نشین عربی گسترش دهد. البته این احتمال وجود دارد که تندروهای سنی سعی کنند تا به مواضع ایران حملاتی داشته باشند اما ایران این آمادگی را دارد که با آنان مقابله کند. وزارت اطلاعات ایران اخیرا اعلام کرده است که نزدیک به ۳۰ عضو القاعده را دستگیر کرده است. به گفته ایرانی‎ها، این کشور از سال ۱۹۹۴ میلادی، زمانی که تروریست‎ها بمبی را در مشهد مقدس منفجر کردند، در حال مبارزه با جنگجویان القاعده است. گرچه ایرانی‎ها عامل قدرت‎گیری گروه‎های تروریستی نظیر داعش و القاعده شاخه عراق را حمله سال ۲۰۰۳ میلادی آمریکا و انگلیس به عراق می‎دانند اما به اعتقاد بسیاری، بزرگترین منفعت جنگ جورج بوش در عراق با حذف صدام حسین به عنوان دشمن قسم خورده ایران، نصیب تهران شد… در حال حاضر ایران به صورت تاکتیکی از حمایت آمریکا از نوری المالکی، نخست‎وزیر عراق، استقبال می‎کند به ویژه اینکه حمله هوایی به مواضع داعش می‎تواند موقعیت این گروه را در عراق تضعیف کرده و تحرکات آنان را کاهش دهد. از نگاه ایران، آمریکا یک بازیکن موقت در جریان تحولات عراق است تا دائمی.

در این میان رقبای منطقه‎ای ایران بازنده خواهند بود. عربستان سعودی که از مدت‌ها پیش در عراق، نفوذ خود را به ایران باخته بود، با خشونت‎هایی که داعش از خود نشان داده و (زمزمه‎های حمایت ریاض از این گروه) نامحبوب‎تر از گذشته خواهد شد و اگر ایران در قامت یک منجی برای شیعیان عراق ظاهر شود، تمایل شیعیان دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله کویت، بحرین و استان شرقی عربستان نیز برای اینکه به ایران نگاهی منجی‎وار داشته باشند، بیشتر خواهد شد.

اسرائیل، به عنوان جدی‎ترین رقیب ایران، یکی دیگر از بازندگان تغییر توازن قدرت در منطقه خواهد بود چرا که با بالا گرفتن منازعات سنی و شیعی از تمایل کشورهای میانه‎روی عرب مانند اردن برای نزدیکی (به این رژیم) کاسته خواهد شد.

همچنین در صورتی که ایران به بیرون راندن داعش از عراق، به دولت نوری المالکی کمک کند، این مسئله می‎تواند بر بحران سوریه و جنگ داخلی این کشور تاثیر به سزایی داشته باشد چرا که ایران و حزب‎ا… به عنوان تنها نیرویی که مصرانه به دنبال مبارزه با القاعده و بنیادگرایی هستند اعتباری کسب کرده و دست بالا را خواهند گرفت. در پایان این‎که، اگرچه هدف ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، از حمله برق‎آسا به عراق خدمت به منافع ایران در منطقه نبوده است اما احتمالا در نهایت حل این مسئله منطقه‎ای، به نفع ایران تمام خواهد شد.


منبع:پیام نو

نظرات بینندگان