arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳

لاریجانی: مشکلات با روابط عاطفی رفع نمی شود/ یک تشکیلات باید تبعات و مسئولیت حرف های خود را بپذیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سخنانی کسانی که اعتقاد به رهاسازی مذاکرات دارند، سنجیده نیست، گفت: توجه به اقتصاد درونی کشور علاوه بر نجات اقتصاد، از مذاکرات هسته ای پشتیبانی می کند.

 دکتر علی لاریجانی عصر امروز (دوشنبه 26 خرداد) در مراسم یادمان طلایه‌داران آفتاب که به مناسبت بزرگداشت مقام شهدای موتلفه اسلامی برگزار شد، گفت: در مسئله هسته ای گاهی می بینیم که برخی افراد دلسوزانه نظر می دهند اما چون این موضوعات و اظهارات خوب پخته نشده، به صورت صادقانه حرف غلط می زنند. از طرف دیگر برخی در حوزه اقتصادی یا با اغراض سیاسی و به علت ناپختگی برخی مباحث را مطرح می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون در موضوع مذاکرات هسته ای احساس می کنیم که دو صف به وجود آمده؛ یک صف برای حفظ دستاوردها به ملاحظات سیاسی توجه نمی کنند و یک صف می گویند که تنها با مذاکرات موضوعات و مشکلات حل می شود و این در حالی است که حفظ دستاوردها نیازمند مذاکرات بوده و مذاکرات نیازمند پشت بند است که این پشت بند در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محقق می شود.

وی با بیان اینکه آشفتگی در شرایط سیاسی داخلی به مذاکرات لطمه وارد می کند، تصریح کرد: توجه نکردن به اقتصاد درونی علاوه بر نجات اقتصادی می تواند پشت بند مذاکرات هسته ای باشد که قطعاً این دو موضوع به هم پیوسته است، از این رو تغییر شرایط و بهبود اقتصاد در داخل کشور می تواند مذاکرات هسته ای را موفق کند، از این رو همه افرادی که در حوزه سیاست تریبون دارند، باید در این رابطه تحلیل جامع دهند، یعنی هم باید به صحنه بین المللی توجه خاص داشته باشند و هم باید به پیوست های حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ توجه کرد.

لاریجانی ادامه داد: صحبت های کسانی که اعتقاد به رهاسازی مذاکرات دارند، سنجیده نیست، زیرا ما از آغاز مذاکرات هسته ای می دانستیم که ایران در آن به موفقیت می رسد اما قطعاً این موضوع با ملزومات آن محقق می شود. از طرف دیگر خیلی از مناقشات داخلی به  علت نادیده گرفتن مولفه های داخلی است که رفع و حل آن به مباحث و نشست های سیاسی احتیاج دارد، به ویژه در چالش های سیاسی و اقتصادی و حاشیه ای برخی فکر می کنند که سر سفره رنگین نشسته اند و دنبال ریحون سفره هستند، اما وضع کنونی چنین اجازه ای را به کسی نمی دهد و ما هم اکنون آن مواد مغذی سفره را نداریم که این موضوع نشان دهنده آن است که گرسنگی در کشور وجود دارد و وضعیت اقتصادی به هیچ وجه مطلوب نیست که این موضوع به نبود عقل جمعی برمی گردد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر مدیریت جهادی تاکید کرده اند که قطعاً این موضوع سلیقه ای نبوده، بلکه مدیریت جهادی نیاز کشور است، از این رو کشور در شرایط کنونی نیازمند مجاهدت در امور اقتصادی و سیاسی است و مواضع حاشیه ای در شرایط کنونی جایز نیست. از طرف دیگر شاهد بودیم مرحوم عسگراولادی بسیار دورنگر بود و در حواشی سیاسی اهداف را تشخیص می داد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با توجه به برگزاری  مراسم یادمان طلایه‌داران آفتاب در ساختمان مشروطه مجلس ادامه داد: این خانه  به کسانی اختصاص دارد که در راه اسلام و آزادی کشور با جان خود مجاهدت کردند و این افراد یک مسیر جدیدی را باز کرده اند. از طرف دیگر تاریخ ایران یک فراز و فرود سهمگینی داشته و عوامل گوناگونی در وضعیت ایران تاثیرگذار بوده تا اینکه در دوره مشروطه دستاوردهای بزرگی برای ایران کسب و شرایط کشور تغییر کرد، ولی این دوره تجربه بسیاری را در اختیار دیگران قرار داد.

وی افزود: برخی افراد درباره مشروطه حرف های نامربوطی زدند، به طول مثال گروهک فرقان در جزواتی از مشروطه به عنوان جریان وابسته به غرب یاد می کرد، اما در اصل انقلاب مشروطه در پی اقدامات علمای نجف و تهران شکل گرفت و قطعاً این انقلاب یک انقلاب اصیل بود و به علت حضور علما بود که مردم به این انقلاب پیوستند و قاجار مجبور به پذیرش آن شد. از طرف دیگر در آن زمان هنوز وابستگی حکومتی مطرح نبود و شرایط سیاسی در حال گذر بود.

لاریجانی گفت: پیروزی مشروطه چند درس بزرگ برای غرب داشت که براساس آن اگر حرکت سیاسی در بستر دینی انجام شود، آن مبارزات موفق است، از این رو باید در این رخنه ایجاد کرد، از سوی دیگر غرب به دنبال آن بود که با مبارزات ظاهری و مطرح کردن افراد غیرمجاهد مسیر را تغییر دهد که این موضوع به این معنی بود که رژیم حتی از جریان مارکسیستی هم برای مبارزه با دین استفاده می کرد. همچنین یکی از درس هایی که غربی ها از انقلاب مشروطه گرفتند این بود که با جریان هایی که به دنبال آزادی هستند، باید ستیز کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شهدای 26 خرداد، فضای بسته و خفقان جامعه آن روز را باز کردند، تصریح کرد: قطعاً مبارزات سیاسی متعارف نمی توانست فضای خفقان را بکشند اما شهدای 26 خرداد توانستند این امر را محقق کرده و عده ای فهمیدند که می توان با روحیه مجاهدت به مبارزه ادامه داد که در آن زمان سلطه گران به دنبال آن بودند که آیا این جریان ها تشکیلات دارند و یا اقدامات فردی است.

وی با بیان اینکه موتلفه یکی از تشکیلات ریشه دار کشور است، افزود: در یک زمان فعالیت این حزب به علت دستگیری و زندانی کردن افراد آن کاهش پیدا کرد، اما قطعاً ما هم باید از مطالعه تاریخ درس بگیریم که تاریخ مشروطه به ما این موضوع را می فهماند که توفیق آن زمان در گرو حرکت مجاهدانه براساس اسلام بوده و جریان هایی که با این موضوع فاصله گرفته اند مشکلاتی را پیدا کرده اند.

لاریجانی با اعلام اینکه جریان ریشه دار و اصیل باید مبتی بر تفکر اسلامی باشد، ادامه داد: در دوره های پس از انقلاب افرادی این ایراد را می گرفتند که جمهوری اسلامی ایران دارای یک پارادوکس و تناقض است، زیرا جمهوری با اسلام یکسان نیست، از طرفی برخی ها می گفتند که تشکیلات در زمانی که دین باشد، پا نمی گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون کسالت سیاسی یکی از عارضه های برخی افراد است که این افراد با تئوری پردازی می خواهند این موضوعات را جبران کنند، از طرف دیگر اگر در تشکیلات تفکر اسلامی مبنا باشد، قطعاً این موضوع مقدم بر سایر تفکرات است، از این رو موتلفه به عنوان یک تشکیلات موفق بسیار فراگیر بود و یکی از دلایل توفیق موتلفه این بود که افراد را به صورت مسلکی و هدفمند تربیت می کرد. همچنین موتلفه در گذشته ماموریت دیگری داشت و به دنبال باز کردن فضا بود، اما همین تشکیلات بعد از انقلاب ماموریت دیگری پیدا کرد تا ایران مردم سالاری را شکل دهد.

رئیس قوه مقننه افزود: در آن زمان شاهد تشکیل حزب جمهوری اسلامی بودیم که این حزب هم در آن موقع خدمات بسیاری را ارائه کرد، از طرف دیگر برخی افراد به دنبال فریبکاری در موضوع مردم سالاری هستند، اما قطعاً مردم سالاری درست بدون تفکر دینی محقق نمی شود. همچنین افرادی با مکر سیاسی به دنبال مخالفت با تشکیلات هستند، اما مردم سالاری نیازمند این موضوع است و به طور حتم اگر تشکیلات دارای مبانی دینی نباشد، دچار آفت می شود.

لاریجانی تصریح کرد: بنا نیست در ایران ساختار حکومتی جایگزین حزب شود و قطعاً نباید ساختار حکومتی در این کار دخالت کند و حزب هم باید به امور و وظایف خود بپردازد، اما در کل تشکیلات است که ساختار حکومتی را شکل می دهد و نه برعکس، اما شاهدیم پس از انقلاب کشور دچار وارونگی سیاسی شده است، به طور مثال بنی صدر برای مبارزه با حزب جمهوری اسلامی دفتر همکاری ریاست جمهوری را تشکیل داد که این دفتر کارکرد حزب داشت. همچنین بعدها در دوره هایی هم کشور دچار این مشکلات بود و دولت ها با دستپاچگی حزب می ساختند و گاهی دستگاه های حکومتی در مسیر احزاب دخالت می کنند که این موضوع شاید دستاوردهای زودگذر داشته باشد اما بلوغ سیاسی را از بین می برد.

وی گفت: تغییر ارزش ها در شرایط کنونی یکی دیگر از مشکلات است، زیرا مبارزه سیاسی در گذشته وابسته به ارزش ها بود اما هم اکنون شاهدیم ارزش ها رنگ و بوی مادی گرفته اند که این موضوع یک آفت است و حتی این مقوله برای حکومت های سکولار هم بلا است چه برسد به حکومت های آرمانی، از این رو باید آفت ها را شناخته و درمان کنیم نه اینکه دچار غفلت شویم. از طرف دیگر ما در تشکیلات نیازمند به مبانی دینی هستیم، حتی اگر در این رابطه نیازمند قوانین باشیم، باید این موضوعات را آماده کنیم، در غیر این صورت نمی شود در درازمدت حرکت کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با تاکید بر اینکه نیاز به تشکیلات در گرو اعتقاد به عقل جمعی است، بیان کرد: تحقق این موضوع می تواند زمینه توسعه یافتگی عقلانی را فراهم کند. از طرف دیگر کشور هم در برنامه ریزی و هم تربیت کادر به توسعه یافتگی عقلانی نیاز دارد. همچنین اگر در شرایط فعلی به مسائل داخلی، اقتصادی و فرهنگی و هم مسائل بین المللی توجه کنیم، ضرورت حضور تشکیلات بسیار مشهود است. از سوی دیگر امروزه زمانی نیست که فرد در یک اتاق تصمیم بگیرد، بلکه در شرایط کنونی اتخاذ نیاز به کادر هم نظر دارد.

لاریجانی تصریح کرد: قطعاً تصمیمات و مشکلات با روابط عاطفی رفع نمی شود، بلکه با مشورت و تشکیل نشست هایی باید فکر توسعه ای پیدا کرد. از طرف دیگر در سال های اخیر برخی افراد به علت حضور نداشتن در داخل تشکیلات دچار ریزش می شدند، همچنین یک تشکیلات نمی تواند در تاریکی حرف بزند، بلکه باید تبعات و مسئولیت حرف های خود را بپذیرد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مرحوم عسگراولادی یک اسوه در تفکر سیاسی جامعه بود، گفت: آن مرحوم یک شخصیت سیاسی جامعه مدار بود و یکی از افرادی بود که دردمندانه برای ایجاد و حفظ تشکیلات، سعی و تلاش می کرد.

شایان ذکر است در آغاز این مراسم تعدادی از اعضای حزب موتلفه همچون حبیبی، ناظمی اردکانی و برادر شهید امانی به تشریح و تبیین تاریخ و عملکرد حزب موتلفه پرداختند.

منبع: خانه ملت
برچسب ها: صف بندی ، شهدا ، موتلفه ، گروهک
نظرات بینندگان