arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۳
سعدالله زارعی:

نمی توان داعش را با تندروهای جهان اسلام مقایسه کرد/ عراق تاوان برگزاری انتخابات دموکراتیک را می پردازد

این کارشناس مسائل بین الملل بابیان اینکه داعش همان بقایای رژیم صدام حسین است افزود: این گروهها به همراه بدنه بعثی‌هایی که قبلاً ارتش عراق را در دو استان صلاح‌الدین، نیوا و الانبار را در دست داشتند، داعش را به‌وجود آوردند. بنابراین اساسً داعش ماهیتی بعثی دارد و این امر در نوع رفتارهای آنها هم مشخص است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفرکری به عراق برای اطمینان از پذیرش راهکارهای آمریکا توسط مسئولان این کشور صورت گرفت.

به گزارش انتخاب، سعدالله زارعی  با اشاره به افزایش حملات تروریستی پس از انتخابات ریاست جمهوری عراق در این کشور خاطر نشان کرد: امروز عراق تاوان انتخاباتی را می‌پردازد که به صورت کاملاً دموکراتیک برگزار شد و حتی بر اساس توصیه ها، طیف‌های مختلف این کشور هم سهمی را در پارلمان پیدا کردند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه سهم بندی های عراق به صورت دموکراتیک صورت گرفته، کاملاً با قوانین و حقوق بین‌الملل انطباق دارند، با ساختار حقوقی عراق که مورد تأیید اکثریت مردم است هم خوانی دارد و به عنوان متن بالادستی نظام سیاسی شناخته می‌شود ولی مورد قبول برخی گروهها قرار نگرفت و به دنبال آن آمریکا، اروپا، کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان عنوان کردند که عراق نیازمند توافق ملی است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: امروز آمریکایی‌ها و سعودی‌ها راه‌حل رسیدن به مقاصد خود را در ایجاد بحران امنیتی در عراق دیده اند و به همین دلیل در همگرایی که با گروه‌های اقلیت ناراضی داخل عراق که 18 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند تلاش دارند تا به اهداف خود دست یابند. در همین راستا آمریکا با استناد به اینکه در طول تاریخ700ساله عراق قدرت این کشور در دست این اقلیت بوده است تروریست‌ها را سازمان دهی کرده برای اینکه شرایط عراق را به سمت بحران پیش ببرد تا در شرایط بحرانی دولت مرکزی این کشور ناچار بشود امتیاز بدهد و نظم جدیدی بر مبنای تمایلات آمریکا، عربستان و ترکیه در عراق شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به سفر جان کری به عراق، افزود: آمریکایی‌ها قبل از این سفر مواضع خود درباره درگیری‌های عراق را اعلام کرده بودند همچنین اوباما هم گفته بود که آمریکایی‌ها هیچ نوع کمک نظامی به این کشور نمی‌کنند مگر اینکه قبلاً مالکی بپذیرد از قدرت کناره‌گیری کند. در همین راستا جان کری هم اعلام کرده که بحران عراق راه‌حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل شود یعنی باید با تروریست‌هایی که وارد عراق شده اند مذاکره کرد. این در حالی است که تروریست‌ها در این کشور با دست زدن به جنایات وحشیانه و بی‌منطق نشان دادند که اساساً جز زبان زور نمی‌فهمند.

زارعی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کری به عراق سفر کرد تا ببیند نشانه‌هایی از پذیرش طرح آمریکا در تقسیم قدرت بین دولت مرکزی و جریان‌های حامی تروریسم در این کشور دیده می‌شود یا خیر و به طور معمول نباید کری از این سفر پاسخ مثبتی دریافت کرده باشد زیرا متقابلاً مقام‌های عراقی نیز مواضع محکمی در مقابل آمریکا‌یی‌ها اتخاذ کرده‌اند و دولت نوری مالکی هم با صراحت اعلام کرده است که تابع بی‌ چون و چرای سیاست‌های آمریکا نخواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل بابیان اینکه داعش همان بقایای رژیم صدام حسین است افزود: این گروهها به همراه بدنه بعثی‌هایی که قبلاً ارتش عراق را در دو استان صلاح‌الدین، نیوا و الانبار را در دست داشتند، داعش را به‌وجود آوردند. بنابراین اساسً داعش ماهیتی بعثی دارد و این امر در نوع رفتارهای آنها هم مشخص است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر چه داعش لایه و برچسب مذهبی را به پیشانی دارد ولی رفتار آن‌ها کاملاً غیر اسلامی بوده و به همین دلیل نمی‌توان حتی با تندروترین گروه‌های تاریخ اسلامی هم رفتار داعش را مقایسه کرد. به‌طور مشخص رفتار داعش را حتی نمی‌توان با کسانی که بنیان گذار وهابیت هستند هم مقایسه کرد چراکه این چنین رفتاری را هم نکوهش می‌کند. بنابراین آنها مذهبی نبوده و رفتارهایشان هم این امر را تصدیق می‌کند اما این رفتارها کاملاً با رفتارهای حزب بعث که پرونده قطوری در کشتار بویژه مردم بی گناه حلبچه دارند مطابقت دارد. در نتیجه داعش همان بعث است که تغییر عنوان داده و همان رفتار ها را با هدف به‌دست گرفتن دوباره قدرت در عراق دنبال می‌کند.

نظرات بینندگان