arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۸ تير ۱۳۹۳

ذبح فیلم‌ها با طرح ویژه اکران در ماه مبارک رمضان/ راهکاری برای نجات طرح اکران ماه رمضان

این طرح پیش از این دو عنوان «افطار تا سحر» و «اذان تا اذان» را یدک می کشید و حالا نام «طرح ویژه اکران در ماه مبارک رمضان» به خود گرفته است بی آنکه تغییری برای بهبود داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح اکران ماه مبارک رمضان مانند نامش که بارها تغییر کرده پس از ۶ سال هنوز در اجرا سردرگم است و برنامه ریزی حساب شده ای برای استقبال بیشتر مخاطبان از این طرح در نظر گرفته نشده در حالی که هدف اولیه از شکل گیری این طرح، جذب مخاطب بیشتر به سینماها بود.

به گزارش انتخاب، طرح اکران ماه رمضان با نمایش دادن فیلم هایی که روی پرده هستند به صورت نیم بها و در ساعات پایانی شب نمی تواند کمک چندانی به فروش سینما داشته باشد، این نظر بسیاری از سینماداران است که طی سال های گذشته هم این طرح را با نام های دیگرش تجربه کرده اند.

طرح «اذان تا اذان» رمضان ۸۸ در سینماهای کشور کار خود را آغاز کرد. بر اساس این طرح فیلم‌های سینمایی که روی پرده بودند، در ماه مبارک رمضان در سانس‌های شبانه نیز به نمایش درمی​آمدند. از آن جایی که در آن سال سینما فروش خوبی نداشت استقبال تماشاگران از این طرح و فروش نسبی سینما موجب شد «اذان تا اذان» مورد توجه سینماگران قرار بگیرد. سال بعد خروج سینماهای حوزه هنری از این طرح و کاهش تعداد سینماهای اجرا کننده از یک سو و عدم همکاری صدا و سیما در پخش تبلیغات فیلم های حاضر در طرح از سوی دیگر موجب عدم استقبال مردم از طرح «اذان تا اذان» شد.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش با بیان این که طرح به تمامی سینماها ابلاغ شده است، گفت: «هر سینما می تواند خارج از سانس، فیلمی که موظف به اکران آن است را از فیلم های دیگری که روی پرده سینما رفته اند از جمله فیلم های پر فروش سال، در سانس های فوق العاده تا سحر نمایش دهد.»

او به تغییر نکردن طرح ویژه اکران در ماه مبارک رمضان نسبت به سال های گذشته اشاره کرد و افزود: «امسال هیچ تفاوتی با سال گذشته وجود ندارد و سینماها تا هر زمان از شب که مخاطب داشته باشند می توانند فیلم های خود را به نمایش بگذارند. تنها تفاوت، تغییر نام این طرح است که از طرح «اذان تا اذان» به طرح «ویژه ماه مبارک رمضان» تغییر نام داده است.»

تغییر نام بدون بهبود در کیفیت

این طرح پیش از این دو عنوان «افطار تا سحر» و «اذان تا اذان» را یدک می کشید و حالا نام «طرح ویژه اکران در ماه مبارک رمضان» به خود گرفته است بی آنکه تغییری برای بهبود داشته باشد.

عبدالله علیخانی، مالک سینما «عصر جدید» دلخوشی از این طرح ندارد و معتقد است که فروش سینماها بسیار پایین است. او به خبرنگار ما گفت: «ما در عصر جدید «رد کارپت» ، «زندگی آقای محمودی و بانو» و «برف» را نمایش می دهیم اما من با اکران فیلم هایی که در گذشته پر فروش بوده اند موافق نیستم. نسخه نمایش خانگی همه این فیلم ها بیرون آمده و مخاطب نیازی به تماشای آن در سینما حس نمی کند.»

راهکاری برای نجات طرح اکران ماه رمضان

به نظر می رسد تنها راه نجات این طرح و البته کمک به فروش سینماها اکران فیلم های خاطره انگیز و کمیاب سینمای ایران روی پرده سینما است.

حال آن که محمد قاصد اشرفی، مدیر سینما ماندانا که رییس هیات مدیره انجمن سینماداران هم هست در گفت و گو با خبرنگار پیام نو با اشاره ای به جلسات شورای صنفی نمایش تصریح کرد: «در شورای صنفی نمایش درباره اکران فیلم های خاطره انگیز بحث هایی مطرح شده است و شاید در جلسه آتی شورا دوباره این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و اگر تقاضایی وجود داشته باشد در این طرح اجازه اکران بیابد. نمی دانم مردم از اکران این فیلم ها استقبال می کنند یا خیر اما ممکن است به دلیل گذشت زمان و پخش چندین باره این فیلم ها استقبال چندانی از آنها صورت نگیرد.»

صاحبان فیلم ها هم رغبت ندارند

او با تاکید بر اینکه گزینه دیگری برای اکران وجود ندارد و بسیاری از صاحبان فیلم ها حاضر به اکران فیلم خود در اکران ماه رمضان نیستند خاطرنشان کرد: «سینماداران امتیازات خوبی به صاحبان فیلم ها پیشنهاد دادند از جمله اینکه اکران ماه رمضان را جزء قرارداد فیلم محسوب نمی کنند و در هر صورت اکران فیلم را ادامه خواهند داد. فیلم «رد کارپت» از این مزیت برخوردار خواهد شد. اما بسیاری از صاحبان فیلم ها که نگران بازگشت سرمایه خود هستند و می ترسند فروش خوبی نداشته باشند حاضر به شرکت در این طرح نشدند. تنها فیلمسازانی حاضر به حضور در این طرح هستند که دوران اکران فیلمشان سپری شده و واهمه ای نسبت به فروش ندارند.»

اکران فیلم های پرفروش سال که فروش آنها نشان از تعداد مخاطب بالای آنها دارد نمی تواند کمکی به افزایش مخاطب سینماها کند. فیلمی مانند «طبقه حساس» با اکران چند ماهه در سینما، مشکل مخاطب سینماها را برطرف نخواهد کرد. به نظر می رسد اکران ماه رمضان فرصت مناسبی برای نمایش فیلم های نایاب تاریخ سینما است، فیلم هایی که نمی توان به راحتی آن را از بازار تهیه کرد و مخاطب ایرانی در انتظار فرصتی برای اکران و تماشای آن است.


منبع: پیام نو

برچسب ها: اکران ، فیلم ، فروش ، فیلمسازان
نظرات بینندگان