arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۳

زنگنه: جدایی کردستان از عراق، منطقه را به گردابی از خشونت سوق می‌دهد /اسرائیل به دنبال تفرقه بین کشورهای عربی منطقه است

زنگنه درباره برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق و حمایت اسرائیل از تجزیه عراق نیز گفت: به نظر نمی‌آید که این اتفاق رخ دهد گرچه عوامل و لوازم مساعد برای این اتفاق وجود دارد اما مردم عراق به دنبال تجزیه نبودند و نیستند و برخی از موضع گیری ها و سخنان خاطرات درگیری های خشونت بار دهه‌های 60 و 70 میلادی میان مولفه های اجتماعی عراق را تداعی می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستین جلسه از پارلمان جدید عراق روز گذشته (سه شنبه) برگزار شد و با وجود عدم شرکت برخی از احزاب سیاسی و تحریم جلسات پارلمان، نوری مالکی نخست وزیر این کشور و رئیس ائتلاف پیروز در انتخابات پارلمانی عراق و دیگر احزاب و جریان های سیاسی در محل پارلمان حضور یافتند و مراسم سوگند را به یاد آوردند. انتظار می رود روند سیاسی عراق به موازات بحران امنیتی این کشور ابعاد جدید تری پیدا کند و دست خوش تغییراتی شود.

به گزارش انتخاب، در همین راستا صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه  با اشاره به برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید عراق در شرایط بحرانی این کشور، گفت: نمایندگان پارلمان عراق پس از انتخاب رئیس مجلس جدید و نواب رئیس باید رئیس جمهور را انتخاب کنند و پس از آن به مدت یک ماه فرصت دارند تا نخست وزیر جدید عراق را انتخاب کنند، در این مدت زمان سه مولفه اصلی کشور عراق یعنی شیعیان، کردها و احزاب اهل تسنن فرصت دارند تا با رایزنی و مذاکره بر سر پست های مهم و وزیران دولت جدید به توافق برسند و باید تکلیف سمت نخست وزیری روشن شود. نمی توان گفت که یکی از مقامات عراق را انتخاب کردیم و انتخاب باقی مقامات در گرو گرایش های سیاسی احزاب باقی بماند.

وی با بیان اینکه اگر در مدت زمان تعیین شده مقامات عراق انتخاب نشوند نمایندگان باید در قبال مسئولیت و افکار عمومی پاسخگو باشند، افزود: توافق بر سر نخست وزیری عراق باید خارج از پارلمان اتفاق افتد تا در مجلس این توافق عملی شود؛ از سوی دیگر مرجعیت شیعه عراق نیز حضور دارند که از احزاب سیاسی این کشور خواستند تا در ظرف مدت زمان تعیین شده مقامات کشور را انتخاب کنند.

این کارشناس بین الملل، گفت: در شرایط کنونی عراق و در حالی که این کشور با بحران امنیتی شدیدی دست و پنجه نرم می کند هرگونه سخن گفتن از نخست وزیری به معنای سپردن کشور به امان آینده مبهم است؛ بنابراین شاید در اولویت بندی ها، آزادی و پاک سازی موصل باید ارجح باشد و بعد از آن باید به موضوع نخست وزیری پرداخته شود چرا که اگر جایگاه و شخص نخست وزیر متزلزل شود اوضاع کشور از کنترل خارج خواهند شد.

وی با اشاره به تغیر نامه داعش و رژه نظامی این گروه تروریستی در عراق، افزود: رژه گرفتن و انتخاب نام جدید اگرچه از سیستم سیاسی و جنبشی تشکیلاتی حکایت می‌کند اما دلیل قدرت و مشروعیت آنها حساب نمی‌شود و دلیلی بر ضعف این گروه تررویستی است چرا که نام داعش اینک به بار سنگینی برای این تشکیلات تبدیل شده و جرم و جنایت‌هایی که این گروه مرتکب شدند برای آنها به سابقه سوئی تبدیل شده که قطعا برای رهایی یافتن از این نام و آثار آن به فکر تغییر نام افتادند وگرنه امکان اعلام خلافت و تحقق آن وجود ندارد.

زنگنه درباره برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق و حمایت اسرائیل از تجزیه عراق نیز گفت: به نظر نمی‌آید که این اتفاق رخ دهد گرچه عوامل و لوازم مساعد برای این اتفاق وجود دارد اما مردم عراق به دنبال تجزیه نبودند و نیستند و  برخی از موضع گیری ها و سخنان خاطرات درگیری های خشونت بار دهه‌های 60 و 70 میلادی میان مولفه های اجتماعی عراق را تداعی می‌کند.

این کارشناس بین الملل با اشاره به اینکه تجزیه به مصلحت مردم عراق و مردم منطقه کردستان عراق نخواهد بود، تاکید کرد: اسرائیل به دنبال آن است که میان کشورهای عربی تفرقه ایجاد کنند و این موضوع باید زنگ خطر  و هشدرای برای ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای منطقه باشد. در واقع باید گفت که تاسیس یک دولت جدید در منطقه آن هم در شرایط کنونی نتیجه‌ی مثبتی در بر نخواهد داشت و منطقه را به گردابی از خشونت متقابل سوق خواهد داد.

منبع: نامه نیوز
برچسب ها: داعش ، همه پرسی ، درگیری ، جنبش
نظرات بینندگان