arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۸ - ۱۷ تير ۱۳۹۳

علت شدت گرفتن درگیری ها در فلسطین / جرقه «انتفاضه سوم» زده شد؟

تندروها توافق را برنتابيدند. عدم‌توافق و تداوم اختلاف جريانات فلسطيني، آنان را ضعيف نگاه مي‌داشت و وحدت ميان اين جريانات، خوشايند اسراييل نبود بر همين اساس نتانياهو از اوباما خواست تا در اين موضوع مداخله کند غافل از اينکه اصول ارزشي ايالات‌متحده اجازه نمي‌دهد به‌صراحت درمقابل توافق ملت‌ها بايستند ضمن اينکه با توجه به وقايع سوريه، مصر و ترکيه، آمريکا علاقه‌مند به رفتار تند از سوي «حماس» نبود و با «نتانياهو» همراهي نکرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مبارزات مردم و صحنه فلسطين، اصلي کلي دارد و آن اينکه در ماه مبارک رمضان، مقابله فلسطيني‌ها با نيروهاي امنيتي و نظامي رژيم اسراييل شديدتر مي‌شود. مردم فلسطين به‌دليل اعتقادات قوي، ماه مبارک رمضان را روزه مي‌گيرند و در چارچوب نگاه معنوي، شکل مبارزات و مقاومت آنان متفاوت مي‌شود مخصوصا اينکه ساکنان «قدس» و حتي مناطق خارج از اين ناحيه، اصرار دارند نمازهاي جمعه را در صحن «مسجد الاقصي» به‌جا آورند. در اين ميان اصرار آنان بر شکوهمند برگزارشدن نخستين جمعه ماه رمضان است و بخشي از درگيري‌هاي اخير، از همين نقطه آغاز شد. نيروهاي اشغالگر، تدابير ويژه‌اي را براي ممانعت از اين برنامه به مرحله اجرا درآوردند و تلاش کردند تا ساده برگزار شود. علاوه بر آن، تعدادي از يهوديان تندرو را وارد صحن کردند که امري بي‌سابقه بود و اين مساله، احساسات مردم مسلمان بيت‌المقدس را جريحه‌دار کرد.


به گزارش انتخاب؛ دومين نکته در شدت‌گيري درگيری‌هاي اخير، به تلاش بسيار زياد «نتانياهو» براي اقناع «محمود عباس» جهت صرفنظرکردن از توافق با «حماس» بازمي‌گردد. در ابتدا، «ابومازن» هم اصرار داشت شرايط فعلي با رژيم اسراييل به‌هم نخورد و مذاکرات سازش پيش رود. سفرها و رايزني‌هاي «کري» هم نشان مي‌داد آمريکايي‌ها نيز مايل بودند مذاکرات به بن‌بست نخورد. در سوي مقابل، «عباس» اصرار داشت در هنگام مذاکرات، شهرک‌سازي‌هاي نامشروع خارج از توافق در کرانه غربي متوقف شود و «نتانياهو» اسرايي که در توافقات قبلي متعهد به آزادي آنان شده بود را در موعد مقرر آزاد کند که اين اتفاق رخ نداد و به‌عنوان دستمايه‌اي براي لزوم ادامه مذاکرات، مورد استفاده قرار گرفت. عباس از اين دو موضوع استفاده کرده به‌سراغ تشکيل دولت وحدت ملي رفت. «عباس» نخست به‌دلايل داخلي و با توجه به ضعيف‌شدن «حماس» نسبت به گذشته پس از سرکوب «اخوان‌المسلمين» در مصر، از تمايل رهبران اين جنبش براي حضور در دولت وحدت ملي استفاده کرد و دوم، براي چانه‌زني در مذاکرات آتي با اسراييل به آن نگريست.

تندروها توافق را برنتابيدند. عدم‌توافق و تداوم اختلاف جريانات فلسطيني، آنان را ضعيف نگاه مي‌داشت و وحدت ميان اين جريانات، خوشايند اسراييل نبود بر همين اساس نتانياهو از اوباما خواست تا در اين موضوع مداخله کند غافل از اينکه اصول ارزشي ايالات‌متحده اجازه نمي‌دهد به‌صراحت درمقابل توافق ملت‌ها بايستند ضمن اينکه با توجه به وقايع سوريه، مصر و ترکيه، آمريکا علاقه‌مند به رفتار تند از سوي «حماس» نبود و با «نتانياهو» همراهي نکرد. همين مساله و همزماني آن با هفته نخست ماه رمضان، شدت‌عمل در برخورد با فسلطيني‌ها را سبب شد. 

درگيري‌ها از شهر «الخليل» آغاز شد و در يک اقدام مشکوک، اسراييل مدعي شد سه جوان شهرک‌نشين اسراييلي ربوده و کشته شده‌اند و آن را به «حماس» نسبت داد. به نظر مي‌رسد اين اقدام، نوعي بهانه‌تراشي از سوي اسراييل بوده و از ديگرسو، تلاشي است تا «نتانياهو» را از فشارهاي سياسي جدي داخلي برهاند.  در سوي مقابل، « ابوخضير» که به دست چند شهرک‌نشين اسراييل به شهادت رسيد ساکن اردوگاهي در «قدس» اشغالي بود و به همين دليل، «قدس» کانون تظاهرات به‌شمار مي‌آيد. در عين حال؛ قراین حاکي از آن است که اسراييلي‌ها امکان تداوم حملات به فلسطيني‌ها را ندارند. نگراني اسراييل از مشارکت بخش عمده مردم در صحنه بوده و مايل نيستند حوادث «انتفاضه دوم» در سال
2001 موسوم به «الاقصي» يا «انتفاضه اول» موسوم به «انتفاضه سنگ» در سال 1989 بار ديگر تکرار شود. حدود 12سال از آن واقعه گذشته و اظهارات مسوولان رژيم صهيونيستي به‌ويژه وزير دفاع آنان و غربي‌ها که به‌سمت محکوم‌کردن شهادت «ابوخضير» بوده و تا حد تماس تلفني «اوباما» با خانواده وي پيش رفت، جملگي، بيانگر نگراني آنان از آغاز «انتفاضه سوم» است.

منبع: شرق
نظرات بینندگان