arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۳

وزیر بهداشت: گروگانگیری متوفی زشت ترین کار برخی از بیمارستان هاست/تذکر به بیمه ها برای عرضه داروهای بی‌کیفیت و ارزان

هاشمی تصریح کرد: در بحث حمایت از داروهای بیماران خاص ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده که در برخی موارد همه هزینه و برخی تا 90 درصد آن را وزارت بهداشت تقبل کرده است. مشکل تجویز این داروهاست که از سوی ماهواره‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها تبلیغ می‌شوند در حالی که اثربخشی آن مشخص نیست، پزشک آن را تجویز می‌کند و بیمار با نسخه در دست به دنبال آن می‌گردد. بنابراین مجبوریم از سوی مراکز تک نسخه‌ای مشکل آنها را برطرف کنیم و این باعث گرانی داروها می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در حاشیه همایش روز جهانی جمعیت گفت: آنچه ما در پی آن هستیم افزایش نرخ باروری به روش معقول و منطقی است که باید برای مردم اقناع‌پذیر باشد. هنوز در ابتدای راه هستیم اما برای افزایش جمعیت دو برنامه را دنبال می‌کنیم، یکی حمایت از زوج‌های نابارور در مورد داروهای گرانقیمت آنها و دیگری در تدوین قوانین است

به گزارش انتخاب هاشمی همچنین گفتن: تلاش خواهیم کرد تا برای مردم تغییر رویه ایجاد شود، همچنین قوانین که قبلاً برای تنظیم جمعیت بود اکنون باید در جهت عکس آن تغییر رفتار دهیم.

وی در مورد آمار سقط‌های غیرقانونی در کشور که از سوی رئیس‌مجلس به عنوان یک هشدار تلقی شد، گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم آنچه که قانون است را اجرایی کنیم اما به نظر می‌رسد بخشی از موارد و دستورات به سازمان‌‌های نظارتی و قضایی برمی‌گردد و در حیطه فعالیتهای وزارت بهداشت نیست.

وزیر بهداشت همچنین در مورد اینکه گفته شده مراکز وازکتومی در کشور گسترش پیدا کرده، پاسخ داد: در مورد مراکز وازکتومی بخشنامه‌ها اصلاح شده و این بخشنامه مربوط به دو دهه قبل است.

هاشمی ادامه داد: آمارهای مربوط به وازکتومی و بستن لوله‌های رحم به صورت دقیق وجود ندارد اما آنچه موجود است ناچیز بوده و به عنوان مقررات در قالب قانون اجرا می‌شود و کسانی که آن را اجرا نکنند مجرم هستند.

تذکر به بیمه ها برای عرضه داروهای بی‌کیفیت و ارزان

وی ادامه داد: در برخی موارد تخلفاتی از سوی بیمه‌ها گزارش شده که تذکر آن را داده‌ایم و باید به قیمت سال 91 قیمت داروها را کاهش دهند.

وی همچنین گفت: برخی از این تخلفات شامل این بوده که داروها با برندهای مختلف و قیمت‌های گوناگون عرضه می‌شود و بیمه‌ها کمترین قیمت را که کیفیت پایینی دارد مبنای کار خود قرار داده‌اند و این تخلف است.

هاشمی تصریح کرد: در بحث حمایت از داروهای بیماران خاص ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده که در برخی موارد همه هزینه و برخی تا 90 درصد آن را وزارت بهداشت تقبل کرده است. مشکل تجویز این داروهاست که از سوی ماهواره‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها تبلیغ می‌شوند در حالی که اثربخشی آن مشخص نیست، پزشک آن را تجویز می‌کند و بیمار با نسخه در دست به دنبال آن می‌گردد. بنابراین مجبوریم از سوی مراکز تک نسخه‌ای مشکل آنها را برطرف کنیم و این باعث گرانی داروها می‌شود.

 گروگانگیری متوفی زشت ترین کار برخی از بیمارستان هاست

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که بعضی از بیمارستان‌ها متوفی را قبل از پرداخت پول به همراهان تحویل نمی‌دهند، گفت: این زشت‌ترین کار است که ممکن است انجام گیرد و قابل قبول نیست بنابراین تمام مراکز دولتی و خصوصی اگر مبادرت به نگهداری متوفی برای پرداخت هزینه کنند، مجرمند و وزارت بهداشت از آنها شکایت می‌کند.

هاشمی همچنین گفت: البته ممکن است که قبلاً به دلیل هزینه‌ها مبادرت به این کار می‌کردند اما انسانی نیست و باید متوقف شود و مراکز خصوصی که قبل از بستری و روزانه وجوه از بیمار دریافت می‌کنند می‌توانند با همین تمهیدات جلوی کار را بگیرند. این زیبنده نظام نیست و از امروز بیمارستان‌های دولتی نباید این کار را انجام دهند و بیمارستان‌های خصوصی نیز ظرف یک هفته آینده باید به گروگانگیری متوفی پایان دهند.



منبع: مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت

نظرات بینندگان