arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۳

شهرداری تهران تذکر کتبی گرفت

اگر به خیابان بروید و از مردم بپرسید«برنامه‌های فرهنگی شهرداری چیست؟» بسیاری از آنها پاسخ روشنی نخواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«موضوعات فرهنگی در شهرداری تهران وحدت رویه ندارد.»این برای اولین بار نیست که یک عضو شورای شهر تهران از برنامه اجتماعی و فرهنگی شهرداری انتقاد می‌کند. محمد مهدی تندگویان در حالی در جلسه روز گذشته شورای شهر از تذکر کتبی خود به شهرداری درباره برنامه فرهنگی سخن گفته است که شهردار تهران در مواردی عنوان کرده است که رویکرد  شهرداری تهران اجتماعی و فرهنگی است.

به گزارش انتخاب؛  آبان سال گذشته محمدباقر قالیباف با تاکید بر رویکرد فرهنگی شهرداری عنوان کرد:«در این دوره هر کس که وارد تهران می‌شود باید بگوید اخلاق مردم تهران عوض شده ، مردم تهران مهربانتر شده‌اند ، اهل گفت و شنود شده‌اند ، حلال و حرام برای آنها موضوعیت دارد ، صفا و صداقت و به جا آوردن حق همسایگی در تهران وجود دارد.»با این وجود، چه پیش از این اظهار نظر و چه بعد از آن، هم اعضای شورای شهر تهران و هم کارشناسان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی انتقادات زیادی را به برنامه شهرداری وارد کرده‌اند.چند روز بعد از اظهار نظر قالیباف مبنی بر تغییر رویکرد شهرداری و توجه ویژه به مسائل فرهنگی و اجتماعی، شورای شهر گزارش محمد‌هادی ایازی، معاون وقت قالیباف درباره برنامه پنج ساله دوم فرهنگی اجتماعی شهرداری را گرفت. در جلسه‌ای که به این منظور برگزار شده بود بسیاری از اعضای شورای شهر از رئیس شورا گرفته تا اعضای کمیته فرهنگی به انتقاد از برنامه‌ها و اظهارات ایازی پرداختند. احمد مسجدجامعی حتی گفت:«آقای ایازی شما هم هی حرف جشنواره شمسه را می‌زنید و این جلسه و جلسه قبل مدام این موضوع را تکرار کردید.»

 برنامه‌های فرهنگی شهرداری چیست؟

اگر به خیابان بروید و از مردم بپرسید«برنامه‌های فرهنگی شهرداری چیست؟» بسیاری از آنها پاسخ روشنی نخواهند داشت. در این صورت مجبورید مثلا بگویید کارهایی که در فرهنگسرا‌ها انجام می‌شود، برنامه‌های که در پارک‌ها و بوستان‌ها با عنوان ایستگاه‌های نشاط برگزار می‌شود و همچنین جشنواره‌هایی مثل جشنواره شمسه جزء برنامه‌های فرهنگی شهرداری هستند. بسیاری از شهروندان احتمالا تازه به صرافت این موضوع خواهند افتاد حال آنکه، به نظر می‌رسد آنچه بیشتر از همه نمود دارد همان ایستگاه‌های نشاط یا برنامه‌هایی است که در پارک‌ها و بوستان‌ها اجرا می‌شود. گاهی به نظر می‌رسد این برنامه‌ها از استقبال خوبی برخوردار است اما واقعیت این است که بسیاری از شهروندان به دلایل مختلف از آنها ناراضی هستند. یک شهروند تهرانی که در در نزدیک زندان قصر سابق و پارک موزه قصر حال حاضر ساکن است، به برنامه‌ای اشاره می‌کند که در این مکان و در بسیاری از شب‌ها برگزار می‌شود.او می‌گوید: من دقیقا نمی‌دانم زمان بندی برنامه چگونه است اما، هر از چند گاهی صدایشان را می‌شنوم و آن روز واقعا اعصابم بهم می‌ریزد.او ادامه می‌دهد: صدای مجری برنامه تا چند خیابان آن طرف‌تر به گوش می‌رسد و در بسیاری موارد تا پاسی از شب برنامه اجرا می‌کنند و مزاحم خانواده‌ها می‌شوند.یک تهرانی دیگر که عنوان می‌کند در بسیاری از روزها به پارک هنرمندان می‌رود هم از برنامه‌هایی که گاه در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود، انتقاد می‌کند. او می‌گوید: هیچ وقت نتوانسته‌ام خودم را راضی به پیگیری برنامه و لذت بردن از آن کنم و بیشتر احساس می‌کنم این برنامه پاتوقم را خراب کرده است.


 ماه رمضان و شدت گرفتن انتقادات

به مناسبت ماه رمضان شهرداری تهران همان برنامه‌ها را ادامه می‌دهد و حتی آنطور که برخی از اعضای شورای شهر می‌گویند، وضعیت بدتر هم شده است.هفته گذشته اعضای شورای شهر تهران با انتقاد از برخی از برنامه‌های شهرداری تهران در ماه رمضان به ویژه در برج میلاد خواستار توجه بیشتر به افراد بی‌بضاعت در شهر شدند.هر چند مختاباد در این باره با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه شادی و نشاط است خواستار ایجاد فضایی شاد در شهر شد و گفت: این ادبیات درست نیست که بگوییم مردم فقیر هستند بهتر است در بیان این مطلب دقت شود. بسیاری از کسانی که میلیاردها تومان پول دارند روزه نمی گیرند اما برعکس افرادی که در تامین معاش خود مشکل دارند به این وظیفه شرعی پایبند هستند آنچه اهمیت دارد این است که کارها به سمت فرهنگ و مذهب حرکت کند. اما، محسن سرخو از شهرداری خواست در توزیع افطاری وشناسایی افراد فقیر از سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک گیرد.غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای شهر نیز در این باره با بیان اینکه ماه رمضان ماه نشاط است خواستار فرهنگ‌سازی مناسب در این ماه شد و گفت: بهتر است به جای اینکه بودجه خود را صرف فعالیت‌هایی در کنار بهزیستی و کمیته امداد هدر دهیم به بحث نشاط اجتماعی بپردازیم.اسماعیل دوستی نیز با اشاره به اینکه شهرداری بهتر است برای پرسنل و خانواده‌های خود برنامه مناسبی داشته باشد گفت: شهرداری پرسنل خود را رها کرده است و به فعالیت‌های فرهنگی آنها توجه نمی کند.
 شهرداری وحدت رویه ندارد

در واکنشی تازه محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه بین موضوعات فرهنگی در شهرداری تهران وحدت رویه وجود ندارد، گفت: من دراین خصوص تذکر کتبی هم داده‌ام اما هنوز از طرف شهرداری جوابی دریافت نکرده‌ام.او ادامه داد: برای مثال اکنون در شب‌های ماه مبارک رمضان در محوطه برج میلاد برنامه‌ای فرهنگی در حال اجراست که شبی حدود 20 هزار نفر نیز از آن استفاده می‌کنند که از نظر ما مساعد است اما بحث این است که آیا تعریف برج میلاد از اول این بوده است؟تندگویان  با اشاره به اینکه فضای سبز محوطه برج تخریب شده است گفت: فضایی که باید بهره‌برداری بین‌المللی شود و باعت جذب توریست و افزایش درآمد پایدار شهراری شود تبدیل به کباب پزی و سوهان‌پزی شده است و تمام فضای سبز آن تخریب شده است و اگر متولی این کار فرهنگی برج میلاد است، پس سازمان فرهنگی هنری شهرداری اینجا چه کاره است.او با یادآوری این موضوع که در شهرداری در حوزه مسائل فرهنگی موازی کاری وجود دارد،گفت: ما داریم از همه چیز استفاده نامناسب می‌کنیم و موضوعات فرهنگی و امور خیریه در شهرداری باید ساماندهی شود، بنابراین از مسئولین مربوطه می‌خواهیم تا این موضوع را پیگیری کنند.



منبع: آرمان
نظرات بینندگان