arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۲۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۳

فاجعه حمل سوخت قاچاق همراه با مسافر در اتوبوس‌های جاده‌ای

بشیری افزود: چندی پیش یکی از کارخانه‌های تولید کننده اتوبوس، تولیدات گذشته خود را بازبینی کرده و متوجه می‌شود از مجموع 180 دستگاه اتوبوس بررسی شده طی دو هفته فقط پنج دستگاه اتوبوس شرایط قابل قبول و استانداردهای شرکت را دارا بوده‌اند و در بیشتر اتوبوس‌ها تغییرات زیادی توسط رانندگان ایجاد شده که ارتباط مستقیمی با آتش گرفتن آنها داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینکه دستکاری در ساختار اتوبوس‌ها و جاسازی مخازن سوخت عامل بسیاری از تصادفات وحوادث آتش سوزی این ناوگان است گفت: پرسش ما این است که برای خودروی که این همه دستکاری شده و کل ساختار آن دچار تغییرات شده کدام دستگاه و بر چه اساسی برگ معاینه فنی صادر می‌کند.

به گزارش انتخاب، صادق بشیری با بیان اینکه در  بخش تصادفات و تلفات جاده‌ای در شرایط بسیار نامطلوبی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا قرار داریم گفت: این بدین معناست که خدمات ارائه شده در این بخش اعم از خدمات نظارتی، کالایی و رفتاری دچار اشکالات جدی است و ضرورت دارد که تمام امور و مولفه‌های مربوط به سوانح جاده‌ای بازنگری و ساماندهی شود. او ادامه داد: ساماندهی وضعیت راه‌های کشور، رفتار رانندگان، عملکرد پلیس، وضعیت حمل‌و‌نقل مسافری، آموزش عوامل انسانی و توجه به وضعیت فنی وسایط نقلیه به‌ویژه حمل‌ونقل عمومی از عوامل اثرگذار بر ایمنی و کاهش حوادث است که توجه به این موضوعات در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌های کشور قرار دارد.

بشیری با اشاره به حوادث ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: بر اساس تحقیقاتی که اخیرا درباره دلایل حریق اتوبوس‌های بین‌جاده‌ای انجام شده دستکاری‌های رانندگان در اتوبوس عامل بسیاری از این حوادث است. به‌طوری‌که بسیاری از رانندگان با جاسازی مخزن سوخت اقدام به قاچاق می‌کنند به این معنی که اتوبوس حمل مسافر با جاسازی باک در قسمت‌های مختلف می‌تواند تا پنج هزار لیتر سوخت حمل کند. او با بیان اینکه حمل سوخت قاچاق همراه با مسافر در اتوبوس‌های جاده‌ای یک فاجعه است، گفت: پرسش ما این است که برای خودرویی که این همه دستکاری شده و کل ساختار آن دچار تغییرات شده کدام دستگاه و بر چه اساسی برگ معاینه فنی صادر می‌کند. بشیری افزود: چندی پیش یکی از کارخانه‌های تولید کننده اتوبوس، تولیدات گذشته خود را بازبینی کرده و متوجه می‌شود از مجموع 180 دستگاه اتوبوس بررسی شده طی دو هفته فقط پنج دستگاه اتوبوس شرایط قابل قبول و استانداردهای شرکت را دارا بوده‌اند و در بیشتر اتوبوس‌ها تغییرات زیادی توسط رانندگان ایجاد شده که ارتباط مستقیمی با آتش گرفتن آنها داشته است.

معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان درخصوص اهمیت نظارت بر سلامت اتوبوس‌ها تأکید کرد: پرسش این است که چه افرادی شرایط فنی این اتوبوس‌ها را تائید و  نظارت می کنند. اتوبوس‌ها چگونه در حمل‌ونقل مسافری کشور فعال هستند؟ اگر اتوبوسی که دارای برچسب معاینه فنی است  به علت عیب  فنی دچار حادثه شود چه کسی پاسخگو است؟ او درباره فعالیت مراکز معاینه فنی نیز گفت: مراکز معاینه فنی مراکزی خصوصی هستند که از وزارت کشور و شهرداری‌ها مجوز می‌گیرند اما این مراکز اطلاعاتی در رابطه با سوابق خودرو ندارند که این  موضوع یک  اشتباه فاحش است چرا که شرکت‌های سازنده که سوابق و شناسنامه خودرو را دارند در صدور برگه معاینه فنی نقشی ندارند اما در زمان وقوع حریق همه انتقادات متوجه آنان است و این توقع ایجاد می‌شود که آنها باید پاسخگوی مسائل فنی خودرو باشند. بشیری تصریح کرد: براساس مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، راه و محیط در زنجیره تصادفات  و حوادثی نظیر حریق نقش دارند. در واقع هر سانحه‌ای ناشی از اختلال در تعادل بین این چهار بخش است. به بیان دیگر حوادث نتیجه بروز اختلال در تعادل بین اجزا سیستم است.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
0
1
در سفری که چند سال پیش به سوریه داشتیم راننده اتوبوس 20 لیتری بنزین و گازوئیل از مرز رد میکرد و قاچاق میکرد که واقعا خطرناک بود
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
0
1
من در سال 90وقتی از مرز بازرگان وارد ترکیه شدم خودروی ون ترکیه ای را دیدم که 13 گالن گازوئیل را جلوی چشم ماموران ایرانی رد کرده بود ولی پلیس ترکیه همه را ضبط و تخلیه می کرد واقعا" فاجعه است!
نظرات بینندگان