arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۲۹ تير ۱۳۹۳

عارف: از روی هوس دلواپسی نکنید/ علی مطهری شجاع و جسور است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس بنیاد امید ایرانیان از دلواپسان درخواست کرد که از روی هوس دلواپسی نکنند و جانب انصاف و اخلاق را رعایت کنند.
بنیاد امید ایرانیان روز یکشنبه اعلام کرد؛ محمد رضا عارف در دیدار با اعضای سازمان استمرار امید به تشریح حضور جوانان در دانشگاهها، فعالیت های علمی، آینده سیاسی کشور، موضوع مذاکرات هسته ای و برنامه ریزی های انتخاباتی پرداخت و به پرسش های این جمع پاسخ گفت.



**سطح علمی دانشگاهها قابل قبول است

رییس بنیاد امید ایرانیان درباره مطلوب بودن شرایط فعلی دانشگاه ها برای فعالیت علمی گفت: سطح دانشگاه ها به طور متوسط قابل قبول است البته بعضی از دانشگاه های ما وضعیت بسیار خوبی دارند اما اگر به طور متوسط نگاه کنیم خوشبختانه روند توسعه آموزش عالی روند خوبی بوده است.

عارف تصریح کرد: باید با حمایت از دانشگاه ها،دانشگاه بهتر بتواند در ارتقاء سطح علمی و تولید ثروت ملی برنامه ریزی و اقدام کند.



**علی مطهری شجاع و جسور است

وی درخصوص مواضع علی مطهری پیرامون سال 88 نیز اظهار داشت:یک نماینده مجلس این اختیار را دارد که دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح کند؛ علی مطهری یک نماینده شجاع و جسور است که حضور موثر و ارزشمندی در خانه ملت دارند.



**به حل مساله هسته ای امیدوار هستیم

رییس بنیاد امید ایرانیان درباره مذاکرات ایران و 1+5 هم گفت: در میان مدت و دراز مدت به توافق خواهند رسید و تصور می کنم دو طرف به این نتیجه رسیده اند که باید مسئله را حل کنند.

عارف یادآور شد: غربی ها متوجه شده اند ادامه روندی که این چالش هارا ایجاد کرده بود به نفعشان نیست و البته ما از حق مشروع خود در ارتباط با تمام فناوریهای پیشرفته از جمله فناوری هسته ای کوتاه نخواهیم آمد.

وی اضافه کرد: قطعا به دنبال استفاده از فناوری های پیشرفته در کارهای مخرب نبوده ایم و و نخواهیم بود و بارها و بارها این موضع گیری را در دوران های گذشته اعلام کرده ایم و این موضع را غرب هم می داند.

رییس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: اما برخوردی که با ما در زمینه هسته ای می شد برخوردی سیاسی بود قطعنامه ها هم بیشتر ریشه سیاسی دارند؛ امروز غرب به این نتیجه رسیده که با توجه به شرایط منطقه، نقش و نفوذ ایران کتمان شدنی نیست.

عارف ادامه داد: ما هم جمع بندیمان این است که بالاخره باید با غرب بر اساس معیار ها و شاخص های شفاف سیاست خارجی خودمان مسائل را حل کنیم؛ بنابر این به حل مسئله ای امیدوار هستیم اما احتمالا پروسه طولانی و وقت گیر است و با صبر انشالله به نتیجه ای که منافع مشروع ملت ما را تامین کند خواهیم رسید.



**گروهک داعش جایگاهی درمیان مسلمانان و اهل تسن ندارد

وی در مورد گروهک تروریستی داعش نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین هدف گروههای سلفی شیعه است و به دنبال مبارزه با امپریالیسم نیستند و گروهک داعش هم به همین منظور راه اندازی شده است.

رییس بنیاد امید ایرانیان افزود: البته خوشبختانه این گروه ها در میان برادران اهل سنت هم جایگاهی ندارند؛ متاسفانه این گروهک ها به خاطر بعضی مشکلات در کشورهای همسایه ، رشد یافته اند که انشالله کشورهای همسایه متوجه این شیطنت شده و این مسایل جمع می شود.

عارف درباره انتخابات افغانستان هم گفت: در برگزاری دور دوم انتخابات افغانستان اختلافی پیش آمده ولی به نظرم برادران افغان بسیار خوب اقدام کرده اند و نشان دادند که ذهنیتی که در مورد ظرفیت بالای فرهنگی آنها داریم ذهنیت درستی است .

وی اضافه کرد: هر دو طرف رضایت دادند آراء بازشماری بشود و در نهایت هر دولتی که با رای مردم روی کار بیاید حمایت شان می کنیم.



**اخلاق را فدای امیال سیاسی نکرده ام

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که چقدر حاکمیت اخلاق می تواند روی باورهای دینی عمومی مردم تاثیر بگذارد؟ گفت: مردم در رفتارهای مسئولین بعضا با تناقض رو به رو هستند؛ با کمال تاسف ما گاهی با معیارهای دوگانه و دوچهره بودن مواجه هستیم، مردم این را درک می کنند.

عارف خاطر نشان کرد: رفتار ما در عیان و خفا متفاوت است؛ می گوییم کارگزار یک حکومت اسلامی هستیم باید این را در رفتارمان و عملمان به مردم نشان دهیم؛ اگراخلاق مداری و یگانگی در رفتار و کردارمان را در جامعه نشان بدهیم، مردم نیز الگو می گیرند.

وی اضافه کرد: ما در نظام و فرهنگی هستیم که همواره به دنبال الگوهای فردی بوده ایم و ائمه اطهار و رفتار آنها برای ما الگو محسوب می شود. رییس بنیاد امید ایرانیان یکی از مهمترین چالش ها را موضوع اخلاق عنوان کردو گفت: شخصا هرگز اخلاق را فدای امیال سیاسی نکرده ام و تا بحال فکر می کنم که موفق بوده ام؛ همیشه در کارهای اجرایی اخلاق را مبنا قرار داده ام. عارف یادآور شد: بحثی که اوایل انقلاب با دوستان می کردم این بود که چرا ما به سمت های مختلف منصوب شده ایم؟ آیا افرادی که توانایی شان بیشتر از ما باشد در کشور نیستند؟اگر ما انتخاب شده ایم به خاطر تعهد اسلامی و تعهد به آرمان های انقلاب بوده پس این را نباید فدای مسائل سیاسی و اجرایی کرد که اگر قرار به این کار شد، دیگر ما نباید در این جایگاه قرار گیریم.





**در سیاست خارجی نباید اخلاق را کنار گذاشت

وی درباره رعایت اخلاق مداری در حوزه سیاست خارجی گفت: در حوزه سیاست خارجی نیز نمی توان اخلاق را کنار گذاشت؛ اگر در این حوزه نیز مبنا حرکت اخلاق باشد، ما باز هم با مشکل رو به رو نخواهیم شد.

رییس بنیاد امید ایرانیان موضوع تعامل را در سیاست خارجی قابل اهمیت دانست و تصریح کرد: در این حوزه اگر ببینیم متضرر می شویم می توانیم وارد مذاکره نشویم؛ سطح روابط ما متناسب با آمادگی و توانایی طرف مقابل است. در این بخش هم می توان بر این اساس جلو رفت.

**جوانان ستادم در انتخابات گذشته طبق منشور عمل کردند

عارف درباره پرسشی مبنی بر اینکه بدنبال طراحی منشور اخلاق اجتماعی سیاسی است؟ گفت: ما یک منشور اخلاقی از زمان انتخابات داشتیم که به لطف خدا در دوره گذشته بر اساس آن عمل کرده ایم.

وی یادآور شد: موضوع مشکل ایجاد نشدن بین ستادهای بنده و آقای روحانی مطرح بود و اینکه نگران بودیم جوانان ستادها توجیه نباشند اما چون مبنای فعالیت هم منشور اخلاقی بود که به آنها متعهد بودیم خوشبختانه هیچ اتفاقی نیفتاد و در صبح روز سه شنبه آرام ترین روز را داشتیم.

رییس بنیاد امید ایرانیان با ستودن عملکرد جوانان در این موضوع گفت: طبق آن منشور قرار بر این بود که اگر تصمیم جمعی به صلاح کشور گرفته شد، تمام افراد ستاد باید تبعیت کنند؛ این حرکت اخلاقی می تواند به عنوان یک الگو برای آِینده کشور مطرح باشد که البته جوانان ستد بر همین مبنا عمل کردند.



**امیدواریم دلواپسان از روی هوس دلواپسی نکنند

عارف درباره رفتار دلواپسان و ریشه های این نوع عملکرد گفت: فرض می کنیم که این دلواپسی ریشه در خیرخواهی و دلسوزی دارد و امیدوارم دلواپسان از روی هوس دلواپسی نکنند.

وی ادامه داد: انتظارداریم آنها جانب اخلاق و انصاف را رعایت کنند؛ خیلی از این آقایان دست اندر کار امور اجرایی بوده اند و شرایط کشور را می دانند. رییس بنیاد امید ایرانیان یادآور شد: اگر مسئله دلواپسان ملی است و نه سیاسی، در یک فضای دوستانه مسائل خود را با مسوولان مطرح کنند و انشاءالله به نتیجه برسند.

رییس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: انتظار ما از این دلواپسان هم این است که در یک فضای کارشناسی مسائل خود را مطرح کنند که قطعا به سود جامعه نیز خواهد بود.

عارف ادامه داد: ما در حال حاضر وظیفه داریم که حتی الامکان در چارچوب امکانات و برنامه ها در رفع دلواپسی دلسوزان تلاش کنیم و از نکته نظرات آنها در رفع مشکلات و یا اصلاح برنامه ها استفاده کنیم.

وی در ادامه درباره وضعیت ایران در خرداد 96 گفت: وضعیت خرداد 96 ما وابسته به اسفند 94 است ؛ اگربتوانیم در اسفند 94 عملکرد خوبی نشان دهیم و همگرایی و همدلی استمرار یابد و مردم یکبار دیگر ببینند جریان اصلاح طلب فقط شعار نمی دهد و عمل می کند، شاهد وضعیت مطلوب خواهیم بود.



**حل شدن مسئله هسته ای بازتاب خوبی دارد

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که بعد از حل مسئله هسته ای چه بازخوردی در سیاست داخلی صورت می گیرد و تاثیرات کلی آن در روند سیاسی کشور گفت: اگر مسئله هسته ای حل شود قطعا در کوتاه مدت بازتاب مثبتی خواهد داشت.

عارف در خصوص اینکه چند درصد تحریم ها در وضعیت اقتصادی ما موثر بوده است؟ گفت: حداکثر 30 الی 40 درصد چرا که بیشترین مشکلات اقتصادی ما مشکلات ساختاری و درون سازمانی خودمان است؛ باید بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی کشور چاره اندیشی شود و کاهش تورم و رشد اقتصادی بطور جدی پیگیری گردد.

وی اضافه کرد: البته اگر مساله هسته ای حل نشود عده ای به دنبال تشدید فضای امنیتی در کشور می روند.



** پیروزی دولت پیروزی اصلاح طلبان خواهد بود

رییس بنیاد امید ایرانیان درباره این پرسش که آیا اگر روحانی نتواند به وعده هایشان عمل کند، و رضایت نسبی مردم را در پایان دوره به دست بیاورد، آسیب به اصلاح طلبان خواهد بود یا خیر؟ گفت: مردم رای به تغییر داده اند، به همین دلیل رویکرد ما در روزهای آخر انتخابات گذشته این بود که من یا روحانی رای بیاوریم؛ هر دولتی روی کار می آمد هیچ چاره ای جز پیگیری مطالبات مردم نداشت، به عنوان مثال در بخش اقتصاد مگر می شد این وضعیت ادامه پیدا کند؟ ما مگر می توانستیم رشد منفی را دنبال کنیم. ما در سند چشم انداز متوسط رشد اقتصادی را هشت درصد دیده ایم ، می توانستیم وضعیت را در منفی شش درصد نگه داریم؟

عارف ادامه داد: این مسائل ربطی به تفکر دولت ندارد و برای حل مشکلات اقتصادی باید اقدامات جدی انجام شود؛ تفکر دولت که خواست مردم بود در مساله تغییر، به زمینه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بر می گردد و نباید اینها را صرفا به گردن وزارتخانه های تخصصی انداخت.

رییس بنیاد امید ایرانیان افزود: در عین حال امیدوارم که دولت آقای روحانی بتواند به اهداف خود برسد که موفقیت و پیروزی دولت قطعا پیروزی همگان و از جمله اصلاح طلبان خواهد بود.

وی درپاسخ به اینکه چرا پیشنهاد قبول پست در دولت آقای روحانی را نپذیرفتید؟ گفت: انشاءالله در دولت دوم ایشان.



**انزوای منطقه ای علت بحران سازی رژیم صهیونیستی

رییس بنیاد امید ایرانیان جنایات صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین را ناجوانمردانه و غیر انسانی توصیف کرد و گفت: امیدواریم همدلی بین مسلمانان بخصوص حکام کشور های اسلامی بیشتر شود تا در مقابل این فجایا، جنایات و نسل کشی با جدیت بتوانند نقش آفرین باشند.

عارف خاطر نشان کرد: تجربه گذشته ثابت کرده که هر گاه رژیم صهیونیستی با انزوای داخلی و منطقه ای روبرو شده، برای برون رفت بحران سازی جدیدی را آغاز کرده است.

وی با تمجید از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در این حوادث، افزود: لازم است تا از طرف سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد نیز فشار به رژیم صهیونیستی و حامیان آن بیشتر شود.



** پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ملس قطعی است

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش مبنی بر مهمترین مسئله اصلاح طلبان در انتخابات بعدی و یا تعیین لیستی برای ائتلاف، گفت: در انتخابات سال 92 مشارکت بسیار خوبی در کشور انجام گرفت و برای انتخابات مجلس نیز مهمترین برنامه ی ما افزایش سطح مشارکت مردم است؛ اگر بتوانیم پشتیبانی و حضور حداکثری مردم را داشته باشیم، پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس قطعی است.

وی درباره ائتلاف اظهار داشت: ابتدا بحث ما اجماع است؛ اینکه بتوانیم لیست واحدی را در داخل جبهه اصلاحات ارائه دهیم قابل اهمیت است.



**با میانه روهای رقیب ائتلاف می کنیم

رییس بنیاد امید ایرانیان خاطر نشان کرد: سال 93 سال تدوین سیاست ها، ضوابط و راهبردها است؛ راهبرد ما این است که اصلاح طلبان بتوانند با رسیدن به اجماع با یک لیست حضور پیدا کنند و بعد از آن به ائتلاف با رقیب بپردازیم تا در صورت امکان با میانه روها و معتدلین جریان رقیب یک ائتلاف نسبی انجام دهیم.

عارف در تشریح برنامه های انتخاباتی گفت: در سال جاری وارد مصادیق نمی شویم بلکه سال آینده اقدام به ورود در مصادیق خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر بتوان معیارها و ویژگیهای فردی که بتواند در انتخابات مجلس شرکت کند را درست انتخاب کنیم، مجلسی مقتدر خواهیم داشت که بتواند به مسائل کشور نگاه کلی داشته باشد و با دید منطقه ای و بخشی نگری وارد حوزه عمل نشود.



** دنبال تشکیل جبهه ای متشکل ازاحزاب و تشکل های همسو هستیم

عارف در پاسخ به این پرسش که آیا با گسترش و وسعت یافتگی شهرها در افزایش تعداد نمایندگان هم تاثیری دارد یا خیر؟ گفت: از نظر قانون هر 10سال یکبار امکان تجدید نظر وجود دارد و احتمالا در انتخابات آینده تعداد نمایندگان از 290 نماینده فعلی به 310 نماینده افزایش پیدا می کند.

وی درباره تاسیس حزبی فراگیر و یا روند کارکرد بنیاد امید ایرانیان نیز اظهار داشت: جمع بندی ها نشان می دهد که هنوز شرایط برای فعالیت جدی احزاب فراگیر فراهم نیست.و باید به تقویت تشکل های اجتماعی و فرهنگی پرداخت که به همین دلیل بحث بنیاد امید ایرانیان را مطرح کردیم. و بنیاد تصمیم گرفت تشکلی فراگیر در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و علمی و امور خیریه باشد.

رییس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: در مرامنامه بنیاد دیده شده که تا 10 سال پس از فعالیت، رویکرد حزبی نداشته باشیم و شرایط فعلی ما به گونه ای است که فضا برای فعالیت فراگیر حزبی چندان مناسب نیست؛بدین سبب به دنبال تشکیل جبهه ای متشکل ازاحزاب و تشکل های همسو هستیم.

عارف خاطر نشان کرد: البته بحث تشکیل حزب غیر از بنیاد امید را که جز مطالبات مردم از ما بوده دنبال کرده ایم ولی هنوز به نتیجه ی قطعی نرسیده ایم. اگر به نتیجه ای برسیم بلافاصله اعلام می کنیم.



** عملکر دولت یازدهم مثبت بوده است

وی درباره عملکرد دولت یازدهم گفت: برای ارزیابی دقیق عملکرد دولت خیلی زود است.

رییس بنیاد امید ایرانیان به مشکلاتی که دولت با آن دست به گریبان است اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات در بخش های گوناگون عملکرد دولت مثبت بوده است.

عارف تصریح کرد: یکی از اولویت هایی که آقای روحانی مطرح کرد اصلاح ساختار است و به نظرم دولت در این زمینه باید جدی تر جلو برود؛ به خصوص در ارتباط با سازمان مدیریت و برنامه ریزی که باید تکلیف آن را زودتر روشن کند.

وی موضوع دیگر را توسعه فعالیت های اجتماعی دانست و افزود: باید با اولویت بیشتری توسعه فعالیت های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد دنبال شود.

رییس بنیاد امید ایرانیان خاطر نشان کرد: در زمینه روابط خارجی دولت خوب عمل کرده است ولی باید در اولویت توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی جدی گرفته شود.

عارف درباره دیدار با دکتر روحانی نیز اظهار داشت: یک دیدار نوروزی و ضیافت افطاری خدمت وی رسیدم.



**حضور جریانات سیاسی در دانشگاهها سم مهلک است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه را محل مناسبی برای جریانات سیاسی می دانید؟ گفت: حضور جریانات سیاسی در دانشگاه ها سم مهلک است ؛ البته معتقدم به تعبیر امام دانشگاه کارخانه آدم سازی است و باید زمینه رشد و تعالی علمی و همزمان فرهنگی اجتماعی و سیاسی دانشجویان را فراهم کند.

رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: این که جریانات سیاسی خارج از دانشگاه بخواهند در دانشگاه حضور داشته باشند و به جریان های دانشجویی خط بدهند، به صلاح دانشگاه های ما نیست و نتیجه اش حاکمیت فضای امنیتی است.

عارف در عین حال تصریح کرد: قطعا باید شرایط دانشگاه طوری باشد که دانشجو بتواند آزادانه نقطه نظرات خود را مطرح کند و فعالیت های سیاسی کرده و رشد داشته باشد.



**دانشگاه خانه احزاب نشود

وی بر سامان دادن تشکل های دانشجویی تاکید کرد و افزود: این مهم باید مورد توجه قرار گیرد ولی از جهتی دانشگاه باید توجه کند که خانه احزاب نشود. رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: تشویق دانشجویان به فعالیت در تشکل های دانشجویی در کنار وظیفه اصلی دانش اندوزی در چارچوب ضوابط و مقررات باید مورد تاکید مدیریت آموزش عالی و دانشگاه ها قرار بگیرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان