arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۳

«سفره افطار»؛ ابزار روحانی برای رسیدن به یک هدف بزرگ/ «وحدت کلمه» برای چرخیدن سانتریفیوژها و اقتصاد ایران

روحانی که خود سابقه فراوانی در حاکمیت داشته و نهادهای مختلف از جمله مجلس و دولت را درک کرده است به خوبی می‌داند که برای رسیدن به اهداف خود ابتدا باید به سراغ ایجاد یک «وحدت کلمه» برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افطار؛ واژه‌ای تازه در ادبیات سیاسی ایران است. مهمانی که با حلول ماه رمضان و با تیزهوشی حسن روحانی تبدیل به یک فرصت بزرگ برای دولت تدبیر و امید شد. در آموزه‌های اسلامی، ماه رمضان ماه رحمت و مهرورزی است و همین امر باعث شد تا رئیس دولت یازدهم، سعی کند از این آموزه را در فضای سیاسی ایران اجرایی کند.

به گزارش انتخاب رابطه جریان‌های سیاسی با دولت طی سال‌های گذشته به ویژه در دولت دهم، بسیار مخدوش و پر تنش بود. تنش‌هایی که زمینه ساز بروز مشکلات فراوانی در میان جامعه ایرانی شد. همین امر باعث شد تا رئیس جمهور تازه ایران با بحران بداخلاقی سیاسی روبرو باشد.

روحانی که خود سابقه فراوانی در حاکمیت داشته و نهادهای مختلف از جمله مجلس و دولت را درک کرده است به خوبی می‌داند که برای رسیدن به اهداف خود ابتدا باید به سراغ ایجاد یک «وحدت کلمه» برود.

در فیلم « پل چوبی» مهران مدیری«صبوحی» در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان سابق خود در مورد حس استاد، پس از لمس بدن شیر گفت:« فهمیدم که قدرت شیر توی عضلاتش نیست...توی وجودشه...وقتی میخواد چیزی رو بدست بیاره, با تمام وجود بلند میشه, با تمام وجود دنبالش میکنه , و با تمام وجود بدستش میاره»این دیالوگ ردو بدل شده میان مدیری و بهرام رادان را می‌شود با فضای سیاسی این روزهای ایران جستجو کرد و حسن روحانی را به شیری تشبیه کرد که برای به دست آوردن هدف خود تمام وجودش را به حرکت درآورده است.

رئیس جمهور در همان آغازین روزهای پس از پیروزی در انتخابات و در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه، از فراجناحی بودن خود سخن گفت و اعلام کرد که حسن روحانی متعلق به همه جناح‌هاست و هیچکس نمی‌تواند رئیس دولت یازدهم را مصادره به مطلوب کند. او برای این کار و نشان دادن فراجناحی بودن خود از ماه رمضان استفاده کرد و تمام گروه‌های از سیاستمدار تا حوزوی، از هنرمند تا ورزشکار و از استاتید دانشگاه تا اهالی رسانه و مطبوعات در آن حضور داشتند تا پیام روحانی را درک کنند.

روحانی در اولین گام به دیدار اصول گرایان رفت و بعد از آن میزبان اصلاح طلبان شد تا نشان دهد هر دو جریان سیاسی ایران برای او دارای اهمیت است و هیچکدام را بر دیگری ارجح نمی‌داند. اصول گرایان و اصلاح طلبان در این دیدارها بدون هیچ واسطه‌ای با رئیس جمهور سخن گفتند و نظرات خود را در مورد دولت یازدهم بیان کردند.

اصول گرایان در کنار بیان حمایت آمیز خود از دولت از انتصاب‌های دولت گلایه کردند و گفتند بهتر است دولت از عاملین حوادث انتخابات سال 88 استفاده نکند. اصلاح طبان نیز از برنامه‌های دولت سخن گفتند و از تخریب‌ها گلایه کردند و در آخر توصیه‌های نیز با رئیس دولت داشتند.

روحانی نیز در این دو دیدار به یک مسئله مشترک تایید کرد و آنهم حفظ وحدت ملی در ساختار جمهوری اسلامی است. روحانی خطاب به اصول گرایان گفت:« دولتی که وی ریاستش را به عهده دارد، در چارچوب قانون حرکت می‌کند.» همچنین رئیس جمهور خطاب به اصلاح طلبان از پایبند بودن خود به شعارهایش سخن به میان آورد و از ضرورت آشتی ملی سخن گفت.

در کنار این دیدارهای سیاسی، روحانی به سراغ اهالی علم، هنر، رسانه و ورزش نیز رفت. تا آنان را نیز در کنار خود داشته باشد. رئیس جمهور به خوبی از تاثیر این افراد در جامعه آگاه است و می‌داند که برای اجرای سیاست‌های خود در درازمدت احتیاج به کمک هنرمندان، ورزشکاران، دانشگاهیان به ویژه اهالی رسانه دارد.

روحانی می‌خواهد از طرق این گروه، امید را در جامعه نهادینه کند. موفقیت‌های اخیر ایران در ورزش به ویژه در والیبال و فوتبال و استقبال چشمگیر مردم از سینما، نشان داد که او تصمیم درستی در این باره گرفته است و تحلیل درستی از جامعه ایران داشته است. افسردگی پنهان میان جامعه ایرانی، روحانی را برآن داشته است که با نهادینه کردن امید، این مشکل را از بین ببرد.

رئیس جمهور از فرصت ماه رمضان استفاده کرد و سخنان این گروه‌های غیر سیاسی را شنید تا به کمک آنان مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور را حل کند.

رئیس جمهور در آخرین، روزهای مهمانی خدا میزبان روحانیون بود. دیداری که از نظر سیاسی و مذهبی برای دولت بسیار مهم و اساسی بود. روحانیون در این دیدار از دولت خواستند رابطه خود با حوزه را حفظ کند. در کنار این افراد سخنان روحانیون نشان از رضایت از عملکرد دولت روحانی بود. آیت‌الله مقتدایی در سخنان خود به این تکته اشاره می‌کند و می‌گوید:« وقتی روحانی به ریاست جمهوری رسیدند، شادی فوق‌العاده‌ای به چشم می‌آمد و حتی مراجع بزرگوار اظهار خوشحالی می‌کردند. بعضی از بزرگان می‌فرمودند صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های ایشان خیلی خوب بوده است.»

روحانی نیز در این دیدار از افزایش امید به مردم سخن به میان آورد و گفت: «من بعنوان کسی که 11 ماه در سمت رئیس جمهوری مسئولیت کشور را بر عهده داشتم باید صراحتا بگویم که براساس نظرسنجی‌ها در طی این مدت نه تنها امید مردم کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش پیدا کرده است و امید ما بعنوان دستگاه اجرایی این کشور نیز افزایش پیدا کرده است.»

ماه رمضان، برای روحانی یک فرصت بزرگ بود تا زمینه ساز ایجاد یک وحدت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در جامعه شود. اتحادی که سال‌ها بود از جامعه ایران رخت بسته بود. این استراتژی روحانی نشان داد که رئیس جمهور همچنان به دنبال ایجاد یک وحدت کلمه میان ایرانیان است تا بتواند به واسطه آن شعارهای انتخاباتی خود را محقق کند. روحانی، می‌خواد با کمک وحدت ایرانیان، سانتریفیوژها و اقتصاد ایران با هم بچرخد. به نظر می‌رسد این آرزوی بزرگ روحانی در دوران ریاست جمهوری خود است.

منبع: نامه نیوز
نظرات بینندگان