arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳

از ما شکایت کن! ما هم منتقد تو هستیم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چندی پیش شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین با صدور حکمی، خلیل امامی و عباس علیپور دو تن از عکاسان قزوینی را به اتهام «توهین» به مدیرکل میراث فرهنگی این استان، به ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرد.

سایت صدای قزوین دلیل صدور این حکم را شکایت محمدعلی حضرتی‌ها، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و مشاور فرهنگی استانداراستان قزوین، ذکر کرده است. حضرتی‌ها که پیش از این مشاور فرهنگی استاندار قزوین بود، ۱۳ مرداد امسال به سمت مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین منصوب شد.
خلیل امامی و عباس علیپور، دو عکاس قزوینی پیش از این با انتشار مطالبی در رسانه‌های محلی نسبت به انتشار کتاب عکس‌های حضرتی‌ها با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین، انتقاد کرده بودند. بر اساس مطالبی که در وبلاگ «قزوین هنر» منتشر شده، خلیل امامی نوزدهم آبان پارسال، عکس‌های استفاده شده در کتاب «قزوین، سرزمین روزگاران» را دارای «کیفیت نازل بصری» دانسته بود.
انتشار خبر شکایت مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان قزوین از نقد دو عکاس و صدور حکم ۷۵ ضربه شلاق درحالی حاشیه‌های بسیاری را به‌همراه آورد که حضرتی‌ها در گفت و گو با یک سایت خبری تاکید کرد که شکایت‌اش در دفاع از حقوق انسانی بوده و اگر مدیران سازمان میراث‌فرهنگی تصور می‌کنند با پیگیری این شکایت حاشیه‌ای برای سازمان ایجاد می‌شود استعفا می‌دهد اما از شکایت و توهین‌ها نمی‌گذرد.
با این‌حال تحت فشارهای مختلف، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خبری اعلام کرد که محمدعلی حضرتی‌ها شکایت خود را پس گرفته است. اما پیگیری‌های خبرگزاری ایسنا مشخص کرد که خبری از پس گرفتن شکایت نیست و این خبرگزاری در خبری تحت عنوان «مدیر میراث قزوین در انتظار متنبه شدن عکاسان؛ شکایت جنجالی پس‌گرفته نشده» اسناد مربوط به حکم دادگاه را منتشر کرد. همچنین دو عکاس محکوم نیز در گفتگوهایی اعلام کردند که ابلاغی از دادگاه مبنی بر پس‌گرفتن شکایت دریافت نکرده‌اند.
مجموعه این اتفاقات به سمت شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شد و پس از اینکه انجمن‌های مختلف صنفی عکاسان اعلام کردند که برای بررسی این موضوع جلسه فوق‌العاده برگزاری می‌کنند، 240 عکاس نیز در نامه‌ای به محمدعلی حضرتی‌ها که رونوشت آن برای حسن روحانی، علی جنتی و مسعود سلطانی‌فر ارسال شده است، مدیرکل میراث قزوین را به چالش کشیدند و با اشاره به اینکه نقدهای مطرح شده از سوی عکاسان مباحثی حرفه‌ای بوده است اعلام کردند که امضا کنندگان این نامه نیز بعنوان منتقدان کتاب او هستند و آمادگی دریافت شکایت از سوی او را دارند.
متن نامه 240 عکاس به شرح زیر است:
آقای حضرتی‌ها
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری قزوین
با عنایت به اینکه ابراز برخی انتقادات از سوی آقایان خلیل امامی و عباس علیپور نسبت به کتاب جناب‌عالی با عنوان «قزوین، سرزمین روزگاران» سبب محکومیت این دو عکاس به تحمل 75 ضربه شلاق در مجموع شده است، بدینوسیله اعلام می‌شود ما امضا کنندگان این نامه ضمن حمایت از ایجاد فضای نقد حرفه‌ای در حوزه تخصصی عکاسی، این یادداشت را حاوی مجموعه‌ای از انتقادات حرفه‌ای و کارشناسانه نسبت به کتاب یاد شده می‌دانیم.
لذا از آنجا که حضرتعالی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در تاریخ چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ (کد خبر: 93052915646) نسبت به تداوم شکایت‌تان تاکید داشته‌اید، امضا کنندگان این نامه نیز بعنوان منتقدان کتاب شما آمادگی خود را جهت دریافت شکایت از سوی آن مدیر فرهنگی اعلام می‌دارند.
کوه‌ها با هم‌اند و تنهایند
همچو ما، باهمانِ تنهایان»
رونوشت:
جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری
جناب آقای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
جناب آقای دکتر مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
بنابراین گزارش،‌اسامی 240 عکس پای این نامه درج شده است.

برچسب ها: عکاس ، شکایت ، سرزمین ، شلاق
نظرات بینندگان