arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۱۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۳

فاني: بازگشايي 2 هزار مدرسه در روزهاي پنج‌شنبه/ از مهر 93 بي‌سواد توليد نخواهيم کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير آموزش و پرورش گفت: با شروع سال تحصيلي جديد روزهاي پنج‌شنبه مدارس به صورت آزمايشي در دو هزار مدرسه کشور بازگشايي مي‌شود.

علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در مراسم اختتاميه سي و يکمين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در دانشکده علوم پزشکي تهران برگزار شد با اشاره به اينکه مديريت آموزشي بايد به رهبري آموزشي تبديل شود، اظهار داشت: رهبر آموزشي کسي است که بر زيردستان نفوذ دارد به طوري که ديگران با ميل و رغبت کار کنند.

وي افزود: مديران در مدارس و ادارات بايد بر زيرمجموعه خود نفوذ داشته باشند و وقتي اين باور به وجود بيايد که رئيس حق رئيس بودن دارد آن وقت شرط مقبوليت هم براي رهبري آموزشي در آموزش و پرورش لازم است.
فاني تأکيد کرد: مرکز برنامه‌ريزي نيروي انساني و فناوري اطلاعات دوره آموزشي رؤساي آموزش و پرورش کشور را برنامه‌ريزي کند تا آن را اجرا کنيم.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه مدرسه محوري يک بحث جدي است که آن را دنبال مي‌کنيم خاطر نشان کرد: رويکردي در آموزش و پرورش است که با حاکميت اخلاق بر اصول مشارکت پذيري و تفويض اختيار همراه است که اين موضوع مدرسه‌محوري است.
وي با اشاره به اينکه در پرورشي و امور تربيتي نياز به کار محتوايي داريم تا منجر به تغيير رفتار گروهي شود، تصريح کرد: پس از انقلاب در بعضي مواقع اسير کار دکوري و کميت شده‌ايم که اينها را نمي‌خواهيم و رفتار مطلوب نسبتا پايدار بايد در مربي ايجاد شود.

اقامه نماز به همراه دانش‌آموزان

فاني با بيان اينکه اقامه نماز يک واجب شرعي براي رؤساي آموزش و پرورش است و خود رئيس بايد در نماز جماعت اداره شرکت کند، گفت: مدير مدرسه بايد در اقامه نماز جماعت دانش‌آموزان شرکت کند؛ بياييد عهد کنيم که در نماز جماعت بچه‌ها شرکت کنيم.

وي با اشاره به آثار شهيد مطهري خاطر نشان کرد: در خصوص ترويج ديدگاه‌هاي استاد شهيد مطهري کتاب‌هايي توسط معاونت پرورشي و فرهنگي براي دانش‌آموزان تهيه شده است که در قالب فوق برنامه و مسابقات انجام خواهد شد.

تعطيلي پنج‌شنبه‌هاي مدارس به متوسطه اول فشار وارد کرد

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه هم اکنون پنج‌شنبه‌ها از روز آموزشي مدارس حذف شده است، اظهار کرد: با مطالعات تطبيقي که از مدارس ژاپن داشتم آنها براي اين کار ابتدا حجم کتاب‌ها را کاهش دادند و آن يک روز را هم تعطيل نکردند اما در کشورمان حجم کتاب‌ها کم نشده است و يک روز هم تعطيل شد در نتيجه در دوره متوسطه اول در هر روز 8 ساعت تدريس انجام مي‌شود که فشارهايي به اين بخش وارد شده است.

وي افزود: امسال در 2 هزار مدرسه پنج‌شنبه‌ها را داوطلبانه تسري مي‌دهيم و از آن نيز ارزشيابي مي‌کنيم که اگر مثمرثمر بود ادامه مي‌دهيم وگرنه ادامه نمي‌دهيم؛ عنوان روز پنج‌شنبه‌هاي مدارس يک روز بانشاط است.

فاني با اشاره به سخنان رئيس‌جمهور در مهر سال گذشته گفت: امسال بايد کتابخانه‌ها را فعال‌تر کنيم به خصوص کتابخانه‌هاي کلاسي را و اعتبارات آن نيز تهيه شده تا روحيه کتابخواني در دانش‌آموزان احيا شود.

از مهر 93 بي‌سواد توليد نخواهيم کرد

وزير آموزش و پرورش با اشاره به انسداد مبادي بي‌سوادي اظهار داشت: از امسال حتي يک دانش‌آموز 6 تا 10 ساله نبايد خارج از مدرسه بماند و از مهر 93 بي‌سواد توليد نخواهيم کرد.

پوشش 85 درصدي دانش‌آموزان در متوسطه اول

فاني تصريح کرد: در حال حاضر در دوره متوسطه اول در حال حاضر 85 درصد تحت پوشش کشوري هستند و طبق قانون پنجم توسعه پوشش دوره اول متوسطه بايد به صد در صد برسد؛ در اين باره اولويت با مدارس روستامرکزي است و مدارس شبانه‌روزي آخرين راه‌حل است.

اضافه شدن 100 پژوهش‌سراي دانش‌آموزي به آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش گفت: امسال 100 پژوهش‌سراي دانش‌آموزي به پژوهش‌سراي آموزش و پرورش اضافه مي‌شود و با اعتباراتي که داريم نسبت به تجهيز اين پژوهش‌سراها اقدام خواهيم کرد.

وي با بيان اينکه 25 درصد قبولي در کنکور مربوط به امتحانات نهايي سال سوم متوسطه است، خاطر نشان کرد: امسال امتحانات نهايي متوسطه مفهومي‌تر و عميق‌تر بود و بعضا اعتراضاتي به همراه داشت اما سؤالات همگي از کتاب‌هاي درسي بود؛ مبناي تدريس بايد کتاب باشد و امتحانات نهايي از کتاب‌هاي درسي خواهد بود.

دريافت پول بابت کارنامه و ثبت‌نام خلاف قانون و اخلاق است

فاني با اشاره به روش نامطلوب درخواست کمک از خانواده‌ها گفت: روشي نامطلوب وجود دارد و برخي مديران مي‌گويند تا پول ندهيد کارنامه نمي‌دهيم و ثبت‌نام نمي‌کنيم که اين موضوع خلاف قانون و خلاف اخلاق است؛ توصيه مي‌کنم مديران ثبت‌نام‌ها را انجام دهند و در طول سال تحصيلي اولياي دانش‌آموزان را کلاس به کلاس دعوت و گزارشي بدهند، آن وقت خودشان کمک مي‌کنند.

وي تصريح کرد: پيش دبستاني در مناطق برخوردار به کمک اولياء و در مناطق کمتر برخوردار با کمک آموزش و پرورش داير شود و تأکيد بيشتر بر مناطق دو زبانه است؛‌ آموزش و پرورش عشايري در تحت پوشش بردن دختران توجه ويژه‌اي کند.

برخي توصيه‌هاي وزير آموزش و پرورش به رؤساي آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور:

امسال پذيرش در دانشگاه فرهنگيان بومي‌گزيني است

آغاز سال تحصيلي، روز ملي است

طرح شهاب از امسال با جديت دنبال مي‌شود

خيلي از مدارس تيزهوشان، تيزهوش نيستند

از توان خانم‌هاي فرهنگي در مديريت‌ها استفاده شود

توسعه رشته علوم انساني در مدارس سمپاد و نمونه دولتي انجام شود

به دنبال افزايش فوق‌العاده شغل معلمان ابتدايي هستيم

رتبه‌بندي معلمان و اولويت استخدام فرزندان فرهنگيان را دنبال مي‌کنيم

توسعه دار‌القرآن‌ها در اولويت است

برگزاري جشن تکليف دختران و به خصوص پسران دنبال شود

تلاش براي هماهنگي بيشتر با تشکل‌هاي دانش‌آموزي انجام شود

انتخاب مربيان پرورشي در راستاي سياست‌هاي دولت باشد

تأکيد بر عفاف و حجاب با روش‌هاي اصولي و منطقي انجام شود

تأکيد بر نظرات رئيس‌جمهور درباره زنگ انشاء و زنگ گفت‌وگو پيگيري شود

آغاز المپيادهاي درون‌مدرسه‌اي از 26 مهر ماه خواهد بود
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
کیان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
1
2
زنده باد وزیر محترم با این تصمیم.خواهشمند است به مدارسی هم که از روز اول بچه ها را وادار به خرید کتابهای کمک آموزشی میکنند توجه کنید .اگر محتوای کتابها کم است آنها را تغییر دهید نه اینکه معلمین برای راحت تر شدن کار خود اولیا را وادار به خرید کتابهای کمک آموزشی کنند.
نظرات بینندگان