arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳

این روزها ˈعزت الله ضرغامیˈ به هیچ کسی کار ندارد...

برخی اخبار غیررسمی، حاکی از آن است که جابه جایی درون سازمانی رخ خواهد داد و شانس «محمد سرافراز» برای ریاست رسانه ملی بیشتر از بقیه کسانی است که نامشان منتشر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها ˈعزت الله ضرغامیˈ به هیچ کسی کار ندارد. از کنار انتقادها و حتی «کارت زرد» مجلس، با خنده می گذرد و نسبت به کمبود بودجه هم گلایه ای نمی کند.

به گزارش انتخاب او این روزها در حال جمع کردن وسایلش از اتاقش در طبقه پنجم ساختمان شیشه ای است و می داند به زودی - شاید کمتر از سه ماه دیگر- صندلی ریاستش را در اتاقی که کمتر خبرنگاری به آن راه یافته، ترک می کند و آن را به جانشینی می سپارد که گمانه زنی های بسیاری بر سر نام او وجود دارد.

ضرغامی تنها مدیر از میان چهارمدیر قبلی رسانه ملی در 35سال گذشته است که نه تنها دوره رسمی ریاستش را به پایان برده که یک دوره پنج ساله را که تمدید آن تنها با دستور مقام معظم رهبری ممکن بود پشت سر گذاشته است. با این حال بر اساس قانون، آبان ماه باید پست سازمانی خود را ترک کند. همین هم دلیلی است تا بازار گمانه زنی برای ساکن بعدی ساختمان شیشه ای جام جم که از یک سال پیش آغاز شده، شدت بگیرد. در طول یک سال گذشته مهم ترین گزینه های ریاست سازمان صداوسیما نام هایی چون غلامعلی حدادعادل، عبدالرضا رحمانی فضلی، علی دارابی، محمدحسین صفارهرندی، محمدباقر قالیباف، محمدرضا مخبردزفولی، رمضان شجاعی کیاسری و محمد سرافراز بوده است.

نامزدهایی که هیچ منبع رسمی ای، ریاست هیچ کدام از آنان را تایید نکرده؛ هرچند برخی از آنها خودشان حضورشان را تکذیب کردند. یکی از این گزینه ها عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور بود که دوشنبه سوم شهریور در دیداری غیررسمی آن را رد کرد. رحمانی فضلی پیش از ورود به دولت یازدهم چندین سال معاونت سیاسی سازمان را برعهده داشت و با روابط حاکم بر سازمان صداوسیما کاملا آشنا است. اما وزیر کشور در حاشیه دیدار با حجت الاسلام سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم درخصوص انتخاب شدنش به عنوان رییس سازمان صداوسیما گفت: «این مساله شایعه بوده و صحت ندارد.»اما در میان گزینه های موجود به نظر می رسد؛ یکی بیشتر از بقیه شانس حضور در سازمان صداوسیما را داشته باشد.

برخی اخبار غیررسمی، حاکی از آن است که جابه جایی درون سازمانی رخ خواهد داد و شانس «محمد سرافراز» برای ریاست رسانه ملی بیشتر از بقیه کسانی است که نامشان منتشر شده است. او حتی از رمضان شجاعی کیاسری، نماینده شورای نظارت بر سازمان صداوسیما که گفته برنامه هایش را هم چیده است؛ حضورش قطعی تر به نظرمی آید. نام معاون برون مرزی صداوسیما و رییس شبکه «پرس تی وی» درحالی به عنوان گزینه جدی ریاست سازمان صداوسیما مطرح می شود که سرفراز مانند ضرغامی از درون خانواده صداوسیما و از بدنه این سازمان محسوب می شود. وی که به دوزبان انگلیسی و عربی تسلط دارد؛ نقشی اثرگذار در رسانه ای کردن مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل داشته است. او علاوه بر«پرس تی وی» در مدیریت شبکه «هیسپان تی وی» هم نقش داشته و تلاش می کند تا این شبکه را نیز قدرتمند کند.

وی هم اکنون با حکم مقام معظم رهبری عضو «شورایعالی فضای مجازی» است. البته شنیده هایی از جلسه تودیع او در بخش برون مرزی صداوسیما حکایت دارند که احتمال نشستن او بر صندلی ضرغامی را تقویت می کند.

محمدحسین صفارهرندی نیز به عنوان دیگر گزینه ریاست صداوسیما نام برده شده، گزینه ای که البته با جدی ترشدن برخی گزینه ها، احتمال حضورش کمرنگ تر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی دولت احمدی نژاد سابقه کار رسانه ای با روزنامه «کیهان» را دارد. صفارهرندی از نیمه دولت نهم جزو منتقدان محموداحمدی نژاد شد، هرچند در جریان اعتراض به انتصاب مشایی به عنوان معاون اولی رییس جمهور و اصرار احمدی نژاد در ابقای مشایی در این منصب، به نشانه اعتراض، هیات دولت را ترک کرد که مورد غضب احمدی نژاد قرار گرفت. او درحالی که تنها 11روز تا تشکیل دولت دهم باقی مانده بود؛ از وزارت ارشاد برکنار شد؛ تصمیمی که بلافاصله به دلیل ازرسمیت افتادن دولت از حدنصاب پس گرفته شد. صفارهرندی بعد از وزارت، مشاور فرهنگی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

اما علی دارابی، معاون سیما و قائم مقام رییس صداوسیما نیز از جمله گزینه های احتمالی است که در کارنامه اش بیشتر سوابق سیاسی به چشم می خورد تا سوابق فرهنگی و هنری. او نزدیکی فکری زیادی با جمعیت ایثارگران دارد و در سال های گذشته از او به عنوان یکی از منتقدان احمدی نژاد نام برده شده. دارابی شاید به نوعی نزدیکترین گزینه به ضرغامی باشد و مانند سرافراز، حضورش در جام جم، جابه جایی درون سازمانی قلمداد شود.

او که بیشتر با کتاب «جریان شناسی سیاسی ایران» معرفی شده و تحصیلاتش در زمینه علوم سیاسی بوده است با یک جهش به جای میرباقری قرار گرفت و نفر دوم سازمان شد. در دوره او چندین سریال الف ویژه از جمله سریال کلاه پهلوی و سرزمین کهن ساخته شد که البته سرزمین کهن با مشکلاتی روبه رو شد. او البته به عنوان معاون سیما و کسی که هزینه های این سریال را تایید کرده بود دفاعی از این سریال نداشت و ادامه آن را متوقف کرد. هرچند که، دارابی دفاع تمام قدی از مجموعه ماه رمضانی ماه عسل داشت و شخصا از آن دیدن کرد.

از سوی دیگر، عده ای هم از محمدرضا مخبردزفولی به عنوان گزینه احتمالی ریاست صداوسیما نام می برند. هر چند وی در حوزه علوم انسانی تحصیل نکرده اما فعالیت زیادی در عرصه فرهنگ دارد. حضورش از سال 1384 به عنوان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی باعث شده که این دامپزشک و چهره ماندگار این رشته، وجهه ای فرهنگی یابد. البته باید به تحصیلات او در ادبیات عرب ، منطق و فلسفه هم اشاره کرد. مخبر دزفولی چندی پیش از ساختار مناظرات انتخاباتی سال 88 و 92 تعریف و بیان کرده بود که دنیا می تواند از این الگوی مناظره الگو برداری کند.

البته در کنار این گزینه ها یک نام دیگر هم این روزها در صداوسیما شنیده می شود. آن هم کسی نیست جز سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی. این روزها ابوترابی فرد در برنامه های صداوسیما و خود جام جم، حضور فعال دارد و به نظر می رسد او یکی از گزینه های احتمالی است که به بررسی امور پرداخته است. ابوترابی فرد، برادر علی اکبر ابوترابی فرد، نماینده آزاده مجلس است. او نماینده مردم قزوین و آبیک در ششمین، هفتمین و هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده و هم اکنون نماینده تهران، ری و اسلامشهر در نهمین دوره مجلس شواری اسلامی است.

با این همه گزینه اما آنچه مسلم است اینکه تودیع و معارفه ضرغامی با جانشینش تا 15 آبان در جام جم انجام می شود. او آن قدر به این حکم اطمینان دارد که آخرین برنامه افق رسانه را روز سه شنبه 4 شهریور در جام جم برگزار کرد و برنامه دیگر این افق را به مدیر بعدی سپرد. او در این برنامه البته از دوران 10 ساله ریاستش بار دیگر دفاع و اعلام کرد که کتاب ده ساله مدیرتش بر صدا و سیما را همزمان با تودیع و معارفه اش در اختیار مدیران قرار می دهد تا به گفته خودش راهکاری باشد برای اداره 10 سال آینده این سازمان پرحاشیه. البته او به نظر می رسد که دورخیز خود را از همین حالا برای 10 سال آینده که در قرن بعدی یعنی بعد از سال 1400 خواهد بود انجام داده است و گفته بعد از مدیر بعدی قصد دارد بار دیگر بر سازمان صدا و سیما مدیریت کند. ضرغامی که در این مدت، در رسانه ملی سر مخالفت با دولت یازدهم داشت دست به سمت دولت دراز کرده و گفت: «موفقیت دولت، موفقیت نظام است.»

حالا باز باید یکی، دوماه منتظر ماند تا سرانجام مشخص شود که چه کسی قرار است میراث دار دوره 10ساله عزت الله ضرغامی در سازمان صداوسیما شود.

منبع: روزنامه شرق
نظرات بینندگان