arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

افزایش 50 درصدی کمک هزینه تحصیل به دانشجویان غیرایرانی/تغییر رویکرد در شورای مرکزی انضباطی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، با اشاره به فعالیت شوراهای صنفی گفت: ما اصرار داریم شوراهای صنفی دانشگاه‌ها به فعالیت خود ادامه دهند، ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که اگر دانشجو تشکلی داشته باشد، توقعش بالا رود؛ اما اگر ارتباط دوستانه باشد، فواید کار زیاد خواهد بود. باید اجازه دهیم دانشجو طوری تربیت شود که از همین حالا حقش را بخواهد.

دکتر صدیقی، در نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، تاکید کرد: مبنا برای هر تصمیم سرنوشت‌سازی که گرفته می‌شود، قانون است؛ البته نظرات اشخاص که در مسئولیت‌های اجرایی مشخص قرار دارند، محترم است، اما مبنا برای هر تصمیمی قانون است.

وی ادامه داد: مشارکت‌جویی همه اقشار دانشگاه در مسئولیت و مدیریت، شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها، پاسخگویی، تمرکززدایی و واگذاری خدمات از دیگر سیاست‌های وزارت علوم است. منظور از تمرکززدایی و واگذاری خدمات آن است که اگر خدمتی باشد که نهادهای دیگر حاضر به انجام آن باشند، آن را انجام دهند تا سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم به وظایف اصلی خود برسند.

صدیقی در ادامه در مورد دانشجویان غیرایرانی اظهار کرد: تعداد دانشجویان غیرایرانی به تدریج افزایش یافته است. هم‌اکنون از 96 کشور دانشجوی غیرایرانی پذیرش می‌کنیم که تعداد آنها جدا از طلاب 19 هزار و 526 نفر است. از این مجموعه سه هزار نفر بورسیه وزارت علوم هستند و از شهریه و مقرری وزارت علوم استفاده می‌کنند.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: تعداد 4500 دانشجوی غیرایرانی غیربورسیه هستند و شهریه را خودشان پرداخت می‌کنند، اما از دانشگاه‌های ما پذیرش گرفته‌اند. 11 هزار نفر از دانشجویان غیرایرانی از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه‌های ما شده‌اند که اکثر آنها افغانی‌های مقیم ایران هستند. 620 نفر نیز بورسیه وابسته به وزارت بهداشت هستند.همچنین تعداد 450 نفر از دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه وابسته به وزارت بهداشت نیز وجود دارد.

عقب‌ماندگی در افزایش شهریه دانشجویان غیرایرانی جبران می‌شود

وی با بیان اینکه هر سال باید تعداد 5 هزار نفر دانشجوی غیرایرانی جذب کنیم، اظهارکرد: چند سال است که افزایش شهریه دانشجویان غیرایرانی، عقب افتاده است. امسال شهریه همه مقاطع برای دانشجویان غیرایرانی 50 درصد افزایش دارد، یعنی در همه مقاطع تا 18 میلیون افزایش شهریه داشته‌ایم و امیدواریم در سال آینده این عقب افتادگی جبران شود.

افزایش 50 درصدی کمک هزینه تحصیل به دانشجویان غیرایرانی

صدیقی در مورد افزایش کمک هزینه به دانشجویان غیرایرانی گفت: افزایش کمک هزینه به دانشجویان غیرایرانی علاوه بر افزایش 50 درصدی سال گذشته، امسال هم 50 درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم در توسعه ارتباط بین‌المللی، گفت: ما آماده‌ایم از سهمیه بورسیه برای توسعه ارتباطات بین‌المللی استفاده کنیم.

وی در ادامه در مورد برنامه‌های وزارت علوم در بحث تربیت‌ بدنی توضیح داد: در سال 92، 350 هزار دانشجو تحت پوشش برنامه‌های ورزشی داخل دانشگاهی قرار گرفتند. 8200 دانشجو در ورزش قهرمانی و 5300 دانشجو در انجمن ورزشی دانشجویی فعالیت می‌کنند.

صدیقی ادامه داد: ورزش همگانی، توسعه زیرساخت و تجهیزات ورزشی در دانشگاه‌ها، تمرکز زدایی در اجرای فعالیت‌های ورزشی دانشگاه و ورزش قهرمانی از جمله اهداف ما در این حوزه است.

بازنگری در آیین نامه دانشجویان شاهد و ایثارگر

معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در مورد دانشجویان ایثارگر و شاهد گفت: هدف ما کمک با عزت و مصلحت به دانشجویان شاهد و ایثارگر است. منظور از عزت این است که دانشجویان در درون دانشگاه عزیز نگه داشته شوند و منظور از مصلحت کمک‌های هدفمند به این مجموعه است.

وی در مورد آیین‌نامه دانشجویان شاهد و ایثارگر توضیح داد: در این آیین‌نامه با هماهنگی بنیاد شهید، تجدیدنظرهایی صورت گرفته است و در مراحل نهایی قرار دارد.

صدیقی ادامه داد: 77 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌های زیرنظر وزارت علوم تحصیل می‌کنند که 40 هزار نفر آنها در دانشگاه‌های دولتی، 18 هزار نفر آنها در دانشگاه‌های پیام نور، 15 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و 4 هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند.

کارنامه سلامت برای ورودی‌های همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها

معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در مورد دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها گفت: باید به دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها اهمیت داده شود؛ زیرا پیشگیری مهم‌تر از درمان است. باید سطح دانش و بینش دانشجو نسبت به آسیب‌های روانی بالا رود و سطح خدمت بهداشت روانی هم بیشتر شود.

راه‌اندازی آنلاین کارنامه سلامت برای دانشجویان

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است، اظهارکرد: بهترین اقدام ارائه کارنامه سلامت بود. موضوع کارنامه سلامت باید جدی گرفته شود و ورودی‌های همه مقاطع باید دارای کارنامه سلامت باشند و هزینه آن توسط سازمان امور دانشجویان پرداخت شود. ما هم اکنون آماده راه‌اندازی آنلاین کارنامه سلامت هستیم، زیرا می‌خواهیم پوشش‌ها و معاینات پیشرفته‌تر شود.

صدیقی در مورد دانشجویان داخل سازمان به سه بحث شورای بررسی موارد خاص، شورای صنفی و انضباطی اشاره کرد و گفت: در حوزه شورای بررسی موارد خاص مانند گذشته نیازمند تفویض اختیار و وحدت رویه هستیم. باید برای مدیران، کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد تا خدمات آموزشی که در مناطق مختلف ارائه می‌شود با یکدیگر متفاوت نباشد.

شورای صنفی به فعالیت خود ادامه دهد

صدیقی درباره فعالیت شوراهای صنفی گفت: ما اصرار داریم شوراهای صنفی دانشگاه‌ها به فعالیت خود ادامه دهند؛ چراکه معتقدم شورای صنفی پل ارتباط میان دانشگاه و دانشجوست. ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که اگر دانشجو تشکلی داشته باشد، توقعش بالا رود؛ اما اگر ارتباط دوستانه باشد، فواید کار زیاد خواهد بود. باید اجازه دهیم دانشجو طوری تربیت شود که از همین حالا حقش را بخواهد.

تغییر رویکرد در شورای مرکزی انضباطی

وی در مورد شورای مرکزی انضباطی توضیح داد: در این حوزه تغییر رویکرد و شیوه‌نامه خواهیم داشت. دانشگاه حق دارد یک محیط آرام و علمی را دنبال کند و باید به حق دانشجو توجه شود به صورتی که حتی اگر تخلف کرد، به صورت شفاف با آن برخورد شود. آیین‌نامه انضباطی باید جنبه تربیتی داشته باشد نه انتقادی. بازنگری در آیین‌نامه انضباطی آغاز شده و احتمالا در اوایل ترم سال تحصیلی جدید تایید شود.

معاون وزیرعلوم و رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در ادامه در مورد فعالیت صندوق رفاه دانشجویان گفت: باید 20 درصد امور خدمات رفاهی به بخش غیردولتی واگذار شود، اما هم‌اکنون خوابگاه‌های غیردولتی 10 تا 11 درصد کل خوابگاه‌ها را شامل می‌شوند. این درحالیست که می‌توان از قابلیت خوابگاه‌های خودگردان به عنوان یک راه‌حل استفاده کرد.

احتمال تغییر در روند غذای دانشجویی

صدیقی با بیان اینکه در بحث تغذیه یک روند تکراری و غیرمفید در حال طی شدن است، گفت: یارانه‌ای که به تغذیه اختصاص می‌یابد، بسیار کم است. از طرفی براساس قانون هدفمندی سالانه 10 درصد به قیمت غذا اضافه می‌شود که طبق این قانون، 40 درصد از هزینه غذا را باید از فرد گرفت.

وی ادامه داد: باید هزینه غذا آزاد شود و دانشجو هزینه کمتری را برای غذا پرداخت کند و بقیه هزینه به صورت تسهیلات پرداخت شود. این امری نیست که به زودی شدنی باشد، به همین دلیل ممکن است از اول مهر قابل اجرا شدن نباشد.

معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان در پایان گفت: باید تا قبل از سال تحصیلی آینده به همه دانشجویان کارت هوشمند ارائه کرد تا پرداخت‌ها از طریق کارت صورت گیرد. همچنین یارانه تغذیه باید به ذیل صندوق رفاه دانشجویان منتقل شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان